Wel of niet verhuizen naar een andere stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Wel of niet verhuizen naar een andere stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:14

Hoi allemaal,

Ik zit met wat twijfels en ben benieuwd naar jullie meningen.

Ik heb sinds november mijn eerste eigen paard. (* misschien herkennen sommigen het verhaal nog met de merrie op proef, waarna deze ruin volgde)
Op mijn 32e daar toch aan begonnen na een manege ruiter te zijn geweest. Het was mijn beste beslissing ooit. Het is mijn 2e kind geworden :D
Ik heb zo enorm veel geleerd het afgelopen half jaar (en heb daar ook hard mijn best voor gedaan) dat nu dingen mij gaan opvallen aan mijn paard en ik mij dingen ga afvragen.
Mijn paard is in principe een heel relaxt, knuffelig bomproof en nuchter paard van karakter. Met andere paarden op pad is niets hem te gek. (bruggen, vrachtwagens, vlaggen enz) Op zijn oude stal waar wij hem gingen bekijken keek hij nergens van op. Hij had daar een rustige binnen en buitenbak, ruim opgezet gebouw met boxen en in een rustig dorp. Hij was zo mak als een lammetje.

Inmiddels staat hij nu 6 maanden op zijn nieuwe plek. Hier is het oud, donker, krapper qua looppaden (wel een hele ruime box), veel rommel op het terrein, natte paddocks in het najaar, spannende kleine buitenbak door bedrijf naast de bak die daar achter een heg met groot verkeer rijden, veel drukker binnen op stal. In de winter lopen we elkaar toch wel vaak voor de voeten binnen. Veel paarden staan dan binnen vaak aan een touwtje voor hem, naast hem enz. Er is veel achterstallig onderhoud op het terrein en binnen (het sneeuwde ín mijn stal) en erg rommelig. De eigenaar is op leeftijd en gaat dit niet meer veranderen. Het is een boer die niet veel vraagt per maand dus hij laat het zo. (dus reageren dat hij dit verplicht is of moet veranderen heeft geen nut, het is al vaak geprobeerd)
Wel haalt de eigenaar ze er elke dag uit voor ons en zet ze terug op stal, hij voert royaal ruwvoer, staan zodra het kan van 9.00 - 17.00 op het land van april tot oktober en we staan er voor een prikkie.

Nou hier de punten. Dit valt mij op:
Hij heeft (ergere?) voernijd gekregen
Hij valt uit naar andere paarden als hij in zijn box staat
Hij trapt naar paarden die hem achterlangs passeren
Hij is erg onrustig op het terrein. Alles blijft spannend zelfs na een half jaar. Hij wil dan bijvoorbeeld niet meer verder lopen of wordt zo kijkerig dat hij me steeds omver loopt.
Hij gaat liever niet alleen de weg op onder het zadel of aan de hand
Hij schrikt snel in de buitenbak tijdens rijden en longeren en wandelen
Hij kan niet alleen staan i.v.m. verlatingsangst (springt bijna over het hek heen en begint te racen). Zelf als een ander paard de bak verlaat heeft hij stress

Zijn stal is inmiddels wel veel schoner, want die heeft hij in het begin ook weken volgekakt en ijsbeerde alles door de stal heen.

Nu vragen jullie je af, waarom heb je ooit voor deze plek gekozen? Wel, dat kwam zo, wij zijn hier gaan kijken in de zomer. De uitrij routes zijn fijn, en de boer heeft veel land. De boxen zijn oud, maar heel ruim.
In de zomer lijkt alles mooier, waar of niet.. Iedereen was veel op pad buiten, dus het was er lekker rustig. Wij zagen het wel zitten, totdat de winter aanbrak. Toen merkten we pas hoe nat, donker, oud en druk het toch wel was. Het kuilgras is niet altijd even goed, en het terrein is niet zo veilig door de rommel, oude hekken en slechte verlichting.

