winterpaddock idee? winterstalling/zomerstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

winterpaddock idee? winterstalling/zomerstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 22:20

hoi iedereen,
wij hebben thuis een stuk grond waar we niks mee doen, nu ons idee om er een plekje voor me 2 tinkers van te maken!
en dan niet voor de zomer want voor gras en wei is het echt te weinig! alleen puur voor de winter en dan in de zomer gaan ze lekker naar een mooie zomerstalling.
zijn er meer mensen die dit doen? winter en zomer verschillende plekken?

de maten van het stuk grond en de indeling:
vooraan hebben we een open loods van 11 meter breed en 8meter lang, die wil ik in tweeen splitsen zodat een stuk van 8m lang en dan 4m breed verhard word waar ze zelf in kunnen lopen en daar liggen,droog staan en kunnen eten.
het andere stuk van de open loods maak ik wasplaats poetsplaats en boxen in geval van nood voor.
aan de voorzijde van die open loods ligt een stuk van 11m breed en 22 meter lang aan daar willen we paddock van maken.
of een deel paddock en andere stuk inzaaien voor gras maar omdat het voor de winter is zal er weinig groeien.
ze kunnen dus zelf kiezen of ze onder de open loods gaan staan en droog en beschut, of dat ze op het paddock lopen.

denken jullie dat dit groot genoeg is voor 2 paarden? en nogmaals het is alleen voor de wintermaanden want ik snap dat het echt te weinig is voor de zomer!!

tips ideeen zijn welkom!

Mri

Re: winterpaddock idee? winterstalling/zomerstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:37

4x8 is de afmeting van 2 stallen.
noodboxen zou ik niet maken, deze zou ik bij de schuilstal trekken en in geval van nood opbouwen met hekken (weg klapbaar midden schot en losse/wegklapbare voorkanten).
Stukje paddock is zo klein dat het geen nut heeft om hier gras in te zaaien ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:39

Volgens mij zal dat wle groot genoeg zijn hoor.
ik zou ervoor opteren om de loopstal groter te maken (boxen voor nood is niet echt nodig daar je maar twee paarden hebt. in een noodgeval is er vlug een hoekje afgeschermd met hout of stroomdraadjes ...)
die twee boxen van pakweg 4*4 zou ik in de loopstal doen, zodat je een loopstal van 8*8 hebt.
dan kunnen je paarden beschut staan om te eten (want hooi voeren in de weide is al vlug een kliederboel. en als je paarden hebt die liever buiten in de modder dan in een droge stal staan, en zeker sokkenpaarden, is het wel goed dat ze een aantal uur per dag "verplicht " in het droge staan.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:47

Mri schreef:
noodboxen zou ik niet maken, deze zou ik bij de schuilstal trekken en in geval van nood opbouwen met hekken (weg klapbaar midden schot en losse/wegklapbare voorkanten).

Zijn wel grote stallen dan!
4 x 8 = 32 m2, als je een stal hebt van 3 bij 3 dus 9 m2 passen er bijna 4 stallen in ;). En daarom denk ik dat het echt wel groot genoeg is, zeker omdat je nog een paddock erbij hebt!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:50

Ja heb ze in de winter ook thuis staan en zomers op het land.
Heb een stuk van totaal 50x20 en dit is geel zand. Was grasveld maar na 3 winters 1 blubberzooi en konden ze er niet op lopen omdat het spekglad werd. Dus om laten zetten voor de winter.
Ik heb er een stal op staan van 8x3. Hiervan is 2x3 een zadelkamer en de rest inloopstal. Deze kan ik opsplitsen naar 2 of 3 stallen voor nood. Maar staat normaal helemaal open en kunnende dus ook kiezen of ze binnen of buiten willen. Hier zit dan ook nog een overkapping voor.
Hier heb ik 1 tinker en 2 shets oplopen. Maar van winter ook mijn zus haar paarden een weekend op logé gehad en toen had ik dus 4 tinkers en de 2 shets er staan.
Kon prima.

Zal je 11x22 stuk wel gewoon als 1 paddock laten want inzaaien heeft weinig zin want zo groot is het niet en lopen ze toch kapot. Heb zelf ook een stuk gras voor de paddock naast me terras liggen. Is iets van 10x10 en daar laat ik ze weleens even op als mooi weer is maar dat gras is binnen twee uur weg gevreten.
Meestal komen ze hier altijd op voordat ik ze weer verhuis naar de zomer stal.

Met z'n 6'en. 1 shet niet te zien :D
http://i248.photobucket.com/albums/gg19 ... 56492e.jpg

En totaal ongeveer
http://i248.photobucket.com/albums/gg19 ... 78b577.jpg

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 23:00

inderdaad hooi voeren in de paddock was niet mijn plan, het word nat, waait weg enz..
ok ik zou de stallen makkelijk weg kunnen laten. dan word het in de loods groter en hou ik een stukje over voor poetsen opzadelen en mijn kasten met zooi.
dan kan ik het 8m lang en laten we zeggen 7m breed, hou ik een stukje over van 8m lang en 4m breed om te poetsen enz.
idd het buitenstuk van 11m bij 22m is te klein om gras in te zetten en ook onnodig in de winter! het is nu knoephard met puin enz mijn idee was om er gewoon zand over te leggen?
draineren is beter natuurlijk maar dat moeten we nog even bekijken hoe we dat gaan doen...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:47

44Myrthe44 schreef:
Mri schreef:

Zijn wel grote stallen dan!
4 x 8 = 32 m2, als je een stal hebt van 3 bij 3 dus 9 m2 passen er bijna 4 stallen in ;). En daarom denk ik dat het echt wel groot genoeg is, zeker omdat je nog een paddock erbij hebt!

