Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:41

Ik vind persoonlijk (nouja... in de Randstand is het niets ;)) 160 nog best veel voor "alleen pensioen".... Daarvoor heb je hier in de buurt een pensionstal, met verlichte buitenbak voor.... (volpension)

Als je de grond en de stallen hebt, en dan puur op kostprijs werkt (alles inkopen) zit je op 75 euro per maand... Zeg dat oudjes wat ander voer nodig hebben, maak hier 100 van... Dan zou ik persoonlijk 125 maximaal vinden...

Maar ligt ook aan de omgeving natuurlijk, geen idee hoe duur daar de stallen zijn!

Babbelbet
Berichten: 495
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:46

Ik vind het een heel goed plan maar wat vinden de cliënten er van daar zo ik zowiezo rekening mee houden.
Ik denk dat het een suerplan is oude paardjes houden wel van wat aandacht

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:58

Ik sta op dit moment met mijn geblesseerde paard bij een rusthuis. De paarden daar staan 's nachts op stal, komen overdag in een eigen paddock of met zijn 2e buiten en nu het weer er naar is worden ze rustig aan opgebouwd met wei erbij.

In principe blijft de eigenaar de eigenaar en is ook altijd welkom om naar het paard te gaan. Maar in principe wordt het voeren, buiten zetten en de algemene gezondheid inde gaten gehouden door de stalbaas. In principe als er wat is met de dieren wordt de eigenaar gebeld en die kan beslissen hoe en wat. Met spoed wordt de dierenarts gebeld. Wel heeft ieder aan moeten geven wie zijn eigen dierenarts is. Hoefsmid houd de eigenaar in de gaten en enten word 1x per jaar gezamenlijk gedaan.
Ik betaal hier 220 voor. Zit wel in de randstad, maar de stalbaas is wat betreft hooi zelfvoorzienend. De stallen worden trouwens iedere dag door hem gemest en opgestrooid.

Ik vind het een leuk idee wat jullie hebben. Mijn paard zou er ook echt wel geschikt voor zijn. Wel denk ik dat als je de afspraak maakt rusthuis te zijn, je niet meer moet (laten) berijden. Dus echt voor paarden op rust.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:06

Ik denk dat er zeker vanuit de randstad wel animo voor is.
Wat ik als eigenaar wel heel erg zou waarderen als ik mijn oudje naar een rusthuis zou brengen is een maandelijkse update met wat foto's.
Ook zou ik graag de beslissing nemen of het over is of niet. In geval van noodslachting wil ik ten alle tijden, ook 's nachts gebeld worden.

Ik denk dat paarden snel wennen aan mensen met een beperking, maar wel duidelijke afspraken maken over DA kosten. Moet een DA komen ten gevolge van nalatigheid dan moeten daar wel afspraken over zijn.

Zelf zou ik het waarderen als mijn oudje 's winters onder dek staat, wordt die service ook geboden?

Kosten niet boven mijn huidige stallingskosten, denk tussen de 175-180€ maximaal. Wel hoefsmid en ontwormen apart.
hoefsmid apart, omdat niet ieder paard met 2 keer per jaar af kan.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:09

Een pension beginnen is een zakelijk ding.
En zo moet je het ook echt zien.
Bereken eerst de vaste kosten en ook het werk en tijd dat je erin steekt.
100 euro per maand voor weidegang is echt te kort als je een paard hebt dat veel extra verzorging nodig heeft de tijd die daarin gaat zitten moet geen vrijwilligerswerk worden.
Ook heb je een risico met de betalingen of dat je met het paard blijft zitten.
Het is een hele verantwoording en ieder eigenaar heeft zo zijn eigen wensen dus daar moet je allemaal tegen kunnen.
Of een paard nu met pensioen is of niet de kosten blijven hetzelfde.
Vaak hebben mensen het idee dat zo'n oudje wel goedkoop kan staan en vinden het vaak te duur om hem bij een pensioen stal te zetten maar vergeten dat het paard echt niet goedkoper word in onderhoud naarmate hij ouder word.
Het is best een goed idee zeker omdat ze nog lekker aandacht krijgen en niet staan te verwilderen in de wei en bijna geen mens zien.
Tussen de 150 en 200 euro per maand vind ik een reële prijs.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:05

