Maaien, deze snede of wachten tot de volgende?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Maaien, deze snede of wachten tot de volgende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 11:43

Wij hebben met de boer die in de zomer een stuk land van ons huurt afgesproken dat de 2e snede voor ons is. Nu vraag ik me echter af of we niet beter de eerste snede kunnen pakken?

Over het land:
In de winter lopen onze paarden erop. Begin maart gaan ze ervan af. Dan wordt de wei in maart/april (weersafhankelijk) gesleept, bekalkt en bemest met koeienmest. Normaal zou de eerste snede er zo rond Koninginnedag vanaf zijn gegaan, maar van dit stuk land is dat nu niet gebeurt en staat het gras er allemaal nog op. Zodra het goed droog is kan dit gras er pas vanaf. Het is een stuk veengrond wat voor 2/3e vrij netjes droog is en voor 1/3 vrij lang nat blijft.

Zodra de eerste snede ervan af zou gaan wordt er opnieuw bemest en wordt er zodra het gras voldoende lengte heeft voor een koeienboer weer gemaaid.

Welke snede zouden jullie in dit geval pakken?

(Overigens, ik zit niet te wachten op een discussie om het helemaal anders te gaan doen. Dit zijn mijn 2 opties.)

mang

Re: Maaien, deze snede of wachten tot de volgende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:44

Wat voor soort paarden heb je? De eerste snede is het meest voedzaam dus wanneer je paarden hebt die dik worden van lucht zou ik voor de 2e gaan..

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:45

bij ons thuis op de boerderij geven we de paarden altijd de 2e sneede, in de eerste zit teveel eiwit

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:47

2e, is vaak stengeliger en meer geschikt voor paarden. 1e snede is pas geschikt als je die nog langer laat staan en in het zaad schiet. Kan je beter de 1e snede naar de boer en de 2e zelf. Denk ook dat de boer qua eiwit en voederwaarde liever de eerste snede heeft

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 11:54

Fjorden en shetten hebben we. Op zich zeg ik normaal ook dat de eerste te voedingsrijk is, maar in dit geval is het gras al veel langer en stengeliger dan wanneer de eerste snede er normaal af zou komen. Daarom twijfel ik nu ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:57

bij mij is de eerste snede vaak juist stengeliger omdat die langer door kan groeien. De tweede snee heeft vaak minder tijd en is minder lang. Maar net op welk moment je maait. Normaal maai ik ook eind mei of begin juni de eerste keer, maar dit jaar is alles later...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:03

In jou geval zou ik denk ik gaan voor de 1ste snede. Ik weet natuurlijk niet hoe het gras er nu bij jullie bijstaat, maar hier zie ik nu al heel wat structuur (mooie stengels) op het land staan. Het is natuurlijk afwachten hoe de 2de snede er uit ziet.
En vwb voedingsrijk... Het ligt er ook aan wanneer het gemaait word! Smiddags maaien als de zon flink schijnt betekend meer suikers in het gras en dus uiteindelijk in je hooi.
Bij ons worden van alles snedes monsters genomen en vorig jaar toen we ook een late 1ste snede hadden zat er in de 2de snede meer voeding als in de 1ste snede om maar eens een leuke vergelijking te maken :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:05

fjordnina schreef:
Fjorden en shetten hebben we. Op zich zeg ik normaal ook dat de eerste te voedingsrijk is, maar in dit geval is het gras al veel langer en stengeliger dan wanneer de eerste snede er normaal af zou komen. Daarom twijfel ik nu ook.

in dat geval zou ik zeker wachten op de 2e sneede, te eiwit rijk gras krijgen hun juist spierbevangenheid van.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:07

IvankBacardi schreef:
in dat geval zeker wachten op de 2e sneede, te eiwit rijk gras krijgen hun juist spierbevangenheid van

Maar je weet niet wat de 2de snede doet... Die kan eiwit-rijker zijn dan de 1ste snede :j
Mede omdat het gras wat er nu staat al best wel lang doorgegroeit is en een 2de snede er misschien sneller af gaat (en je dus in verhouding jonger gras hebt)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:10

Gezien de weersomstandigheden zou ik nu zo lang mogelijk wachten tot het gras goed in zaad geschoten is en dan maaien, drogen en voor jezelf houden. Je moet maar afwachten gezien het weer hoe en wanneer een tweede snee komt kwa gras. Als je het goed laat doorschieten is de ergste voeding er al uit door de zaadvorming.

Edit aanvulling, wij staan ook in de achterhoek en one tinker en zijn kleine weimaatje staan nu ook toekomstig hooigras op te eten. Mooi grof langstengelig spul al waar ze het beter op doen dan de korte sprietjes in hun oorspronkelijke weitje.
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-05-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:10

jaa dat klopt licht ook wel aan je bemesting natuurlijk. kan volgesmij ook nog aan de grond soort liggen wij zitten hier op veen grond, en bemesten de 2e en 3e sneede ook minder dan de eerste omdat die echt voor de melkkoeien bedoelt is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:30

als de aar (zaad) er in komt gaat de voeding er ook uit, dan is het geschikt voor paarden

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:26

IvankBacardi schreef:
bij ons thuis op de boerderij geven we de paarden altijd de 2e sneede, in de eerste zit teveel eiwit

