Dierenpolitie, paard in de regen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Dierenpolitie, paard in de regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 18:35

Hi medebokkers!

Een boerderij hier in de buurt heeft gezeur met de dierenpolitie, ze wippen vaak langs om te controleren, ook al vinden ze eigenlijk niks.
Nu hebben ze de vorige keer gezegd dat de paarden een schuilstal moeten hebben. Het land met de schuilstal is net opnieuw ingezaaid,
dus de paarden gebruiken momenteel een groot stuk land langs de schuur waar de binnenstallen zijn. De paarden die op dat land staan
hebben allemaal een binnenbox, maar komen overdag gewoon lekker buiten. Het kán dus wel eens gebeuren dat ze tijdens een buitje buiten
staan.

Nu is de eigenaar vaan de stal bang dat hij een boete krijgt en daarom heeft hij afgelopen week de paarden drie dagen binnen gehouden,
omdat het 3 dagen regende. Maar zeg nu zelf, dit kan toch niet hetgeen zijn dat ze willen bereiken bij de dierenpolitie? Een paard kan echt
wel tegen een buitje, ze komen daarnaast gewoon op stal, dus het is niet zo dat ze dag en nacht op het land staan ongeacht het weer.

Wat vinden jullie hiervan?
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 24-05-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:36

Mijn paarden staan altijd buiten een schuilstal mag niet. Ze komen wel eens kijken maar nooit gezeur gehad.Schuilstal is nog niet verplicht.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 18:39

Het vervelende is ook dat ze elkaar tegenspreken, het is maar net wie er komt. Ik heb er een keer bijgestaan en hoorde toen
dat ze zeiden dat de shetlanders geen schuilstal nodig hebben. Het stel dat daarna langs kwam vond weer van wel. Het is allemaal
een beetje verwarrend voor de boer. De paardeneigenaren overwegen al een schriftelijke toestemming af te geven waarin staat
dat de paarden in de regen mogen staan, maar ik vraag me af of dat wat waard is voor de dierenpolitie.

SAH1992

Re: Dierenpolitie, paard in de regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:43

Tja de dierenpolitie, soms vraag ik me af waarom dat ze bij paarden gaan kijken die in de regen staan terwijl er zat beesten zijn die er nog veel slechter bij staan. Zomaar paarden in beslag nemen of een boete geven kunnen ze niet, zolang ze volgens mij geen grondige reden hebben. Ik snap dat die beste man bang is, eigenlijk is dat nergens voor nodig. Zolang hij kan bewijzen dat ze bv om 5 uur weer naar binnen gaan in een droge schone of evt opgestrooide stal staan is er niks aan de hand

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:45

Als de paarden voeding hebben, schoon drinkwater en niet tot hun knieën in de modder staan heeft hij volgens mij weinig te vrezen? Zien de dieren er verder gezond uit?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:48

Paarden kunnen wel tegen een regenbui hoor. Soms vraag ik mij wel eens af of we niet een beetje doorslaan in het "goed" verzorgen van onze dieren.
Bij ons staan de paarden regelmatig de hele dag in de regen, zoals nu met dit weer staan ze daar 24/7 in hoor... en als je goed kijkt is alleen de bovenkant van de vacht nat, de ondervacht is hartstikke droog...

SAH1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:49

Paarden kunnen idd wel tegen een regenbui, in de natuur staan ze ook 24/7 buiten en hebben ook geen schuilstal, oke dat zijn misschien hardere paarden maar een paard is een paard

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:53

whahaha, dan mogen ze de natuurgebieden met paarden en runderen ook wel boetes geven, want die hebben ook geen schuilschuren. gaan ze de boswachter dan vanaf nu ook boetes uitdelen, want al die arme herten hebben ook geen schuurtje !

Ik vind het al een ander verhaal worden als de paarden in de drek staan of helemaal geen binnenstallen hebben en met echt slecht weer naar binnen gehaald kunnen worden.. maar komop, mijn paarden staan ook op de pensionstalling de hele dag buiten, ook wel eens in de regen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 18:54

Er staat een gigantische kunststof drinkbak die altijd vol is en ze hebben onbeperkt ruwvoer, naast het gras dat ze kunnen eten. Het land is erg groot, is alleen rond de uitgang wat kapot getrapt. Alle paarden zien er uitstekend uit. De paarden hebben allemaal een binnenbox, die word ook nog iedere dag uitgemest en opgestrooid.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 24-05-13 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SAH1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:55

Nou dan heeft hij niks te vrezen hoor, zolang ze er goed uitzien en eten en drinken staat kunnen ze hem niks maken

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:55

dan hoop ik niet dat ze een keer bij ons komen :oo
alle paarden staan 24/7 (zomer) buiten zonder schuilstal...

SAH1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:58

@Miriam2105 zo snel komen ze niks langs hoor tenzij ze een '' tip '' krijgen vanwege verwaarlozing. Maar zolang ze dat niet krijgen of hun niks opvalt als ze langs rijden is er niks aan de hand

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:59

Paarden hebben echter wel een plek nodig om te schuilen :).
Ook in het wild hebben ze die ;), ja. Schuilmogelijkheden zijn nu eenmaal heel erg belangrijk.
Bomen, struikjes etc. zijn vaak genoeg schuilmogelijkheden, een kaal weiland waar alleen gras staat is dat niet.

