Wat zouden jullie doen? Stallingskeuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

Wat zouden jullie doen? Stallingskeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:13

Beste bokkers,

Ik zit met een (voor mezelf) best groot Dilemma.

Ik heb mijn merrie van bijna 2 (17-08-2011), op vol-pension staan.
Ze staat in een groep met in totaal 4 paarden: Mijn merrie (2), tinker merrie (2), haflinger merrie(5), pony ruin(16)
Ze heeft weidegang (24/7), met inloop en schuilstal. Ze staat hier sinds half Februari in de groep.
In het begin is het in de groep niet helemaal lekker gegaan, ze is vaak opgejenst door de haflinger en ruin en al een paar keer door het draad geduwd.
Verder heeft ze 1/2 weken dat ze in de groep staat haar hoofd gestoten en opengehaald toen ze (waarschijnlijk) uit de stal is gejaagd. Hierbij moest een dierenarts aan te pas komen om haar zo'n 1,5/2 uur te hechten.

Al met al, in het begin veel stress. Nu is de rust in zovere terug. Ze staat veel te kroelen met de merrie's, maar voor de ruin is ze best bang. Ik ben zelf al een paar keer bijna omver gelopen omdat hij te dichtbij kwam (ook altijd met de oren in de nek) en ze van hem weg wilde. Uiteraard gaat het over het algemeen wel goed.

Nu is het zo dat ik het idee heb dat mijn merrie zomereczeem heeft. Op stal hebben ze vele twijfels, verschillende meningen.
Vorig jaar was haar staart kaal (foto op aanvraag) en toen ik haar kocht begin dit jaar, was ze een punker. Het groeit nu allemaal wel weer netjes aan, alleen heeft ze wel al 2 keer geschuurd (als de deken eraf is).

Ik heb gister een opfok in Friesland gebeld (De gouden hoep). Ze hadden voor mijn merrie nog wel een plek vrij, maar ze moet dan wel al a.s weekend die kant op. Ik heb veel informatie in gewonnen, en deze opfok ziet er prima uit voor mijn merrie.

Heb het hierna voorgelegd bij mijn ouders en stal-eigenaresse, ze waren het er allemaal niet zo mee eens. Ze vinden dat ik te naief en snel handel.
Ik zou mijn paard het liefste voor de zekerheid 2 maanden zonder eczeemdeken neerzetten, maar wat als het dan heel erg is? dan kan ik geen kant meer op want alle opfokken aan de kust zullen dan wel vol zitten. friesland is behoorlijk ver weg, 3 uur rijden vanuit mij. Maar ik wil zo graag in het belang van mijn merrie kijken ipv dat van mezelf. Daarnaast, ze staat daar met leeftijdsgenootjes die lekker met haar willen spelen, de pony's waar ze nu mee staat spelen niet met haar.

Ik merk gewoon al 2 weken dat mijn paard zich anders gedraagd. Ze is veel rustiger terwijl ze normaal erg ongeduldig is. Ik vind dat ze er dof uit ziet. Echter op stal vinden ze dit niet. Mijn merrie is niet ziek trouwens. Is ze wel gelukkig of ben ik een te bezorgde 'moeder'?

Wat zouden jullie doen, blijven staan of lekker 1 a 2 jaar de opfok in? en waarom?

Sorry voor het onduidelijke verhaal, maar ben helemaal in de stress.

Wiwabalia

Re: Wat zouden jullie doen? Stallingskeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:17

Als je merrie 2 jaar is en je doet er verder nog niet zoveel mee (dus in de zin van lekker d'r gang laten gaan in een kudde en als ze oud genoeg is nar huis halen), waarom dan niet?

Wij in Nederland vinden alles ver, Friesland is prima te doen, en als je een beter gevoel daarbij hebt, waarom niet?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:26

Ik zou haar laten staan. Waarom? Een paard heeft ZE voor het leven. Als je haar nu in de opfok doet is voor nu het probleem opgelost, maar wat over een paar jaar als je haar naar huis wilt halen? Dan zit je er alsnog mee, dan zou ik liever nu kijken wat er mogelijk is. En als je haar met ZE niet wilt houden kijken naar een permanente oplossing (wrs verkoop). Overigens kan schuren veel meer zijn dan ZE. Hoe is haar voer? Komst ze goed uit haar vacht? Zou eerder dat eens onder de loep gaan nemen dan haar elders neer te zetten in de hoop van het "probleem" af te zijn. Want wat als ze straks daar staat en het gaat niet beter? Dan zit je er helemaal mee, want dan kan je er niet "even" elke dag/week heen voor het een of ander...

