Stro...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoJoPonylove

Stro...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:04

Hallo bokkers,
Ik heb een vraagje, ik baal er elke dag weer van als ik mijn paarden uit de stal haal dat er weer een boel nieuwe mestvlekken opzitten, opzich snap ik dat je dit niet zo makkelijk kan voorkomen. Maar ik wil het toch zoveel mogelijk voorkomen, want nu zijn ze altijd echt heel vies. Ik mest elke dag de stallen helemaal uit, en doe er nieuw stro in, want mijn paarden eten het stro op. Daar zit ook mijn probleem, ze eten hun stro op en lopen, de hele tijd weer door de box, daardoor verspreiden ze de poep. En als ze gaan liggen, liggen ze altijd weer op die vieze bodem bezaaid met poep! Dus ik zoek eigenlijk iets ter vervanging van stro. Maar daar zit weer een probleem aan vast, wij hebben namelijk speciale matten in de stal liggen, waartussendoor de pis wegstroomt, dus zaagsel kan niet, want dat gaat tussen matten zitten waardoor de pis niet meer zou kunnen wegstromen. Dus dit was mijn verhaal, en de uiteindelijke vraag is: Wat kan ik ter vervanging van stro in de box doen, wat niet tussen de matten gaat zitten, en wat ze niet opeten! Dus tips gevraagd!
Groetjes JoJoPonylove

Megamutsj

Re: Stro...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:06

Vlas? Ik ken mensen die onder het vlas ook matten hebben.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:09

Oke, misschien domme vraag, ,maar eten paarden dit ook?
Nog meer ideeen?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:12

Ik volg even. Hier 4 ezels die ook stro/vlas eten.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:13

Eline_S_S schreef:
Ik volg even. Hier 4 ezels die ook stro/vlas eten.

Ja is goed! Niet heel handig he? dat ze dat eten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:17

De aller beste oplossing is om je paarden lekker naar buiten te gooien en geen stro meer te gebruiken. Je paarden geven zelf ook al aan dat het vooral leuk is om aan te knabbelen. :+

Ik heb hier 2 witte paarden staan, en hoogstens een paar keer in het jaar is er eentje perongeluk in de mest gaan liggen. ;)

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:18

Mijn paarden staan ook op stro, maar ik haal in elk geval de stallen niet elke dag leeg... gewoon beginnen met een dikke laag stro en elke dag alleen de natte plekken en de drollen eruit halen. Als je paarden genoeg ruwvoer ter beschikking hebben, zullen ze niet zo snel aan het stro beginnen. Als je eenmaal een flinke bodem hebt gecreërd, is het stro beter in staat om de natte plekken op te nemen en zakken die naar de bodem, houd je bovenop de verse laag over, dus ook minder vieze paarden.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:19

Ik heb gelukkig een redelijk schoon paard. Maar misschien komt dat ook door hoe ik de stal doe.
Ik heb namelijk een stukje waar ik geen stro doe, daar poept en plast ze ook altijd (/meestal).
Ze loopt soms wel een beetje stro naar die 'poepplek' maar dat valt wel mee. Verder loopt ze ook nauwelijks door haar eigen poep (heeel soms wel). En ze ligt er dus ook (eigenlijk) nooit in, omdat ze (bijna) altijd op die 'poepplek' poept.
Verder haal ik elke dag de drolletjes eruit en dan staat ze buiten.
Wanneer nodig doe ik er nieuwe stro bij en dat meng ik dan met het oudere stro (zodat dat oude stro niet weg hoeft want het wordt redelijk schoon).

Heel soms poept ze wel een beetje midden in de stal waardoor ze er ook soms in gaat liggen, maar dat komt dan meestal omdat ik dan een dag niet heb uitgemest.

