Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HijadelaLuna schreef:Ik zou haar laten staan. Waarom? Een paard heeft ZE voor het leven. Als je haar nu in de opfok doet is voor nu het probleem opgelost, maar wat over een paar jaar als je haar naar huis wilt halen? Dan zit je er alsnog mee, dan zou ik liever nu kijken wat er mogelijk is. En als je haar met ZE niet wilt houden kijken naar een permanente oplossing (wrs verkoop). Overigens kan schuren veel meer zijn dan ZE. Hoe is haar voer? Komst ze goed uit haar vacht? Zou eerder dat eens onder de loep gaan nemen dan haar elders neer te zetten in de hoop van het "probleem" af te zijn. Want wat als ze straks daar staat en het gaat niet beter? Dan zit je er helemaal mee, want dan kan je er niet "even" elke dag/week heen voor het een of ander...
Paarden bij elkaar is altijd rangorde, dat is de natuur. Persoonlijk zou ik de ruin een paar keer duidelijk maken dat als jij er bent hij uit jouw buurt moet blijven, ivm jouw veiligheid. Hier is het net zo hoor, mijn merrie staat vrij laag in rang, maar alle paarden weten dat ze voor mij opzij moeten. Niets gemeens hoor, ik kan ze allemaal aanhalen en als mijn merrie elders in de wei staat komen ze zo een knuffel halen, maar duidelijk is dat er niet over mij heen gedenderd wordt om een ander paard op zijn plek te zetten.
Je paard heeft nu een bekende basis die perfect is; 24/7 buiten (wat in de GH 's winters niet zo is), een ouder paard wat hem de wetten en regels van het leven leert, en een leeftijdsgenootje om mee te spelen. Én je kan haar wanneer je wilt eruit halen, haar oa leren alleen van huis te gaan (wandelen), vast staan, borstelen, en dat op wekelijkse (dagelijkse) basis. Dat is in mijn ogen zoveel waard. Ik ben zeker geen voorstander van jong beleren oid, maar wel van jongs af aan ermee bezig zijn zodat er niet plotsklaps een omslag plaatst vind wanneer het beestje "oud genoeg" is.
friesiszwart schreef:ik zou je twenter laten staan waar hij nu staat.
De huidige groep is bekend qua rangorde en hierdoor logisch dat je paard opzij gaat voor de ruin. Dit is nu beslist.
Nu naar een andere groep met twenters die nu twee jaar bij elkaar staan zou ik zeker niet doen, deze groep is goed gesetteld en allen zouden op jouw twenter afgaan met alle risico's van dien.
Indien je paard exceem zou hebben dan kun je de verzorging geven op de huidige stalling bij een opfokbedrijf moet je dit overlaten en wordt dit gedaan? Lijkt mij niet.