boterbloemen zijn overigens alleen giftig voor paarden in gígantische hoeveelheden. Die giftigheid is bijv. lang niet te vergelijken met het (terecht) zeer gevreesde jacobskruiskruid. Bij mij vreten ze het niet, zélfs niet als er niets anders meer is aan gras en/of hooi. Ook niet als je ze afplukt en ze dan probeert te voeren. Die laten ze meestal écht wel staan.
Ik heb ze geprobeerd uit te steken, maar dat is erg lastig, maakt je grasmat kapot, zorgt voor kuilen, en ze verspreiden dan juist nog meer, want meestal zijn de wortels zo vertakt dat je niet alles er uitkrijgt.
Of maaien helpt weet ik niet.
Maar ik zou er niet zo'n probleem van maken, qua giftigheid igg. Iedere paardenwei heeft ze op een gegeven moment wel; paardenland verzuurd nou eenmaal wat sneller, en dan komen er boterbloemen en zuring voor in de plaats. Ik erger me alleen aan die boterbloemen (alleen op bepaalde plaatsen, meestal de mestplekken, maar ik mest iedere dag de wei volledig uit) en ander onkruid omdat er dan op dat stukje geen gras kan groeien.