Overschakeling pamper-stal naar doe-het-zelf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Overschakeling pamper-stal naar doe-het-zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:28

Hoi iedereen,

Ik sta momenteel in dubio en hoor graag even de meningen hier.

Mijn pony is nu al zo’n twee jaar gestald bij een paardenhouder. Aanvankelijk had ze een stal, inclusief voer en weidegang. Ook hebben we vrij gebruik van de binnenpiste en poetsplaats/solarium. Al gauw heb ik gevraagd of mijn pony 24/7 buiten mocht staan. De stal kwam dus vrij, geen strooisel en krachtvoer meer… Dit mocht, na wat aandringen, van de stalhouder. Dit loopt eigenlijk prima nu. Paardje staat buiten, ik kan haar binnen halen om te poetsen, zadel en rijden – weer of geen weer. In de winter wordt er hooi bijgevoerd.
Ik ben echter steeds de prijs voor de stalling blijven betalen. Dit om tegemoet te komen aan de stalhouder omdat ik vreesde dat die anders niet akkoord zou gaan om mijn pony in stalling te houden – sinds ze buiten is gaan staan heeft hij niets gezegd over het huurgeld, en ik om deze reden ook niet.
Prijs: €200/maand.

Nu ben ik via een vriendin terecht gekomen bij een landbouwer die weilanden verhuurt aan een aanzienlijk lagere prijs. De paarden staan buiten in drie groepen, maar er zijn inloopstallen waar ze water en beschutting vinden. Ook is er een buitenpiste aanwezig. Er is genoeg ruimte om overdekt te poetsen en op te zadelen. Het is een doe-het-zelf-principe, voer dien je zelf aan te kopen en ook voeren doe je dus zelf. Ik heb een Haflinger, dus voorzie eigenlijk enkel voederbeurten in de winter (ruwvoer, in een slowfeeder). Het oogt allemaal minder professioneel en net (behoorlijk geïmproviseerd en rommelig) dan op mijn huidige stalling – al weet ik dat dit voor een paard niets uitmaakt.
Prijs: €60/maand.

Er is een aanzienlijk verschil in stallingskost wat voor mij meer ruimte zou laten voor lessen e.d. Beide stallen liggen even ver van mijn huis. Buitenrijmogelijkheden zijn er bij allebei de stallingen. Ik ben geen wedstrijdruiter, dus als ik een periode niet kan rijden omwille van het weer, is dit ook geen ramp.

Alleen twijfel ik enorm. Vooral omdat ik op mijn huidige stal al ‘geaard’ ben denk ik. Ook zijn de stalhouders daar echt paardenmensen, dit is altijd interessant als ik ergens aan zou twijfelen of als er iets mis zou zijn met mijn pony. De binnenbak is sowieso een aangename luxe. Naast mij is er nog 1 andere pensionklant. Ik ben bang dat het op de nieuwe stal niet zou klikken met de andere pensionklanten (10 andere paarden met bijhorende baasjes), dat ik het doe-het-zelf-principe niet kan volhouden…

Nu ik alles op een rijtje zie lijkt het me logisch om voor stal twee te kiezen. Maar toch wil mijn gevoel niet mee…

Daarom de vraag: zijn er nog mensen die een soortgelijke ‘switch’ hebben gemaakt, en hoe is dit bevallen?

Erg benieuwd!

Sarah_Elise

Re: Overschakeling pamper-stal naar doe-het-zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:34

Tja het lijkt mij ook erg belangrijk dat je je thuis voelt op een stal en dat je het er naar je zin hebt. Ook is het erg fijn dat de mensen op stal 1 verstand hebben van paarden. Wat dat betreft kan ik me goed voorstellen dat je graag op stal 1 blijft. Het enige 'probleem' is dus dat je eigenlijk best veel betaalt voor die stal. Zou je niet eens kunnen overleggen met de stalhouder van stal 1 over de prijs? Aangezien je geen gebruik meer maakt van de stal en krachtvoer, je zou misschien een prijsverlaging kunnen regelen. Natuurlijk kun je ook kiezen om te verhuizen naar stal 2, maar het is dan natuurlijk maar wel de vraag of je het daar naar de zin hebt (voor je pony idem).

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:37

Als ik het zo lees is het geld wat je maandelijks kwijt bent het enige probleem wat je bij je huidige stal hebt. Als je het kunt missen zou ik, als ik jou was, gewoon lekker daar blijven staan want zo te lezen heb je het daar ontzettend naar je zin en zie je een beetje op tegen alle 'verantwoordelijkheden' van een doe-het-zelf-stal. Mocht je het geld écht niet meer kunnen missen, kun je beter overstappen naar de andere stal, want het verschil in prijs is inderdaad aanzienlijk. Al moet ik zeggen dat ik 200 euro voor een stal waar je je zo comfortabel en goed bij voelt, niet echt duur vind :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:39

Misschien een idee om eerst eens te gaan kennismaken bij het nieuwe weiland?
Ik ben ook verhuisd van pensionstal naar doe-het-zelf weiland. Voeren werd onderling geregeld; 's morgens voerde de eigenaresse van het andere paard allebei de paarden en 's avonds voerde ik.
Ik heb juist altijd het idee dat de buitenmensen, de recreatieruiters, heel veel kennis hebben, juist omdat ze altijd alles zelf hebben gedaan.
Het is natuurlijk even een grote stap, maar voor je paard zal het niks uitmaken, en voor je beurs is het alleen maar gunstig :)

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:41

In hoeverre worden de weides bij stal 2 onderhouden en zijn ze groot genoeg om er 10+ paarden winter en zomer op te laten grazen? En hoe zit dat dan met zelf hooi geven als de paarden in een groep staan?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:46

