opbouw van een rijbak ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juliettex

opbouw van een rijbak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 15:21

Ik weet dat er meerdere topic's zijn maar kon er niet echt uitvinden wat ik zocht!
als het niet goed staat, sorry !

Wegens aankoop groot stuk weiland, hebben wij de plannen om er een rijbak van ongeveer 20x60 aan te leggen.
Nu ben ik benieuwd daar de opbouw van een bakbodem
Ik ben wezen googelen en kwam terrecht op drainagezand & M3C zand.

er staat het volgende bij geschreven
drainagezand
Drainagezand is een grove zandsoort die goed water doorlaat. Het zand laat zich niet verdichten waardoor het niet geschikt is als ondergrond voor straatwerk. Wel wordt het als onderlaag in paardenbakken toegepast.

en M3C zand
M3C zand / Paardenbakzand heeft de eigenschap snel water af te voeren en is zeer schoon (vrij van stenen, schelpen, takjes en andere vervuiling). M3C zand is speciaal geklasseerd met de juiste korrelgrootte van 180 tot 220 mu. Hierdoor is het zand uitermate geschikt als toplaag voor een paardenbak, zowel binnen- als buitenbakken.

nu wil ik graag weten, als ik 1 van deze zandsoorten aanschaf, is dit dan voldoende ?

Kirsha

Re: opbouw van een rijbak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:23

Het een is een onderlaag en het andere een toplaag... ik neem aan dat er boven een onderlaag nog een toplaag moet. Dus lijkt me niet dat 1 van deze soorten dan voldoende is toch?

Ik heb er verder geen verstand van, maar als ik het zo lees neem ik aan dat je ze allebei zou moeten gebruiken.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 15:29

van hoeveel zou je ongeveer nodig hebben in m3 ?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:31

Ik heb geen idee, dat hangt af van de grootte van je bak. Is daar niets over te vinden op internet?

Edit: het hangt ook van de grondsoort af. Even de grondwerker in de buurt bellen, die weten het vast wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:38

Eerst uitgraven, doek erin met drainagebuizen, opvullen met grind. Dan het drainagezand, ongeveer 20 cm, dan de toplaag van 15 cm. Bij een bak van 20 x 40 is dat dus 20 x 40 = 800 x 0,20 is het aantal m3 voor de onderlaag. En x 0,15 voor de toplaag. Volgens mij gaat er gemiddeld zo'n 300 m3 in een 20 x 40 baan.

Edit, lees dat het 20 x 60 moet zijn, dan de maten aanpassen uiteraard.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:45

Moet je niet ook een vergunning hebben om een bak aan te leggen?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:50

Drainagezand is niet geschikt als toplaag voor een rijbodem. Hiervoor is het veel te grof. Het zand verdicht niet en daarom krijg je nooit een mooie stabiele toplaag. Daarbij is drainagezand te zwaar voor een paard om goed in te trainen.

M3C zand is zeer geschikt zand voor een toplaag, echter als je dit gewoon over een grasland gaat verspreiden is de kwaliteit natuurlijk van de rijbodem ook maar beperkt. Afhankelijk van je weiland en de ondergrond van je weiland (zit je op klei of zand?) zou ik gaan draineren.

Zoals Suzanne terecht beschrijft wordt een goede paardenbak opgebouwd uit verschillende lagen, van een goede (drainerende) ondergrond, tot een correct bijpassende toplaag. Dit hoeft natuurlijk niet, afhankelijk van het budget, maar het eindresultaat wordt dan natuurlijk ook anders.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 05-05-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:54

drainagezand is niet geschikt als enige zandlaag in een paardebak, het laat goed vocht door maar is zeer zwaar om in te rijden en dus niet zo geschikt voor de paardenbenen.
als onderlaag met evt drainageslangen is het zeer geschikt en zorgt het er voor dat je bak bijna altijd te rijden is.
onze bak is eerst 10cm afgegraven, daar zijn drainageslangen in gegaan en verder opgevult met drainagezand, daar is doek overheen gegaan met daarover 20 tot 30cm (ondergrond loopt niet gelijk doordat de bak onderaan een dijk ligt dus aan de ene kant ligt er 20cm en aande andere kant ligt er 30cm zand) zand gemeng met hardhoudsnippers, hij ligt dus 20 tot 30 cm hoger dan de grond wat ook weer helpt om de bak droog te houden.
bak is altijd berijdbaar, ik heb er nog nooit een plas water in gezien, bij droogte is hij wel snel wat zwaarder waardoor hij al snel regelmatig besproeid moet worden.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 16:02

oke bedankt allemaal!

ik ben een beetje aan het rondzoeken, het hoeft geen top bak te zijn, als hij maar niet te zwaar is !