Overgang 'uitloopstal' naar 'box' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Overgang 'uitloopstal' naar 'box' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:43

Hallo,

Ik sta nu met mijn bijna 4-jarige paard bij een 'uitloopstal' ( Een soort schuurtje met rubberen matten erin waarbij mijn paard zelf kan kiezen om in de bak of in de schuur te staan ) Ze heeft het er in principe wel goed maar wordt daar bij het van de wei afhalen regelmatig geslagen met zwepen. Ook ik heb het er niet naar mijn zin, ik heb er totaal geen faciliteiten en de staleigenaresse bedenkt steeds weer nieuwe regels waardoor het voor mij steeds lastiger wordt om het daar uit te houden en kom regelmatig depressief thuis. Nu kan ik bij de buren, een oude vriendin van mijn moeder, mijn paard stallen voor iets meer geld maar daar krijg ik veel meer voor terug. Er is genoeg plek voor mijn spullen en voer, er is een kantine met wc en poets- en afspuitplaatsen. De boxen daar zijn ongeveer 4,5 bij 3 maar er worden nieuwe stallen gebouwd van 5x5. Deze vrouw heeft echt een hart voor paarden en ik weet zeker dat ik het daar naar mijn zin ga hebben. Alleen, mijn paard is heeft haar leven lang bij uitloopstallen gestaan en vraag me dus af of de overgang niet te groot is? De paarden komen er wel geregeld buiten en kunnen ook vanuit hun stallen naar buiten kijken. Ze staat gezellig tussen de andere paarden.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben of weten hoe mijn paard hierop zou kunnen reageren?

Mijn paard is een Anglo Arabier, 08-06-2009, 1.55m groot en heeft een heel vriendelijk karakter maar heeft wel pit.

Groetjes,

Shinedown

Re: Overgang 'uitloopstal' naar 'box' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:53

Geen idee hoe je paard zal reageren, dat is elke keer anders. Mijn paard stond eerst heel haar leven buiten 24/7 buiten en staat vanaf november op een nieuwe stal waar ze gelukkig alleen in de winter snachts op stal gaan. De mijne deed het perfect, gedroeg zich perfect. Ook ik was bang dat ik haar zou 'opsluiten', maar dat was dus niet.

Het is me niet duidelijk uit je verhaal of ze overdag ook op de wei komen daar? Zolang je paard gewoon overdag van 8-5 buiten staat denk ik dat hij er niet zoveel problemen van zal maken als hij snacht op zo'n lekker grote stal mag staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:21

Shinedown schreef:
Geen idee hoe je paard zal reageren, dat is elke keer anders. Mijn paard stond eerst heel haar leven buiten 24/7 buiten en staat vanaf november op een nieuwe stal waar ze gelukkig alleen in de winter snachts op stal gaan. De mijne deed het perfect, gedroeg zich perfect. Ook ik was bang dat ik haar zou 'opsluiten', maar dat was dus niet.

Het is me niet duidelijk uit je verhaal of ze overdag ook op de wei komen daar? Zolang je paard gewoon overdag van 8-5 buiten staat denk ik dat hij er niet zoveel problemen van zal maken als hij snacht op zo'n lekker grote stal mag staan.

Ja, ze komen gewoon buiten! In de winter alleen niet. De stal waar ze nu staat gaan ze ook pas in augustus op de grote wei. Tot dan moeten ze het doen met een stukje ongeveer even groot als een bak waar het gras meer hooi is dan gras.

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:41

ik denk dat het best wel kan ik weet niet hoe lang je paard bij de stal in wei komen per dag maar gewoon rustig aqn.laten wennen denk dat het dan best wel gaat

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:18

MarZarascha schreef:
Shinedown schreef:

Ja, ze komen gewoon buiten! In de winter alleen niet. De stal waar ze nu staat gaan ze ook pas in augustus op de grote wei. Tot dan moeten ze het doen met een stukje ongeveer even groot als een bak waar het gras meer hooi is dan gras.

Dat zou voor mij een grote NEE zijn.
De winter in Nederland duurt meerdere maanden, als ze dan niet elke dag buiten kunnen voor minimaal 4 uur, vind ik die stal niet diervriendelijk. En de overgang is dan inderdaad groot.

Als je paard ook in de winter gewoon buiten komt, dan zou het een optie zijn.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:36

Je paard hoort niet 24/7 binnen te staan in de 'winter'. Zeker niet gezien winter op de meeste stallen tegenwoordig al gauw een maand of 5/6 duurt! Maakt niet uit hoe gezellig je paard dan 'tussen' de andere paarden op stal staat;)

Kan me voorstellen dat het voor jou heerlijk is om op een fijne plek te staan en wat meer faciliteiten te hebben, maar als dat voor je paard betekend dat ze ernstig terug gaat qua vrijheid, dan zou ik toch verder zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:18

Nee nee nee, je begrijpt et verkeerd. In de winter komt ze ongv verspreid over de dag 3 uur buiten zonder dat ik haar dan rijd ofzo. Dat ze niet buiten komt in de winter ging over de wei. Sorry, verkeerd gezegd!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:12

Persoonlijk vind ik 3 uur ook te weinig. Soms kun je met enkele aanpassingen deze tijden al veel langer maken.

Mijne lopen nu ook 24/7 buiten maar als ik zou moeten veranderen (wat ik komende winter best zou willen :P ) moeten ze toch minstens buiten kunnen lopen zoang het licht is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:19

bij 'geregeld buiten' gaan de alarmbellen rinkelen, niet doen dus!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:22

Bij mij gaan de alarmbellen rinkelen bij "regelmatig geslagen met zwepen". Waarom laat je een dier in godsnaam slaan?? Wegwezen daar.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:28

ja precies! liever op een betere stal met minder weidegang, dan je paard laten slaan!
sowieso is het nu lente en kunnen de paarden gewoon het land op.
dan komt je paard dus gewoon buiten, als je niet wil dat ze s'winters binnen staat, dan kan je voor die tijd opzoek gaan naar een andere stal waar ze wél buiten komen in de winter en waar ze paarden niet slaan omdat ze mee moeten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:16

Nu staat ze in de winter ook niet veel buiten hoor. Ze krijgt altijd een lekkere dikke wintervacht en geen deken dus toen ze mocht kiezen om binnen of buiten te staan kwam ze toch echt alleen buiten als ik haar ging rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:11

Ze staat. Ze pakte het heel goed op. Had even 2 rondjes door de stal gelopen en toen ging ze alweer staan eten..