Maar zo'n oudje in pension heeft geen rijbak nodig, solarium , kantine, uitgebreidde wasplaats etc etc. Zo'n paard is blij met een droge plek, uitloop en soortgenoten.
Ik zou op zo'n stal ook geen boxen maken. Veel oudere paarden hebben artrose en hebben baat bij veel beweging. Ik zou dus een loopstal maken. Met een juiste bodem hierin heb je ook geen stro nodig.

Ik heb zelf 2 paarden en ze zijn allebei zeer gecshikt voor zorg werk. Daar zijn ze al voor gebruikt. Echter sta ik nu zo goedkoop dat de oudste blijft staan. maar anders had ik wel intresse, zeker voor de wintermaanden.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:11

Waar ik ook aan zat te denken:

Wanneer en hoe vaak mag de eigenaar langskomen? Ik kan me voorstellen dat je niet de hele dag en avond 'open' wil zijn voor de eigenaren van de paarden omdat dat wellicht te veel onrust met zich meebrengt?

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:24

Mocht het voor die van mij ooit nodig zijn, dat zou ik er zeker wel interesse in hebben. Hij is al bijna 20, wordt niet meer gereden, en geniet nu thuis van zijn oude dag. Het is een ontzettende goedzak en vindt het heerlijk om wat aandacht te krijgen.
Stel we zouden in de toekomst geen land meer tot onze beschikking hebben, dan zou zoiets zeker een oplossing zijn. (Omdat ik niet meer thuis woon, mijn moeder vroeg weggaat en pas erg laat weer thuis komt, en mijn vader geen paardenmens is, zouden we zelf geen tijd meer hebben voor de verzorging.) Verkopen zou ik nooit kunnen (en zou ons ook niet lukken ivm zijn leeftijd en geen sportkwaliteiten), dus het soort stal dat jij voorstelt zou echt perfect zijn!

Persoonlijk zou ik dan graag willen dat mijn paard 's nachts op stal staat. Dit ook omdat hij onder iedere draad door weet te kruipen, en graag uitbreekt. Veel geld zou ik er niet voor willen betalen, puur omdat ik eigenlijk mijn paard in bruikleen geef. Natuurlijk wordt hij verzorgd, en alles geregeld, maar het is natuurlijk ook 'tijdverdrijf' voor de clienten. Beide partijen ervaren in dat geval voordeel. Meer dan de onderhoudskosten zou ik er dan ook niet voor neerleggen. (Mijn paard hoeft geen speciaal voer, enkel een paar plakjes hooi.)

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:28

Ik denk dat als mijn paard te oud word om nog mee te rijden (en dan bedoel ik trainen), maar nog wel fit genoeg is voor een paar rondjes stap, dat ik hem dan best naar zo'n stalling wilde doen. Zo'n beest krijgt dan alle aandacht en kan dan geen mooiere oude dag wensen dacht ik zo! Vooral omdat mijn paard gek op aandacht is en niets liever doet dan een hele dag niks doen en geaaid worden lijkt mij dit een ideale oplossing.

Maar bij mij moet het dan wel zijn dat ik echt niet meer voor hem kan zorgen qua tijd of geld, anders gaat hij bij mij dood :Y)

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:55

Het is absoluut niet de bedoeling dat dit gebruikspaarden worden voor de clienten ofzo. Het is gewoon toevallig ook een zorgboerderij. Voor gebruikspaarden hebben ze zelf al 2 haflingers. Het is echt puur pension waarbij er gepoetst kan worden indien de eigenaar verder weg woont bijvoorbeeld. eigenaren zouden gewoon welkom zijn trouwens. We zijn geen gesloten boerderij ofzo. Wij krijgen ook gewoon klanten voor de winkel over de vloer

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:56

Iris82 schreef:
Waar ik ook aan zat te denken:

Wanneer en hoe vaak mag de eigenaar langskomen? Ik kan me voorstellen dat je niet de hele dag en avond 'open' wil zijn voor de eigenaren van de paarden omdat dat wellicht te veel onrust met zich meebrengt?


