jullie meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beau1996

jullie meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:11

Hallo bokkers,

Ik heb al een tijdje zitten meelezen hier op het forum en heb net dus ook maar even een account aangemaakt.

Nu heb ik een vraag.
We hebben een leuk huis gezien met een achtertuin van 22 bij 60. Ik heb eigenlijk altijd al gedroomd van een paard aan huis. Nu vroeg ik me af of dit zou kunnen. We zouden een stukje van 30 bij 22 willen afzetten met zand er in o.i.d. (soort kleine paddock) en een kleine schuilstal, en aan de zijkant van de tuin nog een stukje van 12 bij 60 met gras. Wij houden dan nog een tuin over van 30 bij 10 en dat is meer dan genoeg voor ons. Mijn idee was dat ze het grootste deel van de dag in de paddock staan en dat ze af en toe ook op het stukje gras kunnen staan.

Het huis staat in een groene omgeving omringd door weilanden, ik zou dus kunnen kijken of er ergens een boer is die het goed vindt om de paarden een paar uurtjes per dag in zijn weiland te zetten o.i.d. Tegen betaling natuurlijk!

Nu heb ik al een paard, maar die staat 10 km ver weg, ik weet dat je paarden niet alleen kan houden, dus zou ik er graag nog 1 bij willen nemen. Eerst zat ik te denken aan een shetlander, maar ik zit wel te twijfelen of ik er niet gewoon een leuke e-pony bij moet nemen. Ik weet niet of een shet minder verzorging of geld kost, dus misschien kunnen jullie me daar ook over informeren?

Zou dit realistisch zijn?

samantha21

Re: jullie meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:21

Hoi,

Ik kan alleen antwoord geven op de laatste vraag.
Een shetlander is goedkoper en heeft in sommige
gevallen evenveel verzorging nodig. Maar een shet-
lander is daarvoor dan wel de beste optie denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:24

Het is niet heel ruim, maar wel te doen. Als je een weiland in de buurt zou kunnen huren dan is dat natuurlijk ideaal!
30x22 is een leuke maat voor een paddock. Als je het stuk vierkant houdt dan kun je het zelfs als rijbak gebruiken. Een tweede paard past daar ook nog wel bij. Veel gras zul je niet overhouden op een stukje van 12 x 60, maar ook dat is wel te doen als ze er alleen met droog weer even op mogen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:30

Ook nagedacht waar je het hooi gaat opslaan en je mest gaat laten? Gezien dat je weinig gras hebt zul je hele jaar door hooi moeten voeren dan heb je best wat opslag nodig als je voor een jaar of half jaar wil inslaan.
Eventueel kort aangrenzende buren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:34

Toen wij nog geen opslag hadden gingen we gewoon elke maand een trailer kleine pakjes hooi halen, en voor de mest hadden we een kleine aanhanger met zeil die elke maand werd geleegd. Dat is allemaal prima te doen hoor. Hier in het dorp zijn heel veel mensen die hun paard in een paddockje achter het huis hebben staan :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:35

Kost je ook alleen maar meer geld natuurlijk als je geen/weinig opslag hebt. Persoonlijk vind ik het te klein maar dat is ieder voor zich.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:37

Ik vind het persoonlijk ook erg klein. Je wil toch wel dat je paard ook een keer echt de benen kan strekken? Op een stuk van 30 bij 22 ga je dat niet redden.
Indien je ze op een weide kwijt kan bij iemand in de buurt zou ik het niet doen. Je land is erg klein en zal in natte seizoenen veranderen in een blubberbende omdat ze maar op zo'n klein stukje kunnen lopen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:41

Ik vind dat je wel heel realistisch moet blijven en een goede afweging moet maken. Het is goed om een droom te hebben en deze (proberen) na te leven, maar niet ten koste van het paard.