Voor vragen mag je me altijd nog pb'en

Owja, mijn paard eet soms ook wel stro, ik heb gister een beetje azijn in mijn hand gedaan en ze ging meteen slikken, maar toen ze de azijn proefde had ze zoiets van 'iieewl dit is echt smerig'
ik heb het toen over het stro gedaan en ze heeft er ook niet echt van gegeten. Misschien help dat ook voor jou paard, maar ik zou haar wel eerst laten proeven uit de hand (miscchien vind de jouwe het juist wel lekker).
de azijn is gewoon bij de supermarkt te koop.

succes!

owja ik hoor graag hoe of het help bij jullie! ;)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:19

Paarden kunnen wel vlas eten maar dat is zeker niet zo veel als stro. Mijn paard heeft jaren op vlas gestaan en eet dat niet. Ze eet overigens wel gewoon stro.
Er kunnen paarden zijn die vlas eten maar dat zijn dan maar een paar hapjes, ze eten zeker niet de hele stal leeg zoals veel paarden bij stro wel doen.

Ten tweede is het ook best slecht als een paard vlas zal eten. Vlas neemt overigens ook veel beter vocht op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:20

Wij voeren ze juist bewust stro; gewoon stro met hooi in het hooinet doen, wij gebruiken het als aanvulling voor de buikvulling, want het is ook ruwvoer :) (maar onze paarden lopen wel buiten, dus de darmen blijven goed in beweging waardoor de kans op strokoliek niet echt aanwezig is)

Strokorrels is een optie?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-05-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_S_S

De ezels staan met een inloopstal. In die inloopstal ligt stro. Dat eten ze. Ook vlas. Ik heb ook gehoord dat ze hier koliek van kunnen krijgen?

Megamutsj

* Dubbelpost *
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 16-05-13 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Linda714

Ik heb mijn 3 paarden ook op stro staan.
en heb geen enkele problemen dat de paaarden vies zijn omdat ze er in liggen.
Dus ik zou eerst proberen meer ruwvoer en dan verder kijken

biancalaylo

Meer sto, of meer hooi voeren dat ze niet aan het stro hoeven te eten.
Bvb Hooinetten ophalen of slowfeeders.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:24

biancalaylo schreef:
Meer sto, of meer hooi voeren dat ze niet aan het stro hoeven te eten.
Bvb Hooinetten ophalen of slowfeeders.

Ik gebruik indd ook (zelfgemaakte) hooinetten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:30

Elke dag helemaal leeg halen is niet de beste methode om de stal schoon te houden.
Het beste is om alle viezigheid eruit te halen en dan de eerste x heeeel veel stro erin te doen.
(minstens 2 balen)
Dan hou je de volgende dag schoon stro over en dat bewaar je, dat eten ze niet meer.
Je strooit dan na het uitmesten (alleen weer de viezigheid eruit halen) weer veel op zodat je steeds meer oud (maar wel schoon) stro over houdt en je al een heel bed hebt zonder bij gestrooid te hebben.
Je blijft natuurlijk wel wat bijstrooien maar dat is dan uiteindelijk minder en ze hebben minder om op te eten.
Ook veel ruwvoer geven helpt om de stal schoon te houden, paarden die weinig ruwvoer krijgen eten meer stro.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:36

0nynke schreef:
Ik heb gelukkig een redelijk schoon paard. Maar misschien komt dat ook door hoe ik de stal doe.
Ik heb namelijk een stukje waar ik geen stro doe, daar poept en plast ze ook altijd (/meestal).
Ze loopt soms wel een beetje stro naar die 'poepplek' maar dat valt wel mee. Verder loopt ze ook nauwelijks door haar eigen poep (heeel soms wel). En ze ligt er dus ook (eigenlijk) nooit in, omdat ze (bijna) altijd op die 'poepplek' poept.
Verder haal ik elke dag de drolletjes eruit en dan staat ze buiten.
Wanneer nodig doe ik er nieuwe stro bij en dat meng ik dan met het oudere stro (zodat dat oude stro niet weg hoeft want het wordt redelijk schoon).

Heel soms poept ze wel een beetje midden in de stal waardoor ze er ook soms in gaat liggen, maar dat komt dan meestal omdat ik dan een dag niet heb uitgemest.