Inmiddels staat hij lekker van 9.00 tot 16.30 buiten, en hij heeft er wel een paar goede paardenvriendjes nu. Op het land is hij in de groep heel braaf. In de paddocks vaak wat dominant en kan niet met iedereen. De buitenritten met zijn allen gaan ook lekker.
Toch weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe. Helaas kunnen ze waar wij wonen overal alleen van april tm oktober het land op. In de winter zijn het de paddocks en veel binnen helaas. Dus dat maakt niet uit qua verhuizen. We willen over 5 jaar als mijn zoon klaar is op de middelbare naar een andere provincie, en dan gaan we er echt voor om hem zo paardvriendelijk en natuurlijk mogelijk te gaan stallen en houden. Helaas moeten we het nu nog even uitzingen..
Ik weet te weinig van zijn verleden (ingewikkeld verhaal met oude eigenaar) om te weten of de problemen die hij nu heeft, er altijd al waren of hier tot stand gekomen zijn.
Er is een stuk verderop een nieuwe stalling gebouwd wat bijna alles heeft wat je kunt wensen. Net terrein, ruime buitenbak, ruime lichte stallen met luik naar buiten, weidegang in de zomer, poets en wasplaatsen, ventilatie en een kantine. Het probleem is wel dat ik net mijn baan kwijt ben en die stalling bijna 100,- meer kost per maand. Ook komt er 20 min. per dag extra reistijd (10 min. meer heen en 10 min. meer terug) en die benzinekosten bij. (Nu doen we er 10/15 min) over.Ook heb ik nu leuke meiden op mijn huidige stal waar ik leuk mee kan uitrijden en we helpen elkaar vaak op stal.
Ik kan niet goed inschatten of mijn paard echt ongelukkig is.. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met hoe hij was. Hij speelt wel met me, en pest me en is ondeugend. Knuffelt ook graag. Maar ik zou willen dat hij het me kon vertellen. Na een half jaar zou hij wel ontspannen moeten zijn toch?

Een en ander is wel afhankelijk van een nieuwe baan. Momenteel wordt de nieuwe stalling van 275,- per maand en dan die extra benzinekosten (5 dagen per week een 45/50 min rijden heen en terug per dag) wel wat to much.. Ik hoop toch na het weideseizoen weer aan het werk te zijn?!

Jullie hebben vast wel eens een verhuizing meegemaakt, en ik hoop op jullie ervaringen. Veroordeel me niet aub, ik wil juist de beste oplossing :o

Bedankt alvast!

Kirsha

Re: Wel of niet verhuizen naar een andere stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:19

Je weet niet veel van zijn tijd bij zijn vorige eigenaar, maar je hebt hem daar gezien en toen was het een engel. En nu hij een tijdje op zijn nieuwe stal staat is hij veranderd. Als ik je punten zo lees (onrustig, voernijd, trappen naar andere paarden) komt er in mij toch maar 1 conclusie op: niet gelukkig. Zeker als hij op een lichte, rustige stal stond en nu op een krap, donker plekje, kan het goed zijn dat hij zich helemaal niet op zijn plaats voelt daar.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:22

Is er niet een andere box beschikbaar bij deze stal op een rustiger plekje? Nu is het toch weideseizoen en met een rustigere plek kan je het misschien net even fijner voor hem maken. En dan in het najaar, als je weer werk hebt, en hij blijft onrustig gaan verhuizen naar een andere stal.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:24

Is er niet nog een derde optie? Een andere stal waar je paard gelukkiger is, maar die niet zo duur is als de nieuwe stal?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:27

Hoe zit je voerbeleid in elkaar en hoeveel verschilt dit van voorheen? Ik lees dat er kuil gevoerd wordt. Dit is geen goed paardenvoer en veel paarden kunnen er druk van worden. En last krijgen van hun maag.
Hoeveel krachtvoer krijgt hij? Moet hij meer of minder werken. Hoe werd het paard voorheen gehouden? Gras? paddock?
Vaak kunnen dit soort veranderingen heel veel impact hebben.
Past zijn zadel nog wel goed en heeft hij geen lichamelijke ongemakken. Alleemaal dingen die je zou kunnen/ moeten checken wanneer een paard zo gestresst is. Succes! Ik hoop dat je de oplossing vindt. En dat hoeft misschien niet direct te betekenen dat je moet verhuizen.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:30

Jennyxx schreef:
Is er niet nog een derde optie? Een andere stal waar je paard gelukkiger is, maar die niet zo duur is als de nieuwe stal?