Inderdaad, daar heb je een punt. En dan heb je ook nog op dit moment de periode waarin het gras niet goed kan drogen en waar ook geen wind/zon overheen is geweest. Ook is op veel land het gras al kapot geregent. (geknakt) waardoor je te maken kan hebben met "rot" gras. Als de boer toch van plan is om in te kuilen had ik hem zo spoedig mogelijk het gras eraf laten halen.
Nu regent het nog mooi. Jonge gras gaat daarom mooi snel groeien (jouw tweede snede die na de eerste snede bemest wordt) en als het goed is hebben jullie dan de mogelijkheid om met super mooi weer je hooi binnen te halen. Dit gras zou ik niet willen hebben. Als je ook delen "laag land" hebt, kan je wel verwachten dat de tractoren modder en zand meenemen in je gemaaide gras, wat ook niet bevorderlijk is voor je paarden.
Geduld hebben op moeder natuur en voor de tweede snede gaan.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:31

Ik zou gaan voor de tweede snede.

Als ik hier naar de weilanden kijk is veel gras al zodanig lang dat het omvalt. Er wordt hier in de omgeving momenteel gigantisch gemaaid en ingekuild omdat het anders op het land gaat 'rotten'. Het spul wat nu gekuild wordt is allemaal zeiknat en super eiwitrijk. In de seal gaat het broeien/gisten en verschimmelen. prima spul voor een koe, maar minder voor paarden.

Ik zou lekker wachten op de tweede snit en het goed laten drogen :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:38

1 e snit rond koniginnedag is niet geschikt voor paarden. Wij hooien de eerste snede pas eind Juni soms zelfs nog later. Dan pas is het geschikt voor paarden, ook die gevoelig zijn voor bevangenheid.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:43

Late eerste snee kan best armer zijn als een vroege 2e snee.
Dat had ik vorig jaar ook. Heb alles laten monsteren dus weet dat zeker.
Voorlopig wordt het toch geen hooiweer. Dus dan zitten we al vrij laat.
Ik zal het wel aandurven de 1e snede.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:14

wat ik begreep van mijn stalhoudster heeft zij altijd de eerste snee voor de paarden
mooi langstengelig gras
ook dit jaar krijgen we de eerste snee, nu staat deze nog op het land.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:18

Ik heb altijd eerste en tweede snee. Omdat we twee keer hooien. Beide keren tot het lang is en in het zaad is geschoten. Meestal is onze eerste snee, veel later dan de boeren om ons heen en de tweede soms pas einde zomer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:53

Boeren maaien hun eerste snee vaak al in eind april/begin mei. De boeren willen hun koeiengras het liefst nog niet in bloei of zaad hebben.
Paardenhouders maaien hun eerste snee vaak pas ergens in juni.
In mei is het gras meestal nog te jong en sappig voor hooi en het weer nog niet echt geschikt. In juni, juli en augustus is het wel een goede periode om te hooien als het weer goed is, in september wordt hooien al lastiger omdat het meestal natter en vochtiger wordt en de dagen weer korter.

Hier zijn ze nu pas met de eerste snee bezig.Normaal komt rond deze tijd al zo ongeveer hun 2e snee. Een groot deel gaat direct richting grasdrogerij omdat het te slecht weer is, andere boeren gokken op de komende 2 dagen mooi weer.
De boer naast ons heeft echt voor zijn doen erg lang gras staan, maar hij doet het altijd zelf in de kuilbult en hij heeft nog niet gemaaid.

Het is echt een slecht voorjaar voor boeren. Erg lang (te) koud, daarna te droog en nu weer te nat en te koud...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:31

Ik ben er nog niet helemaal uit wat we gaan. Zeker omdat het opnieuw echt nat is (het gazon ernaast sopt gewoon onder je voeten). Dat stuk land heeft in ieder geval een week of 2 droogte nodig om weer fatsoenlijk begaanbaar te worden. Het gras staat ook vrij hoog. Ik overleg ook nog even met een vriendin van mij (boerendochter) en dan met de boer zelf.

Fijn om even van gedachten gewisseld te hebben!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:56

Je kunt gerust gaan voor de 1e snede. Wij hebben gisteren de 1e snede voor de koeien ingekuild. Het was zo ongeveer hooi op stam en bij een aantal dagen droog weer had het prima in de baal gekund voor de paarden. Veel gras staat nu al in bloei en bovendien zijn de voorspellingen voorlopig nog niet goed genoeg om te hooien, dus waarschijnlijk staat jouw gras ook nog wel even.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:01

Volgende week wordt het naar verwachting een weekje mooi weer, dus dan zou je kunnen hooien :)

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:10

Ik zou als het gemest is niet voor de 1e snede gaan ivm teveel aan eiwitten. Ik zie dat je fjorden en shetten hebt. Over het algemeen (weet niet of het bij jou ook is) is het niet het geval dat deze te mager zijn of extra voeding nodig hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:13

Door het doorschieten van het gras is de voedingswaarde per kilo niet zo hoog nu. Daardoor kan het gewoon als paardenhooi. Voor de koeien verwachten ze ook dat deze eerste snede tegen valt omdat er zoveel op het land staat.