Dilemma weide/pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OlympicOrry

Dilemma weide/pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 13:13

Hoi,

Ik zit met een dilemma wat betreft de stalkeuze voor mijn paard.
Het gaat om een PRE merrie die het gewend is om overdag in de weide te staan en snachts op stal. Ik sta nu met haar op een pensionstalling waar ik het gebruik heb van paddocks en in de zomer de weide en de dressuurpiste.

Ik heb nu de optie om mijn paard bij iemand op de weide te zetten. Het gaat om een persoon die 1 paard heeft die nu alleen staat. Met het andere paard word niet veel gedaan. Zodoende zou ik ook het andere paard smorgends moeten voederen en hooi geven. Wat ik opzich geen probleem vind ik ga toch 2 maal daags bij mijn paard kijken dus of ik er dan 2 of eentje moet voederen maakt opzich niks uit.

Maar ik twijfel nu. Ik rijd met mijn merrie nog wel dressuurwedstrijden en ben bang als ze op een weide gaat staan dit niet meer zal kunnen ivm geen piste tot beschikking. Ik kan natuurlijk wel rijden op de weide maar heb er geen verlichting dus in de winter zal dit niet kunnen, hoewel ik bij mezelf bedacht dat ik nu deze winter ook niet veel kon rijden ivm regen en sneeuw dus opzich zal dat nog wel meevallen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Dus iemand die mij kan helpen met een keuze maken of iemand die ervaring heeft met een sportpaard op de weide? Dingen waarmee ik rekening zal moeten houden?

BenaLaars

Re: Dilemma weide/pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:16

in de wei rijden gaat niet lang goed, een grote modderboel tot gevolg. Sportpaard in de wei is verder geen enkel probleem zo lang ze niet te dik worden. Is er geen vereniging in de buurt waar je met trailer heen kan voor lessen? anders zou ik er niet aan beginnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:18

Ik heb er geen ervaring mee maar wat je zou kunnen doen als het voor jouw een probleem is dat je geen verlichten buitenbak hebt dat je eens in de omgeving kijkt of er vlakbij een buitenbak met verlichting is. Dan zou je jezelf een paar avonden in de week in de reflectie en lampjes kunnen steken stukje de weg over om dan daar in de bak te gaan rijden. Is maar een idee niet echt waar je om vroeg maar ik dacht misschien kan het je wel helpen.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 13:23

Ik heb zelf de beschikking tot een binnekbak van de vereninging, alsook buitenbak, maar daar kan ik wanneer er lessen zijn ook niet altijd in terecht, maar ik zou bv maar af en toe rijden in de weide. Ik zou dus soms ook wel in de binnenbak kunnen gaan rijden hoor, maar het zou vooral voor de zomer zijn om af en toe in de weide te rijden of te longeren. Zou dit lukken denken jullie?

Yowusz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:23

Waarom wil je weg bij de stalling waar je nu staat dan?

Want ik lees in je stukje alleen maar redenen waarom je het niet zou doen:)

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 13:26

Omdat ze daar meestal op een zandpaddock staat. Ze mag wel op de weide maar dat is maar een 4 tal weken per jaar vooral in de zomer. Ze staan daar ook met erg veel paarden op een klein stukje en dat is soms wat lastig.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:29

Ik rij mijn paarden ook gewoon thuis op de weide.. heb wel verlichting.. maar enkel in de winter nodig natuurlijk.
Ik ben te lui om mijn paard op te laden, naar de manege te rijden en daar te gaan trainen, gaat perfect thuis.
Mijn paarden zijn gelukkig op de weide, veel minder duur als op de manege en veel minder frustratie.

Maar je moet er wel elke dag 2x per dag naartoe natuurlijk.. Ook als je ziek bent, ook als het min 10 is en misschien moet water van thuis moet zeulen, ook als het regent, ook als het 40graden is je liever aan het zwembad ligt.. Maar ik heb het er voor over. :D

Zoals je zegt, bij vries, sneeuw, echt slecht weer, rij je vaak op een manege ook niet.. maar is voor iedereen afwegen.

