even mijn frustratie kwijt! Met een vraag. Staan op het moment 7 paarden hier aan huis ( 5 teveel als je het mij vraagt maar goed), 4 rijpaarden, 3 jaarlingen.
Ik moest vandaag 2 van die 3 jaarlingen buiten zetten van mijn vader, die belde. Normaal staan zij samen, maar omdat ik ze er ook alleen uit moest halen zei papa dat ik ze maar apart in de weides moest zetten zodat ik ze een voor een te pakken kan krijgen. Mijn eerste gedacht: slecht idee! Nu viel het wel mee, ze liepen even maar daarna fijn grazen omdat ze het gewend waren. Nu hebben we ook een hond, liet deze terug los omdat hij niet tegen bij de paarden kon. Nu komt ie: hond sprongen tegen het hek ( van die groene hekken je kent ze vast wel, en aan de kant van de wei zit een stroomdraad ). paard schrok hiervan en gaf een trap tegen het groene hek waarbij ze met haar achterbeen bleef haken achter deze draad ze los trok.
Vader is nu woedend op mij want ik moest maar bij de paarden blijven zitten ( 3-4 uur lang staan ze buiten ) zodat ik 'rustig' kan houden moest er iets gebeuren.
Dit is toch BELACHELIJK? Weiden zijn toch gemaakt om je paard erin te zetten zodat jij weg kan. Dat zoiets gebeurt kan toch altijd wel?
Volgende keer moet ik er dus bij blijven. "Je zet maar een stoel neer en ge blijft daar maar zitten"
Wie doet het nog? Bij zijn paard blijven als ze op de wei staan voor het geval ze met de draad op de loop gaan?
Sorry, maar inderdaad, wat belachelijk .. Zie me al zitten 24u per dag En sowieso .. hoe wil je zoiets voorkomen als je erbij zit? Zo'n dingen gebeuren ook als je erop staat te kijken hoor ...
Sarah_Elise
Geplaatst: 14-05-13 21:22
huh?! doet je vader dat zelf ook altijd? raar hoor. Hoe gaat het trouwens met het paard?
Nope daar kun je toch niet aan beginnen. Zie me al zitten 24/7 :S. Het is natuurlijk nooit leuk als er iets gebeurd maarja we kunnen helaas niet alles voorkomen. En het is gelukkig goed afgelopen.
friesiszwart
ik begrijp dat gewoonlijk de paarden met meerdere staan zonder toezicht en dat je vader wil dat je erbij blijft als zij alleen staan. Kan ik mij iets bij voorstellen. Wel een behoorlijke belasting voor je.
Dat heeft toch helemaal geen zin, stel paard schrikt nog keer en jij zit erbij te kijken dan kun je nog niet echt iets doen volgens mij. Pas als het paard weer rustig is geworden, maar dan is het grote probleem vaak wel weer over.
En redelijk nutteloos om 4 uur per dag niks te doen, je hebt wel iets beters te doen lijkt me.
Monster_tos
Geplaatst: 15-05-13 12:54
Als je vader wil dat er iemand bij blijft doet ie dat maar lekker zelf
En als je de jaarlingen gewoon opvoed kunnen ze samen in het land zonder dat het lastig is om ze er in je eentje weer uit te krijgen
Ik blijf er altijd wel een tijdje bij, zeker als ze voor het eerst weer de weide's op gaan. En dan nog even een tijdje in de 'buurt' zodat ik even nog om het hoekje kan kijken. Maar later in het jaar niet meer.
Vind de reactie van je vader wel iets overdreven. Je kan daar ook niet uren gaan zitten. Als ze eenmaal rustig op de wei staan, wat moet je er dan nog doen? ze kunnen van een knal ook schrikken en door de draad gaan, tegen houden doe je het toch niet in je uppie.
Hopke89
Geplaatst: 15-05-13 13:05
Als de omheining overal in orde is en de paarden staan lekker rustig te grazen zie ik geen reden om te blijven. Stroom erop en lekker weer eigen dingen doen. Kan toch altijd wel wat gebeuren en wat moet jij daar dan aan doen. Enige moment dat ik buiten blijf is als er nieuw paard bij staat tot de boel rustig is en als een veulen de eerste keren naar buiten gaat tot deze snapt hoe het schrikdraad werkt en snapt dat deze bij de merrie moet blijven. Verder wel eens in de zomer als het lekker weer is, maar dat doe ik gewoon omdat ik het fijn vind dan lekker in het gras te zitten en te kijken hoe ze lekker aan het grazen zijn.