Mijn pony kan niet met anderen buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Mijn pony kan niet met anderen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:31

Dit had ik nooit verwacht..
Maar echt geen een enkel paard/pony mag mijn Nmprs hengstje van 1.
Hij word gebeten en getrapt door anderen, hij is nog niet zo heel sterk dus hij heeft zo wat..
Hij wil altijd vriendjes maken maar alle paarden moeten hem gewoon niet!
Ik wil niet dat hij alleen staat.. Maar geiten zijn al geprobeerd en die valt hij aan..

Iemand tips ?! Vind t erg sneu voor hem!

Gr. Mandy
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-05-13 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit topictitel gehaald.

amber_stephJarig

Re: Mijn pony kan niet met anderen buiten ! Help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:34

Eentje van zijn lengte?

dushishoeve

Re: Mijn pony kan niet met anderen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:37

Die vallen hem ook aan

Rogier2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:41

Mmmm schaap ofzo

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:42

Kijk of je een leeftijdsgenootje kan vinden kan hij samen met de andere hengst ravotten.
De reden dat anderen hem niet mogen is misschien omdat ze niet willen spelen, of hij nog niet de juiste manier heeft gevonden hoe hij moet omgaan/respect hebben voor de ouderen :P

Je zou een oude dikke deken kunnen opleggen, pony in de weide bij anderen duwen (bij voorkeur zijn eigen hoogte grote paarden is wel erg zielig voor hem) en jezelf omdraaien.
Soms moeten ze even door de zure appel heen. Zielig ja, leerzaam ja, wonden yep. Heb zelf een wonden monster gehad terwijl hij niet eens de oorzaak was wel mijn andere pony. Nu gaat alles super in de groep.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:42

Als de andere paarden niet aardig naar hem zijn, dan is zijn gedrag waarschijnlijk niet zo netjes en dat wordt afgestraft. Ik denk dat jouw paardje moet leren hoe hij zich moet gedragen in een groep. Nu al apart zetten maakt het in de toekomst alleen maar moeilijker.

Staat hij samen met leeftijdsgenootjes?

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:44

je kan het mischien een proberen met een paard dat jonger is iets minder sterk is

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:57

Hij denkt dat hij de koning is, en als hij de groep in gegooid word. Dan word hij helemaal in elkaar getrapt.. Ik zoek een zelfde soort ouder paardje voor hem (ruin) om bij hem te zetten .. Want bij veel paarden word hij gewoon helemaal in elkaar getrapt en dat vind ik heel zielig, omdat hij pas net bij mij is en zwaar vermagerd aankwam..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:00

Hmmmm wordt hij niet gewoon even op zijn plek in de rangorde gezet?
Bij ons als er een nieuwe bijkomt is het eventjes een paar dagen onrustig met wat gegil en getrap zodat de nieuwe op de juiste plek in de rangorde komt.

Dat is namelijk vrij normaal en moet je echt even doorheen. Wil je hem perse hengst houden? Misschien gaat het beter als je hem laat castreren.
Laatst bijgewerkt door Keet op 04-05-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:03

Nee hij word echt totaal niet geaccepteerd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:22

Zoek 1 sociaal paard waarmee je hem samen zet. En als dat zelfs niet gaat eerst met een draadje ertussen. Dan met zijn 2en bij elkaar en wanneer dat goed gaat zet je ze samen terug in de groep.
Als stap 1 zelfs niet lukt zou ik er een (gedrags-) deskundige bij halen, want je paard alleen zetten is zielig en maakt dat hij later nog meer problemen zal krijgen met andere paarden.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:29

Dan hem een paar dagen in de weide naast de bestaande groep(je) zetten. Kunnen ze wennen met de veiligheid van het draad ertussen.

Een ouder dier van zijn eigen hoogte is ook een fijne oplossing maar ook dan zal er op de plaats gezet worden. Manieren kunnen die jonge dieren alleen leren door vaak verkeerd te doen.

