Van 50/50 stal-wei naar 24/7 buiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koos2015

Van 50/50 stal-wei naar 24/7 buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 13:54

Hoi,

Mijn paard staat al zijn hele leven overdag buiten en 's nachts op stal (binnenstal).
Nu is er een kans dat hij kan verhuizen naar een plekje waar hij dag en nacht buitenstaat. Er is een primitieve schuilstal op een verhard deel.

Hij staat nu vanaf 17 uur binnen en gaat om 11 uur naar buiten. Hj staat ook met deken in de winter.

Ht is trouwens een kwpn'er.

Wie heeft er ervaring mee stalpaarden naar 24/7 buiten te doen?

Tips, do's en don'ts?

Dees

Re: Van 50/50 stal-wei naar 24/7 buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:01

Waarom wil je 24/7 buiten?
Wil je dat ook in de winter?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:04

Ik denk dat in ze in eens volledig op de wei te drukken dus ook 's nachts dat het nog wel tegenvalt.
Bij ons gaan ze enkel in de zomer 24/7 naar buiten, dit vinden ze prettig omdat het in de avonden altijd lekker koel is. Maar in de winter ed hoef ik dat niet te proberen.
Wij hebben 2 paarden (stadstrutten, echte stalknollen) en een boerenpony en shet. Je kunt altijd heel duidelijk zien dat de boerenpony en de shet echt in de avond naar binnen geschopt (bij wijze van) moeten worden. :+ Terwijl de andere 2 om 5uur aan het hek staan te hinniken dat ze naar binnen willen. Ik vind wel dat je rekening ermee moet houden of je paard wel écht de hele nacht buiten wilt staan. Bij ons staan ze smorgens van 8 tot 5 buiten en in de avond komen ze binnen wat ze heel prettig lijken te vinden.

Van stal opeens de hele tijd in het land. Ik zou zorgen dat er wel een schuilstal is waar ze onder kunnen schuilen. Die is er zoals je al zei. Als ze wel de beschutting zoeken (zie ze normaal in de stal altijd kregen) moet je wel ervoor zorgen dat ze die ook krijgen. Ze wennen er heus wel aan daar niet van ;) het is gewoon even kijken hoe je paard het zelf vind. Als ik die van mij de dag buiten zet dan is het 's avonds niks anders dan hinniken en ijsberen voor het hek tja, naar binnen dus. Als hij nu naar buiten gaat dan heeft hij niet zulke koude lelijke nachten om te wennen dus ;) besef wel dat als je hem nu het hele jaar door buiten zet en 24/7 dat je die dekens dan niet nodig zal hebben. In september krijgen ze hun eigen deken ;) tenminste dat vind ik altijd van paarden die 24 uur buiten staan, die zien er altijd uit als echte pony's en paarden hihi

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:05

Mijn merrie is sinds een weekje van overdag buiten / nacht stal naar 24-7 weide gegaan. Ze heeft 1 nacht moeten wennen (was onrustig, wou naar binnen), maar dat was de volgende dag al over en nu vindt ze het prima.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:07

Mijn tip is om in ieder geval heel goed naar je paard(en) te blijven kijken. Absoluut niet ieder paard wordt gelukkig van 24/7 buiten staan, ookal laten sommige bokkers het allemaal heel heilig klinken ;)

Sommige paarden (over het algemeen paarden die hoger in het bloed staan) zullen gewoon geen rust vinden buiten, omdat ze niet 'durven' te gaan liggen en slapen. Mijn merrie is er daar een van en die werd dus dof, mager en chagerijnig van dag en nacht buiten staan.

Maar, er zijn natuurlijk ook maar zat paarden die er wel prima tegen kunnen en je er juist erg blij mee maakt :D Dus houd je paard gewoon goed in de gaten.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 14:08

Dees schreef:

Omdat de stal midden in het bos ligt, en hij van dressuurpaard recreatiepaard wordt.
Dat het 24/7 buiten is, is het enige wat me afschrikt. Al denk ik dat het vanuit het paard gedacht ideaal is?

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 14:09

Klopt Mang, dat vind ik dan ook lastig inschatten. Hij is eerder koud dan warmbloedig ;-) maar kan niet inschatten of hij continu gezelschap leuk vind

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:10

Sandraa schreef:
Dees schreef:

Omdat de stal midden in het bos ligt, en hij van dressuurpaard recreatiepaard wordt.
Dat het 24/7 buiten is, is het enige wat me afschrikt. Al denk ik dat het vanuit het paard gedacht ideaal is?

