Loopstal, hoe verschillen in voerbehoeftes regelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Loopstal, hoe verschillen in voerbehoeftes regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 16:42

Wij willen onze traditionele stallen ombouwen naar twee groepsstallen.
Onze eigen paarden/ponies en de paarden van de buren zullen dan samen komen te lopen in de stallen.
Deze paarden zijn al aan elkaar gewend, lopen al samen, dus dat is het probleem niet.

We hebben de groep nu opgedeeld in ruinen en merries, dat willen we in de stal ook blijven hanteren, dus 2 ruimtes.

Maar hoe doen andere mensen met een groepsstal het nou bij paarden die snel te dik zijn en paarden die juist veel voeding nodig hebben en die toch samen in een groepsstal staan. Want als je alles apart moet gaan zetten dan is het hele idee van groepsstal natuurlijk weg.
Ik weet dat er voerautomaten bestaan maar voor een particulier is dit denk ik een te grote investering.

Ervaringen zijn welkom!

8nnemiek

Re: Loopstal, hoe verschillen in voerbehoeftes regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:46

Gewoon zelf een voor een brok bijvoeren daar waar nodig? En ik neem aan dat ze overdag gewoon de wei op gaan? Dan hebben ze 's nachts niet perse onbeperkt hooi nodig, en kunnen de te dikke paarden gewoon met een graaskorf de wei op?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:06

In de paddock lukt mij dat niet goed. Dan moet je al opsplitsen voor een deel van de dag of nacht. Met weidegang lukt het wel. Dan krijgen de twee die af moeten vallen hun graasmaskers op.

De paarden die meer voer nodig hebben kunnen ook langer op de wei en de dikkertjes meer op de paddock. Een individueel systeem staat bij mij nog wel op het verlanglijstje...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:09

Kun je de groepen niet splitsen naar voerbehoefte? Krachtvoer is nog wel te regelen zonder al te veel gedoe (voerzak), ruwvoer wordt natuurlijk veel lastiger.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:13

Met het automatische voersysteem van Hit kan je de voerbehoefte per paard regelen, ideaal! Wij hebben als particulieren een combisysteem voor onze mini-kudde (van snel dik wordende Haflinger tot sportpaard van 1,76) en zijn hier heel erg tevreden over!
Foto's in mijn profiel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:15

hier probeer ik dat te regelen, door mijn veelvraat in de middag apart te zetten met heel wat minder waarbij de anderen weer meer krijgen.

geen garantie, want wedden dat ze dat ze het overdag weer dubbel en dwars bij eet. Maar wil ze gewoon niet teveel op stal hebben.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:44

Als er echt grote verschillen zijn kan je denk ik beter de twee groepen verdelen op voerbehoefte in plaats van merries/ruinen. Hele grote verschillen in ruwvoer behoefte zijn zonder voersysteem in de groep niet op te vangen.
Op de wei kan je wel werken met graasmaskers wat bij ons heel goed werkt.
In de paddock hebben wij slofeeders en proberen het lopen van plek naar plek zo veel mogelijk te stimuleren, maar daarmee los je de verschillen niet op. De paarden die het meest nodig hebben zijn vaak ook degene die het minst fanatiek zijn om aan eten te komen en andersom.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:39

Bij ons zitten in de groepstal nog aangrenzend voederstands ( zie in google aafbeeldingen: 'fressstand pferde'). Voor elk paard is er een plekje. Eerst wordt er bij elk plekje een beetje hooi gelegd , zodat de paarden erin komen. Dan gaan er kettingen achter hun dicht (zodat ieder paard ongestoord kan eten). Vervolgens krijgt elk paard hooi, brok, etc naar behoefte. Ze blijven dan 2,5 uur in de stands staan, dan gaan de kettingen weer open. Dat gebeurd 2x per dag. De rest van de dag is er onbeperkt voederstro ter beschikking.
Op die manier krijgt elk paard voer naar behoefte. En kunnen ook de paarden lager in rang rustig eten. Verder is t makkelijk voeren, zeker als je je voeropslag voor de voederstands hebt. Dan schuif je het allemaal zo onder hun neus.

Had eerst wel mijn bedenkingen bij 2,5 uur in een stand staan. Maar elk paard doet dat eigenlijk zonder een enkel probleem en je merkt dat de paarden de voederstands fijn vinden en met rust associëren, ze gaan er tussendoor ook graag even in staan om wat te suffen.

En wat betreft weidegang, dan gaan de beide groepen gezamenlijk 24/7 op 1 weide (worden ook niet meer bijgevoerd in de voederstands) en behouden dan toegang tot 1 van de 2 groepsruimtes (=stal+paddock). De andere ruimte gaan de paarden in die maar een gedeelte van de dag op de weide mogen. Maar in dat geval zou je dus wel merries en ruinen gemixt hebben.
Laatst bijgewerkt door Christah op 13-05-13 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:43

Voerbakken met een touw, in de ochtend/middag omhangen en weer afhalen, paarden kunnen zo met rust eten wat ze nodig hebben zonder dat anderen bijten kunnen (want ja, die hebben ook nog een bak om de neus).

