Paard terug scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Paard terug scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:21

Ik scheer mijn paard tijdens de winter enkele keren.
Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik hem de laatste keer geschoren heb (zeker 2-3 maanden geleden).
De laatste weken begint zijn haar snel terug te groeien. Normaal scheer ik hem nooit in de zomer,
maar ik was de laatste dagen aan het denken of het niet beter zou zijn om hem toch (deels) te scheren tijdens de zomer...
Ik rij hem best wel intensief en elke keer staat hij helemaal nat in het zweet. Hij heeft het ook snel warm.
Maar ik was aan het bedenken dat ik hem dan niet 'bloot' op de weide kan zetten. Zou een vliegendeken (kleine mazen) dan voldoende zijn?

Ik ben er nog altijd niet uit, misschien moet ik het maar zo laten.
Wat denken jullie?

fuego3

Re: Paard terug scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:26

ik ben meer van het lekker goed uitstappen ,goed voor de spieren.
en als hij het dan ook nog eens snel warm heeft , ook nog eens onder een deken moet ??

nee niet mijn keuze

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:28

Jaa, uitstappen doe ik altijd heel lang.
Deken wordt afgenomen als het warmer wordt...

Hij heeft het vooral snel warm tijdens het rijden

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:35

Ik zou er dan eerder voor kiezen om hem na het rijden af te sponsen / spuiten met lauw water en hem dan droog te trekken met een zweetmes...
Als je een paard scheert terwijl hij in z'n zomervacht staat neem je hem toch echt z'n 'basis' af. En hij staat nog altijd 22 uur gewoon droog in z'n eigen vacht zeg maar. Ook bij een iets frisser windje of met een beetje regen...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:37

Nickas schreef:
Ik zou er dan eerder voor kiezen om hem na het rijden af te sponsen / spuiten met lauw water en hem dan droog te trekken met een zweetmes...
Als je een paard scheert terwijl hij in z'n zomervacht staat neem je hem toch echt z'n 'basis' af. En hij staat nog altijd 22 uur gewoon droog in z'n eigen vacht zeg maar. Ook bij een iets frisser windje of met een beetje regen...

Ja, daar heb je gelijk in...
Ik spuit hem altijd af met water, anders wordt het zo'n plakkerige boel.
En als hij zweet en ik spoel het er niet allemaal uit dan schuurt hij zichzelf open

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:41

die van mij is wel geschoren. Kreeg ook best een dikke vacht en dan trekt hij de trainingen gewoon niet (Z-niveau) maar ook in de wei krijgt hij er last van dat hij het te snel warm heeft. opzicht komt het zomerhaar veel sneller terug als wintervacht dus hij heeft nu gewoon een 'normaal' strak velletje

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 06:49

Ik heb ook getwijfeld mijn paard te scheren voor het warme weer. Dit heb ik niet gedaan maar baal nu wel een beetje, want mijn andere paard die dit jaar voor het laatst zonder deken heeft gestaan die zit al zo dun in haar vacht en heeft totaal geen last van de warmte. Terwijl mijn -in de winter geschoren- andere paard naar mijn idee een veel dikkere vacht heeft en deze ook lastig los laat. Zij zweet ook gewoon op de wei en met het rijden inderdaad een stuk sneller.
Ik lees dus even mee :D

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:52

Ik heb hem nog niet geschoren (gelukkig, want zo warm is het de laatste tijd niet).
Ik denk eraan om hem toch nog te scheren als het echt heel warm wordt en ik nog intensiever ga rijden (veel lesse, evt terug concours, dagelijks training)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:41

Ik heb mijn paard toch weer geschoren, gister. Door de kou en omdat ik dekens al had afgedaan had ze wat wintervacht aangemaakt. Ze kwam er niet goed uit dus besloten haar te scheren. Kwam een ontzettende glanzende zomervacht onder vandaan dus goede keus gemaakt :)

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:42

Misschien zeg ik iets heel geks nu hoor. Maar is het een idee om met de haren mee te scheren? Dan blijven de haren wat langer en staat hij niet volledig in zijn blootje.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:47

Nou ik heb het geprobeerd maar dan haal je er helemaal niets af.
En als ik eerlijk ben, met deze tempraturen vind ik nog niet eens dat ze in haar bloodje staat. Ze heeft nu gewoon een zomervacht net zoals mijn andere paard terwijl ik haar van de winter zonder deken wel echt in haar nakie vond staan haha.
Afbeelding
Gister geschoren. Ze glanst gewoon mooi, en haar vacht voelt gewoon fijn aan dus absoluut geen spijt van!

En met ongeschoren paard
Afbeelding