Yowusz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:31

hmm ja dat is wel lastig ja. Ik heb met mijn pony ook op een plek gestaan met alleen land. Ik rij verder vooral recreatief maar ik vond het echt niet te doen zonder bak met verlichting. Zeker in de winter konden we vaak niet rijden.
Als ik jou was zou ik gewoon even goed de voor- en nadelen op een rijtje zetten!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:34

Als het er alleen om gaat dat je zomers in de wei moet rijden en 's winters ook gewoon naar een binnenbak kunt is het wel goed te doen.
Je zou ook nog kunnen kijken of er ergens in de buurt rijmogelijkheden zijn. (iemand verderop die een bak heeft) of een hoefslag in de wei kunnen maken van zand, kun je toch makkelijker longeren bijv.
En omdat je paard veel meer ruimte krijgt hoef je ook niet persé elke dag erop.
Maar ik kan je wel verzekeren dat het minder luxe is dus daar moet je wel rekening mee houden!

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:46

@Kirr: het feit dat ik er elke dag 2 maal naartoe moet is voor mij geen probleem. Waar ik nu sta moet ik ze ook binnen en buiten zetten en zelf stallen doen en eten geven. Dus dat moet ook bij -10 en +40 graden ;) Ik ben absoluut geen Mooiweer ruiter :)

Het gevoel dat ik er een beetje bij heb nu is dat ik eigenlijk veel geld uitgeef om mijn paard daar te stallen en dat het op de weide even goed kan, toch twijfel ik nog.
Ik wil natuurlijk ook het beste voor mijn paard.

Ik wil natuurlijk niet morgen verhuizen om kort daarna toch terug te willen naar de vorige stal. Maar zoals er al reeds aangegeven is, ik rijd in de winter toch niet veel tenzij in het bos en bij goed weer af en toe in de buitenpiste, dat kan dan eventueel ook gewoon in de weide. In de zomer is het meestal goed weer en kan ik ook prima op de weide rijden of op de vereninging. Ik vraag me gewoon soms af of het allemaal wel zo goed lijkt als ik het me voorstel.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:48

Als je echt wedstrijdambities heb zou ik het niet doen als ik jou was. Dat gaat je echt opbreken.. Denk dat je er spijt van gaat krijgen ondanks dat ik voorstander ben van veel weidegang. Maar geen bak hebben maar wel de ambities om wedstrijden te rijden gaat gewoon niet goed samen. Je staat verder naar je zin toch?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:55

Ik zou het niet doen. Ik heb de paarden bij huis zonder een bak. Met een pony in de wei rijden ging wel maar met een (jong) paard is gewoon geen doen. Het is ook niet echt fantastisch voor de pezen of keihard of te glad. Ik ga nu toch een bak aan laten leggen. Kan echt niet wachten. Ik kan het je absoluut niet aanraden. Nu ga ik elke keer met de trailer op en neer maar straks kan ik er 2 rijden in de tijd dat ik er nu 1 rijd. Als je met regelmaat dressuurmatig wil trainen is het een ramp. Ervaring uit de eerste hand!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:02

Als je echt wedstrijden wilt rijden, kun je misschien beter ergens gaan staan waar je een binnenbak ter beschikking hebt. Maar als je swinters toch niet veel rijdt, zou ik zeggen, waarom niet?? Ik sta nu zo'n 2 jaar niet meer op pensionstal, maar op een weide en ik wil echt noooooit meer terug op pension. Wat betreft het rijden, het ligt ook aan de ondergrond van je gras (zand of veen). Ik rij zelf ook op de weide en kan het hele jaar er rijden, is geen enkel probleem, het blijft redelijk droog door de zand ondergrond, ook al heeft het nog zo hard geregend of gesneeuwd. Bij mijn vorige weide was het wel even anders, als het dan geregend had kon je er niet eens fatsoenlijk meer stappen met je paard. Maar mijn paard is ijzerloos, dus glijdt dan ook minder uit natuurlijk, dan wanneer je je paard op ijzers hebt staan.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:12

