Bak aanleggen kosten vergunning?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Bak aanleggen kosten vergunning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:10

Ik ben geschrokken van de prijs die de gemeente Buren vraagt voor een vergunning voor het aanleggen van een rijbak. Gemeentelijke leges 940 euro als er een lichtmast (max 2,5m hoog) bij komt dan kost het nog 375e extra. :(

Wat zijn de prijzen van de vergunning in andere gemeenten?

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:28

Cil_ schreef:
Ik ben geschrokken van de prijs die de gemeente Buren vraagt voor een vergunning voor het aanleggen van een rijbak. Gemeentelijke leges 940 euro als er een lichtmast (max 2,5m hoog) bij komt dan kost het nog 375e extra. :(

Wat zijn de prijzen van de vergunning in andere gemeenten?

Ik zal eens gaan informeren. Wil zelf deze zomer ook een bak aanleggen en verkeerde in de veronderstelling dat dat zo kon. Gewoon je gang gaan om zo maar te zeggen. De bedragen die jij noemt vind ik absurd. Heb je enig idee wat de overige kosten zijn?

Cil_

Re: Bak aanleggen kosten vergunning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 18:11

Als je een Achterberg of Equifond bodem laat aanleggen ben je zo 25.000e kwijt. Eb en Vloed zal wel iets goedkoper kunnen. In eigen beheer zou je toch worteldoek moeten neerleggen en drainagebuizen en zand. Sommige mensen gebruiken puin maar dat schijnt nogal eens omhoog te komen. Goedkoper zou het keren van de huidige grond zijn maar ik ben geen expert.
Maar ik ben het met je eens dat de vergunning een grote hap uit het budget is. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen!

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:49

Is me inmiddels verteld dat het, hoge legeskosten, te maken kan hebben met wijzigingen in het bestemmingsplan.
Gemeentehuis is komende dagen gesloten. Zal volgende week daar eens informeren.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:56

Voor onze bak hoeft het bestemmingsplan niet gewijzigd te worden dacht ik. Ik denk dat 940 standaard prijs is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:54

Meestal zijn leges een % van de bouwkosten met een minimumbedrag. Bij een aanlegvergunning een bepaald bedrag. Die €940,- vind ik ook nogal hoog. Zou zeker navragen hoe ze op dat bedrag komen...

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 10:21

Dit bedrag is mij zwart op wit door een medewerker van de gemeente doorgegeven. Inderdaad erg duur....

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:27

Hou er rekening mee dat je bij een 20x40 bak soms ook nog een vergunning bij het waterschap nodig hebt, zeker met drainagebuizen!

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:36

Heb inmiddels een schriftelijk verzoek om informatie ingediend bij de gemeente. Dit na een telefonisch contact met een medewerker van de gemeente. Deze kon niet zomaar uitsluitsel geven. Gaf aan dat het handiger was om mijn wensen op papier te zetten, incl. een schets van de situatie. Ze reageren schriftelijk met een reactie. ik laat weer van me horen wanneer ik deze heb.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:42

Ik had helemaal geen vergunning ndig volgnes de gemeente. Mijn bak ligt er ondertussen alweer een jaar of 6-7

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:25

Zo dat heeft even geduurd maar ben inmiddels iets wijzer. Aan onkosten voor de vergunning zal ik rondom de 450 euro kwijt zijn. Zonder vergunning mag het niet. Daarnaast moet ik voldoen aan een aantal voorwaarden wbt landschappelijke inpassing. Dat zijn een verplichte drainage en enige beplanting aan de erfgrens en afrasteren met gekleurd lint, groen of bruin, en zelfde wens voor de palen.

Zal nu eens op zoek naar een bedrijf die dit voor me kan regelen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 12:16

Herintreder1, 450 leges is de helft van wat ik zou moeten betalen (ze moeten hier een heel groot stadhuis terugverdienen). Moet je extra betalen voor vergunning verlichting?
Is het bij jullie gemeente ook zo dat de bak een beperkt aantal meters vanaf de achterzijde of zijkant van het huis moet komen? En zoveel ik geloof 5 meter vanaf de erfgrens met de buren?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:25

Kun je de bak niet laten aansluiten op minimaal een stal, en het dan aangeven als uitloop of paddock?
Op de een of andere manier word daar minder moeilijk over gedaan.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 12:29

Hoi Gypsy, dat plan hadden we ook, en dan een stroomdraadje wat we kunnen gebruiken om 2 paddocks van de bak te maken. De definitie van een rijbak schijnt bij gemeentes onduidelijk te zijn. Soms zijn de afmetingen bepalend of de schuine omheining.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:58

Ah oké, slim! Moeilijk zijn die dingen ook soms..

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:27

Cil_ schreef:
Herintreder1, 450 leges is de helft van wat ik zou moeten betalen (ze moeten hier een heel groot stadhuis terugverdienen). Moet je extra betalen voor vergunning verlichting?
Is het bij jullie gemeente ook zo dat de bak een beperkt aantal meters vanaf de achterzijde of zijkant van het huis moet komen? En zoveel ik geloof 5 meter vanaf de erfgrens met de buren?

Ongeveer 250 euro leges voor de vergunning. Dit word verhoogd met een percentage van de aanlegkosten. dus is de laatste 200 euro wel wat natte vinger werk. ik doe eea echter sowieso in eigen beheer en kan de geschatte kosten laag houden mogelijk dat de 200 euro ook nog iets lager word. Ik ga geen lichtmasten plaatsen maar je hebt gelijk daar word de vergunning weer een stuk duurder van.
Ook moet ik minimaal 25 meter ruimte houden tussen de buren en de bak. En idd direct aansluitend aan het bouwperceel.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:35

Cil_ schreef:
Hoi Gypsy, dat plan hadden we ook, en dan een stroomdraadje wat we kunnen gebruiken om 2 paddocks van de bak te maken. De definitie van een rijbak schijnt bij gemeentes onduidelijk te zijn. Soms zijn de afmetingen bepalend of de schuine omheining.

Hier hetzelfde ´probleem´...er word hier niet eens een vergunning afgegeven door de gemeente maar een ambtenaar wist me wel te zeggen dat een paddock wel mag..van 20x40 als de omheining maar recht staat en er geen letters worden geplaatst...dan heet het paddock en niet rijbak...

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:57

Triest he al die regeltjes, ik denk dat heel veel mensen al een probleem hebben doordat de bak binnen 20 of 40 meter vanaf de achtergevel gemaakt moet worden.... Regeltjes, veel regeltjes.....

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 10:06

herintreder1, je schrijft dat je de bak in eigen beheer gaat aanleggen. Wat voor soort bodem wordt het, drainage, welk(e) soort(en) zand, worteldoek? Ik ben heel benieuwd!

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:59

Cil_ schreef:
herintreder1, je schrijft dat je de bak in eigen beheer gaat aanleggen. Wat voor soort bodem wordt het, drainage, welk(e) soort(en) zand, worteldoek? Ik ben heel benieuwd!

Ik begin met afgraven van een stuk weiland. In het afgegraven deel nog weer een lus uitgraven waarin een drain komt te liggen. Vervolgens de lus opvullen met schelpen oid.
Daarna afvullen met zand. Is worteldoek nodig? Soort zand moet ik nog uitzoeken. Moet in ieder geval niet gemakkelijk stuiven.

Geheel zet ik af met gekleurd lint.