Zéér vies paard over zetten op stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Zéér vies paard over zetten op stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:18

:wave:

Ik ben gezegend met een enorm vies paard, hij staat vrijwel altijd in zijn eigen urine ondanks dat ik elke dag zijn stal helemaal schoonmaak.
Mijn paard staat dit moment op zaagsel, wat totaal niet werkt ik heb echt verschillende manieren van uitmesten geprobeerd.

* Elke dag de urine en mest er uithalen en een dun laagje zaagsel er weer over heen strooien.
* Elke dag de urine en mest er uithalen en een keer in de week 2 pakken zaagsel erbij in doen.
* Elke dag de mest er uithalen en de urine oppotten en elke dag weer een beetje zaagsel er over geen gooien, wel elke week wat urine uit de stal halen zodat er een dun laagje overblijft.

Dat laatste werkte het beste maar dit is nog steeds het verre van ideaal.

Nu heb ik via via gehoord dat stro meer vocht opneemt en bij het oppot systeem beter van pas komt als zaagsel.

Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst bijgewerkt door Sachet op 20-05-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vereentjex

Re: Zéér vies paard over zetten op stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:22

stro is super fijn (heb zelf ook een smeerkees) +:)+
als je stro gebruikt, kun je het er heel makkelijk uitscheppen, en ik vind het persoonlijk veel hygiënischer dan zaagsel. ik heb er fijne ervaring mee!

LiekeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:23

Ik ben zelf helemaal geen fan van stro.. als er iets niet leuk is voor een mensenrug is het stro. Ik vind het oppot systeem van vlas het beste. Wij hebben zelf vlas in de stal, ongeveer 2 pakken per week erin, en iedere dag de drollen eruit halen, en gemiddeld 1x in de maand alle urine eruit (ong 6/8 kruiwagens).
Ik heb overigens geen ervaring met zaagsel, aangezien wij iets moesten hebben wat 'snel' verteerd waardoor het in de groente tuin kan. Dus stro of vlas.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:24

Mijn paard is bijna dood gegaan door vlas (wat hij dus eet) dus dat word hem sowieso niet. :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:25

Ik vrees dat stro ook niet ideaal gaat zijn dan, vind dat zelf ook irritant voor uit te mesten. Maar wil je effectief op potten anders zijn stro of nog beter hout pellets (dat eten ze zeker niet op) misschien een optie ? Die pot je ook lichtjes op maar moeten ze eerst nog uit elkaar lopen. Ken ook mensen die stro pellets in combinatie met wat anders gebruiken.

Ik ga zelf in het najaar beginnen met hout pellets, nu momenteel niks (wel rubber matten) omdat de stal te open is. Over 2maand word daar aan gewerkt (zodat de pellets er in kunnen) dus kan je nog geen ervaring van me zelf vertellen daar over.
Laatst bijgewerkt door Lori op 20-05-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:25

Hier ook een onwijs smerige ruin. Zo'n smeerlap dat oppotten ook niet werkt, hij graaft alles door elkaar en maakt er soep van.

Heb er nu rubberen tegels in (en de vloer is iets aflopend en heeft een afvoergeul) en dagelijks een grote plak vers stro. Haal dus dagelijks de stal helemaal leeg.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:27

Eerder stond hij altijd op zaagsel met daar onder klinkers waardoor de urine dus in de grond trekt, dat mag nu helaas niet meer maar dat was ideaal!! :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:28

Ja het is ook vaak de bodem/vloer die bepaald hoe vies/nat de stal wordt.

Ik heb een inloopstal met een stuk paddock eraan. Meneer komt binnen om te plassen/poepen :')

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:29

Stro is ook zwaar om uit te mesten, maar het ligt ook aan de hoeveelheid die je in de stal doet & hoe lang je paard op stal staat. ik doe altijd een halve baal stro soms iets meer en haal dagelijks de drollen etc eruit.
En schep 1x de stal helemaal leeg, daarbij staan onze paarden meer buiten dan binnen. daar moet ook opgelet worden want hoe langer ze opstal staan hoe groter de smeerboel (dat is bij ons altijd zo)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:30

Maar wat denken jullie is het het proberen waard?
Ik kan zo weer terug als het moet. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:32

als je errg veel stro erin doet ( schoon ) en erna dagelijks bijhoud om de drollen eruit te halen
en dan ook weer redelijk wat erbij gooit blijft het schoner en ook droger als dat je er weinig of een dun laagje in doet.
de plekken waar ze plassen laat ik erin liggen en strooi daar juist flink over.

hoe lang staat je paard dan eigenlijk buiten ?
Laatst bijgewerkt door onley op 20-05-13 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:33

Ik heb mijn Fries ook op zaagsel staan (box 3 x 4 meter). Heb er een flinke laag in liggen. Elke dag 2x de mest eruit, en eens per dag de urineplek (hij piest op 1 plek) eruit. Om de dag gooi ik er een baal zaagsel bij.