Ik wat voor buurt woon je, heb je naaste buren? Een paard poept meer dan je denkt, mest moet je ergens laten en zeker in de zomer geeft dit stank overlast en veel vliegen. Daar zou je je buren mee tot last kunnen zijn.
Bovendien mag je niet zomaar de bodem veranderen (d.w.z. ineens een zandvlakte in je tuin maken in dit geval). Informeer hiernaar bij je gemeente of neem het risico, maar riskeer een fikse boete als ze luchtfoto's gaan maken en n.a. daarvan bij je langs komen. Hou er ook rekening mee dat als je niet kunt of wilt draineren, dat je in de winter of met veel regen last hebt van een zwembad. Wil je wel draineren, waar ga je dat op aansluiten?

Hoe is je opslag mogelijkheid voor je (ruw)voer? Kun je uitwijken naar een bak in de buurt om te rijden of wil je je paddock zo groot maken dat je het ook als bak kunt gebruiken? Is er evt. weidegang mogelijk bij je in de buurt, want met 12x60m gras ga je niet lang doen. Ook niet een paar uurtjes per dag in het seizoen, het is echt binnen no-time op (lees: 2 friezen gaan hier sinds een week of twee 1 tot 1,5 uur op een stuk van 6 meter breed en 100 meter lang om te wennen aan het gras, maar het is in die korte tijd echt al kort gegeten). Handig om hier eerst naar te kijken en informeren voor je de knoop doorhakt.

Verder de 'soortgenoot'. Die mest ook weer extra en eet extra, waardoor je nog meer voorraad nodig hebt. Een shet is goedkoper in aanschaf, maar in onderhoud vergelijkbaar met een 'groot' paard. Hij eet misschien minder, maar de overige algemene verzorgingskosten zijn allemaal gelijk (smid, entingen ed).

Ik zou niet anders meer willen dan de paarden aan huis, voor mij ook een droom die uit komt, maar er zijn van te voren wel praktische zaken waar je goed over na moet denken en een oplossing voor moet hebben, anders kan het erg tegenvallen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:45

samantha21 schreef:
Hoi,
Ik kan alleen antwoord geven op de laatste vraag.
Een shetlander is goedkoper en heeft in sommige
gevallen evenveel verzorging nodig. Maar een shet-
lander is daarvoor dan wel de beste optie denk ik.

Is dat zo? Waarom zou een shet goedkoper zijn? In aanschaf misschien ja, maar in de rest absoluut niet! Daarnaast zijn er ook zat grotere pony's/paarden die gratis of voor een symbolisch bedrag als weide-maatje van huis mogen verwisselen.
Enige is dat ze misschien nét wat minder vreten dan een groot paard, en dat je op sommige pensionstallingen misschien een keer een tientje per maand goedkoper uit bent (maar dat is voor TS niet van belang). hoefsmid, DA + verzorging, aanschaf spullen etc. etc. is gewoon even duur.......

@ TS: qua ruimte zou het denk ik wel kunnen, maar met name als je het over 2 'grote paarden' of 2 'grote' pony's hebt, wordt het misschien toch wat aan de krappe kant?

Ik heb een wei op 2 min. loopafstand van huis, van ong. 2400m2. Waarvan een schuilstal die dicht kan, van ong 3x4 en een stukje paddock van (heb geen precieze afmetingen even) 12 x 3 ofzo? Lange, smalle paddock. Heb 2 shetten en 1 Welsh A. En die paddock is toch wel wat krap voor die 3 samen vind ik....... Had hem toch nog wat breder gewild, hij is wel lekker lang dus ze kunnen wel rennen. Maar lopen elkaar (en mij) toch een beetje in de weg af en toe.

En idd; het lijkt voor velen een mooie droom, maar de realiteit is wel dat je zit met opslag van ruwvoer en mest, onder andere. En dat zijn zaken die vaak een stuk lastiger blijken in de praktijk.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-05-13 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:45

Gewoon wat tegels leggen bij de inloopstal, dan hebben ze altijd een droog stukje om op te staan :j
Ik denk dat je een paard hier meer plezier mee doet dan een pensionstalling waar ze 's zomers elke dag een paar uurtjes naar buiten mogen en voor de rest op stal staan.

Beau, ik zou wel alvast gaan navragen waar ergens een stukje land te huur is :) Er is vast iets te vinden!

