Ik zit met een probleempje nl mijn ruintje zijn stalvloer is altijd zo nat

Momenteel bestaat de vloer zowel in de stal van mijn ruin als mijn merrie uit aangetrapte aarde (deels gele aarde).
Mijn paardjes worden tussen 16u en 8u op stal gezet (gedurende de nacht dus enkel op stal).
Nu ben ik aan het denken om voor mijn ruin een betonnen vloer te laten aanleggen met hellinkje naar gootje voor de urine. Heb alleen helemaal niet veel ervaring met zo'n vloer en kan maar om de week de stal uitmesten. Het lifste zou ik ook niet met zaagsel of zo gaan werken. Nu krijgen beide paardjes wel 1 keer per week een plekje met stro om in te gaan liggen waar mijn merrie graag gebruik van maakt. Mijn ruin gaat nooit liggen in de stal.
Om een of andere reden heeft mijn merrie nooit een natte vloer maar als ik dan toch beton laat komen zou ik bij haar dat eventueel ook kunnen leggen. De enige reden voor twijfel is dat zij veel gaat liggen in de stal. Beton is hard en vrees dus dat ze dan schuurplekken krijgt.
Wat stellen jullie voor? Overstappen op beton vloer voor ruin? overstappen naar betonvloer voor merrie? En kan zo'n stal ook maar 1 keer per week worden uitgemest? Kan zo'n stal ook met enkel bedje stro?