Heb zelf de ervaring dat stro nog een grotere bende wordt. Tenzij je elke dag een pak bijstrooit. En van stro heb je veel meer 'afval'. Als je op een grote stal staat zal dat geen probleem zijn, maar wij moeten elke week zelf de mest afvoeren.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:34

onley schreef:
als je errg veel stro erin doet ( schoon ) en erna dagelijks bijhoud om de drollen eruit te halen
en dan ook weer redelijk wat erbij gooit blijft het schoner en ook droger als dat je er weinig of een dun laagje in doet.
de plekken waar ze plassen laat ik erin liggen en strooi daar juist flink over.

hoe lang staat je paard dan eigenlijk buiten ?

Na het voeren s'morgens ga ik rijden daarna gaat hij naar buiten tot er om 6 uur weer word gevoerd.
Dus ruim 8 uurtjes. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:35

Ik ben juist een voorstander van stro, als je paard op stal staat, dan heeft hij tenminste ook nog wat te doen. In de stalperiode wordt de box van mijn paard 2x per dag uitgemest, dat is ideaal. Ik heb ook bij een stal gestaan waar 1x per week uit gemest werd en elke dag opgestrooid. Voor het paard prima, maar dan is het uitmesten wel een hele zware klus.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:35

Citaat:
Als je op een grote stal staat zal dat geen probleem zijn, maar wij moeten elke week zelf de mest afvoeren.

das lastig!

LiekeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:04

Ik zou het gewoon proberen, als je zo weer terug kan.. wat heb je dan te verliezen? :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:10

rare vraag merrie of hengst?
je kan ze namelijk leren om in 1 hoek alles te doen (bijna alle paarden zijn uitzonderingen)
en merrie plast van achter dus .. dan ook daar vaak de natte plek

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:14

Die van mij is een gediplomeerd woelmuis, tja, Duitser he?! Graaf graag, dus wat je ook
met een box doet, hij weet hem helemaal op zijn kop te zetten.
En is van mening altijd heen en weer te moeten lopen zonder zijn voeten op te tillen, al etend..
Hapje kuil, loop naar je luik, eet het daar op.. haal hapje kuil, loop naar je luik en etc etc.
Daar is geen bodem bedekking tegen opgewassen.

Ik heb het opgegeven in ieder geval en hij is er niet minder gelukkig om.

Staat overigens op stro en blijft hij ook op, mijn fjord staat op vlas, maar als ze dat omwoelen is de
bende nog groter.

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:17

En gehakselt stro dan?
Dat gebruiken wij. Zelfde manier als vlas, maar stukken goedkoper!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:08

Ik hen vochtdoorlatende natten.
Daarover heen gaat iedere dag 1 of 2 plakjes stro.
Iedere dag drollen eruit en de natte plek.
Gemiddeld verbruik nog geen baal stro in de week.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:11

Wij hebben "nette" paarden op stal, en ik vind het dan al vies als ze op stro staan. (ja we mesten elke dag uit) Absorbeert veel te weinig! Wij hebben vlas, heerlijk! Blijft mooi schoon, en gaat niet zo verschrikkelijk stinken als stro. Maar zie dat ze dat opeten. Heb je het van te voren wel eens nat gemaakt met wat azijn? Dan blijven ze er vaak wel vanaf. Anders strokorrels?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:36

Stro neemt juist minder vocht op dan zaagsel. Je zou vlas kunnen proberen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:11

@Scum, ze gaat geen vlas proberen, dat is bijna mis gegaan.
Sachet schreef:
Mijn paard is bijna dood gegaan door vlas (wat hij dus eet) dus dat word hem sowieso niet. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:41

wij hebben stro maar eerlijk gezegd vind ik dit helemaal niet goed het vocht opnemen. Zaagsel lijkt me meer absorberend. Eventueel een beetje stro om te knabbelen er overheen?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:56

Hoe gebruik je het zaagsel? Belangrijk is dat je met genoeg zaagsel begint, 7 pakken zaagsel voor een boks van 3,5 op 3,5m als je dan 2x daags de mest eruit schept (of zoals ik het doe, bij nightcheck rond 23u de mest die er ligt in de hoek gooit en ochtends alle mest eruit halen) en om de dag de natte plek eruit haalt dan blijven de meeste paarden erg schoon en kom je daarna met 1 nieuw pak zaagsel per week toe. Tenzij je er 1 hebt die inderdaad alles omwoelt maar daar is geen enkel strooisel tegen opgewassen...