Nee helaas niet...Heb me rotgezocht de afgelopen maanden en alles in de regio wel bezocht..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:34

In je bericht valt het me ook op hoe erg jij je stoort aan bepaalde zaken, wat geheel begrijpelijk is. Het kan zijn dat je paard deze stress ook oppikt en er op reageert. Als jij je niet fijn voelt daar, waarom zou je paard dat dan wel doen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:36

Tja het is echt zo op elke stal is er wel wat hoor. Ook dingen waar je je aan ergert of mensen als je ergens gaat kijken is het daar vaak altijd beter als waar je stond maar, als je er eenmaal staat gaan andere dingen je opvallen.
Ik zou je in ieder geval aanraden op de stal waar je eventueel naar toe wilt meerdere keren te gaan kijken.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:41

TinePine schreef:
Hoe zit je voerbeleid in elkaar en hoeveel verschilt dit van voorheen? Ik lees dat er kuil gevoerd wordt. Dit is geen goed paardenvoer en veel paarden kunnen er druk van worden. En last krijgen van hun maag.
Hoeveel krachtvoer krijgt hij? Moet hij meer of minder werken. Hoe werd het paard voorheen gehouden? Gras? paddock?
Vaak kunnen dit soort veranderingen heel veel impact hebben.
Past zijn zadel nog wel goed en heeft hij geen lichamelijke ongemakken. Alleemaal dingen die je zou kunnen/ moeten checken wanneer een paard zo gestresst is. Succes! Ik hoop dat je de oplossing vindt. En dat hoeft misschien niet direct te betekenen dat je moet verhuizen.

Hij stond op rust daar in een inloopstal, en deed weinig, af en toe een buitenritje. Kreeg 2-3 kg krachtvoer per dag en was echt wel te dik.
Bij mij wordt er meer met hem gedaan, maar het is rustig opgebouwd. 3 x per week rijden in de bak ongeveer, daarnaast longeren en wandelen. Nog steeds heeft hij regelmatig een dagje niks of spelletjes en grondwerk. Hij krijgt veeel minder krachtvoer (het is geen sportpaard), krap 1 kg per dag. Kuil is niet slecht in principe. Ik heb laatst een voeder info avond gehad van Subli, en daar vinden ze het ook geen punt. Het is wellicht wat 'vetter' dus daar moet je mee oppassen.
Zadel is aangepast aan hem toen ik hem kocht, en vorige week is de zadelmaker nogmaals geweest na een half jaar en heeft hem opnieuw aangepast. Osteopaat is 4 weken geleden geweest voor een massage (voor zijn verjaardag :D ) en algehele check. De dierenarts vond hem ook in goede gezondheid. Tandarts is ook al geweest en de hoefsmid om de 8-10 weken.

Een inloopstal is niet haalbaar voor me.. Dat kan ik hem niet meer bieden. Ik ben nu 3 maanden werkeloos en ben er gemiddeld 3-4 uur per dag. Dit om hem goed te leren kennen en een band op te bouwen.
Ik gun het hem zo dat hij zich helemaal happy voelt. Maar dat het nu heel anders is voor hem, dat is zeker.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:59

Kan hij niet op een plek staan waar het minder druk is, dus ruilen van stal?

Mijn ene merrie heeft nu ook veel moeite met de verhuizing, ik heb ooit eens gelezen dat er een jaar voor nodig is voor je paard om totaal aan de nieuwe plek te wennen.

Kunnen jullie niet gezamelijk een paar dagen per jaar helpen met het opruimen van het terrein? En ik zou ook eens goed kijken naar het voer en wat er precies veranderd is. Als mijn merrie maar 2x per dag ruwvoer krijgt veranderd ze ook. Ik zie dat er royaal gevoerd wordt maar 2x per dag een grote hoeveelheid of wordt er meerdere keren per dag gevoerd?

