Merrie met hengste veulen, manen invlechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosaaannnaaa

Merrie met hengste veulen, manen invlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:16

Hey hallo,

Mijn verzorg fries, heeft een maand geleden een hengsten veulen gekregen. Uit ervaring heb ik opgemerkt dat hengsten uiteindelijk in de manen beginnen te bijten en knabbelen. Deze hengst begint er nu al mee en zoek dus voor een oplossing om toch haar manen zo te behouden aangezien ik er geen happen uit wil!

Kan ik de manen beter invlechten ? En dan een hengstenvlecht of losse vlechten?

Tips zijn altijd welkom! _/-\o_

Alvast bedankt! <3
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-05-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype aangepast.

Tommie50

Re: Merrie met hengste veulen, manen invlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:19

Je zou het kunnen invlechten en eventueel equistop kunnen proberen. Dit is een anti bijt middel wat heel bitter smaakt (wordt gebruikt bij paarden die dekens, manen en staarten kapot bijten). Let er dan wel op dat je zelf handschoenen aan trekt!

rosaaannnaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:31

verminderd vlechten dan de kans dat er grote happen uit missen? Oke bedankt ik zal er naar informeren!

Tommie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:34

De vlechten op zich niet.. Tenzij je ze zodanig vlecht dat hij er niet bij kan ;)

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:31

Als ze in vlechten gaan bijten kan je juist nog meer haren verliezen. Ik zou zo snel mogelijk beginnen met een vieze spray/strijksel te gaan smeren in de manen. Hierdoor krijgen ze een 'vieze' ervaring zodat ze het gaan afleren.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:00

Tja, als de manen los liggen, trekt hij eerder kleine plukken eruit. Maar met een vlecht heb je ook weer kans dat hij er grotere plekken uit bijt. Omdat het gewoon vast zit. Ik zou antibijt middel smeren :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 06:20

ik heb de manen altijd los gehouden (friese paarden met behoorlijk lang behang) en ja het ene hengstveulen haald veel manen weg de ander nauwelijks.
Moet wel zeggen dat een van mijn merries die wel redelijk korte manen had en bij haar dus echt kort geworden was door het veulen nu langere manen heeft dan voorheen.