Kijk naar je eigen paard. Denk hoe hij dit zal vinden? Is het eentje die alles wel prima vind of is hij erg gesteld op zijn stalletje ed.
Ook recreatiepaarden kunnen behoefte hebben aan een stal in de nacht

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:18

Dat de nieuwe stal dichter bij het bos is, is leuk voor jou. Maar wat heeft je paard er aan? Bos = dazen :D

's Zomers 24/7 buiten is prima te doen. Ik vind het niet geweldig, maar dat heeft vooral voertechnische redenen. In de winter 24/7 naar buiten vind ik iets wat je met shets en koudbloeden doet, maar dat zou ik voor mijn warmbloeds nooit willen.
Hoe gaat de mogelijk nieuwe stal om met zomers waarin het echt heel slecht weer is of juist wat kouder is? Aankomende week hebben ze het weer over max 12 graden overdag en regen. Zo zou ik mijn paard niet de hele dag en nacht buiten willen hebben.

Wat je ook wel vaak ziet bij die 24/7 buiten pensionstallen is dat de paarden dan geen schuilstal tot hun beschikking hebben. Dan zou je op dat soort nachten toch echt de mogelijkheid van je paard binnen zetten willen hebben. Ik wel iig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:01

Dees waarom zou je dat voor je warmbloed nooit willen?
Hier een merrie van inmiddels 17 (westfalen) merrie van nu 3 (ook westfalen) een veulen van nog geen week oud (ook westfalen) en een shet die allemaal 24/7 buiten staan.
Mijn merrie van 17 is er echt van opgeknapt, vroeger namelijk wel beperkt buiten en later in de zomer dan wel 24/7 wat een heerlijk paard was het ineens 's zomers!
De nu 3 jarige heeft de eerste week van haar leven 's nachts op stal gestaan, daarna alleen maar 24/7 buiten.
En nu het veulen staat al vanaf dag 2 24/7 buiten.
Natuurlijk bestaan er paarden die het echt "nodig" hebben om 's nachts naar binnen te gaan maar dat is dan mijns inziens meer omdat ze zich niet veilig voelen in hun wei en met hun maatjes.
Hier liggen ze 's nachts ook gewoon allemaal te slapen, voelen zich helemaal veilig hier.
En een paard dat ook in de winter 24/7 buiten staat kan prima gereden worden, mijn merrie stond toen we nog wedstrijden reden geschoren onder een hals dek 24/7 buiten. Niemand die het verschil zag met alle andere paarden op wedstrijd.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:04

Mijn merrie voelt zich al niet veilig als er een vogel voorbij vliegt. Heeft niets met de omgeving of weidemaatjes te maken, daar staat ze heerlijk mee te kroelen en heerlijk op haar gemak namelijk. Beetje kort door de bocht wat je zegt..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:09

Zeker bij het bos zou ik niet willen dat mijn paard 24/7 moest staan. Ik ooit een paardje gereden die op een stal aan de bosrand staat. Die gingen in de zomer 's nachts naar buiten en overdag naar binnen anders werden ze opgevroten door de dazen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:14

Mijn (warmbloed, arabierxengels volbloed) staat al zijn hele leven buiten. Soms een nachtje binnen.
Zijn pa, die heeft een vachtprobleem, maakt geen wintervacht aan. Die krijgt 's winters een dekentje op.
Geen schuilstal, wel veel bomen :). Niet eens in Nederland overigens, ergens in Oost-Duitsland, met flink veel sneeuw en erg koude temperaturen.
Het ligt echt gewoon aan je paard. Als er een leuke kudde is, en je paard past er in, dan waarom niet?
Als je ermee wil beginnen, zou ik inde zomer beginnen, dan is de overgang niet zo groot :).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:22

kan (vooral in de zomer) alleen maar beter worden, je paard staat maar 6 uurtjes buiten per dag. dat is wel erg weinig.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:22

Mijn paard (ook KWPN) vond het super om altijd buiten te staan. Heeft ook geen deken meer en krijgt 's winters gewoon lekker winterhaar. Minder gestressd en minder schrikachtig.
Komt je paard toch wel samen met andere paarden/pony's te staan?

