Paarden drammen bij het hek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Paarden drammen bij het hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:17

Helaas kon ik geen topic of artikel vinden die mij misschien zou kunnen helpen.
Dus ik vraag de bokkers maar eens even of ze ervaringen of ideeen hebben bij het volgende probleem.

Bij het uit het land halen is altijd het probleem dat alle paarden bij het hek staan te drammen. Alleen het paard uit het land halen is sowieso een onmogelijke opgave.

Alle paarden staan bij het hek, gaan elkaar in de kont bijten en gaan het liefst met 3 tegelijk het hek door.

Het is altijd een drama om ze er uit te halen. Ook met 2/3 personen

unihorses

Re: Paarden drammen bij het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:19

een sluis ervoor maken. hierdoor kom je met 1 paard in een klein stukje land. als er perongelijk 1 mee gaat is het niet erg. ( 1 paal in de sluis, pony hier aan vast, andere paarden terug )
asl ze in het land staan kan jij gewoon ervoor uit.
op een gegeven moment valt het kwartje wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:19

Heb ik ook vaak, ik neem meestal biks mee en die strooi ik een eindje verderop in het land zodat ze met zn allen daar gaan eten. Dan pak ik mijn pony en die kan ik dan rustig meenemen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:44

Ik heb beide opties in het verleden wel toegepast, de sluis vond ik persoonlijk het effectiefst.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:45

Biks gooien vind ik gevaarlijk. Vaak zie je dat ze er om gaan vechten of iig schoppen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:52

Biks leerleggen in het land is geen optie ivm paarden met voernijd. Dat gaat sowieso geen rust brengen met het uit het land halen.
Een sluis is bij het land een optie, maar dan houd ik het probleem bij de buitenbak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:11

sluis is het meest handig en vriendelijk. kon dat niet, dan nam ik een zweep mee om wanneer ik mijn pony had de opdringerige paarden weg te jagen. Indien dreigen niet genoeg is moet je wel een tik durven geven, anders heeft het nog geen zin... Zwaaien met het schrikdraad/lint (liefst met stroom) heb ik ook wel gebruikt, maar als je pech hebt zijn ze zo aan het drammen dat ze er niet eens op letten en er dwars doorheen lopen...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:15

Toch een kwestie van opvoeden. Hier gaan ze 1 voor 1 aan het touwtje door het hek.
De rest jaag ik weg. Als ik nu een paard aan het touwtje klik loopt de rest al weg.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:20

Om hoeveel paarden gaat het?
Krijgen ze direct voer in hun stal/paddock als je ze uit de wei hebt gehaald? Anders zou je daar misschien mee kunnen stoppen om al ge-'ik wil als eerste' tegen te gaan. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:52

bij ons zetten we het hek open (4 paarden) en ze lopen zelf naar de stal. De rangorde bepaald welk paard eerst gaat.
Ik heb wel het probleem als ik alleen mijn paard uit de wei wil halen (om er iets mee te gaan doen), dat de rest mee wil. Ook vind ik het vervelend als ik mijn paard terug breng naar de wei dat de anderen er allemaal aankomen en voor het hek gaan staan. Ik probeer ze weg te jagen zodat ik met mijn paard rustig de wei in kan, maar dat lukt niet altijd...
Afgelopen week kwam mijn paardje niet en galoppeerde zelf hard weg toen ik haar wilde halen (en de andere drie er achteraan...).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:55

Irritant he, zo vandaag ook een paard van een stalgenoot die ging ineens hard galopperen en zo zoef door het hek uit de wei die maar een klein stukje open was om mijn paard erdoor heen te laten komen.

Het was niet tegen te houden, zelfs niet door met iets te zwaaien.