Zorg dat als je hem in de groter groep plaatst er voldoende ruimte is tot wegvluchten. Dus een groot weiland, of zo open zetten dat er 2 of 3 vrij te bereiken zijn.

Het feit al dat jij zegt dat hij koning denkt te zijn zegt eigenlijk al genoeg. Dit dier heeft een veel grotere ego dan wijsheid :P of hij nu echt een baasje is of een angsthaas die zich groot voor doet. Hoe je het ook gaat aanpakken hij wordt hoe dan ook op de plek gezet. Jonge dieren moeten manieren hebben anders wordt het wel door de andere aangeleerd. Om grote wonden te voorkomen een oude dikke deken opleggen. Hij heeft voor die tijd de kleine signalen al genegeerd of niet gezien, dan krijgt hij helaas de hardere les.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:30

Ja precies! Ik vind het zo zielig voor hem want hij hoort niet alleen te staan! Ik was echt moedeloos en daarom vraag ik hier tips ..

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:31

BlueStar schreef:
Dan hem een paar dagen in de weide naast de bestaande groep(je) zetten. Kunnen ze wennen met de veiligheid van het draad ertussen.

Een ouder dier van zijn eigen hoogte is ook een fijne oplossing maar ook dan zal er op de plaats gezet worden. Manieren kunnen die jonge dieren alleen leren door vaak verkeerd te doen.

Zorg dat als je hem in de groter groep plaatst er voldoende ruimte is tot wegvluchten. Dus een groot weiland, of zo open zetten dat er 2 of 3 vrij te bereiken zijn.

Het feit al dat jij zegt dat hij koning denkt te zijn zegt eigenlijk al genoeg. Dit dier heeft een veel grotere ego dan wijsheid :P of hij nu echt een baasje is of een angsthaas die zich groot voor doet. Hoe je het ook gaat aanpakken hij wordt hoe dan ook op de plek gezet. Jonge dieren moeten manieren hebben anders wordt het wel door de andere aangeleerd. Om grote wonden te voorkomen een oude dikke deken opleggen. Hij heeft voor die tijd de kleine signalen al genegeerd of niet gezien, dan krijgt hij helaas de hardere les.

Ja wat jij zegt klopt helemaal. Hij is zo kwetsbaar..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:37

mandy_shenzi schreef:
Ja precies! Ik vind het zo zielig voor hem want hij hoort niet alleen te staan! Ik was echt moedeloos en daarom vraag ik hier tips ..

We weten dat je er mee zit, daarom de tips.
Maar misschien moet jij je even terug trekken en een ander het laten doen. Je vindt het zielig en dat is voor jou pony nu misschien niet de beste manier. Ook is het zo dat dieren zich anders gedragen als zijn mens er niet bij is.
Is er niet iemand op stal die je het toe vertrouwd?

Ik ben vrij nuchter, in een nieuwe groep hoort rangbepaling en bijtwonden. Ik duim altijd erg hard dat het daar bij blijft en niet erger. Mijn welsh is een angsthaas en doet zich als een hengst je voelt het misschien al aan. Hommels in de weide, een raddraaier komt binnen.

Helaas was de jonge haflinger door zijn gedrag steeds het haasje, aangezien de welsh slim genoeg was om op het laatste moment hem ertussen te laten komen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:39

een goede kudde voed hem gewoon op, respect moet hij hebben, en daar hoort ook bij dat hij op z'n plek wordt gezet, simpel zat.... en hem ook even een week of 2 in een wei ernaast, dan is de rangorde al aardig bepaald

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:47

Ja maar het was dus zo, hij stond met 5 grote Shetlanders en 2 IJslanders , als hij daar een trap van krijgt is hij door het midden.. Ze hadden hem bijna de sloot in getrapt want ze jaagde hem steeds in een hoek.. Heeft er niet iemand nog een lief kleintje voor mij?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:50