Volgens mij bedoeld ze dat ze 2 stallen van 4x4 wil maken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:07

Ik doe het ook. 's Winters staan ze thuis, in weideseizoen huren we elders land.

Volgens mij is 11x 22 wel groot genoeg om een paddock van te maken. Bijna 250 m2 lijkt me prima voor 2 paarden. Ze kunnen rennen en elkaar ontwijken als het nodig is. Ik zou wel draineren als het kan, want je staat er versteld van hoe snel het nat kan worden als het niet gedraineerd is. Het zou zonde zijn als ze de halve winter in de prut moeten staan, want het droogt dan ook niet echt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:03

Mijn paard heeft in een duo stal gestaan van 4,5 m bij 7 m met een uitloop van 4,5 m bij ongeveer 6 m. Dit was absoluut prima te doen als stal, en jij hebt er dan een grotere paddock bij, Maar wat doe je verder met de paarden? Heb je mogelijkheden om te rijden, wandelen ed in de buurt?

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:15

ok ik hoor al wel dat het groot genoeg is voor de winter maanden voor me 2 tinkers!
ja hoor ik heb hier zat mogelijkheden om te rijden/wandelen en ze lopen beide heel makkelijk de trailer in dus dat is geen probleem. kan ik altijd ergens anders heen.
ben nu aan het bekijken hoeveel hooi ik ongeveer kwijt ben in de winter maanden, iemand ideeen?? ik wil ze onbeperkt hooi kunnnen geven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:16

Hoe groot zijn je Tinkers ongeveer?

Ik heb ingepakt hooi in een baal van zo'n 1x1,5 meter. (makkelijker opslaan als je niet alles binnen kunt opslaan) Hiermee voer ik mijn 2 friezen (1,60 en 1,75) zo'n 2-2,5 weken van. Het ligt wel een beetje aan de partij, of het strak geperst is, of losser.
Ze krijgen bij mij 2x per dag ongeveer 1 plak van zo'n baal en hier doen ze eigenlijk onbeperkt mee. Tussendoor staan ze weleens een uurtje of 2/3 zonder, maar dan kunnen ze ook even uitbuiken.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 08:27

Ik heb een grote tinker van 1,65 en een veulen van anderhalf tegend die tijd. Ik kan aan van die grote ronde balen komen en denk dat ik daar een week of 3 mee doe ongeveer.
Word nog een heel project maar we hebben de tijd! Alleen weet nog niet wat voor een zand ik in de paddock moet gooien?? Mijn grote heeft namelijk artrose dus mag niet te mul worden. Er is een heel stuk betegeld we wilden dat er eerst uithalen maar misschien toch maar laten liggen?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:33

Je kunt er ook nog rekening mee houden dat je een plek nodig hebt voor je hooi opslag
weet niet of dat ook in de loods moet? Dan kun je dat achter je poetsplaats doen.
Boxen zou ik ook niet perse doen, tenzij je ze evt apart wilt kunnen bijvoeren

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 08:57

Hooiopslag is aan gedacht! Daar hebben we plek zat voor en on principe niet nodig want haal hooi bij een boer uit de buurt en mag het daar laten liggen. Boxen komen er wel want heb een jong ding en net als met vuurwerk of als ik uit rijden ga mag ze in de box kan ze daar aan wennen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:35

Puin is prima ondergrond, wordt niet snel diepe modder en is wrl doorlatend. met dun laagje zand is het fijner voor de voeten en kunnen ze er ook liggen of rollen. Zot er nu zand in de loods? dan zou je kunnen overwegen slechts een deel te verharden en een deel zand te laten zodat ze daar altijd droog en zacht kunnen liggen of rollen in het zand zonder dat je dik op hoeft te strooien. Scheelt veel in mestafvoer en strooiselkosten en voor de paarden ligt het fijn en is niet glad met opstaan.

Inderdaad alleen paddock en geen gras... Te klein voor gras en dan wordt de paddock nog kleiner.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:41

nou we hebben alles 10x getekend en hertekend en na gerekend enzzzzzzz. maar we zijn er uit!
we doen geen stallen, gewoon omdat we ze ongeveer 5x gebruiken.... dus onnodig. en idd nood stallen zijn zo gemaakt als ze nodig zijn.
de buiten paddock word idd 11m bij 22m, ondergrond is nu grond met hard puin en daar storten we een laag zand over. wat voor zand moeten we even kijken want ik wil niet dat het te mul word voor me paard met artrose.
de binnenpaddock word 10m bij 7m, dus totaal stuk van 32m lang en 1 stuk 11m breed en binnenpaddock 7m breed.
en als het goed is geen modder.
ik wilde binnen gaan voeren, (hooi) hoe doen jullie dat? gewoon los erin gooien? of in kuipen?
alleen binnen wou ik eindelijk geen stro neer leggen, buiten ligt zand maar wil dat ze binnen ok lunnen liggen!!! hoe ga ik dat nu doen? stro was niet de bedoeling ik wil de binnen plaats kunnen afspuiten.
tips?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:50

Ik voer in netten, omdat mijn ervaring is dat ze los hooi gaan vertrappen en het dan niet meer opeten. Dat vind ik zonde. Daarnaast wordt het in het zand gelopen (of het waait erin), en dan wordt je zand steeds minder goed waterdoorlatend en krijg je slechte plekken in je paddock (drap etc.)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:02

Binnen iets van rubberenmatten leggen? Maar dan zou de vloer wel ies moeten aflopen, zodat urine niet onder de matten blijft liggen. En anders iets van hennepstrooisel, dat neemt goed vocht op.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:31

ja ik dacht voor binnen ook aan rubbermatten. ik zou dat in een hoek doen ofzo, zodat de rest van de loopstal makkelijk schoon te maken is.