Voor vragen mag je me altijd nog pb'en

Owja, mijn paard eet soms ook wel stro, ik heb gister een beetje azijn in mijn hand gedaan en ze ging meteen slikken, maar toen ze de azijn proefde had ze zoiets van 'iieewl dit is echt smerig'
ik heb het toen over het stro gedaan en ze heeft er ook niet echt van gegeten. Misschien help dat ook voor jou paard, maar ik zou haar wel eerst laten proeven uit de hand (miscchien vind de jouwe het juist wel lekker).
de azijn is gewoon bij de supermarkt te koop.

succes!

owja ik hoor graag hoe of het help bij jullie! ;)

Ja deze is best slim! Ga ik misschien ook eens proberen!

megamutsj schreef:
Paarden kunnen wel vlas eten maar dat is zeker niet zo veel als stro. Mijn paard heeft jaren op vlas gestaan en eet dat niet. Ze eet overigens wel gewoon stro.
Er kunnen paarden zijn die vlas eten maar dat zijn dan maar een paar hapjes, ze eten zeker niet de hele stal leeg zoals veel paarden bij stro wel doen.

Ten tweede is het ook best slecht als een paard vlas zal eten. Vlas neemt overigens ook veel beter vocht op.

vuurneon schreef:
Strokorrels is een optie?

Gaat dit niet tussen de matten zitten?

Trouwens de mensen die zeggen meer hooi, ik heb wel hooinetten, maar als ik daar meer in zou doen, gaan ze misschien wel eerst dat op eten, maar als dat op is gaan ze alsog hun stro opeten, dus dat word denk ik niet zo'n succes.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:37

MirandaFuego schreef:
Elke dag helemaal leeg halen is niet de beste methode om de stal schoon te houden.
Het beste is om alle viezigheid eruit te halen en dan de eerste x heeeel veel stro erin te doen.
(minstens 2 balen)
Dan hou je de volgende dag schoon stro over en dat bewaar je, dat eten ze niet meer.
Je strooit dan na het uitmesten (alleen weer de viezigheid eruit halen) weer veel op zodat je steeds meer oud (maar wel schoon) stro over houdt en je al een heel bed hebt zonder bij gestrooid te hebben.
Je blijft natuurlijk wel wat bijstrooien maar dat is dan uiteindelijk minder en ze hebben minder om op te eten.
Ook veel ruwvoer geven helpt om de stal schoon te houden, paarden die weinig ruwvoer krijgen eten meer stro.

Misschien ook wel een idee, zal het hier thuis eens overleggen!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:38

Hoeveel (kilo) hooi voer je ze nu dan?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:41

[/quote]
Gaat dit niet tussen de matten zitten?

Trouwens de mensen die zeggen meer hooi, ik heb wel hooinetten, maar als ik daar meer in zou doen, gaan ze misschien wel eerst dat op eten, maar als dat op is gaan ze alsog hun stro opeten, dus dat word denk ik niet zo'n succes.[/quote]

hmmm ja, maar misschien ook niet? Heb je het al wel eens geprobeerd?:)

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:49

Depende schreef:

10 kilo ong.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:50

Gypsy schreef:
De aller beste oplossing is om je paarden lekker naar buiten te gooien en geen stro meer te gebruiken. Je paarden geven zelf ook al aan dat het vooral leuk is om aan te knabbelen. :+

Ik heb hier 2 witte paarden staan, en hoogstens een paar keer in het jaar is er eentje perongeluk in de mest gaan liggen. ;)

Tja, toch jammer, dat het niet voor ieder paard werkt. Ik heb hier een geel varken-met-hanenkam dat 24/7 buitenstaat, en vaak precies die ene modderplek in de wei weet te vinden om lekker in te gaan liggen rollen...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:51

JoJoPonylove schreef:
Trouwens de mensen die zeggen meer hooi, ik heb wel hooinetten, maar als ik daar meer in zou doen, gaan ze misschien wel eerst dat op eten, maar als dat op is gaan ze alsog hun stro opeten, dus dat word denk ik niet zo'n succes.

Hoeveel hooi geef je ze dan? en hoe lang staan de paarden buiten per dag?

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:53

Donja schreef:
JoJoPonylove schreef:

Hoeveel hooi geef je ze dan? en hoe lang staan de paarden buiten per dag?

Ong. 10 kilo, kn de zomer 10/11 uur, en in de winter 4 uur, maar in de winter willen ze ook heel graag naar binnen...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:54

JoJoPonylove schreef:
Depende schreef:

10 kilo ong.

Allebei 10 kilo of samen 10 kilo?