hoe krijg je boterbloemen weg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

hoe krijg je boterbloemen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:27

Op mijn grasland heb ik plaatselijk veel boterbloemen staan.
De paarden grazen er fijn om heen maar aangezien ze giftig zijn en uitbreiden wil ik ze bestrijden.
Hoe pak ik dat het beste aan, en helpt maaien of maakt dat de boel alleen maar erger?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:30

boterbloemen zijn overigens alleen giftig voor paarden in gígantische hoeveelheden. Die giftigheid is bijv. lang niet te vergelijken met het (terecht) zeer gevreesde jacobskruiskruid. Bij mij vreten ze het niet, zélfs niet als er niets anders meer is aan gras en/of hooi. Ook niet als je ze afplukt en ze dan probeert te voeren. Die laten ze meestal écht wel staan.

Ik heb ze geprobeerd uit te steken, maar dat is erg lastig, maakt je grasmat kapot, zorgt voor kuilen, en ze verspreiden dan juist nog meer, want meestal zijn de wortels zo vertakt dat je niet alles er uitkrijgt.
Of maaien helpt weet ik niet.

Maar ik zou er niet zo'n probleem van maken, qua giftigheid igg. Iedere paardenwei heeft ze op een gegeven moment wel; paardenland verzuurd nou eenmaal wat sneller, en dan komen er boterbloemen en zuring voor in de plaats. Ik erger me alleen aan die boterbloemen (alleen op bepaalde plaatsen, meestal de mestplekken, maar ik mest iedere dag de wei volledig uit) en ander onkruid omdat er dan op dat stukje geen gras kan groeien.

mamendt

Re: hoe krijg je boterbloemen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:34

ah oke, ja, ik wil ze voornamelijk weg hebben omdat ze giftig zijn...maar dat valt dan mee...
de paarden hier eten er absoluut niet van....en ze groeien inderdaad alleen op bepaalde plekken terwijl ik ook altijd de mest meteen verwijder.....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:48

Als er genoeg gras is, vreten de paarden inderdaad om de boterbloemen heen.
Doe je aan stricte stripbegrazing loop je het risisco dat ze dan toch ook de boterbloemen mee opeten... dat zou echter in principe nooit de keuze van een paard zijn dat overigens genoeg te grazen heeft.

Dus geen zorgen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:56

met strookbegrazing loop je idd het risico iets meer dat ze het opvreten, al doe ik vaak ook aan strookbegrazing en dan nog laten ze ze staan. Maarja nogmaals, dan moeten ze wel zó ontzettend veel in 1 keer opeten, dat dat risico alsnog heel klein is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:27

onkruid spuiten helpt, en zorgen dat je bodem minder aantrekkelijk wordt voor boterbloemen.
Ik heb er ook veel last van.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 01:19

Veel boterbloemen in een weiland betekent dat de grond te zuur is.
Dat zou je kunnen bestrijden door kalk te strooien. Beste tijd daarvoor is het najaar.

Je kunt boterbloemen bestrijden met onkruidverdelger. Dan zijn de boterbloemen wel weg maar los je het probleem (de zure bodem) dus niet op. En zullen ze gewoon weer opkomen.

Door regelmatig kalk bij te strooien zorg je dat je bodem minder zuur is en daarmee bestrijd je de boterbloemen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 08:26

Ah, oke..kalk strooien dus...het is bij mij maar plaatselijk...maar ik wil toch iets doen anders heb ik het dadelijk door de hele wei.
En na het kalk strooien? Hoelang mogen ze dan niet op de wei?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:47

Het allerbeste is een bemestingsonderzoek laten doen. Dan weet je precies wat je bodem nodig heeft. Qua kosten zit je dan op ongeveer 90 euro. Kalk strooien kan in het najaar ( dus einde weideseizoen) en het liefst voor een flinke regenbui.