Ik begrijp ook dat je het verder heel goed naar je zin hebt waar je nu staat.
Ik zou echt met de huidige eigenaar beginnen over de prijs.
Het is wel raar dat je nog steeds hetzelfde betaald, terwijl hij nu 24/7 buiten staat.
Nee heb je, ja kan je krijgen.
Succes.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:01

Als je alle faciliteiten incl. binnenbak kan gebruiken (en dan nog vrij privé als je er quasi alleen staat?) en hooi wordt gegeven is het niet zo overdreven duur, er is ook altijd deskundig toezicht. Het hangt er ook een beetje vanaf, werd het stuk land anders gebruikt om te hooien (misschien enkel na de winter en voor de paarden erop mogen)? Dan zijn dit natuurlijk ook kosten die meespelen.. En een goed weide-onderhoud kost echt wel veel geld, als ik optel wat wij kwijt zijn aan loonwerk, sproei- en meststoffen!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:06

Zo te lezen gaat het idd alleen om de prijs van je huidige stal en niet omdat je paardje daar niet happy is of jij daar niet happy bent. Ik zou in dit geval een gesprek aanknopen met de staleigenaar en kijken of je niet een stukje omlaag kan ivm prijs van de stalling.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:51

Het eerste wat ik zou doen is op je huidige stalling toch het gesprek aangaan over het stalgeld. In principe zijn ze daar behoorlijk wat meer winst op 'jou' gaan maken, en hopelijk begrijpen ze best dat het niet helemaal netjes en eerlijk is. Nu is 60 euro wel erg weinig, maar ik neem aan dat je best bereid bent om wat meer te betalen gezien de service en faciliteiten. Neem dus voor jezelf een prijs aan waar jij je fijn bij voelt.

Mocht dat niks opleveren dan zou ik pas echt deze andere stal overwegen. Doe het zelf klinkt 'erger' dan het is. Als ik het goed begrijp staan de paarden daar in groepjes van 3-4. Neem aan dat er binnen dit groepje afspraken worden gemaakt over de hoeveelheid hooi en de verzorging/controle van de paarden en dan 'moet' je dus eigenlijk maar met 2-3 personen afspraken te maken en te overleggen. Natuurlijk wel enige verandering, maar dit zou voor mij niet direct een reden zijn om niet voor deze stal te kiezen ;)
Bovendien kan je met dit groepje (of met meerdere groepjes) afspraken maken mbt het voeren; gezamelijk hooi inkopen en ieder bijv. 2 ochtenden en 2 avonden naar stal om hooi te geven. Op die manier is het bijna geen werk!
Het enige wat op deze stal ontbreekt is het solarium en de binnenpiste, maar dat lijken me geen hoognodige faciliteiten toch?

Kan me voorstellen dat de keus moeilijk is, zeker omdat je nu ook heel fijn staat, maar besef dus dat het allebei fijne stallen zijn (tenminste zo klinkt het).

Ik sta overigens ruim drie en een half jaar op een 'doe het zelf' stal. Hooi en stro wordt wel geregeld, maar verder doen we alles zelf; water bijvullen, poep scheppen uit de wei en in de winter hooi bijvoeren/binnen en buiten zetten/stallen mesten. Heb het zelf soms behoorlijk druk met school maar het is me altijd prima bevallen!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:26

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ik ga sowieso proberen in gesprek te gaan met de stalhouder over de prijs. Alleen is dit een pijnlijk punt - heb ik in het verleden gemerkt.

Hetgene wat me het meeste afschrikt is het overleg met de personen waarbij ik op de wei zou staan. Het stomme is dat als ik het allemaal zelf zou moeten/mogen regelen, ik er zekerder in zou staan :)

Voor mijn pony zal het niet uit gaan maken denk ik, aangezien het voor haar (weidegang, beschutting, omgeving) allemaal gelijkaardig blijft.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:22

Jij en je paard moeten zich er thuis voelen. Ik ben ook overgestapt van volledige verzorging naar DIY en dat beviel absoluut niet. Inmiddels sta ik weer op een volledige verzorging, staan mijn paarden bij vriendjes in de weide en bevalt super! Als ik mijn ukkie in een stal zet en weinig weidegang krijgt ze snel koliek-aanvallen, plus wordt ze doodongelukkig. Mijn ruin kan het wel hebben, die is dat jarenlang gewend.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:50

Ga gewoon eens het gesprek aan met een aantal mensen op die stal, vraag hoe zij alles overleggen en verdelen; komen ze over als vriendelijke mensen en denk je dat jullie het qua ideeen op het gebied van paarden goed kunnen vinden, dan lijkt het me een prima stal! Geef in het gesprek ook aan wat jouw ideeën zijn qua verzorging van de paarden en kijk hoe de rest daarop reageert.
Als het in dat gesprek toch niet blijkt te klikken of te passen, dan is de keus ook snel gemaakt;)

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:57

De stal waar je nu staat, loopt je paard daar ook samen met andere of echt alleen zijn eigen stukje? Ik vind namelijk een stukje sociaal contact toch ook wel meespelen in dit soort beslissingen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:47

heeft je staleigenaar ondertussen al een nieuwe pensionklant voor 'jou stal' gevonden? indien dit zo is vangt hij nu dus 2x 200,-.. wellicht dan idd een idee om met hem in gesprek te gaan over het stalgeld, en uitleggen dat je een andere stal hebt gevonden voor slechts 60,- maar liever bij hem blijft, maar het verschil wel erg groot vind. best kans dat hij dan wat aan de prijs wil of kan doen. incl binnenbak en voer e.d. zal het overigens niet minder als 125-150,- gaan kosten gok ik zo maar toch al voordeliger als het tarief 'met stal'.
indien hij echt niet mee wilt gaan zou ik is bij de andere stalling gaan kijken.