Ik ben ongerust...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoanOscar

Ik ben ongerust...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:50

Hallo Bokkers,

Ik heb een 3 jarige, grote slanke shetlander, apart kleurtje, heel lief beestje.
Nou heb ik laatst in een ander topic een foto van haar geplaatst, en ook verteld dat ze nu voor de 2e keer lang in haar wintervacht blijft.

Ik kreeg een reactie waar ik toch echt wel ongerust van werd..

Ze had op plekken waar normaal basisbespiering zou moeten zitten, volgens een bokker bijna niks.
Dit eenmaal gehoord te hebben, valt het me inderdaad op dat ze idd echt weinig bespiering heeft.
Dit in combinatie met haar lang blijvende wintervacht (wel verharen, maar blijft langer dik) zou reden zijn voor de dierenarts..

Ik schrok hier echt van, DA is laatst nog geweest voor inenting en wormenkuur pakketje, we kregen zelfs een compliment dat we haar zo mooi slank hadden gehouden voor een shet..
Wat vinden jullie van haar uiterlijk? Wat is jullie mening? En hoe zou dit gebrek aan basis bespiering / lang.blijvende wintervacht komen?

Afbeelding

RoanOscar

Re: Ik ben ongerust...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:05

Ik weet trouwens niet of dit hier goed staat..

Maar alsjullieblieft, geef jullie mening.. :(

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:08

Hoelang heb je de pony al? En wat doe je er zoal mee?

Geen rede tot paniek hoor, ik vind je pony er niet slecht uitzien. Mist inderdaad wat bespiering, maar dat kan zoveel redenen hebben. Voor het verharen zou je elke dag een scheut lijnzaadolie door zijn eten kunnen gooien.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:11

Om eerlijk te zijn, vind ik het er helemaal niet zo slecht uitzien. In ieder geval inderdaad een stuk slanker dan de meeste Shetlanders (dus niet alle). Doen jullie iets met haar of dient ze gewoon als gezelschapspaardje o.i.d? Het principe van basisbespiering is bij paarden namelijk niet anders dan de mens: je hebt beweging/lichte training nodig om die basisbespiering te hebben lijkt me.

En ik neem aan dat je DA weet waar hij over praat. Die zou het vast wel gezien hebben als er iets niet goed was.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:11

Inderdaad geen reden tot paniek. Een pony hoort op 3jarige leeftijd ook geen homp spier te zijn. Mijn pony kon op 3jarige leeftijd nog geen 5 rondjes galoperen aan de longe. Wat wil je er later mee gaan doen? Wat doe je nu met haar?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:12

Ben je trouwens zo ongerust door 1 reactie?

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:34

Bedankt voor jullie reacties!

Ze staat nu met onze (ook 3-jarige) tinker samen, worden 1 / 2 keer per week gelongeerd of andere vorm van beweging, en verder doen we wat VD of langs de weg, aan de fiets etc. een rustig leventje tot nu toe.
Binnenkort gaat dat wel veranderen, want we zijn druk opzoek naar iemand die ons wil begeleiden bij het inrijden.

Bedankt voor de tip over het lijnzaad, ik had ook gehoord over dat het gekookt moest worden o.i.d.?

Ze krijgt nu per dag ong een handje jaarlingenbiks verdeeld over ochtend en avond, dierenarts zei ook dat meer niet nodig is. (voor 1 - 2 jarigen ) maar als deze zak leeg is gaan we over op gewoon basisbrok.

Heel erg bedankt voor de reacties, tja ik ben erg snel van het 'hier op bokt weten ze het wel' :P
Achja dat zal vast beter zijn dan 'er zal wel niks aan de hand zijn'

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:38

Lijnzaadolie :P Kun je gewoon bij de boerenbond of paardensportwinkel halen, scheutje over zijn brokken en klaar :)

Jullie zijn goed bezig met longeren enzo, niks mis mee hoor! Ik denk dat zijn leeftijd een grote rol speelt in zijn bespiering.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:55

mang schreef:
Lijnzaadolie :P Kun je gewoon bij de boerenbond of paardensportwinkel halen, scheutje over zijn brokken en klaar :)

Jullie zijn goed bezig met longeren enzo, niks mis mee hoor! Ik denk dat zijn leeftijd een grote rol speelt in zijn bespiering.

Oh wat erg :P lijnzaadolie natuurlijk :o
bedankt voor de tip! Ga het vandaag gelijk halen.

Bedankt, dat zou idd wel logisch zijn. Beter geniet ze nog even van dit half jaartje rustig aandoen, want daarna moet ze toch echt aan de slag :)

louux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:57

Zier er prima uit ! Jullie hebben dr idd
goed slank gehouden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:00

lijkt naar mijn ogen gewoon op een puppie pony. Dat ze nu nog in vacht zitten is niet zo gek, hebben die van mij ook nog. Ik vind de pony er absuluut niet slecht uitzien. Ik denk alleen niet dat ze zuiver shetlander is, daar is ze niet genoeg ''tank'' voor. Mijn pony heeft soort zelfde bouw en zijn vader is een mini appalosa en die hebben veel rankere bouw dan een shet. Als ze goed eet, drinkt en vit is en lekker speelt zou ik me geen zorgen maken.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:05

Nee een echte shet is het idd niet. vader is appaloosa dus dat is al niet officieel, en ze is nu al iets groter dan 1.07 dus ze gaat ook te groot worden om officieel shet te zijn.
Ze eet en drinkt absoluut goed, ze liggen vaak heerlijk lui te doen in het zonnetje bijvoorbeeld, maar ze rennen geregeld achter elkaar aan en maken rare sprongen en dagen elkaar uit :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:13

RoanOscar schreef:
Nee een echte shet is het idd niet. vader is appaloosa dus dat is al niet officieel, en ze is nu al iets groter dan 1.07 dus ze gaat ook te groot worden om officieel shet te zijn.
Ze eet en drinkt absoluut goed, ze liggen vaak heerlijk lui te doen in het zonnetje bijvoorbeeld, maar ze rennen geregeld achter elkaar aan en maken rare sprongen en dagen elkaar uit :)

Nou kijk! niets aan de hand dus :) gewoon een mengsel ponytje die nog even tijd nodig heeft om groot en sterkt te worden! mijn pony is nu 7 en was pas rond zijn 5e een beetje mooi en stevig

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:25

loveidefix schreef:
RoanOscar schreef:

Nou kijk! niets aan de hand dus :) gewoon een mengsel ponytje die nog even tijd nodig heeft om groot en sterkt te worden! mijn pony is nu 7 en was pas rond zijn 5e een beetje mooi en stevig

Bedankt! Jullie allemaal !
De ongerustheid is weg :o

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:27

Eline_S_S schreef:

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:51

Eline_S_S schreef:
Eline_S_S schreef:

Laten we zeggen dat ik snel geloof wat er gezegd wordt.. :o
Ookal weet ik dat 1 reactie niet gelijk de waarheid hoeft te zijn, ik neem snel aan dat mensen weten waar ze het over hebben denk ik..

Lesje geleerd :)

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:10

Mijn verzorgshettie verhaart ook best laat hoor & hij heeft bijna altijd wel een redelijk dikke vacht..

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:16

Mijn shet verhaarde de eerste 5 jaar van zijn leven laat- juli/augustus. Nu begint die afhankelijk van de temp. januari-maart.