opfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:46

Ik zit te twijfelen voor mijn 2 jarige naar een opfok te doen , maar er houden mij een aantal zaken tegen.

Ik heb hem als net geen jaarling helemaal ondervoed/verwaarloosd gekocht , die meer dood als levend was.
Door zijn verleden is zijn karakter dus daar ook een stuk op gebasseert zoals voernijd hebben die onmogelijk weggaat,
heb het al geprobeert met veel hulp en ook veel tijd in te steken maar het gaat gewoon niet , ik kan onmogelijk bij hem komen of hij zit me achterna tot hij me raakt.. eerder laat mij niet gerust , pas als hij je raakt gaat hij weer naar zijn eten.
Dan probeert hij naar je te stijgeren , bokken , bijten , naar je slaan en noem maar op , dit is dus het eerste probleem.
het 2de probleem is dat ik bang ben dat hij enorm gaat veranderen van karakter ; enorm oplettend en éénhandig , met een ander mens gaat hij zich als een 'gevaarlijk' paard aantonen.

Zou dit vergergeren bij het in een opfok plaatsen of hou ik hem liever thuis , met zijn vriendjes die hij gewend is ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:53

Thuis houden en echt iemand zoeken die je kan helpen, een opfok gaat dit probleem niet verhelpen en in mijn ogen alleen maar erger maken aangezien al die 2 jarigen bij elkaar gefikkert worden zonder ouder dier erbij.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 16:01

Cowgirl schreef:
Thuis houden en echt iemand zoeken die je kan helpen, een opfok gaat dit probleem niet verhelpen en in mijn ogen alleen maar erger maken aangezien al die 2 jarigen bij elkaar gefikkert worden zonder ouder dier erbij.

al meerdere hulp gehad , maar iedereen is ermee opgehouden/ wou me niet meer helpen/ wisten niet meer wat doen.
Ik wil ook niet dat een opfok dit probleem verhelpt maar meer zijn rust geeft , dat hij zou willen denk ik en samen spelen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:11

Hoe wordt hij nu gehouden?
Krijgt hij onbeperkt ruwvoer en kan hij overdag in de wei lopen en grazen?

De beste manier om voernijd te lijf te gaan is je paard op onbeperkt ruwvoer te zetten. Hij kan wel een maagzweer hebben die dit gedrag veroorzaakt. Gezien zijn verwaarlozing lijkt me dit best waarschijnlijk. Hem apart voeren van de rest kan ook helpen, zodat hij de rust krijgt om te eten en er niet steeds voor hoeft te vechten.

Verder vind ik dat hij zich zeer onbeschoft naar jou toe gedraagt dus ik denk dat je zelf met grondwerk aan de slag moet om hem respect bij te brengen voor jou! Dit lukt waarschijnlijk het beste gewoon bij jou thuis. In de opfok moet hij nog meer vechten voor zijn plek en ik denk dat hem dat geen goed zal doen. Bovendien heb je dan totaal geen zicht op hem en zal zijn gedrag zeker niet verbeteren. Mijn advies: thuis houden en met hem aan de slag gaan!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:12

Cowgirl schreef:

Nounou, je moet niet alle opfokbedrijven over 1 kam scheren. Er zijn er ook genoeg die het anders doen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:59

Agnes75 schreef:
Hoe wordt hij nu gehouden?
Krijgt hij onbeperkt ruwvoer en kan hij overdag in de wei lopen en grazen?

De beste manier om voernijd te lijf te gaan is je paard op onbeperkt ruwvoer te zetten. Hij kan wel een maagzweer hebben die dit gedrag veroorzaakt. Gezien zijn verwaarlozing lijkt me dit best waarschijnlijk. Hem apart voeren van de rest kan ook helpen, zodat hij de rust krijgt om te eten en er niet steeds voor hoeft te vechten.

Verder vind ik dat hij zich zeer onbeschoft naar jou toe gedraagt dus ik denk dat je zelf met grondwerk aan de slag moet om hem respect bij te brengen voor jou! Dit lukt waarschijnlijk het beste gewoon bij jou thuis. In de opfok moet hij nog meer vechten voor zijn plek en ik denk dat hem dat geen goed zal doen. Bovendien heb je dan totaal geen zicht op hem en zal zijn gedrag zeker niet verbeteren. Mijn advies: thuis houden en met hem aan de slag gaan!

Hij staat alleen snachts op stal , de rest van de dag staat hij op de wei met zijn vriendje , krijgt heel de dag onbeperkt ruwvoer + elke morgen 3 scheppen van pavo grow up en elke avond maispulp.

Hij doet dit alleen bij het eten zo'n gedrag , anders is hij zeer braaf en zet hij geen enkele stap voordat hij een commando krijgt :)