Zeker in de zomer is schaduw belangrijk, het kan behoorlijk warm worden. En als het lange tijd regent en dan waait, kan een paard koud worden. Vandaar een stel bomen, of struiken die gedeelte water/regen tegen houden. Of een schuilstal natuurlijk.

Mijn pony staat 24/7 buiten, het hele jaar door. Hij staat echter wel in een flinke wei met veel bos en bomen. Verhuist regelmatig van wei, maar er is altijd schuilmogelijkheid.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:59

Bij mij staan er nu ook 2 op een weide zonder schuilstal. Helaas noodzakelijk, omdat deze wei goed kaal is (gebruik in in het voorjaar met opbouwen van het gras) en mijn voorwei dus heel veel gras heeft. En laat dat nu net voor de shet en excemer niet heel goed zijn.

Enige wat ik doe is als het echt dagen nonstop regent, ze voor een nachtje naar de paddock met schuilstal halen.
Ik snap niet dat hier zo'n ophef over gemaakt wordt, goede bodem en gezondheid is veel belangrijker. En zeker op een groot stuk waar de dieren zich eventueel warm kunnen lopen is niks aan de hand met een buitje.

Wat een betutteling..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 19:00

Het stikt van de fruitbomen in de andere weilanden, in dit weiland zijn rondom bomen waar ze onder kunnen schuilen aan de rand van het land.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:02

Ik had het ook niet per sé over jou hoor, TS. Maar ik denk dat als je aangeeft dat dat natuurlijke schuilmogelijkheden zijn (wat het ook zijn), ze je überhaupt echt niks kunnen maken.
Klinkt trouwens als een mooi weiland :D
Ik doelde meer op Marleen_vA etc :).

nenahdm

Goh, mij wordt altijd gezegd dat ik mijn paard terug vind waar ik hem het laatst heb gezet, op de wei dus, ben een week niet kunnen gaan. Was juist een week wanneer het veel regende. Hij heeft dus waarschijnlijk dag en nacht buiten gestaan. Jeetje zeg, waar ze zich toch met bezig houden :=

SAH1992

Nou dan zie ik al helemaal geen probleem?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:04

overijverige dierenpolitie :D
Ze krijgen echt niks van (langdurige) regen hoor! Paarden en runderen in het wild kunnen natuurlijk schuilen onder bomen, dat wel. Maar bv koeien halen ze toch ook niet met ieder buitje naar binnen? Kun je wel aan de gang blijven in dit land!

Bij ons hebben ze helemaal geen schuilmogelijkheid op de wei, geen bomen, niks. Ze gaan met hun kont in tegen de windrichting instaan als het te gek wordt, maar meestal grazen ze gewoon door....

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:06

ik vind de dierenpolitie soms ook te ver gaan. Ik ken ook iemand waar de dierenpolitie kwam omdat de paarden in de blubber zouden staan. Maar alleen waar ze de stal in liepen was het wat blubberig maar voo de rest konden ze prima in de wei staan. Maar mensen die voorbij fietsten vonden het zielig en hadden het gemeld. Ze moest het veranderen. Maar hoe dan? De paarden moeten wel in de stal kunnen maar het mag niet blubberig zijn op de plek waar ze naar binnen gaan....Was ook een heel gedoe. Mijn paarden kunnen naar binnen en buiten wanneer ze willen en als het regent gaan ze buiten staan hahah

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:09

Dierenpolitie is een beetje dubbel imo. Ze gaan blijkbaar wel naar dit soort meldingen, maar ik heb ook gehoord dat 't paard goede hoeven had, water had, en hooi, dus 't was wel goed..

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:09

Ik ben eerlijk gezegd alleen maar blij met de dierenpolitie. Ik heb ze liever overactief dan niet zichtbaar..:) Wel vervelend dat de paarden daardoor op stal moeten staan..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 19:12

Ik ben ook blij met de dierenpolitie, maar ze moeten wel duidelijk zijn en allemaal hetzelfde aangeven.
Niet dat de ene zegt dat een schuilsstal moet en de volgende zeggen weer van niet. Dat vind ik erg slecht.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:47

LoveBodin schreef:
Mijn pony staat 24/7 buiten, het hele jaar door. Hij staat echter wel in een flinke wei met veel bos en bomen. Verhuist regelmatig van wei, maar er is altijd schuilmogelijkheid.

Dit hebben mijn paarden dan inderdaad ook de hele dag.. een stuk bosjes om achter/onder te schuilen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:14

Overdag in de regen en 's nachts op stal is als de wei geen verzopen moddermoeras is echt geen probleem.
Laat ze maar langskomen hoor en maak regelmatig foto's of een filmpje hoe ze er dan bij staan zodat je altijd zelf ook bewijs hebt hoe ze er bij staan voor het geval het wel vervelend dreigt te worden. koeien hebben inderdaad ook geen schuilstal en lopen overdag ook gewoon in de wei als het regent. Snap niet waarom de dierenpolitie daar dan moeilijk doet. maar wij zien de situatie ter plekke natuurlijk ook niet. Soms verschillen meningen over wat te veel modder is...