Welk zand? Hoeveel zand? Kosten zand? Zand zand zand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brenda1992

Welk zand? Hoeveel zand? Kosten zand? Zand zand zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:19

Nou ik ben dus op zoek naar afrasteringen... nee grapje :P

Wij hebben achterom een buitenbak (niet overdekt) van ongeveer 20 bij 50 meter waar nodig nog eens een laagje zand bij mag. Op veel plekken ligt er nog maar een paar cm en komt de ondergrond en drainage naar boven. Onder het zand hebben wij een ondergrond van echte Limburgse löss (klei) die dus nu ver vermengd is met het zand en de bak plaatselijk heel glibberig maakt. Volgens mij is het zand wat er nu ligt rivierzand maar ik ben niet 100% zeker.

We hebben wel zelf een sleepje om de bak te kunnen slepen en er wordt door maximaal 2 paarden per dag in gereden maar de paarden kunnen er wel altijd doorheen lopen.

Wij hebben geen idee wat voor zand we nu het beste erop kunnen laten leggen, wat de prijzen hier ongeveer voor zijn en hoe veel zand we dan het beste kunnen doen. Ik heb wel al eens wat gegoogled maar vind geen duidelijke antwoorden. Dus ik vraag bij deze de wijze bokkers om hulp. Heeft iemand enig idee wat voor onze situatie de beste / goedkoopste oplossing is?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:33

Brenda1992

Re: Welk zand? Hoeveel zand? Kosten zand? Zand zand zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:52

Ik heb ze eens gemaild. Want ik vind het heel moeilijk welk zand we dan zouden moeten hebben en dat vind ik op die site ook weer niet heel duidelijk. En ik heb geen flauw idee van wat normale prijzen zijn hiervoor.

Ik had ook dit gezien...
http://www.buitenbak.nl/

Wel verschrikkelijk duur en ik weet niet echt wat ik me daar bij moet voorstellen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:27

Ik heb op een stal gestaan waar ze dat spul in de bak hadden. Je kunt er echt het hele jaar door in rijden en het veert heel erg. Ik vond het niet geschikt om in te springen omdat het toch wat los ligt en gaat schuiven als je er in springt. Het moet wel regelmatig geharkt worden en als je de ondergrond niet goed voorbereidt dan groeit het onkruid er ook zo doorheen.

Ik heb nu zelf viltsnippers in de bak liggen maar het voegt niet zoveel toe. Het houdt de bovengrond los en zorgt ervoor dat je niet zoveel zandverstuiving hebt als je rijdt. Verder zie ik niet zoveel voordelen. Ik denk als je afwatering goed is en je toplaag goed is en goed bijgehouden wordt, je al dat soort spul niet nodig hebt.

Heb je geen loonwerker in de buurt zitten? Die weten vaak veel van de lokale grondsoorten, je kunt ze eens bellen voor advies?

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:34

Ik zou het eerlijk gezet niet weten maar ga eens zoeken. Ik weet zo snel alleen het bedrijf dat vorige keer ook het zand heeft gelegd maar daar waren we niet zo tevreden over... Dat heeft allemaal verschrikkelijk lang geduurd en we verdenken ze ervan dat ze ons veel te veel hebben laten betalen. Daarom wilde ik eerst hier op bokt voor wat meer info vragen voor ik naar bedrijven toe stap. Ik heb altijd een beetje het idee dat ze je het duurste proberen aan te smeren (wat ik niet erg vind als dat ook echt het beste is maar ik weet er niet genoeg van).

Ik heb wel eens een paar vrijblijvende offertes aangevraagd, dus even afwachten wat die ervan zeggen.

Dank je voor het meedenken in ieder geval ;)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:39

ophoogzand heb je nodig. ik heb gewassen zand van bollenvelden gebruikt. kijk of er een zandleverancier bij je in de buurt is. 1 vracht kostte mij 100 euro en dat is 13 kuub als ik het goed heb. in een bak kunnen met gemak 5 van deze vrachten op. Zou wel zorgen dat het zand niet weg kan lopen, door voor banden te zorgen aan de zijkanten. ik had dit niet gedaan en bij de slootkant, loopt er best veel de sloot in.