stalvloer keuzes!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

stalvloer keuzes!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:01

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleempje nl mijn ruintje zijn stalvloer is altijd zo nat :( .
Momenteel bestaat de vloer zowel in de stal van mijn ruin als mijn merrie uit aangetrapte aarde (deels gele aarde).
Mijn paardjes worden tussen 16u en 8u op stal gezet (gedurende de nacht dus enkel op stal).
Nu ben ik aan het denken om voor mijn ruin een betonnen vloer te laten aanleggen met hellinkje naar gootje voor de urine. Heb alleen helemaal niet veel ervaring met zo'n vloer en kan maar om de week de stal uitmesten. Het lifste zou ik ook niet met zaagsel of zo gaan werken. Nu krijgen beide paardjes wel 1 keer per week een plekje met stro om in te gaan liggen waar mijn merrie graag gebruik van maakt. Mijn ruin gaat nooit liggen in de stal.
Om een of andere reden heeft mijn merrie nooit een natte vloer maar als ik dan toch beton laat komen zou ik bij haar dat eventueel ook kunnen leggen. De enige reden voor twijfel is dat zij veel gaat liggen in de stal. Beton is hard en vrees dus dat ze dan schuurplekken krijgt.
Wat stellen jullie voor? Overstappen op beton vloer voor ruin? overstappen naar betonvloer voor merrie? En kan zo'n stal ook maar 1 keer per week worden uitgemest? Kan zo'n stal ook met enkel bedje stro?

myk_en_shant

Re: stalvloer keuzes!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:11

Probeer anders eerst een tegelvloer met stoeptegels. Met daar overheen rubber stalmatten. Blijft een stuk droger en je hoeft niet uitbundig te zijn met stro, omdat rubber zacht ligt voor de paarden.
Bij beton is het lastiger weghalen als het niet bevalt. Tegels wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:58

Ik zou ook gaan voor eerst een paar stoeptegels met rubber er op. Scheelt in prijs ook. zo goedkoop is betonstorten nou ook weer niet.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:23

Die rubberen tegels zijn anders ook niet goedkoop :O ! beton laten komen is echt niet zo duur hoor, zeker niet als je een restant kunt krijgen ;)
Die matten daar kruipt ook veel vuil in/tussen lijkt mij. De grond is gewoon niet goed doorlaatbaar meer. Tegels laten die de urinbe wel goed weglopen?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:27

Rubbere speeltegels kun je via marktplaats nog wel voor een leuk prijsje vinden ipv. mat.
Maar je idee over betonnen vloer gaat zeker veel schelen helemaal als het afloopt.
Ik merk het bij mijn stallen ook eentje loopt goed af en is vrijwel altijd droog die ander is altijd nat omdat het gedeelte bij het stro niet schuin afloopt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:38

iets vaker uitmesten en de natte plekken eruit????! Eens in de twee weken lijkt me wel errug weinig, of zie ik iets over het hoofd?
Wat heb je over die aarde liggen dan? Stro? Of alleen stro om op te liggen?
Mag het überhaupt wel, op aarde?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:46

nee niet eens in de 2 weken maar om de week of 1 keer per week ;).
Of het wel of niet mag, dat interesseert me weinig ;)
heb niets over de aarde liggen, doe er na uitmesten 1 keer per week een hoek met stro in waar mijn merrie in slaapt maar mijn ruin niet.
Ik kan natuurlijk altijd een deel van de beton met rubber bedekken? zodat mijn merrie erop kan liggen.
Maar ik ben aan het denken voor mijn ruin, moet hij een ligplaats hebben want hij ligt echt nooit en eet enkel al het stro in 1 keer op.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:56

om de week of 1 keer per week is toch: OF 1 keer per week OF 1 keer per 2 weken? Vind ik hoe dan ook erg weinig...
Ik kan me voorstellen dat de aarde vastgestampt is en dat dit geen vocht meer doorlaat. Ik zou zeker een betonnen vloer storten met een afvoer voor de urine. Verder een flinke laag bodembedekking, stro, zaagsel o.i.d. Je kunt eventueel een potstal maken (alleen de mest er dagelijks uit en dagelijks opstrooien, urine loopt dan naar de onderlaag maar de bovenlaag blijft droog.