Als je hem bijvoorbeeld ruwvoer kan aanbieden in een slowfeeder scheelt dat alweer.

Ik lees nu van de inloopstal, mijn merrie vind het verschrikkelijk op stal altijd al. Nu is het wel te doen en staan ze samen binnen, maar ze is dan nooit zo rustig als 24/7 buiten. Dus als hij zich dan al niet prettig voelt in stal en er loopt van alles langs kan ik me voorstellen dat hij zich niet 'veilig' voelt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:04

Snap je probleem helemaal, als ik je zo hoor is de beste oplossing verhuizen.

Jij bent niet gelukkig en je paard neemt dat over. Aan je goede zorgen zal het niet liggen, want je doet er veel voor als ik zo lees.
Soms is je gelukkig willen voelen op een stal al reden genoeg om te verhuizen.

Ik heb zelf een week geleden precies hetzelfde gehad en ik heb de beslissing gemaakt te verhuizen. Kwam behoorlijk onverwacht, kwestie van drie dagen en ze was verhuisd, maar ben erg blij met de beslissing.
Mijn merrie stond op een stal waarbij ze 24 uur per dag buiten stond. Ze stond in een hele leuke groep, had het ook prima, en toch speelden er wat kleine dingen. Niets negatiefs ofzo hoor en hele leuke tijd gehad met stalgenootjes, maar toch kriebelde er laatste tijd wat. Idee dat ik haar misschien nog eens zou verhuizen liet me niet los. Wat voor mij een grote reden is geweest is dat het alles, maar dan ook echt alles zelf doen was. Doe graag wat op stal hoor en veel doen is geen probleem, maar door onverwacht ziekte van de staleigenaar moest er ineens op bepaalde tijd gevoerd worden. Steeds meer ging het me tegen staan op een bepaalde tijd te "moeten" en er bleef daardoor weinig tijd over écht iets met haar te doen. Was gewoon lastig te combineren met mijn werk.
En tsja, toen liep ik tegen een leuke plek aan. Stal vrij, en nóg dichterbij huis. Prijsverschil was zeer weinig én heel belangrijk alles wordt gedaan. Hoef alleen maar te genieten......toch maar wezen kijken, heel lastig gehad met de keuze maken. Maar doordat het idee me niet losliet en het direct al prettig voelde op de nieuwe stal toch maar besloten te verhuizen. Nu immers is de plek vrij.....

Heb haar te voet verhuisd, gewoon halstertje, touwtje en hoppa. Ze deed het mega goed onderweg, lag binnen een dag al te soezen vlakbij een van haar nieuwe vriendjes en heeft nu al haar draai gevonden.

En eerlijk is eerlijk, wat meer luxe, nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar een verharde poetsplaats, stal etc is toch ook wel erg lekker!

Moraal, als je je niet goed voelt en idee je niet loslaat, moet je er wat mee. Succes met je keuze, mocht je willen pb box staat open!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 23:12

Roosyes schreef:
Kan hij niet op een plek staan waar het minder druk is, dus ruilen van stal?

Mijn ene merrie heeft nu ook veel moeite met de verhuizing, ik heb ooit eens gelezen dat er een jaar voor nodig is voor je paard om totaal aan de nieuwe plek te wennen.

Kunnen jullie niet gezamelijk een paar dagen per jaar helpen met het opruimen van het terrein? En ik zou ook eens goed kijken naar het voer en wat er precies veranderd is. Als mijn merrie maar 2x per dag ruwvoer krijgt veranderd ze ook. Ik zie dat er royaal gevoerd wordt maar 2x per dag een grote hoeveelheid of wordt er meerdere keren per dag gevoerd?

Als je hem bijvoorbeeld ruwvoer kan aanbieden in een slowfeeder scheelt dat alweer.

