Iets om paard te helpen met overgang naar gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Iets om paard te helpen met overgang naar gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:38

Ik bemerk dit jaar ondanks dezelfde opbouw als vorig jaar dat paard iets meer last heeft van het verse gras dan andere jaren. Zaterdag had hij wat buikpijn (was zelf op vakantie dus heb niet precies kunnen zien maar was volgens stalgenoten niet helemaal lekker met zijn buik, maar ook niet koliekerig), was aan de waterdunne mest en had normale temperatuur.

Zondag, maandag en vandaag, vind ik op zich stevige mest. Maar het stinkt naar slootwater zeg maar, is geheel groen en bestaat uit grassprietjes (ik bedoel dus dat je die letterlijk ziet zitten. De mest is net een klomp gemaaid gras uit een grasmaaier, maar dit stinkt dus ook nog effe flink). Hij staat van 9 tot 17, krijgt 's nachts 4 kilo behoorlijk droog kuil (bijna net zo droog als hooi) en 2 maal per dag 50 gram Marstall Force. Ik geef hem uiteraard gewoon de tijd om eraan te wennen. Zet hem dus niet hard aan het werk nu.

Maar ik vroeg me af of er iets is wat je kunt geven dat de darmflora stimuleert bij de overgang naar gras?

Lougino

Re: Iets om paard te helpen met overgang naar gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:42

Mijn paard heeft ook erg veel last van het voorjaarsgras (in zoverre dat hij nu zelfs voorlopig niet meer op het gras mag) ik zou denken dat je misschien hooi kunt voeren ipv kuil of je paard toch minder lang op de wei. Snap dat dat niet je voorkeur heeft (mijne ook niet) maar ik zie inmiddels wel verschil mbt de mest bij mijn paarden die nog wel op de wei lopen maar daarnaast nu hooi krijgen ipv kuil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:55

Mijn paarden gaan in het begin altijd met graaskorf de wei op. Dan kun je het langzaam opbouwen. En dan 's nachts inderdaad grof hooi, of zelfs wat stro erbij.
En altijd een potje Colosan in de geneesmiddelenkast hebben staan :)

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:05

Hoe lang heb je erover gedaan om het aantal graas-uren per dag op 8 uur (9-17) te krijgen?

Mijn paard heeft er ook snel last van. Zijn buik blaast compleet op. Ik heb nu als regel: tot juni niet langer dan 4-5 uur per dag op de wei. Zou hem ook het liefst veel langer op de wei zetten, maar zijn gezondheid op lange termijn gaat toch voor!
Ik geef overigens darmcompositum van de groene os en dat scheelt aanzienlijk. Dit reguleert de darmwerking.

Voor de rest inderdaad geen kuilgras geven. Dit heeft toch een andere samenstelling dan gewoon hooi!