Waarom kun je maar zo weinig uitmesten?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 23:13

omdat ik gewoon niet zoveel uitmest en dit ook niet hoeft voor mijn paardjes. De enige reden is de urine die niet weg kan, de mest vormt geen probleem

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 23:15

ohhhh nu ga ik straks enorme reacties krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:19

Dus je hebt een stal met alleen aarde erin waar pas om de week de drollen uitgeschept worden en de urine dus helemaal nooit? Hoe groot is de stal?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:36

Als je beton stort ontkom je niet aan stro/vlas en/of rubber tegels.
Grond is waarschijnlijk verveent door hooi en mest en dat laat geen vocht meer door. Je hebt maar een paar opties en daar hangt een prijskaartje aan vast.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:25

sjojo schreef:
ohhhh nu ga ik straks enorme reacties krijgen.

waarom denk je dat?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:26

sjojo schreef:
omdat ik gewoon niet zoveel uitmest en dit ook niet hoeft voor mijn paardjes

Hebben ze je dat gezegd?!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:49

Mijn stallen zijn gewoon bestraat met klinkers, geen natte stallen maar ik mest dan ook wel iedere dag.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:08

heb nu toch maar beslist om er beton in te gooien. De stallen zijn erg ruim, zeker voor de ruin want het is een zenuwpeesje die benen moet kunnen strekken. In de stal van mijn merrie (is al 20 jaar stal met aarden bodem) blijft het netjes droog en kan de urine gewoon naar buiten. Bij mijn ruin is de stal pas vorig jaar gebouwd en daar was het in het begin ook droog maar nu dus niet meer. Meer stro gooien heeft geen effect en de aarde losmaken ook niet. Zelfs de bovenlaag afscheppen en met nieuwe zand opvullen help niet.
Het uitmesten gebeurt 1 keer per week, bij mijn andere paarden ook altijd zo geweest en dat ga ik niet veranderen.
Als beton is gelegd zal mijn ruin helaas wel in de kleinere stal moeten s'nachts om beton te laten drogen. Mijn merrie moet dan tijdelijk buiten blijven staan :( . Hoop dat dat gaat lukken.
Wat is beter voor urine te absorberen? vlas /schaveling of stro?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:02

sjojo schreef:
Wat is beter voor urine te absorberen? vlas /schaveling of stro?

Strokorrels absorberen heel sterk, Strovan strokorrel neemt 400% vocht op.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:11

ik heb een tegelvloer en doe daar geen stro of iets anders op. ze gaan er toch niet op liggen en maken er alleen maar een vieze zooi van. nu haal ik om de paar dagen de mest weg en plassen doen ze bijna niet in de stal, omdat ze dat niet fijn vinden omdat het spettert. mijn paarden kunnen wel altijd naar buiten en naar binnen wanneer ze zelf willen en slapen liever op het zand in de paddock. volgens mij moet het wel kunnen beton zonder iets erop, en voor het paard wat wel in de stal gaat liggen, kun je evengoed wat stro erin doen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:14

sjojo schreef:
Het uitmesten gebeurt 1 keer per week, bij mijn andere paarden ook altijd zo geweest en dat ga ik niet veranderen.

Hmm, erg standvastig.

Bodembedekking is voor meer dingen nuttig dan mest en urine, het bied een lekker ligbed aan, voorziet van isolatie en in het geval van stro ook nog iets te knabbelen.
Mijn paarden staan enkel en alleen op een kale bodem als ze koliek hebben. En anders altijd op een lekker bedje, betekent meer uitmesten maar dat maakt niet uit als mijn paardjes een lekker bedje hebben.
Maar goed, mijn mening maar even terijde, ik heb ook goede verhalen gehoord dat strokorrels goed zouden absorberen.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 20:44

Zeker dat stro heerlijk ligt, merrie maakt er maar wat graag gebruik van! Maar ruin gaat nooit liggen ook niet met strobed. Daarom wil ik bij hem iets leggen wat meer absorberend is dan stro want het is in zijn stal dat het aardig nat wordt.
Ik ga kiezen voor beton met in de stal van mijn merrie een bedje stro en in de stal van de ruin ga ik eens even kijken waardoor het zo nat is. Als de nattigheid er is door foute afvoer urine moet het met beton dan opgelost zijn. Indien niet krijgt hij inderdaad een net wat meer absorberende instrooilaag.