wat te voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ApplePappleJarig

wat te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 21:10

sorry als het niet goed staat
hoihoi,
ons paardje van 27 jaar, wordt steeds magerder. ze stonden in de winter 's nachts binnen, nu staan ze zoveel mogelijk buiten, of het moet heel koud zijn of regenen.
er wordt hooguit 1x in de week op haar gereden.
haar tanden zijn ook goed, eten kan de gewoon, (het gaat alleen in een wat slomere gang)
(DIT IS MOMENTEEL ZO)
wat krijgt ze:
ze krijgt als ze dag en nacht buiten staan: 's ochtens: volle kruiwagen hooi (6 paarden, een grote groene, en er ligt ook veel bovenop!) anderhalf uur of langer op de GRAS weide. (er staat ook echt gras op) en 's avonds 1 schep brok en half tot 3 kwart musli (als dat aanwezig is) en weer een volle kruiwagen hooi. en wat brood als lekkernij.

als ze 's nachts naar binnen gaan: 's ochtens 1 schep brok en half musli (als dat aanwezig is) op de wei volle kruiwagen hooi. ook wat GRAS wei. 's avonds op stal, 1 schep brok en halve musli. en dan krijgt ze hooi. en wat brood als lekkernij.

ze is nu wel mager (vinden wij) ze is ook wel 27. maar dan nog. we zijn er nu toch maar slobber gaan voeren. (met lauw water en zemelen)
heeft er iemand tips wat we kunnen doen, of misschien niet goed doen? maar houd het wel netjes...
PS ze krijgt dravers brok.
sorry voor het lange bericht... alvast bedankt!

fjordnina

Re: wat te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:54

Eerst even naar de tandarts, eten zou niet slomer moeten gaan.

Verder is gras de beste dikmaker, dus bouw het op naar een hele dag gras (evt. zelfs 24/7) aangevuld met bijv. seniores priores. De muesli en de brok zou ik hiervoor vervangen. Brood zou ik weglaten, voegt voor niets toe en kost haar lichaam alleen maar energie om het af te breken.
Zemelen zijn op zich wel goed omdat het helpt bij het verwerken van afvalstoffen, maar verder is het alleen buikvulling, het is geen dikmaker.

Ik zou het zo gaan doen:
's ochtends seniores priores, daarna de wei in. 's middags zemelen, 's avonds seniores priores. Als ze op stal gaan ook onbeperkt hooi van goede kwaliteit.

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 13:37

ze is laatst nog bij de tandarts geweest... ze mogen met dit weer niet lang op het gras, ze lopen anders alles kapot... ik ga kijken naar dat seniores priores. dankjewel
verder iemand anders nog tips?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:50

Je kunt ook proberen om bietenpulp met zemelen te voeren,daarbij een musli met een hoog vitamine gehalte.Oude paarden hebben meer vitamines nodig,Marstall Vito is zo'n musli bijv.
Verder goed ontwormen en veel hooi erbij voeren.Het slome eten kan door gebrek aan vitamine komen,is het paard verder ook in zn doen en laten lusteloos/dof?

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:22

Heel erg in zn doen!! Als je in de bossen bent, dan weet je niet waar je beland :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:28

Krijgen ze 1 of 2x op een dag hooi en moeten ze deze kruiwagen met 6 paarden delen?
Nu staat je paard 1.5 uur buiten en krijgt bv tussen de middag geen hooi? Alleen in de ochtend en avond?

Misschien keer extra hooi?

En bij ons op stal krijgt een 23 jarige elke dag senioren slobber van het merk Masters werkt echt top! Paard is lekker fit en blijft goed op gewicht.

amber_stephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:42

Ik zou meer hooi voeren, of evt kuil.
Ik vind voor 6 paarden een volle kruiwagen best veel.
Mijn 2 paarden krijgen 1 normale kruiwagen stampvol op de wei, en dan krijgen ze nog dezelfde kruiwagen voor de nacht.

Ook krijg mijn oudere paard die niet echt dik is, bietenpulp.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:44

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:58