Paarden bij elkaar is altijd rangorde, dat is de natuur. Persoonlijk zou ik de ruin een paar keer duidelijk maken dat als jij er bent hij uit jouw buurt moet blijven, ivm jouw veiligheid. Hier is het net zo hoor, mijn merrie staat vrij laag in rang, maar alle paarden weten dat ze voor mij opzij moeten. Niets gemeens hoor, ik kan ze allemaal aanhalen en als mijn merrie elders in de wei staat komen ze zo een knuffel halen, maar duidelijk is dat er niet over mij heen gedenderd wordt om een ander paard op zijn plek te zetten.

Je paard heeft nu een bekende basis die perfect is; 24/7 buiten (wat in de GH 's winters niet zo is), een ouder paard wat hem de wetten en regels van het leven leert, en een leeftijdsgenootje om mee te spelen. Én je kan haar wanneer je wilt eruit halen, haar oa leren alleen van huis te gaan (wandelen), vast staan, borstelen, en dat op wekelijkse (dagelijkse) basis. Dat is in mijn ogen zoveel waard. Ik ben zeker geen voorstander van jong beleren oid, maar wel van jongs af aan ermee bezig zijn zodat er niet plotsklaps een omslag plaatst vind wanneer het beestje "oud genoeg" is.
Laatst bijgewerkt door Caily op 16-05-13 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:27

Ik heb het idee dat ze bij mij op stal en mijn ouders het hele 'opfok' idee niet begrijpen.
Tuurlijk, ik zie haar weinig, maar ze kan daar wel lekker een jaar opgroeien, dat was mijn idee.

Ik heb het op het moment toch erg druk, heb een nieuwe baan in de horeca, dus werk smiddags en savonds. Kom laat thuis en wil de volgende ochtend toch wat uitslapen. Zal mijn meisje het dan echt zo gaan missen als ik 1 keer in de 2 dagen een keer een borstel over haar heen haal en met een uurtje al weer weg ben? ik heb vrijdag en zaterdag vrij, ben ik vaak de hele dag op stal, maar ik wil niet teveel aan haar prutsen, omdat ze dus nog zo jong is. Ze is half fries, dus ik wil haar tot haar 4e minimaal laten staan en pas dan gaan beleren. Een opfok is aanzienlijk goedkoper en ze heeft veel leeftijdsgenootjes om mee te ravotten. Wat verlies ik er aan.. Ja mijn plek op mijn huidige stalling (waar ik het ook echt heel fijn heb, maar ik twijfel dus of mijn merrie zich prettig in de groep voelt, omdat ze voor 1 echt op haar hoede is).

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:28

Ze heeft nu helemaal niemand om mee te spelen @ HijadelaLuna. Ze kroelt soms met de haflinger en tinkermerrie. Mijn merrie is wel heel speels, maar de andere paarden willen niet. Dat vind ik toch sneu om te zien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:32

HijadelaLuna schreef:
Ik zou haar laten staan. Waarom? Een paard heeft ZE voor het leven. Als je haar nu in de opfok doet is voor nu het probleem opgelost, maar wat over een paar jaar als je haar naar huis wilt halen? Dan zit je er alsnog mee, dan zou ik liever nu kijken wat er mogelijk is. En als je haar met ZE niet wilt houden kijken naar een permanente oplossing (wrs verkoop). Overigens kan schuren veel meer zijn dan ZE. Hoe is haar voer? Komst ze goed uit haar vacht? Zou eerder dat eens onder de loep gaan nemen dan haar elders neer te zetten in de hoop van het "probleem" af te zijn. Want wat als ze straks daar staat en het gaat niet beter? Dan zit je er helemaal mee, want dan kan je er niet "even" elke dag/week heen voor het een of ander...

Paarden bij elkaar is altijd rangorde, dat is de natuur. Persoonlijk zou ik de ruin een paar keer duidelijk maken dat als jij er bent hij uit jouw buurt moet blijven, ivm jouw veiligheid. Hier is het net zo hoor, mijn merrie staat vrij laag in rang, maar alle paarden weten dat ze voor mij opzij moeten. Niets gemeens hoor, ik kan ze allemaal aanhalen en als mijn merrie elders in de wei staat komen ze zo een knuffel halen, maar duidelijk is dat er niet over mij heen gedenderd wordt om een ander paard op zijn plek te zetten.