Laat de ijslanders er niet bij en hou je aan de shetten. Jou pony wordt echt niet zo snel door midden getrapt. Het vast laten lopen in de hoeken kan je voorkomen door een draadje te spannen tussen de 2 laatste palen (of paal en een prikstok. De diepe hoek word dus een flauwe hoek. Zet die van jou eerst met 1 shet, als dat goed gaat nr 2 erbij. Kies voor de laagtse in de rangorde tot steeds hoger.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:56

Het probleem is dat ik zelf de groep niet kan veranderen. Het is op een pensionstal..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:59

de pony breekt niet zomaar... ogen dicht en even een half uur niet kijken, daarna is het vast rustiger ( als hij er al naast heeft gesttan ! )

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:01

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat er gezegd wordt. Jouw "lief kleintje" is zo lief blijkbaar niet.. Blijkt ook wel uit je verhaal, want de geiten valt hij aan! Hij doet iets waarom de andere paarden hem een lesje leren, dat doet een groep niet zomaar. Een jaarling hoort niet de baas te zijn over oudere paarden. Om je paard sociaal te houden en te krijgen moet deze wel het paardengedrag leren, en als hij niet op de kleine signalen reageerd tja dan voelt hij het.
Als je de groep te heftig vind kun je hem met 1 neerzetten die hem duidelijk maakt wat de bedoeling is, dus geen lief onderdanig paard maar een eerlijk paard die hem duidelijk maakt wat zijn rangorde is! En ook bij een eerlijk paard kan dit er heftig aan toe gaan als jouw jaarling zich niet netjes gedraagt.

Heb mijn merrie ook eens ooit bij een brutaal veulen gezet ( 8mnd) die alles en iedereen opjoeg. Mijn merrie is eerlijk maar duidelijk. Veulen weigerde voor haar aan de kant te gaan, geloof me die heeft alle hoeken van de bak gezien totdat ze aan de kant voor haar ging, toen was alles prima en mocht ze zelfst mee-eten met mijn merrie en beschermde deze haar in de groep.Veulen in kwestie heeft erna nooit meer problemen met andere paarden gehad en had ook niks van verwondingen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:03

Hoelang heb je hem in die wei gehad? Want het klinkt alsof hij er tekort heeft gestaan namelijk of is de wei niet zo groot? Jouw 'kleintje' is niet van suiker en moet gewoon manieren leren natuurlijk. Ja, op z'n plek gezet worden hoort erbij :) Liefst eerst een periode met een draad tussen hem en de kudde, dat kan al een hoop schelen.

Mijn pony kon absoluut niet in de kudde; hebben het een maand aangezien maar geen mens kon meer bij de kudde komen. Dus hij is apart gezet met 1 pony en toen was het opgelost. Dus dat kan je ook voorstellen: de groep splitsen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 23:06

Ja! Dat ga ik even met de staleigenaar overleggen om het zo te proberen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:08

Gewoon in de groep gooien die hap. Ga lekker iets drinken, kom na een kwartiertje of halfuurtje weer eens kijken en waarschijnlijk is het dan al opgelost. Zijn gedrag wordt wss afgestraft door de kudde, dit moet hij leren van hen, niet van jou. Helaas kan je hem dit ook niet leren, en ja er zullen (rake) klappen vallen. Maar dan kent hij gelijk zijn plek. Niet uitstellen, dan weet hij helemaal niet meer hoe hij met andere paarden moet omgaan. En niet meteen uit de groep halen als er een paard naar hem dreigt, bijt of slaat, geef hem en de anderen de kans om de plaatsen te bepalen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:08

een jaarling red zich zelf echt wel, helemaal als hij zo brutaal is.
in de wei ermee bij de anderen en zelf heeeeel snel weg lopen en vooral het eerste half uur niet zelf gaan kijken!
zo word hij tenminste netjes opgevoed en daar pluk je zelf ook nog eens de vruchten van!