Beau1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:16

Oke, heel verschillende meningen hoor ik al.
Het is wel echt de bedoeling dat ik een weiland kan vinden waar de paarden een paar uurtjes per dag en anders een paar keer per week naar toe kunnen. Als dat niet lukt gaat het niet door, want ik wil wel dat ze weidegang hebben.

Over die rijbak had ik nog niet zo na gedacht, misschien de paddock wat groter maken. 22 bij bij 38, wij houden dan nog een tuin over van 22 bij 10 daar kunnen we ook goed mee leven! Dan kan ik het idd ook als rijbak gebruiken.

Over de drainage zaten we ook te denken, maar we weten niet hoe duur dat precies is. Op een modderbad zitten we ook niet te wachten.

Dat hooi komt wel goed, ik hoef niet veel in te slaan. Zag al wat op marktplaats, dan wordt het thuis bezorgd en kan je het per baal kopen. Het huis heeft een garage, dus wellicht kan ik het daar opslaan, de mest dan ook. (garage staat los van het huis)

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:28

Verschillende mensen, verschillende meningen ;)

Volgens de een kan het prima, volgens de ander niet.

Als je externe weidegang kan vinden, vind ik het wel kunnen.

Ik zou wel oppassen met mest en voer in dezelfde ruimte. Er kunnen parasieten op mest zitten/afkomen, die wil je niet in je voer krijgen (het kan ook jaren goed gaan, maar je zou maar pech hebben)..

Zoals ik het begrijp, wil je de paarden laten leven in de bak (met een kleine schuilstal), dan zou ik toch echt proberen te draineren. Het is duur om te beginnen, maar je hebt er wel jaren plezier van. Je paarden 24/7 laten leven in een modderpoel in de winter, is ook niet fijn!

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:41

Beau1996 schreef:
We hebben een leuk huis gezien met een achtertuin van 22 bij 60. Ik heb eigenlijk altijd al gedroomd van een paard aan huis. Nu vroeg ik me af of dit zou kunnen. We zouden een stukje van 30 bij 22 willen afzetten met zand er in o.i.d. (soort kleine paddock) en een kleine schuilstal, en aan de zijkant van de tuin nog een stukje van 12 bij 60 met gras. Wij houden dan nog een tuin over van 30 bij 10 en dat is meer dan genoeg voor ons. Mijn idee was dat ze het grootste deel van de dag in de paddock staan en dat ze af en toe ook op het stukje gras kunnen staan.

Ik snap het niet.
Je tuin is 22 x 60 als je een paddock maakt van 30 x 22 hou je toch maar 30 x 22 over?
Hoe kan je dan ook nog een wei van 12 x 60 maken?
Of begrijp ik het verkeerd en is je tuin totaal 34 x 60?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:51

horsier schreef:
Beau1996 schreef:

Ik snap het niet.
Je tuin is 22 x 60 als je een paddock maakt van 30 x 22 hou je toch maar 30 x 22 over?
Hoe kan je dan ook nog een wei van 12 x 60 maken?
Of begrijp ik het verkeerd en is je tuin totaal 34 x 60?

Ik wilde een tekeningetje maken met hoe de ruimte ongeveer zou zijn, maar toen kwam ik tot het besef dat je inderdaad gelijk hebt, haha.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:06

De mensen waar mijn pony vroeger van was hadden hem ook achter huis staan. Een deel van de schuur/garage was als buitenbox ingericht, eerst hadden ze het hooi op zolder in de schuur/werkplaats, maar later hadden ze er een klein hokje van 2 bij 4 meter voor gemaakt waar een aantal pakjes hooi en stro konden liggen, paar pakken strooisrl en een ronde baal voordroog. Mest op een karretje op de bestrating achter de schutting en via de schuttingdeur kon je hem over de bestrating naar de achtergelegen paddock brengen van ongeveer 13 bij 20 meter.

in de zomermaanden, voor de buren gingen verbouwen, mochten ze een paar jaar het weitje van de buren gebruiken. Dat zal ongeveer 25 of 30meter bij 60 meter geweest zijn. Dat verdeelden ze dan in twee stukjes en deden aan strookbegrazing. Zo kon hij toch een paar maanden een aantal uur per dag grazen.