Gewoon een zweep meenemen en zorgen dat ze oprotten, bij het hek vandaan, want zoiets kan gevaarlijk zijn, deed ik vroeger ook altijd en het werkte prima, je hoeft t alleen maar te laten zien en ze zijn weg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:49

Geduld is vaak al een goeie als je geen optie hebt voor een sluis. Paard dat je hebben moet vastklikken, en dan maar gaan wachten tot de rest het niet meer spannend vind. Het duurt in het begin even, maar vaak wel efficient.

Al duw ik zelf gewoon de stroomdraad tegen de drammer :D

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:52

Misschien kun je ze zelf een beetje wegjagen ?

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:53

poes schreef:
Geduld is vaak al een goeie als je geen optie hebt voor een sluis. Paard dat je hebben moet vastklikken, en dan maar gaan wachten tot de rest het niet meer spannend vind. Het duurt in het begin even, maar vaak wel efficient.

Je duwt een stroomdraad tegen een pony ? Of begrijp ik dat verkeerd ? Ik vind dat echt wel te ver gaan hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:54

Ik pak de pony in kwestie met longeerlijn laat haar vooruit lopen en snel draad dicht. Meestal krijgt ze dan wel een schokje , ondertussen is ze bang ervoor als ik al zwaai ermee en met een ssshhhh krijg ik haar ook wel weg... Dat is dan ook maar 1 pony en niet een kolosaal paard haha

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:00

Valerieex schreef:
poes schreef:

Je duwt een stroomdraad tegen een pony ? Of begrijp ik dat verkeerd ? Ik vind dat echt wel te ver gaan hoor!

Weet je wat ik te ver vind gaan? Paarden die denken dat ze zelf mogen beslissen wanneer ze mij voorbij lopen of niet. Het is getrut en ik moet het niet weten :) Als ze het doen bij elkaar, en ze steken een hogere in rang voorbij krijgen ze ook een fikse mep of beet als een waarschuwing niet voldoende is hoor.

ik heb zelf al vaak genoeg aan de stroom gehangen, het is vervelend maar niet zo pijnlijk als een tikje van de zweep ook e.

Overdrijven is ook een vak hoor :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:16

Drammen en je respectloos ergens tussendoor drammen en een paard asn een touwtje lastig vallen is toch ook niet lief en braaf? Als ze vanzelf geen respect hebben en lief vragen niet helpt moet je soms iets duidelijker zijn. Je valt ze niet aan, je begrenst en beschetmt je persoonlijke ruimte. Doen dominante paarden toch ook? Als een dreigende blik en zwiepen met de staart niet genoeg is gebruiken die ook tanden en hoeven hoor!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:39

Het is ook een beetje afhankelijk van wat je hek/poort is. Wij hebben smalle poort waar de paarden in en uit gaan dat is al een stuk makkelijk dan een grote poort. Of gewoon de draad zelf vind ik ook niet praktisch.
Hier komen ook de paarden allemaal kijken als er 1 uit gaat maar over het algemeen heb ik hier zelf geen problemen mee. Alleen mijn paard levert nog weleens een probleem voor de bijrijder van een ander paard op de wei. Maar dit komt voornamelijk omdat mijn paard weet dat ze het kan bij haar(gaat er voor staan en gaat niet opzij). Bij mij doet ze het echt niet. Ik zou zelf een zweep meenemen zodat je de rest op afstand kunt houden. Ik laat zelf altijd het paard eerst uit de wei gaan. Volgens sommige waarschijnlijk niet op de meest veilige plek maar zo kan ik de poort direct achter de kont van het paard dicht doen. Bij het terug zetten ga ik eerst zelf de weide in om de paarden op afstand te houden.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:41

Valerieex schreef:
poes schreef:

Want?
Moet paardlief maar opzouten, krijgt ie ook geen stroomdraadje tegen zich aan ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:10

Valerieex schreef:
poes schreef:

Waarom?
Nee ik vind dat niet zielig hoor, dat doen ze zelf. Dan moeten ze maar gewoon netjes opzij gaan en niet gaan drammen.