Je paard heeft nu een bekende basis die perfect is; 24/7 buiten (wat in de GH 's winters niet zo is), een ouder paard wat hem de wetten en regels van het leven leert, en een leeftijdsgenootje om mee te spelen. Én je kan haar wanneer je wilt eruit halen, haar oa leren alleen van huis te gaan (wandelen), vast staan, borstelen, en dat op wekelijkse (dagelijkse) basis. Dat is in mijn ogen zoveel waard. Ik ben zeker geen voorstander van jong beleren oid, maar wel van jongs af aan ermee bezig zijn zodat er niet plotsklaps een omslag plaatst vind wanneer het beestje "oud genoeg" is.

Hier ben ik het mee eens, ik zou het ook zo laten.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:33

Bedankt voor jullie mening. :j

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:35

Ik heb vorig jaar voor min of meer voor dezelfde keus gestaan alleen had mijn paard geen ZE.
Ik heb ervoor gekozen om haar in een groep de wei op te doen en daar paard te laten zijn. Niet dat ik zeg dat dit nu niet gebeurd maar ik kwam 1 maal per week kijken bij haar .
Ik nam een appel mee en kroelde en ging weer. Ze stond tussen leeftijdsgenootjes en heeft daar een goede tijd gehad inmiddels staat ze op stal.
Als ze op een goed adres in de opfok staat is dat naar mijn idee het beste wat je kunt doen zeker als je te weinig tijd hebt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:36

Heb mijn post nog wat aangevuld.

Wat is dan precies het opfok idee? Ik heb zelf twee jaar terug een merrie van toen bijna twee jaar gekocht, die had enkel in de opfok gestaan. Heel wat werk aan gehad om haar te leren vast staan, wandelen, voetjes geven, hoefsmid, allemaal basis wat haar ooit wel geleerd is maar gewoon zo slecht onderhouden dat ik nagenoeg weer opnieuw mocht beginnen, alleen dan met een 2-jarige ipv een veulen. Inmiddels is ze vier en soms lijkt het nog steeds alsof niet alle kwartjes gevallen zijn. Als je naar een paar weken met haar weer weg wilt van huis vind ze dat nog steeds spannend, terwijl de eigenlijk zo mak als een lammetje is buiten.

Ze kwam in een gemengde groep qua leeftijd en geslacht, heb echt niet het idee dat ze wat tekort heeft gehad sinds ze hier is. En ja, ook die was op haar hoede voor de leider van de kudde, maar dat geeft in mijn ogen helemaal niks. Mijn 13-jarige merrie is ook op haar hoede voor de leider van haar kudde, maar tekort? Nee hoor, helemaal niks, genoeg te eten en genoeg paarden waar ze wel vriendjes mee is.

Ik verzorg van veulen af aan ook een merrie die bij een particulier geboren is en daar gewoon haar hele leven al staat, ook gemengde kudde. Van jongs af aan gaat ze al mee uit wandelen, spelen in de bak, vast staan voor borstelen, voetjes geven, dat is allemaal ook gewoon prima in orde. Nooit problemen mee. Ook zij is nu vier, en ik kan je zeggen qua basis een stukje betrouwbaarder dan het eerste paardje waar ik het over heb. Terwijl ik kan zeggen dat qua karaktertype de bovenste vééél makkelijker is.

Het is per persoon verschillend wat te doen. Naar mijn idee is verhuizen voor een jong dier behoorlijk ingrijpend, steeds wisselen van kudde (want over een paar jaar moet ze ook weer weg bij de GH) zal de rust in haar koppie niet verbeteren. Duidelijkheid is nog veel belangrijker dan vriendelijkheid voor een paard. En daarbij verlies jij een stukje van handmak maken waar je op deze manier zeker wel mee bezig bent. En wat en waar als je haar over een paar jaar weer naar huis wilt halen?