Als je weidegang kunt regelen, en je mag een stal plaatsen en paddock maken (er wordt tegenwoordig strenger gehandhaaft dan vroeger en er mag minder ivm overlast, maar precieze regels verschillen per gemeente) dan is er best iets leuks te maken voor de wintermaanden. Qua indeling kun je ook alternatief denken, wat voor vorm heeft je tuin? Hoe ligt je huis op het perceel? hoe is de indeling van je huis en wil je zicht op je stal, je paddock/bak? Heeft de tuin een achter uitgang of moet je langs het huis naar voren? Wil een boer voor, achter of naast je huis een strookje wei verhuren? Desnoods alleen van april/mei tot en met september/oktober/november?( afhankelijk van grondsoort en hoe droog voorjaar of najaar het is)

Zorg bij een paddock en stal ook zeker voor een stuk bestrating in je "uitloop" liefst ruim genoeg om wat rond te lopen, een ruwvoerbak te plaatsen of een hooinet op te hangen. Dat scheelt heel veel slapeloze nachten en ergernissen.

Je zou je tuin paardvriendelijk kunnen maken door een terras direct achter je huis te doen en een speelveldje/gazon inzaaien met graszaad voor de paardenwei en rondom geen giftige planten. Als je je tuin goed omheind en dan wanneer je je paarden je gazon kort wilt laten eten een lintje spant over de breedte, is dat weer een extra stukje gras. Zo heb ik hier achter huis een stukje wei van zo'n 15 bij 25 waar het speeltuintje van mijn dochter straks moet komen en dat wordt ook bijgehouden door de paarden. Toch weer twee a drie weken lang twee uurtjes per dag grazen voor 2 paarden, waarna het weer een paar weekjes moet groeien voor je er weer twee weken plezier van hebt. en als je dan in de buurt nog een groter stuk hebt, of meerdere kleine weitjes, dan kun je het combineren.

Een meisje bij ons in de buurt/straat heeft achter huis een buitenstalletje. Dan hebben ze een omheind grasveldje van zo'n 20 bij 30, maar meestal staat de pony bij het paard van een ander in de wei bij hun achter huis. Dat is droog en stevig land met een droge zandpaddock waar ze het hele jaar de ruimte hebben. Ze brrngt hem dsn elke dag heen en weer in de periode dat ze 's nachts op stal gaan. Zo'n 200/300 meter lopen denk ik.

Mensen kunnen soms negatief reageren op kleine plekjes aan huis, maar als je kijkt hoeveel ruimte paarden op grote pensionstallen tot hun eigen beschikking hebben, en hoeveel uur per dag ze er gebruik van mogen maken, dan komen die paarden op grote stallen er regelmatig bekaaid van af. Grote oppervlaktes per paard zijn echt niet standaard. Als je bij een stal individuele of duo paddocks hebt van 10 of 20 bij 20 waar ze een dagdeel buiten mogen van november/april en dan weidegang op een eigen stukje of gedeeld stukje van 20 bij 60 ben je al snel tevreden, want ze mogen elke dag lekker buiten en 's zomers is er weidegang. Lang niet overal zijn grote groepsweides van 1 of meer ha per groep.

Maar goed, extra weidegang bij huren, als je je paard in een paddock achter huis wilt houden is wel belangtijk! Je paard wordt echt een stuk gelukkiger als hij elke dag een paar uurtjes kan grazen en liefst ook even de benen kan strekken op een groter stuk.

Beau1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:59

Ik had het inderdaad helemaal verkeerd opgeschreven. :oo
Heb net ook de precieze maten gekregen, daarmee heb ik een plattegrondje gemaakt.
Hoop dat jullie het via deze link kunnen zien.

http://pl.an/956rkj

We willen de mest en het eten scheiden, mijn vader kan goed klussen, dus die zou in de garage eventueel een muurtje kunnen maken zodat we het eten en mest kunnen scheiden, maar daar moeten we dan nog even naar kijken. Aan dit soort dingen had ik nog niet gedacht, dus het is maar goed dat ik naar jullie meningen heb gevraagd. *D

Ik ga morgen even navragen of er misschien iemand in de buurt is waar ik een stukje weiland van kan huren of waar de paarden in ieder geval kunnen staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:09

Ik zou de stal niet achter door maken, maar een klein stukje wei betegelen dat aan het stuk zand grenst, en dan tegen de rand de stal zetten. Zo hoef je zelf niet altijd door de natte zandbak om te voeren als het eens flink heeft geregend, en heb je een mooie, vierkante zandbak waar je ook nog in kan rijden/grondwerk zonder die hap eruit waar de stal staat. Dat probleem had ik nl op mijn vorige plek.. een L-vorm rijbak is niet heel erg handig.

