Ik zit met wat twijfels en ben benieuwd naar jullie meningen.
Ik heb sinds november mijn eerste eigen paard. (* misschien herkennen sommigen het verhaal nog met de merrie op proef, waarna deze ruin volgde)
Op mijn 32e daar toch aan begonnen na een manege ruiter te zijn geweest. Het was mijn beste beslissing ooit. Het is mijn 2e kind geworden

Ik heb zo enorm veel geleerd het afgelopen half jaar (en heb daar ook hard mijn best voor gedaan) dat nu dingen mij gaan opvallen aan mijn paard en ik mij dingen ga afvragen.
Mijn paard is in principe een heel relaxt, knuffelig bomproof en nuchter paard van karakter. Met andere paarden op pad is niets hem te gek. (bruggen, vrachtwagens, vlaggen enz) Op zijn oude stal waar wij hem gingen bekijken keek hij nergens van op. Hij had daar een rustige binnen en buitenbak, ruim opgezet gebouw met boxen en in een rustig dorp. Hij was zo mak als een lammetje.
Inmiddels staat hij nu 6 maanden op zijn nieuwe plek. Hier is het oud, donker, krapper qua looppaden (wel een hele ruime box), veel rommel op het terrein, natte paddocks in het najaar, spannende kleine buitenbak door bedrijf naast de bak die daar achter een heg met groot verkeer rijden, veel drukker binnen op stal. In de winter lopen we elkaar toch wel vaak voor de voeten binnen. Veel paarden staan dan binnen vaak aan een touwtje voor hem, naast hem enz. Er is veel achterstallig onderhoud op het terrein en binnen (het sneeuwde ín mijn stal) en erg rommelig. De eigenaar is op leeftijd en gaat dit niet meer veranderen. Het is een boer die niet veel vraagt per maand dus hij laat het zo. (dus reageren dat hij dit verplicht is of moet veranderen heeft geen nut, het is al vaak geprobeerd)
Wel haalt de eigenaar ze er elke dag uit voor ons en zet ze terug op stal, hij voert royaal ruwvoer, staan zodra het kan van 9.00 - 17.00 op het land van april tot oktober en we staan er voor een prikkie.
Nou hier de punten. Dit valt mij op:
Hij heeft (ergere?) voernijd gekregen
Hij valt uit naar andere paarden als hij in zijn box staat
Hij trapt naar paarden die hem achterlangs passeren
Hij is erg onrustig op het terrein. Alles blijft spannend zelfs na een half jaar. Hij wil dan bijvoorbeeld niet meer verder lopen of wordt zo kijkerig dat hij me steeds omver loopt.
Hij gaat liever niet alleen de weg op onder het zadel of aan de hand
Hij schrikt snel in de buitenbak tijdens rijden en longeren en wandelen
Hij kan niet alleen staan i.v.m. verlatingsangst (springt bijna over het hek heen en begint te racen). Zelf als een ander paard de bak verlaat heeft hij stress
Zijn stal is inmiddels wel veel schoner, want die heeft hij in het begin ook weken volgekakt en ijsbeerde alles door de stal heen.
Nu vragen jullie je af, waarom heb je ooit voor deze plek gekozen? Wel, dat kwam zo, wij zijn hier gaan kijken in de zomer. De uitrij routes zijn fijn, en de boer heeft veel land. De boxen zijn oud, maar heel ruim.
In de zomer lijkt alles mooier, waar of niet.. Iedereen was veel op pad buiten, dus het was er lekker rustig. Wij zagen het wel zitten, totdat de winter aanbrak. Toen merkten we pas hoe nat, donker, oud en druk het toch wel was. Het kuilgras is niet altijd even goed, en het terrein is niet zo veilig door de rommel, oude hekken en slechte verlichting.
Inmiddels staat hij lekker van 9.00 tot 16.30 buiten, en hij heeft er wel een paar goede paardenvriendjes nu. Op het land is hij in de groep heel braaf. In de paddocks vaak wat dominant en kan niet met iedereen. De buitenritten met zijn allen gaan ook lekker.
Toch weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe. Helaas kunnen ze waar wij wonen overal alleen van april tm oktober het land op. In de winter zijn het de paddocks en veel binnen helaas. Dus dat maakt niet uit qua verhuizen. We willen over 5 jaar als mijn zoon klaar is op de middelbare naar een andere provincie, en dan gaan we er echt voor om hem zo paardvriendelijk en natuurlijk mogelijk te gaan stallen en houden. Helaas moeten we het nu nog even uitzingen..
Ik weet te weinig van zijn verleden (ingewikkeld verhaal met oude eigenaar) om te weten of de problemen die hij nu heeft, er altijd al waren of hier tot stand gekomen zijn.
Er is een stuk verderop een nieuwe stalling gebouwd wat bijna alles heeft wat je kunt wensen. Net terrein, ruime buitenbak, ruime lichte stallen met luik naar buiten, weidegang in de zomer, poets en wasplaatsen, ventilatie en een kantine. Het probleem is wel dat ik net mijn baan kwijt ben en die stalling bijna 100,- meer kost per maand. Ook komt er 20 min. per dag extra reistijd (10 min. meer heen en 10 min. meer terug) en die benzinekosten bij. (Nu doen we er 10/15 min) over.Ook heb ik nu leuke meiden op mijn huidige stal waar ik leuk mee kan uitrijden en we helpen elkaar vaak op stal.
Ik kan niet goed inschatten of mijn paard echt ongelukkig is.. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met hoe hij was. Hij speelt wel met me, en pest me en is ondeugend. Knuffelt ook graag. Maar ik zou willen dat hij het me kon vertellen. Na een half jaar zou hij wel ontspannen moeten zijn toch?
Een en ander is wel afhankelijk van een nieuwe baan. Momenteel wordt de nieuwe stalling van 275,- per maand en dan die extra benzinekosten (5 dagen per week een 45/50 min rijden heen en terug per dag) wel wat to much.. Ik hoop toch na het weideseizoen weer aan het werk te zijn?!
Jullie hebben vast wel eens een verhuizing meegemaakt, en ik hoop op jullie ervaringen. Veroordeel me niet aub, ik wil juist de beste oplossing

Bedankt alvast!