Ons paard is hoefbevangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verawieke

Ons paard is hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:23

Hallo,
Ons paard Kim is hoefbevangen. Kim heeft het eerder gehad, dat was een paar jaar geleden. Ze heeft het nu weer, maar niet zo erg als ik op de eerdere forums tegen kom. Ze loopt gewoon en draaft zelfs, ook vind ze het gewoon leuk om te lopen met ons. Maar de dierenarts zegt dat ze nog wel hoefbevangen is. Ze heeft nog opgezette spieren en draaft erg stijf. We zijn nu bezig om haar veel beweging te geven (elke dag ongeveer een uurtje.) We hadden gehoord dat je een soort masker kan kopen zodat je paard minder eet. Ik weet alleen niet hoe duur die is en wat de naam ervan is. Verder staat ze in een kale weide met wat geel gras. Ze staat in een kudde van ongeveer 10 paarden. Ze staat er nu ongeveer een maand en iedereen accepteert haar. Nu is onze vraag: wat kunnen we doen om haar te helpen beter te maken, hoe we de opgezette (, stijve) spieren kunnen behandelen en wat de naam van dat ene masker is.
Zijn er misschien ook massage's (voor de rug enzo) die we toe kunnen passen?
xxx Vera en Anne wieke :)

Zou zo'n ding mits helpen? http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Laatst bijgewerkt door Verawieke op 11-05-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Verawieke

Re: Ons paard is hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:35

Alstjeblieft Reageer :(

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:09

toch op een kleiner stukje weiland zetten? weet je hoe warm zo een masker is? de hele dag zo'n ding op je gezicht? zou ik niet willen hoor voor mn paard.....
hier staat een pony die ook gauw ernstig te dik wordt gezellig naast de andere paarden op haar eigen "kale" stukje land....
succes!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:14

Je pony op zand zetten en oud hooi te eten geven, tot ze gerevalideerd is.
Maar dat zal je vee arts ook verteld hebben gok ik. :)
Daarna is een graasmasker, als ze überhaupt terug kan op gras, wel een aanrader.
En dan wel in een wei waar arm gras staat.

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:16

Volgens mij is dat een soort van grasmuilkorf.
Hier een link naar Epplejack:
http://www.ej.nl/products/10000098/3580 ... S+MUILKORF
Volgens mij bedoel je dit!

Verder weet ik er niks over want ik heb geen paard met ervaringen van hoefbevangenheid. Ik hoop dat ik dat ik je hier mee heb geholpen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:20

is ze niet spier bevangen,dat is wat anders als hoefbevangen ,ivm stijve en harde spieren?

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:21

ja suusje7 heeft volgens mij gelijk. waar ik nu rijd hebben sommige paarden ook zo'n ding om de snoet. ze kunnen dan wel een beetje eten, maar niet veel.
heb je hoefslagbewaarnummer 3 van 2012 ook? daar staat een hele interview over hoefbevangen in met een deskundige hoefsmid.
persoonlijk denk ik dat af en toe afspuiten lekker fris is voor de hoeven, maar volgens dat hoefslag blad helpt het niet in de genezing. maar zoals ik al zei: wel lekker koel voor de hoeven. veel beterschap met Kim!

Verawieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 13:05

Dankje allemaal! Maar de DA kwam gister en zij dat ze al genezen was. Dat was dus de oorzaak dat ze al zo goed liep etc. Ze is alleen nog wat stijf en als we goed met haar doorlopen ( soms rijden) gaat het weer over. We komen namelijk elke dag poetsen en vertroetelen hem en geven hem een uur beweging:)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:19