Ik lees nu van de inloopstal, mijn merrie vind het verschrikkelijk op stal altijd al. Nu is het wel te doen en staan ze samen binnen, maar ze is dan nooit zo rustig als 24/7 buiten. Dus als hij zich dan al niet prettig voelt in stal en er loopt van alles langs kan ik me voorstellen dat hij zich niet 'veilig' voelt.

Ze krijgen 3 x per dag een aardige baal. Ik doe het ook in een net zodat hij langer zoet is.
De opruim dag is een initiatief van mij die ik laatst al genomen heb, maar de meesten zijn pessimistisch. De eigenaar wil niet veel verandering of bemoeienissen.
Ik ga een poging wagen, maar dan is er nog wel het achterstallig onderhoud wat we niet kunnen en mogen oplossen..

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:16

Ik zou voordat je gaat verhuizen, even een bloedonderzoek bij je paard laten doen.

Mischien komt hij wel iets te kort, ijzer of magnesium b.v waardoor dat gedrag verergert.
Verder zou ik ook gewoon lekker een ander plekje zoeken, mits jij en je paard er gelukkiger van word.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:22

Ik zou eens rustig rond kijken en eens wat stallen bezichtigen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:08

Ja ik zou inderdaad ook eens om me heen gaan kijken. En rustig nadenken hoe je zelf die onrust en rommel op stal ervaart.
Dan ook zou ik het voeren van kuil niet onderschatten, veel paarden kunnen er niet tegen. Dit uit zich niet altijd in druk gedrag, ook in ander gedrag. (mijn energieke Arabier was niet meer vooruit te branden)
Ik ben het er niet mee eens dat een paard langere tijd (zelfs een jaar werd hier genoemd) zou moeten wennen: als de stal goed is voor je paard zal hij er meteen relaxed uitzien. Hij zal wat moeten wennen aan bepaalde routines, maar dat weten ze ook binnen een paar dagen. Als jouw paard al een half jaar problemen heeft/niet lekker in zijn vel zit dan is er óf wat met hem zelf aan de hand, óf zijn omgeving is niet okee. De uitdaging is eerst uit te zoeken waar het probleem ligt.

Ik weet niet wat het ingewikkelde verhaal is met de oude eigenaar? Is het een optie om hem een weekendje op vakantie te sturen naar zijn oude stal? Als hij daar direct weer relaxed en gezellig is, weet je genoeg.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:24

Denk dat je niet moet onderschatten wat jouw invloed op zijn gemoedstoestand is.
Zoals ook door anderen gezegd, als jij je ergert kan hij deze "negatieve energie" overnemen.
Je schrijft dat hij op het erf kijkerig is, soms niet verder wil lopen of dan zelfs over je heen loopt!
Misschien kan je er voor zorgen dat hij meer vertrouwen in/respect voor jou krijgt, wellicht geeft dat hem dan ook wat meer rust.

Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:35

Vaak krijg je al een veel beter beeld als je ook op andere pensionstallen gaat kijken. Hoe staan de paarden er daar bij, hoe wordt er gevoerd, wanneer en hoe kunnen ze naar buiten, in hoeverre is maatwerk mogelijk als er eens wat met je paard is, wat zijn de faciliteiten en openingstijden, hoe groot en druk is het er ...

Kijk ook op verschillende dagen en tijdstippen en met verschillend weer, dat kan zoals je zelf ook al aangeeft met zomer-winter nog best flink verschil maken!

Dan weet je alvast wat er in de omgeving nog meer beschikbaar is en in hoeverre je eigen eisen realiseerbaar zijn. Daarbij is luxe vaak iets voor jezelf, niet voor je paard. Kan dus wel heel goed meetellen, maar dat zijn punten die voor jouzelf belangrijk zijn.

Maak een lijstje met wat je graag voor je paard wilt en wat je zelf als ruiter wilt.
Zo kun je een heel duidelijk beeld krijgen van voors en tegens van een bepaalde stalling.

Een stal waar alles 100% helemaal gaat zoals jij het voor ogen hebt bestaat bijna niet (daarom kiezen mensen ook voor paard bij huis ;) ).