Dikkere paarden inderdaad op de weide een graasmasker op, wat betreft hooi vind ik niet dat je daar op moet kijken, werd hier nooit gedaan. Wat kruiwagens hooi verdelen op de paddock en ze laten eten, beter verminder je op de brok dan op het ruwvoer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:28

die van ons krijgen al geen krachtvoer. alleen vitamine supplement met handje luzerne zodat ze er langer over doen. en dan heb ik in de winter dus nog steeds problemen met teveel groeiende paard en pony en andere pony die te snel schraal wordt als ik nog meer minder. ik voer al een deel stro ipv voordroog om zo het aantal kilo's voordroog naar beneden te halen zonder dat ze nog langer zonder voer moeten staan en de pony rondloopt met opgetrokken buik. als je geen opsplitsing hebt een deel van de dag en geen individueel herkenningssysteem, dan kun je niet goed verschillende types paarden goed samen huisvesten dat ze beiden precies goed zijn.

dankzij het graasmasker lukt dat in de weideperiode nu wel veel beter en vallen het paard en de pony in de zomer af terwijl de pony dan kan groeien omdat hij wel een groot deel van de dag onbeperkt kan eten.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:31

Bij mijn veulen in de opfok pakken ze verschillende behoeften in krachtvoer aan met een voerzak, vind ik ideaal!
Wbt hooi/ ruwvoer: Bij mijn pony staan er 2 grote hooiruiven permanent gevuld, en de 'dikkerts' staan enkele uren achter een draadje zodat zij even niet kunnen eten, en de andere paarden rustig kunnen eten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:33

Hier staan verschillende types bij elkaar.Ze worden standaard gevoerd met niet al te rijk hooi gemengd met stro.
Bij weidegang doen we aan strook begrazing,paarden die het gras harder nodig hebben zetten wij apart een uur of langer op een volle weide.
Verder voeren wij bij, bv lucernebrokken aan de paarden de het harder nodig hebben.

hverburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:41

bij ons op stal: er staan veelvraten en ponies die met minder genoeg hebben bij elkaar. We mengen het kuil met graszaadhooi 2x per dag in meerdere ruiven. Het krachtvoer regelen de eigenaren vd ponies/paarden zelf als ze er zijn. Zo gaat het heel goed. Ook als ze wat meer behoefte hebben aan extra kuil, doet de eigenaar dat zelf door dat paard even zelf apart er uit te halen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:42

Hier hebben we dat probleem ook wel, twee jonge paarden die snel wat dik worden (7 en 11 jaar) en één oudje (22 jaar) die snel veel te schraal wordt. Als ze samen op de paddock staan voeren we hooi naar behoefte van het oudje en nemen we het erbij dat de twee jonge paarden eigenlijk wat teveel krijgen. Het oudje krijgt nog lucerne/bietenpulp extra (de jonge niet) en wat meer krachtvoer. We hebben wel eens geprobeerd het oudje voor de nacht in één van de loopstallen op te sluiten zodat hij rustig een extra portie ruwvoer kon krijgen, maar dat was op z'n zachts gezegd geen succes :')

Nu staan ze weer 24/7 op de wei met loopstal en eten ze elk gras naar behoefte, het oudje kunnen we indien nodig dan nog extra bijvoeren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:49

ik zou degenen die minder mogen enkele uren afzonderen, dus de paddock afsplitsen idd met een draadje, zodat ze niet bij het voersysteem kunnen komen en degenen die het nodig hebben kunnen dan ongestoord eten.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:14

Goede tips komen langs, ben nog wel benieuwd naar meer ervaringen! Alle info is welkom!

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:35

Bij ons krijgen de paarden in de groepsstallen onbeperkt hooi of voordroog. De paarden die nog bijgevoerd moeten worden, worden door de eigenaar 1x per dag eruit gehaald en krijgen dan in een emmer hun extra voer. Als er iemand niet kan zijn er altijd wel mensen die het voor je willen doen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:44

Track aanleggen rondom de weide ( met aan het track het paddock en de stallen). De paarden die meer voer nodig hebben zomers langer in de wei ( en de dikkeren dan op het track laten staan)

Het idee van de stands zoals hierboven beschreven zou dan in de winter een oplossing kunnen zijn

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:46

Bij ons krijgen de paarden op twee momenten hooi. Echter hebben ze tussen 12 en 15 uur toegang tot de wei. Hierdoor eten ze 's ochtends een hoeveelheid die ze zelf bepalen, maar schansen in de wei minder omdat ze al eten binnen hebben. Mocht het eten 's avonds op zijn, ligt er nog wat te scharrelen in het stro gedeelte van de stal. Als er door veel werkzaamheden of ziekte bijgevoerd moet worden, halen we deze paarden op het moment dat ze dit nodig hebben uit stal en krijgen dit apart..