Waar mijn paard nu staat is het zo geregeld dat de stal open is van 10 tot 10. Het uur voor de paarden naar binnen gaan mag niemand komen Ivm onrust met binnenhalen. Nu gaat alles om 7 uur binnen, dus van 6-7 mag je niet komen. En op zondag is stal open van 7 tot 9. Ze hebben liever niet dat je overdag komt, ze staan dan toch allemaal buiten, maar voor hoefsmid en dierenarts enzo kunnen ze dat niet verbieden.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:15

Volgens mij is er zeker belangstelling voor.

Die juridische kwestie is idd wel een punt.
Lianne86 schreef:
Maar meer het idee dat als jouw paard iets doet, terwijl je er niet bij bent, jij er voor verantwoordelijk bent. En niet iedereen zal evenveel ervaring/gevoel voor paarden hebben die er komt. Ik ken bijvoorbeeld ook iemand die op een zorgboerderij werkt, maar bang wordt als het paard niet luistert... En dan juist "druk" gaat doen... Niet elk paard is daar geschikt voor...

Die van mij is een eitje, kan er een jongetje van 3 mee laten lopen.. Maar als hij merkt dat iemand bang is, maakt hij er gebruik van...

Op elke pensionstal waar je je paard zet, moet je een soort vertrouwen hebben, dat het goed gaat... En ik denk dat het heel paardafhankelijk is of het mogelijk is om hem naar een zorgboerderij te sturen.. De reactie is net zoals bij kinderen, vaak wat onvoorspelbaarder... Dus theoretisch gezien --> meer kans op ongevallen...


Ik denk, dat het ook gaat over afspraken (in het bedrijsleven: service level agreement).
Als eigenaar stal je een ouder paard, svp met gebruiksaanwijzing.
Op hun beurt verwacht ik van een pensionhouder, dat de "normale" omgang geen probleem hoort te geven (inclusief het gegeven, dat het normaal is, 'dat er altijd iets gebeuren kan').

Bijv. ik leerde ooit mijn paard, om bij het wortelspelletje een achterben op te tillen. Dus soms, als ze iets lekkers ruikt, trekt Speurneus alvast het been hoog op. Voor wie paardengezichten kan lezen: verder kijkt het dier blij en verwachtingsvol.
In theorie kan iemand uiteraard schrikken van een opgetild achterbeen... Maar de meeste mensne zullen het "lachende" gezicht wel herkennen en het bedelen zien voor wat het is.

Verder is het zo, dat de paarden vooral "paard zijn": ze eten, staan in de wei, deken op en af - dat is het wel zo'n beetje. Bij mij op stal lopen de dieren zelf van en naar de wei, dus kan heel eenvoudig zijn. Voer uitdelen hoeft geen groot gedoe te zijn (hangt ook af van hoe je het organiseert - ga je uitdelen uit een kruiwagen en moeten sommigen lang wachten; of bouw je een vakje naast de hooiruif).
Blijft over deken op/af en poetsen.

(Ja, en uiteraard het vakwerk: weten, wat te voeren, hoe een wormkuur te geven en wanneer de DA en de hoefsmid te bellen.)

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:21

Op zich is het een leuk idee, maar ik denk dat het verzekeringstechnisch niet haalbaar is. Als het paard in eigendom blijft van de oude eigenaar (wat zo is als die stalkosten moet betalen) dan blijft die ook verantwoordelijk voor schade die zijn paard aanricht. De oplossing zou kunnen zijn om het dier te schenken, maar dan zijn de kostenvoordelen weer teniet gedaan.

