Ik heb 2 shetlandertjes, wie weet wat het beste is voor op de bodem van de stal? ze hebben momenteel stro maar dat word heel snel vies. Is vlas misschien wat?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 16-05-13 08:59
Zelf gebruik ik vlas en stro. Onderlaag vlas, daarboven stro zodat ze wel wat te knabbelen hebben en mijn merrie niet vlas op gaat eten. Ik kan de stal niet behandelen zoals een vlasstal doorgaans behandeld hoort te worden (oppotten) omdat de stal daar niet geschikt voor is (te hoog, alles zou direct uit de stal vallen als de deur open gaat) en ze bovendien de laag niet gelijkmatig houden (alles uit het midden weggraven). Vlas neemt wel veel vocht op, en daardoor blijft het stro ook mooi.
jst_lyske
Geplaatst: 16-05-13 09:00
Ik gebruik zelf vlas, stro wordt inderdaad snel nat en vies. Ik had eert ook stro, al snel over gegaan op vlas. Ook makkelijker uit te mesten en beter bij te houden, maar dat is mijn mening.
Hier ook een vlasfan... Stro is leuk om ze extra te geven om nog wat te knabbelen, maar vals blijft zo veel schoner/droger Let er wel even op als ze in een loopstal gaan, dat ze er meer uitlopen en dat dan stro wel makkelijker is om op te ruimen
IvankBacardi
Geplaatst: 16-05-13 09:05
je shetlanders kunnen prima op stro.
RachelMeesje
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-13 09:07
Oke dan word ht denk ik vlas met wat stro oroverheen.. Bedankt voor de reacties
Laatst bijgewerkt door RachelMeesje op 16-05-13 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
it_is_me
Geplaatst: 16-05-13 09:09
Hennepstrooisel met eucalyptus is mijn favouriet. Neemt veel meer vocht op dan vlas, en de stal blijft daardoor ook veel schoner. (Alleen wel dagelijks de drollen eruit scheppen.)
FemkeUtah
Geplaatst: 16-05-13 09:11
Op de bodem wat vlas voor het opnemen, maar daarna bedekt met een flinke laag stro, ik ben hier wel fan van, vlas eet mijn paard namelijk op. En als je hooi goed schoonhoud (bij ons wordt 2 x per dag drollen geschept) stinkt het niet hoor!