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:40

Friesland is voor mij 3 uur rijden, ik kan dus niet 1 keer in de week kijken. Maar daar staat wel tegenover dat ze op een super plek staat (als ik de site van de gouden hoep bekijk). Als mijn paard gelukkig is, ben ik dat ook. De keuze blijft lastig, omdat ze me hier allemaal 'tegenhouden' en denken dat mijn paard verwilderd als ze in een opfok staat. Mijn moeder heeft zelfs gezegd dat ik haar beter kan verkopen als ik haar toch zo ver weg neerzet. :+ Dat is écht mijn aller aller aller laatste optie!!

er zijn genoeg goede opfokken waar ze wel in de hand komen, dat vergeten veel mensen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:42

ik zou je twenter laten staan waar hij nu staat.
De huidige groep is bekend qua rangorde en hierdoor logisch dat je paard opzij gaat voor de ruin. Dit is nu beslist.

Nu naar een andere groep met twenters die nu twee jaar bij elkaar staan zou ik zeker niet doen, deze groep is goed gesetteld en allen zouden op jouw twenter afgaan met alle risico's van dien.

Indien je paard exceem zou hebben dan kun je de verzorging geven op de huidige stalling bij een opfokbedrijf moet je dit overlaten en wordt dit gedaan? Lijkt mij niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:43

friesiszwart schreef:
ik zou je twenter laten staan waar hij nu staat.
De huidige groep is bekend qua rangorde en hierdoor logisch dat je paard opzij gaat voor de ruin. Dit is nu beslist.

Nu naar een andere groep met twenters die nu twee jaar bij elkaar staan zou ik zeker niet doen, deze groep is goed gesetteld en allen zouden op jouw twenter afgaan met alle risico's van dien.

Indien je paard exceem zou hebben dan kun je de verzorging geven op de huidige stalling bij een opfokbedrijf moet je dit overlaten en wordt dit gedaan? Lijkt mij niet.

Precies en dan is het pas zielig. Die zal gek worden van de jeuk. Helaas ook daar komen de exceem voor hoor, dus zie geen voordeel ervan in.

Een eigen paard, jong of oud brengt nou eenmaal tijd en verantwoordelijkheid mee.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-05-13 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:43

Houdt er rekening mee dat ook in Friesland zomereczeemvliegjes zijn. Hier schuren ook veel paarden. In een opfok kunnen paarden geen eczeemdeken op hebben (kapot gaan door spelen, geen toezicht en niet iemand die hem regelmatig op en af doet of in de was.) Ook als je pony wel meer jeuk krijgt wordt er minder gedaan voor je paard. Niet zoveel keer per dag insmeren, niet opstallen bij schemering, geen deken op doen, niet inspuiten met muggenspray.

Voor een normaal jong paard is opfok prima, maar voor een paard met problemen, zoals bijvoorbeeld zomereczeem, zou ik het niet doen.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:45

Er komen in de opfok veel nieuwe paarden, dus niet alleen mijn merrie is nieuw in de groep. dat is ook de reden dat ze dit weekend eigenlijk erbij komt, dan komen heel veel nieuwe paarden in de groepen.

Ze staat in de opfok trouwens aan de kust, kijk op de site en je ziet een hele hoop friezen, allemaal voor de eczeem in die opfok.

Bedankt voor je mening friesiszwart.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:47

Ik ben bij de GH geweest dus weet waar ik het over heb. En bij mij is 24/7 buiten de voorkeur boven een stal als deze. Naar mijn inziens hoort een paard, jong of oud, zoveel mogelijk buiten in gemengde groep, en dat heeft die van jou. Rangorde zal overal zijn. Persònlijk vind ik het niet nodig dat je elke dag er bent dan hoor, 1 a 2 keer per week lijkt me in de huidige situatie zeker voldoende.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:50

Voordat je je paard verhuist, zou ik wel even gaan kijken. Want de site kan nog zo mooi zijn, in het echt kan het heel anders zijn.
Verder hebben sommige paarden hier (5 min van strand) ook gewoon zondanig last van ZE dat ze een deken op moeten. Dat is niet te voorspellen hoe dat bij jouw paard gaat zijn. Succes met je keuze!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:55

Ik zou haar laten staan en zelf uitdagen , ze kunnen ook gaan schuren uit verveling. Had haar een bal met touw gegeven. Was met haar gaan wandelen om haar alvast verkeersmak te krijgen. Goede liksteen erbij en bij kramer pferdesport hebben ze zon rubbermat met nopjes , kun je aan een boom of aan de binnenkant van schuilstal vast spijkeren. Vinden ze heeeeerlijk , lekker schuren zonder grote schade.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:59

Ik doe veel met mijn merrie. Ik sta in het bos dus we wandelen daar veel in. doe grondwerk met haar, beginnende vrijheidsdressuur voor zover ze dat voor haar leeftijd mag. Ik kwam eerst elke dag bekant om te borstelen, ben er nu soms 2 a 3 dagen achter elkaar dan 1 dag niet. of 1 keer in de 2 dagen. verschilt enorm.