Bovendien moet een paard inderdaad geschikt zijn voor dit doel, ik zou het met de mijne niet aandurven.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:33

In Alphen aan de Maas is een zorgboerderij die een rusthuis runt.
http://www.dewettering.nl/
Je kan er kiezen uit een ruime box, een box met uitloop of een groepsstal met paddock.
Ook is er een bak voor als je nog eens op je paard wil klimmen.
Geloof dat ze € 190 per maand vragen, en de paarden krijgen er veel aandacht.
Misschien kan je daar eens informeren, erg aardige mensen. :)

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:01

Nogmaals, de bedoeling is een pensionstalling voor oudere paarden naast de zorgboerderij, niet zozeer intergratie met de zorgboerderij. Het doel is niet wen verzorgpaard voor clienten, daar hebben we de haflingers voor.

Bedankt voor de link Kanzi.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:03

Voor mijn merrie met spat zou dit zeker een optie zijn.
Maar voor alleen weidegang en hooi zou ik max 100 betalen. Daarnaast heeft de boer er wel voordeel van, aangezien paarden nu eenmaal trekken, waardoor hij meer clienten kan 'binnnenhalen'. Al is er niet een directe intergratie met de zorgboederij, de paarden zullen wel verzorgd worden door de clienten.
Er zullen uiteraard wel duidelijk afspraken gemaakt moeten worden, want ook al is mijn merrie gek op aandacht, ook bij haar zit er een max aan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:02

Lianne86 schreef:
Ik vind persoonlijk (nouja... in de Randstand is het niets ;)) 160 nog best veel voor "alleen pensioen".... Daarvoor heb je hier in de buurt een pensionstal, met verlichte buitenbak voor.... (volpension)

Als je de grond en de stallen hebt, en dan puur op kostprijs werkt (alles inkopen) zit je op 75 euro per maand... Zeg dat oudjes wat ander voer nodig hebben, maak hier 100 van... Dan zou ik persoonlijk 125 maximaal vinden...

Maar ligt ook aan de omgeving natuurlijk, geen idee hoe duur daar de stallen zijn!


Het is geen hobby hoor, het is een bedrijf. Dan moet je wel meer rekenen dan voer en strooisel. Dan reken jebook de stallenbouw, afschrijving materiaal, alle onderhoudskosten van land en stallen en je moet je uren rekenen, want die uren kun je niet gebruiken om op een andere manier je brood te verdienen. Ik heb via internet veel pensioenstallen gezien die tussen de €200,- en €250,- zitten. Tussen €150,- en €200,-is denk ik ook reeel. Oudjes volledig verzorgen zit extra geld en tijd in ivm meer en ander voer, problemen met kauwen, meer kans op kwaaltjes. Dat is niet te vergelijken met je paard goedkoop op de weide gooien waar je alles zelf moet doen. Ik wordt wel eens wat boos als mensen zo makkelijk doen over kosten en plijzen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:02

Prijzen, stomme telefoon...

paardenrust
Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:11

Ik lees met veel aandacht mee.
Heel kleinschalig hebben wij thuis een ruststal.
Maar door mijn pedagogische achtergrond, zou ik het ook leuk vinden om dit te combineren met enkele clienten. En dus de "bedrijfsverandering" andersom maken; van ruststal naar zorgstal. (misschien in de toekomst???)

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:27

sallandval schreef:
Op zich is het een leuk idee, maar ik denk dat het verzekeringstechnisch niet haalbaar is. Als het paard in eigendom blijft van de oude eigenaar (wat zo is als die stalkosten moet betalen) dan blijft die ook verantwoordelijk voor schade die zijn paard aanricht.