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 15:38

Dees, de verhuizing is voor mijn paard. Niet voor mij. Waar ik nu sta zijn er behalve de snelweg geen buitenrij mogelijkheden, ook al is het een fijne stal van lieve eigenaren. Dan betekend recreatiepaard zijn alleen wat longeren en simpel bakwerk. Dan gun ik hem leuke bosritten, wat hij super vindt!

De schuilstal is van hout en ik schat 3x6?? Die moet hij delen met 1 paard en er zijn 2 shetties. Voeren is wat op bedacht, dat is het probleem niet.

Maar ik vraag me af of hij genoeg haar zal maken omdat hij dat nooit heeft hoeven doen etc.
Of gaat dat allemaal vanzelf goed.

Er is ook een mogelijkheid dat hij overdag met vliegendeken staat bv. Er zijn namelijk 2 voer/controle rondes per dag.

Akhal, stond die van jou eerder ook op stal snachts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:41

Mijn warmbloeden,staan ook 24/7 buiten sinds een jaar.Ze hebben nog nooit zo weinig gemankeerd.Ik heb dit jaar de Da alleen gezien om te enten.Mijn oudste dame is zelfs zo soepel als een 10 jarige.
Ik vin dhet voormezelf minder leuk in de winter als voor de paarden.Ik moet wel zeggen dat wij een grote nette schuilstal hebben.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:42

Wat betreft de deken kun je gewoon tegen die tijd kijken of hij het koud heeft/genoeg haar maakt en evt dan een dekentje op doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:51

Zie het probleem niet zo.... zo lang er paardenvriendjes bij blijven staan. In de nacht dus ook!

Wel begrijp ik dat je paard 24/7 buiten niet gewend is, en dus loop je wel kans dat door de conditionering (eten-in-stal-op-bepaald-uur) er enige onrust ontstaat als er opeens niet op stal gegaan wordt. Dat gaat meer om het eten dan om die stal . Is gewoonweg een Pavlov-reactie.

Valt te ondervangen door het (kracht)voer op datzelfde uur (tijdelijk en steeds minder vaak) enkele dagen in de weide aan te bieden. Zo kun je het krachtvoer tegelijk afbouwen, aangezien ik lees dat het paard overgaat naar recreatie-paard.
Moet je even uitpuzzelen of dat realistisch bezien haalbaar is, als er andere paarden ook buiten op de weide blijven(voernijd?) en hoe je dat moet omzeilen/oplossen.

Nu lijkt me een goede tijd om dit te proberen/de overgang te maken: de temperaturen lopen op.

Ik ga er hierbij van uit dat het paard verder gezond is (geen ZE, geen speciale behoeften).

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:10

Zolang als er een schuilstal is (en die is er begrijp ik uit je tekst) en je paard wordt maatjes met de 3 andere paarden dan lijkt het mij ideaal voor je paard. Bij mij op stal staan 2 paints en 2 ijslanders , allemaal staan ze het hele jaar door in de wei en kunnen ze kiezen uit 2 inloopstallen waar altijd hooi in ligt. De paints maken een minder dikke vacht aan als de ijslanders maar ik zie ze nooit trillen, wel eten ze in de winter veel meer hooi dan dat ze nu pakken ( uiteraard ook omdat er nu meer gras is) . Gaan liggen dat doen ze allemaal als de zon schijnt met zijn vieren vlak bij elkaar in het land. In de winter bij echt heel erg slecht weer gaan ze wel een schuilen in de stal en in de zomer bij heel heet weer. Verder scharrelen ze altijd rond met elkaar. Volgens mij doe je je paard een groot plezier met deze manier van stalling. Succes en we horen graag hoe het gaat !