Beau1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:36

8nnemiek schreef:
Ik zou de stal niet achter door maken, maar een klein stukje wei betegelen dat aan het stuk zand grenst, en dan tegen de rand de stal zetten. Zo hoef je zelf niet altijd door de natte zandbak om te voeren als het eens flink heeft geregend, en heb je een mooie, vierkante zandbak waar je ook nog in kan rijden/grondwerk zonder die hap eruit waar de stal staat. Dat probleem had ik nl op mijn vorige plek.. een L-vorm rijbak is niet heel erg handig.

Dat is een goed idee :)* , heb het plattegrondje meteen even aangepast. (Handig zeg zo online plattegronden maken :))

Is dit wat je bedoelt?

http://pl.an/su9ats (er zit trouwens wel een klein foutje in, de garage aan de zijkant van het huis staat in het echt los van het huis, maar op een of andere manier lukte het me niet om het er zo op te zetten. Maargoed, daar moet je dus maar even niet op letten.

Ik hoop dat ik een weilandje kan vinden hier in de buurt waar ze op mogen staan. Dan zou het denk ik best wel kunnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:49

Dat bedoelde ik inderdaad :j Veel handiger. En dan kunnen ze lekker droog staan als het nat is in de paddock, daar kunnen ze hun hooi eten zonder dat er zand tussen komt.. En voor jou ook fijner met voeren en poetsen etc.
En stel dat je de paddock vooral wil gebruiken om te longeren en af en toe wat rijoefeningen, dan zou je alles eventueel nog wat omhoog kunnen schuiven, en een echt vierkante bak maken van 20 x 20. Dan heb je weer wat meer wei. Maar dat is net wat je zelf fijn vindt. Ik heb zelf een paddock/bak van 20x35 en dat is echt ruim, meer dan we eigenlijk nodig hebben. Zo'n ruimte is vooral handig als je echt intensief rijdt, of met meerdere mensen tegelijk in de bak.

Beau1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:00

We zouden de paddock eerder nog wat naar onder schuiven, dan kunnen we er echt goed in rijden, maar eerst maar eens kijken of er ook echt weidegang in de omgeving mogelijk is. Dan zou het helaas toch niet door kunnen gaan.

Ook denk ik dat als dit allemaal lukt een ijslandertje erbij wel leuk zou zijn. Vond dat altijd al zulke leuke paardjes <3 . Dat zijn ook niet zulke grote paardjes, maar toch net iets groter dan een shetlander. Ik heb namelijk niet zo veel met shetlandertjes, dus heb liever een ander paardje erbij. Als het dan in de kosten toch niet scheelt maakt dat ook niet meer uit.

Beau1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:00

Bedankt voor alle reacties trouwens. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:58

Een ijslander is meestal wel weer wat duurder in de aanschaf. Wel erg leuk paardje om erbij te hebben, en kan je ook gewoon leuk op rijden, in tegenstelling tot een shetlander.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:03

en het zijn beide sobere rassen!

Beau1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:10

Chouchou schreef:
Een ijslander is meestal wel weer wat duurder in de aanschaf. Wel erg leuk paardje om erbij te hebben, en kan je ook gewoon leuk op rijden, in tegenstelling tot een shetlander.

Tja de aanschaf maakt mij niet zo veel uit hoor. Als het paard een keer ernstig ziek is en geopereerd moet worden ben je hetzelfde kwijt. Dat heb ik er wel voor over.

Beau1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:12

eclair98 schreef:
en het zijn beide sobere rassen!

Ja en het past ook nog eens goed bij mijn haflinger! :D