Hier op stal ook een paar drammers die het liefst dwars over je heen walsen dan. Nee hoor bij mij maken ze dan ook kennis met het stroomdraad.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:03

kiki1976 schreef:
Valerieex schreef:

Waarom?
Nee ik vind dat niet zielig hoor, dat doen ze zelf. Dan moeten ze maar gewoon netjes opzij gaan en niet gaan drammen.

Hier op stal ook een paar drammers die het liefst dwars over je heen walsen dan. Nee hoor bij mij maken ze dan ook kennis met het stroomdraad.

hier ook een die afentoe aan de wandel ging.... met dus ook ritjes in de politieauto erachteraan als gevolg....
die heb ik dus met de neus in de draad gedrukt.... eigenschuld, dikke bult.
veiligheid staat voorop . van een klap leren ze alleen maar.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:10

Hier hebben we er ook flink last van gehad. Ergste was nog dat we het weidehek flink wijd open moesten zetten omdat het eerste stuk halverwege de winter te slecht was om op te lopen.

Resultaat; 1 tinker die in volle galop tegen het hek was aangekomen, ( nog met spoed om 12 uur s'nachts de DA laten komen omdat ze niet meer ophaar voorbeen kon staan) en verschillende malen ontsnappende paarden, omdat twee grote tinkers die een spurt nemen, toch een tikkeltje respect afdwingen, dan spring ik wel opzij :=

Ik heb het op twee manieren opgelost; zweep mee, en elk paard die het waagde om in een gebied van 4 meter in de buurt van het hek kwam, kreeg een flinke knal. Dit werkte voor drie dieren erg goed.
Wachten en afstand houden was het nieuwe motto.
Helaas hebben we alsnog een exemplaar die hier niet van onder de indruk was, en gewoon flink naar je ging bokken en alsnog probeerde erlangs te komen.
Ik mep dit wel weg,want dit wordt niet getolereerd, maar de kindjes en cliënten hier van pak hem beet 8 jaar oud komen wel in gevaar door dit gedrag.

Wij hebben dus op het hoofdpunt waar onze drie weides bij elkaar komen, tegenwoordig een sluis systeem. Werkt perfect, en geen paard kan erdoorheen, want het is volledig van hout.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:18

Hier maken ze hoe gemeen ook 'kennis' met het stroom.............en vaak is dat 1 keer en dan 'over'.

Paarden gaan hier omstebeurt aan het touw naar binnen, draadje open, draadje dicht. Inmiddels is 1 keer 'wapperen' genoeg om de koppel op een afstandje te houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:32

poes schreef:

Dit werkt niet altijd: mijn paard heeft op een wei gestaan met twee andere merries. Als ik mijn eigen paard wilde pakken kwam de dominante merrie zich ermee bemoeien, ze ging voor het hek staan of probeerde mijn paard weg te jagen. Ik kon dan niet rustig staan wachten met mijn paard want die was bang voor de dominante merrie dus ze begon dan te rukken aan het halster om ervoor weg te rennen. De dominante wegjagen met de zweep was ook niet zo gemakkelijk, aangezien mijn eigen paard daar erg van schrok en dan ook wilde vluchten. Als ik mijn paard weer op het land zette werd ze eerst een paar rondjes flink over de kling gejaagd door die dominante troela.
Een sluis vind ik een prettige oplossing, maar in dit geval heb ik mijn paard naar een ander landje verhuisd aangezien de achterhoeven met ijzers van de dominante merrie mij iets te vaak door de lucht vlogen en mijn paard dan op een haartje na mistten. Was er wel klaar mee en vond het ook elke keer gevaarlijk voor mijzelf om mijn paard te halen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:44

Ik heb het ook wel gehad en soms is het ook gewoon echt eng! Al scheelt het wel als het paard hoger in rang simpelweg dat hij voor jou aan de kant moet gaan, vaak gaat het dan ook met het andere paard (dat wat bang kan zijn voor de andere) goed. Maar soms vind ik het ook best riskant.