Ik ben het met anderen eens dat het wel ook erg belangrijk is hoe jij je voelt op de stal, want dat straal je uit naar je paard en heeft invloed.

Maak van je huidige stal een lijst met dingen die je aanspreken en tegenvallen en kijk hoe de balans doorslaat.
Ik zou geen overhaaste beslissing nemen als er geen acuut probleem is.

Veel succes! :D
Laatst bijgewerkt door simodi op 22-05-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:35

Ik lees helemaal niet dat ze zich zo ontzettend ergert op haar stal, of ligt dat aan mij?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:39

Nikass schreef:
Ik lees helemaal niet dat ze zich zo ontzettend ergert op haar stal, of ligt dat aan mij?

Nee, er is volgens mij ook meer twijfel of het paard nu gelukkig is of niet .... ;)
Dat begrijp ik er bij teruglezen van de OP tenminste uit.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 23:22

simodi schreef:
Nikass schreef:

Nee, er is volgens mij ook meer twijfel of het paard nu gelukkig is of niet .... ;)
Dat begrijp ik er bij teruglezen van de OP tenminste uit.

Klopt deels ja. Ik voel me vooral schuldig naar mijn paard. Ik heb het idee dat hij niet is zoals hij zou kunnen zijn. Ik heb een oude verzorgster van de vorige stalling gesproken deze week, en ze gaf aan dat hij dit gedrag daar niet vertoonde. Nu is het wel een Gronings dorp versus de Randstad, dus dat scheelt ook wel.. Maar toch. Ook daar stond het goed vol met paarden.
Ik heb uiteraard zelf ook wel ergernissen. Dat heeft vooral betrekking op veiligheid, rust en ruimte. (het prutsmuts en bemoeienissen van jongere stalgenoten zal overal wel zijn, dus neem ik maar voor lief, tandenknarsend :x )
De pluspunten zijn voor mij vooral dat de eigenaar het voeren, buitenzetten en binnenhalen verzorgt, momenteel (zonder werk de lage stallingskosten), de afstand, en een handjevol meiden waar ik het leuk mee heb en vaak mee buiten kan rijden.

Oriënteren heb ik gedaan, ik heb alles bekeken.

Ik twijfelde vooral of Rolls niet gewoon wat meer tijd nodig heeft (en ik ook, het is mijn eerste paard) maar ik vermoed toch dat hij zich na een half jaar wel helemaal happy zou moeten voelen.
Begrijp me niet verkeerd, het is geen etterbak of losgeslagen projectiel. Maar aan genoeg dingen merk ik dat hij geïrriteerd is of schrikachtig wordt.
Hoop nu alleen maar dat dat gedrag na evt verhuizen inmiddels niet blijvend is... :( (voernijd, niet alleen willen staan buiten enz)

Thnx zover allemaal!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 23:27

uhmmm 'prutsmuts' was eigenlijk een lelijk woord haha, gecensureerd dus..
Het kwam neer op 'geroddel' :-)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:43

Ik zou gaan verhuizen :j Ik heb meegemaakt met mijn paard, hoe een paard kan veranderen als het op een stal komt te staan waar het zich niet fijn vind. Paard was zenuwachtig, niet te rijden, trapte en hapte etc. En nu staat ze nog geen maand op een nieuwe stal en het is weer een droompaard. Ze is ontspannen, je kunt er zonder zadel op zonder problemen, ze bijt niet en trapt ook niet.

Nou was de stal waar mijn paard stond ook wel een paardenhel, maargoed ook een goede stal kan voor het ene paard prima zijn en het andere paard voelt zich er gewoon niet fijn.

Succes!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 00:04

Ik zou het nog een tijdje aankijken. Je paard heeft een grote verandering gehad. Het kan zijn dat hij nog moet wennen.
Ik heb het meegemaakt met mijn haflinger. Ik ben in september verhuisd en nu pas is hij weer rustig. Hij vertoonde precies hetzelfde gedrag als jou paard. Ik vroeg me ook af of mijn paard gelukkig was.