De ZE is ook niet zeker, ik heb een eczeemdeken maar die krijg ik niet steeds in mijn eentje om. ze vind het enorm eng die deken (moet over het hoofd) en ze is echt heel erg sterk. Mijn vader haalt vanavond een deken bij divoza op met een hals die je kan openen, veel makkelijker.
Ik wil het sowieso een aantal weken aanzien, maar ben gewoon benieuwd wat mensen in mijn situatie zouden kiezen. Al is dat moeilijk te zeggen omdat jullie geen 'beeld' van de situatie hebben.

Hoe kan ik dan verklaren dat mijn merrie in 2 weken zo veranderd is? dan is er toch wel iets aan de hand?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:15

Dat ze zo dof in haar haar zit , zou ik haar misschien een equimax geven. Wormenkuur die lintworm mee pakt. Probleem is dan wel dat je ze eigenlijk alle 4 moet doen.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 13:18

Ze is kort geleden nog ontwormd. Ze is ook niet ziek.
Misschien inderdaad door het verliezen van haar winterjas. Ik kijk het nog even aan.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:51

Ik zou zeker niet overhaast gaan verhuizen. Eerlijk begrijp ik ook niet zo goed waarom je dit wilt doen? Als je denkt dat ze ZE heeft dan ga je daar niet achterkomen als ze aan de kust staat en als ze het wel heeft ga je ook niet verhuizen denk ik. En wat als er iets met je paard is en je moet er snel naar toe? Moet je eerst 3 uur rijden. Verder ben je nog niet eens wezen kijken.....

Lekker blijven staan. Telkens een andere plek en een nieuwe kudde is funest voor een paard. Klinkt overigens erg goed: een leeftijdsgenoot en een 'ouwe rot' die voor de opvoeding zorgt ;-) 24/07 buiten en een inloopstal. Overal is wel wat. Als de rangorde is vastgesteld weet jouw merrie waar ze aan toe is en maakt het echt niet dat de ruin dominant is.

Verder geven anderen ook al aan dat je paard waarschijnlijk nog aan het verharen is (mijne is ook nog bezig), daarnaast is het ook raar weer en kan zo'n jong paard altijd wel eens even een virusje o.i.d. pakken en even niet lekker in zijn vel zitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:47

Juist een paard dat mogelijk een gezondheidsprobleem heeft (zomereczeem in dit geval) zou ik zo dicht mogelijk bij me willen houden. Als eigenaar ben je toch secuurder in middeltjes smeren, dekens kopen, op- en afdoen, een kapot deken meteen laten herstellen of vervangen. In een opfok is dat toch minder. Logisch ook, je kant geen 40-100 paarden iedere dag volledig controleren en ieder wissewasje behandelen.

Verder heeft ze nu een leuke groep met verschillende leeftijden waar ze nu na een tijdje zich toch goed bij voelt. Dat een paard wegspringt voor een hogere in rang is niet zielig, dat denken wij als mensen, maar dat is niet. Waarschijnlijk is jouw paard nu gewoon blij met de zekerheid en duidelijkheid. Als je haar gaat verhuizen, komt ze als eenling terecht in een vaste groep. Dan moet ze weer door heel het gedoe en nogmaals, als er dan iets met haar gebeurt, sta je er niet langs en moet je maar op de mooie blauwe ogen van de stalhouder vertrouwen dat je paard goed behandeld wordt. En dan moet je haar binnen 1 à 2 jaar weer verhuizen omdat je er dan mee aan de slag wil gaan. Hup, weer een gewenningsproces en een rangordegevecht dat ze moet ondergaan.

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat je wil verhuizen? Je paard staat in een gemengde groep, veel buiten, dichtbij huis,... Ik denk dat veel mensen met jonge paarden hiervoor zouden tekenen en enkel kiezen voor een opfok omdat ze zoiets niet dicht bij huis kunnen vinden. Maar goed, wij zijn hier niet om de keuze voor jou te maken. Als ik jouw berichten lees dan denk ik dat je je keuze al gemaakt hebt en haar naar Friesland wil doen.