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:14

Ja, Die van mij stond eerst ook 's nachts binnen. Ik ben erg blij dat ze nu dag en nacht buiten kan blijven bij haar soortgenootjes. Het is zo ook veel natuurlijker.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:16

Mijn hoog in het bloed staande merrie van nu 21 jaar oud, vroeger vanwege de springsport altijd geschoren geweest, is twee winters geleden ook naar 24/7 buiten gegaan vanwege luchtweg problemen. Dier maakt een mega vacht aan (deed ze altijd al wel) wil absoluut niet meer op stal, is blij en soepel. Zij was wel altijd al het liefst zoveel mogelijk buiten en als je de overgang zo doet dat het volgt op de weideperiode waarin ze al dag en nacht buiten staan.... ;) Als je bang bent dat je paard in de winter misschien niet in de schuilstal gaat/kan, misschien een idee om een extra ongevoerde regendeken óver je waterdichte winterdeken te doen. Dat doe ik altijd omdat mijn ervaring is dat wélk merk ook (en ja, heb ook de duurdere merken) op een gegeven moment doorslaat als ze continue in de barre weersomstandigheden verblijven. Zorg voor genoeg ruwvoer en kijk naar je paard. Mijne zou dus écht niet meer anders willen (als ik haar met regen binnenzet om te poetsen staat ze te draaien en te schrapen...)en ook zij stond vroeger op etenstijd (!) voor het hek te wachten om naar stal te gaan, maar dat was dus inderdaad vanwege voer en gewoonte :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:53

Qua voeren heeft Dees gelijk, dat is lastig om qua hoeveelheid ruwvoer goed te doen. Vooral als een paard te dik wordt, want te dun kun je extra ruwvoer bijvoeren in het land en extra krachtvoer geven.

Krachtvoer is op te vangen door individueel te voeren 1 of 2x per dag bij de verzorgingsronde of na het trainen (wij voeren hoogstens 1x per dag en compleet vitaminesupplement met handje krachtvoer en handje luzerne bij zodat we aanvullen wat niet in het ruwvoer zit)

Maar als je paard een voldoende ruime en prettige schuilstal tot zijn beschikking heeft en de bodem van de wei of paddock goed blijft en alle dieren ook tegelijk in de stal kunnen, durven en mogen! dan hoeft het niet zo'n verschil uit te maken voor een paard met de nacht op stal.

De bodem (droog genoeg in de winter, bijv. gebruik zandpaddock en verharding rond/voor de stal), mogelijkheid om gras te beperken als het paard er niet tegen kan 24/7 op het gras te staan (deels op steen en zand op kunnen sluiten) en een geschikte kudde waar het paard zich veilig voelt, en goede schuilmogelijkheden voor de hele kudde, zijn dus belangrijke ingrediënten voor een geschikt plekje om je paard 24/7 buiten te laten lopen.

Ik heb de paarden 24/7 "buiten" lopen, maar niet 24/7 op de wei, en het grootste deel van de tijd hebben ze vrij toegang tot de inloopstal in de paddock. Deze stal is dezelfde stal als waar ik tusenschotten in kan zetten om er boxen van te maken, dus dat maakt voor de paarden niet uit. Enige verschil is dat ze nu een grotere ruimte moeten en kunnen delen en zelf heen en weer kunnen lopen.

Daarbij gebruik ik gewoon dekens...
Regendekens bij ineens veel kouder en natter weer met langdurige regen, gevoerde all-weather dekens bij koude en natte winterperioden als ik denk dat ze die nodig hebben. Hier geeft mijn merrie meestal zelf wel aan of ze behoefte heeft aan haar deken. Als ik er mee aan kom en ze loopt elke keer van me weg zodra ik hem optil of laat zien, dan weet ik genoeg...
Als ze hem wel op wil dan blijft ze namelijk wel stil staan en wachten en mijn pony komt juist naar me toe (bijv. met muggen en zijn eczeemdeken)

Vliegendekens haal ik er niet af voor de nacht. Juist rond de schemering 's avonds en 's ochtends zijn er veel muggen, en overdag komen straks van half juni tot half augustus nog eens die vervelende dazen er bij. In de dazentijd lopen de paarden uit zichzelf al niet in de wei overdag als ze er veel last van hebben. Dan staan ze vooral in en om de stal, met dazenvallen en regelmatig moet ik ze ook nog inspuiten met spray.
Op die momenten is een meer gesloten en donkere stal wel fijner dan onze open lichte stal.

Vliegendekens kunnen soms wel af met ineens kouder en flink winderig weer.

Het is altijd even afwachten hoe je paard het gaat doen in de nieuwe groep op de nieuwe plek. Maar je zit nu wel in het goede seizoen om je paard te laten wennen. Als het in het najaar dan nog steeds niet lekker loopt in de kudde en je ziet dat je paard zichzelf minder goed kan handhaven, dan heb je nog de tijd om voor de winter een alternatief te zoeken.