Mijn paard heeft ook geen ijzers, en buiten dat ik ongeveer zo'n 10 x per jaar op wedstrijd ga word ze ook best nog veel recreatief gereden, tis nu ook niet zo dat ik echt de ambitie heb om hogerop te komen met mijn paard, ik rijd eigenlijk meer dressuurwedstrijden omdat ik dat leuk vind om te doen dus in dat opzicht valt drang om veel te trainen nog wel mee. Als ik nu zo'n 2 x rijd in de bak per week is dat veel, ik longeer meer dan ik echt rijd omdat dat beter is voor haar rug. Verder rijd ik buiten in het bos. Ik heb nu dan ook enkel maar een buitenbak, dus bij erg nat weer zoals nu valt rijden helaas ook niet onder de opties, longeren doe ik nu wel een beetje omdat dat enigszins nog meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:18

Ik heb zelf ook zo gestaan en ik ben juist verhuisd naar een stal met een bak, op de weide vind ik zelf persoonlijk niks, voor een paar keer wel maar is vaker een modderpoel oid.

En ik rijd geen wedstrijden, wat misschien een goede tip is of je in de buurt van je wei op loopafstand bij iemand gebruik kunt maken van een bak, dan is het goed te doen, ik vond het heerlijk mijn paard altijd op de wei maar miste echt mijn bak met verlichting, in de winter kon ik alleen in het weekend (als het redelijk weer was) rijden omdat het anders donker is.

Succes met je keuze!

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:29

Mijn paard staat overdag op wei en 'snachts op stal, ook geen bak bij huis. Gelukkig kan ik op het land mijn 'bak' (bakletters alleen) steeds verplaatsen, dus als er een hoefslag in komt verhuis ik hem naar een beter stukje en bij ons loopt het land omhoog, waardoor ik eigenlijk altijd kan rijden totdat het gaat vriezen.. Wel merkte ik dat de mijne erg moest wennen aan gras ipv zand, had bij mij even tijd nodig maar nu loopt ze er heerlijk op! Succes met je keuze!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:57

Mijn paard staat op een weide en ik ben nu ook aan het kijken voor een pensionstal. Pas op, het is ook wel met pijn in het hart. Er zijn veel voordelen verbonden aan de weide. Je kan lekker alles zelf doen en zelf beslissen. Als je om 23.58 beslist dat je je paardje wilt knuffelen, sta je er om middernacht, zonder dat je met iemand rekening moet houden. Je beslist zelf tot in het minutieuze wanneer en hoeveel er gevoerd wordt, wanneer je paard buiten staat etc.

Maar verder heeft het ook zoveel nadelen. Ik ben ook geen mooiweer-ruiter, absoluut niet. Maar geloof me, wanneer je voor de derde keer die dag zeikesnat geregend in die wei staat met een kruiwagen vol stront vastgelopen in de modder dan vloek je. Verder kan je heel weinig rijden/longeren. Of ja, je kan het wel doen, maar dan gaat het ten koste van je gras. Van je paard vallen is ook onnoemelijk veel pijnlijker als in het zachte pistezand. Verder ben je zo vaak bezig met de organisatie rondom je paard: voeren, stallen mesten, wei uitmesten, omheining aflopen, mesthoop rechttrekken, water geven, gras zaaien, onkruid spuiten, etc, dat trainingen er vaak bij inschieten. Het is dat ik een jong paard heb, dat ik het tot nu niet erg vond, maar nu ik wat meer aan de slag wil gaan met haar, wil ik haar op pension hebben. Bij mooi weer in de zomer valt het hartstikke mee, maar in de winter, als het koud is, regent of al begint te schemeren en je weet dat je nog tig klusjes te doen hebt voordat je op je paard zit, dan zul je toch wel terugdenken aan de pensionstal waar je tenminste nog een verlichte buitenpiste had.