Pony blijft dun

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DennisXXL

Pony blijft dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 08:35

Hoi allemaal,
Ik heb een connemara ruin van 1,53 net 4 jaar die gewoon niet dik te krijgen valt alles al geprobeert maar het helpt gewoon niet:

Hij heeft vorige maand een vitamine spuit gehad
krijgt elke dag ruim 1,5 kilo strucomix sensitive ( vanwege eczeem maar dat is nu weg)
staat 24/7 op een gras weide aangevuld met hooi.
word altijd op tijd ontwormd
gaat ook ieder jaar naar de tandarts
heeft ook op gewoon biks gestaan op zijn oude stal maar werd daar ook niet dikker van.

Voor de rest rijd ik hem 4 keer per week niet intensief buiten of bak + 1 soms 2 keer les. als ik 2 keer les heb dan rijd ik naast de les maar 3 x.
het is geen drukteschopper of stresskip want hij is liever lui als moe :z

Connemara is eigenlijk een vrij sober ras maar hem krijg ik niet dikker.

Iemand tips? ik kan niks meer verzinnen

amber_stephJarig

Re: Pony blijft dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:48

Ik voer mijn paarden die aan de dunne kant zijn bij met bietenpulp.

Seniores van subli werkt ook.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:42

Weet je zeker dat hij geen wormen heeft? Onze Connemara kruising was net ontwormd voor hij bij ons kwam. Bij mestonderzoek kwam er mooi wel een forse besmetting met grote bloedwormen uit. Na behandeling vlogen de kilo's eraan. Hij kan nu van de wind leven :D

Bij een jonkie laten wij twee keer per jaar de tanden controleren. Soms verandert het gebit snel.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:45

Ik zou even bloed laten trekken. Mijn pony is ook erg mager en die wordt nu onderzocht. Kan inderdaad een bloedwormbesmetting zijn, daar helpen gewone wormenkuren niet voor.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:05

hier is op dit moment het land nog lang niet voldoende om zonder bijvoeding van hooi te kunnen. Is dat bij jullie voldoende?

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 20:13

Hij krijgt op de wei hooi en stro bijgevoerd en na het rijden zet ik hem een uurtje op stal dan kan hij zijn brokken eten en extra hooi,
kun je bij de dierenarts zo'n test halen voor die wormen en is het duur?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:35

Bij mij kost het 10 euro per keer. Zelf wat mest vangen, in een zakje doen en vervolgens gewoon afgeven bij je dierenarts.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:17

Ik heb mestonderzoek gedaan, maar in de mest kunnen ze bloedwormen vaak niet zien. Daarom is het zo gevaarlijk. Daarom is het beter bloed te laten trekken, dan kunnen ze het ook meteen zien als er iets anders mis is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:20

wat was je ontwormingsschema van het afgelopen jaar?
zat er een equest bij in het najaar?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:13

voer eens een müsli met mais en granen daar word die van ons ook snel dikker van, dit krijgt hij smorgens savonds krijgt hij luzerne,bietenpulp tussen de middag krijgt hij veulenbrokken met zonnebloemolie, hij word nu eindelijk dikker

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:38

Probeer, voordat je er van alles aan extra eten in gaat stoppen, eerst de oorzaak te vinden van het niet willen aankomen. Anders is het dweilen met de kraan open, ben je uiteindelijk duurder uit en heb je nog steeds een te mager paard. Idd. om te beginnen mestmonster en bloed laten onderzoeken.

Als je paard ergens gestaan heeft waar sloten zijn en waar ook herkauwers lopen of gelopen hebben - en denk dan niet alleen koe of schaap, maar bijv. ook herten - vraag dan expliciet om ook te checken op leverbot.

Wat je eenvoudig zelf kunt doen is de mest onderzoeken op zand. Gewoon een paar drolletjes in een emmer water oplossen en laten staan. Vezels gaan bovendrijven en evenueel in de mest aanwezig zand zakt uit naar de bodem. Dit moet je wel een aantal dagen achter elkaar een paar keer per dag doen, want in de darmen aanwezig zand komt er met vlagen uit. Als je één keer test en je hebt net een drol te pakken waar niks in zit dan mis je het.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:20