Paard met een vieze vlas stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreesterr

Paard met een vieze vlas stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:52

Hoi bokkers,

Ik heb even een vraagje over mijn paard. Hij staat sinds 2 jaar op een stal bij iemand aan huis. Voorheen stond hij op stro maar sinds hij daar staat staat hij op vlas. In het begin was het drama aangezien ik een paard heb dat continue blijft eten. Hij at dus zijn vlas op. Wij hebben toen zijn vlas steeds gemengd met vuil vlas zodat hij het vond stinken. En dat hielp hij at het niet meer.

Toen kwam probleem 2... Omdat we het steeds met vuil moesten mengen had hij ineens periodes waarin zijn stal enorm smerig was. Hij pieste heel veel en kwam steeds helemaal nat te staan.
Nogmaals, wel in periodes. Maar wel erg vervelend omdat het door de nattigheid erg stonk maar ook erg glad werd!

Helaas is er geen andere optie dan vlas. Omdat het een stal aan huis is blablabla.

Ik heb ook een keer azijn door zijn stal gegooid. Maar aan 10 flessen per keer had ik nog lang niet genoeg.

Iemand nog andere tips om hem te laten stoppen met vlas eten?

Aan de hoeveelheid voer ligt het niet, hij krijgt genoeg!

Sim

Re: Paard met een vieze vlas stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:08

Heeft hij dan onbeperkt ruwvoer in de stal? En geeft hij de voorkeur aan het vlas ipv het ruwvoer? Zo nee, denk ik gewoon dat het verveling is. Paard is nou eenmaal gemaakt om 23 uur per dag te foerageren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:02

Dus je hebt nu al 2 jaar een probleem met een bedding-etend paard in een vieze stal....en je staat daar nog steeds ???

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:14

Heeft je paard van te veel vlas eten nog nooit koliek gehad? Hier heb ik veel paarden op vlas gehad, maar er nog nooit last mee gehad. Idd voldoende weidegang en ruwvoer. Ik begrijp dat de eigenaren van de stal anders wellicht niet van de mest afkomen, maar wanneer je paard er zo van blijft eten en in een vieze stal moet staan, zou ik ook over een andere stal gaan denken.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:16

Meng je de hele laag met het schone vlas?

Ik heb ook een smeerkees op stal en wij potten de stal. Ik gooi er een halve of heel nieuw pak vlas op die ik net voldoende meng met vies vlas zodat ze het niet meer eet. De onderlaag laat ik zoveel mogelijk met rust...

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:18

_Sim_ schreef:
Heeft hij dan onbeperkt ruwvoer in de stal? En geeft hij de voorkeur aan het vlas ipv het ruwvoer? Zo nee, denk ik gewoon dat het verveling is. Paard is nou eenmaal gemaakt om 23 uur per dag te foerageren.

Hier ben ik het volledig mee eens...

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 09:20

NAIWHL schreef:
Meng je de hele laag met het schone vlas?

Ik heb ook een smeerkees op stal en wij potten de stal. Ik gooi er een halve of heel nieuw pak vlas op die ik net voldoende meng met vies vlas zodat ze het niet meer eet. De onderlaag laat ik zoveel mogelijk met rust...

Dat doen wij ook.

En koliek... Nee gelukkig niet. Hij eet het nu ook niet meer omdat er steeds een klein beetje viezigheid doorheen wordt gestrooid. Dat werkt prima. Nu blijft hij er vanaf. Maar af en toe (2xpjaar?) heeft hij ineens dat hij veel plast. En dan wordt het een troep want vlas absorbeert veel maar niet zoveel als dat hij op die momenten laat lopen. Ik dacht zelf dat het misschien territorium was ofzo. Omdat het de geur is van een ander paard dat erin word gestrooid. Dus vandaar dat ik me af vroeg of het ook anders kon.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:23

Geef je veel wortels?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:26

Hier plassen ze toch ook wel, maar als je het goed bij houd, blijft het echt schoon hoor. Kan wel merken (wij hebben buitenstallen met een overkapping er voor) dat wanneer het regenachtig is, het wel eerder nat blijft, maar zolang je het goed bijhoud, geen punt. Onze shet heeft wel eens in een tijdelijke kleine stal gestaan, hoe minder ruimte hoe viezer het vlas wordt, maar ook dan met goed bijhouden, blijft het gewoon schoon.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:27

Wanneer hij er nu vanaf blijft, zou het niet lukken dat je er geen viezigheid meer door strooit?

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 09:31

Zolang het er niet vers in word gegooid wel. Maar die natte periodes blijft hij helaas houden. Het wordt echt regelmatig bijgehouden, iedere dag de natte plakkaten eruit en de mest.! Normaal plast hij gewoon normaal. Maar wat ik al zeg heel soms van die periodes... Maarja gelukkig niet zo vaak.

En nee ik geef expres niet zoveel appels en penen, want dan past die helemaal veel haha. Mijn verzorgsters hebben dat trouwens wel gedaan: je kent t wel die zijn nieuw met verzorgen en willen m lekker verwennen, maar sinds ik een lijstje heb met hoeveel extra's hij mag doen ze dat niet meer

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 13:17

Weet iemand hoe ik een topic kan laten sluiten?