Volgens mij zijn er regels voor als het gaat om het bedrijfsmatig houden van dieren. De details moeten uiteraard goed uitgezocht worden. Ook kan eea natuurlijk gewoon gekoppeld worden aan een goede verzekering, dan is er niks aan de hand.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:34

Ik zou dat wel overwegen voor mijn paard. Die zou echt een zinvolle invulling voor zijn pensioen hebben op zo'n plaats. Ik roep wel eens vaker dat ik hem eigenlijk naar een kinderboerderij moet brengen. Hij is open en nieuwsgierig maar ook cool en ervaren.
De kosten zouden wel op moeten wegen tegen een andere vorm van pensioen.

In de praktijk gaat het er echter niet heel waarschijnlijk van komen. Na al die jaren bij mij te zijn geweest zou ik niet graag (letterlijk, in kilometers gezien) afstand van hem doen en wil ik hen thuis in de wei houden onder mijn eigen toezicht.

*edit* als het alleen een om rusthuis gaat: Daar zijn al andere stallen voor. Steek daar je licht eens op.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:35

joyce B schreef:
Het is geen hobby hoor, het is een bedrijf. Dan moet je wel meer rekenen dan voer en strooisel. Dan reken jebook de stallenbouw, afschrijving materiaal, alle onderhoudskosten van land en stallen en je moet je uren rekenen, want die uren kun je niet gebruiken om op een andere manier je brood te verdienen. Ik heb via internet veel pensioenstallen gezien die tussen de €200,- en €250,- zitten. Tussen €150,- en €200,-is denk ik ook reeel. Oudjes volledig verzorgen zit extra geld en tijd in ivm meer en ander voer, problemen met kauwen, meer kans op kwaaltjes. Dat is niet te vergelijken met je paard goedkoop op de weide gooien waar je alles zelf moet doen. Ik wordt wel eens wat boos als mensen zo makkelijk doen over kosten en plijzen.


Tsja, maar dan moet je dus wel net mensen treffen die dus eigenlijk geld willen investeren in het goede doel van de zorgboerderij. En of die mensen er veel zijn? Alhoewel ik affiniteit met de doelstellingen heb zou ik voor zoiets no way meer voor gaan betalen dan voor een 'gewone' stalling. Toen ik een pony in Zwolle had staan betaalde ik 125 euro all in, 5 minuten stappen naar een grote manege.

Als de doelgroep toch een soort filantropische instelling moet hebben vanwege de kosten zou je ook kunnen overwegen om de paarden wel zelf in eigendom te hebben en dat mensen dan hun oude paard sponsoren als het ware. Als mensen dat dan niet meer willen of kunnen betalen zou je het paard dan alsnog kunnen houden mbv een andere sponsor... een beetje zoals het adopt-a-zoo-animal principe in bijvoorbeeld de san diego zoo: http://www.sandiegozoo.org/adopt/animal.html

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:28

Ach, een normale pensionstal kost ook 200 euro minimaal hier ex mesten en buiten zetten.
150-200 euro is dan niets mis mee.
En 100 euro omdat het een zorgboerderij is is echt zo nonsens! Alsof je het een eer vindt dat je je paard er neer zet voor deze mensen. :')
Nee ik vind het een goed initiatief, dat het dan een zorgboerderij is doet er niet toe.
Al is het wel wenselijk dat je geen ongeschikt paard hebt natuurlijk.

Je schrikt echt wat voor werk het is hoor, paddockje recht trekken, mogelijk bak toch?
Dan nog hekwerk, paarden die extra tijd vergen door ouderdom, licht/water/electriciteit enz.
Snap echt niet dat mensen zo makkelijk kunnen denken.

Overigens als ik naar mijn verzorgpaard zo kijk die zou het fantastisch vinden denk ik zo. :j

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:29

Volgens mij zijn er al wel wat faciliteiten aanwezig. Ik las tenminste dat er paarden voor de mensen aanwezig zijn. Een bak is natuurlijk niet noodzakelijk voor gepensioneerde paarden.

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 08:29

Er is geen bak oid op het terrein en ook geen andere paardgerichte faciliteiten.