Oranje drinkwater

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Oranje drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:38

Het water voor mijn paarden is zo ijzerhoudend dat het gewoon oranje ziet.
Het komt van een grondput.
Hoe schadelijk is dit en hoe kan ik het ijzer eruit halen? (zonder electriciteit)

renate85

Re: Oranje drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:47

wij hebben ook een grondput en alleen de randen zijn oranje van deze put.
Dit is een soort drapje wat aan de zijkant geplakt zit.
Hier halen wij emmers water uit om in cement bakken te doen op het weiland.

Maar als het uit de grond komt dan kan het toch niet zo vol met ijzer zitten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:33

Ja hoor dat kan makkelijk. Water zit in verschillende grondlagen en als je net je put in een ijzerhoudende laag hebt zitten dan is dat niet goed.
Je zult dan een diepere put moeten slaan tot je op een betere grondlaag zit.

Er zijn verschillende methoden om water te ontijzeren, maar meestal is dat professioneel spul.

Een redelijk simpele manier is om te werken met overlooptonnen.
Je zet 3 tonnen op een rijtje en verbind deze aan de bovenkant met elkaar.
Dan laat je het water eerst in de ene ton lopen. Als deze vol is laat je het een dag staan. Het meeste ijzer is dan blootgesteld aan de lucht en geoxideerd. Dan laat je de ton langzaam voller lopen zodat het overflowd naar de 2e ton. Als deze ook vol is laat je alles weer een dag staan. De 3e dag doe je hetzelfde zodat ook de 3e ton vol is. Deze is nu te drinken.
Dit herhaal je dagelijks zodat je altijd de 3e ton vol hebt om te drinken.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:35

Willen ze het wel drinken ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:36

DubbelDun schreef:
Ja hoor dat kan makkelijk. Water zit in verschillende grondlagen en als je net je put in een ijzerhoudende laag hebt zitten dan is dat niet goed.

Er zijn verschillende methoden om water te ontijzeren, maar meestal is dat professioneel spul.

Dan laat je het water eerst in de ene ton lopen. Als deze vol is laat je het een dag staan. Het meeste ijzer is dan blootgesteld aan de lucht en geoxideerd. Dan laat je de ton langzaam voller lopen zodat het overflowd naar de 2e ton. Als deze ook vol is laat je alles weer een dag staan. De 3e dag doe je hetzelfde zodat ook de 3e ton vol is. Deze is nu te drinken.

of minder diep ;)

hier is de diepe grondlaag juist ijzerhoudend en de ondiepere niet/minder

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:51

Dat is idd uitzoeken waar het beste water zit. Meestal zijn het de diepere lagen die beter zijn, maar je kunt geluk hebben :D

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:30

Ik lees ook even mee... Wij hebben ook een waterbron op ons terrein gevonden van ca 11 meter diep.. Onze buurman vertelde dat hij ook een bron had laten slaan, maar dat dit water rood was en de paarden het ook niet wilden drinken! Laatst sprak ik weer een andere paardenhouder en bij hem drinken de paarden het ' rode' water wel gewoon... Beetje tegenstrijdig dus! Kan het daadwerkelijk kwaad als de paarden het wel zouden drinken? Lijkt me toch niet bevordelijk zoveel ijzer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:57

Té veel is ook niet goed. maar over de hoogte van het 'té' zijn de meningen verdeeld. OOk zal het ene paard er beter tegen kunnen dan de ander.
Ik zulke gevallen zou ik persoonlijk er niet graag aan beginnen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:56

je kan het altijd ff laten testen toch, dan weet je het zeker :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:16

Bij mij zit er ook wat ijzer in het grondwater, maar het is enkel wat bezinksel. Ik heb het laten testen en het is geschikt gevonden als dierendrinkwater. Drink het zelf ook nog wel eens, het heeft geen apart smaakje ofzo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:23

Van teveel ijzer in het water kunnen de paarden ziek worden. Laten testen en advies vragen is aan te raden.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:56

DubbelDun schreef:

Ik zou dit graag willen realiseren maar na 10x grondig door te lezen begrijp ik nog niet hoe dit precies werkt.
als ik water laat lopen in een bak waarvan het ijzer naar beneden is gezakt komt het ijzer op de bodem meteen weer omhoog.
Voel mij echt blond nu... :\

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:56

Al een wat ouder topic, maar hoop dat ik er nog wat informatie uit kan halen. Ik heb mijn water laten testen bij de GD en het ijzergehalte blijkt veel te hoog; bijna 15 mg per liter. De overflow methode klinkt goed, ik zou hiervoor drie grote 1000 liter vaten kunnen gebruiken, maar vraag mij dan inderdaad ook af, wanneer je de eerste ton blijft vullen of het bezinksel dan niet telkens omhoog blijft komen. Of is het echt zo dat het ijzer dan in de lucht verdwijnt en het bezinksel minder erg is?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:16

ijzer verdwijnt niet in de lucht...
Als je sproeit met ijzerhoudend water en het water verdampt blijft er een ijzeraanslag achter op je zand.
Zo ook in je waterton of je leidingen.

lieketje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:19

Ik heb hier ook al een tijdje last van, ik ga ook maar eens de overflow methode proberen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:26

Ik zit ook met dit ijzerhoudende water. We gebruiken het niet als drinkwater. Maar ik vraag me af of het kwaad kan om dit te gebruiken om het weiland te beregenen. Iemand hier ervaring mee?

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:50

Hoop nog op tips van een scheikundig onderlegd persoon ;) wanneer ik mijn grote drinkbak vul met het (ijzerhoudende ) water zit er de dag erop een soort olie achtig filmpje op. Is dit de ijzer oxidatie? En is dit schadelijk? Stel dat ik het in een vat had gedaan met aan de onderkant een kraantje, is het daar onderin dan na een dag wel (relatief) ijzervrij? Bvd voor reacties :)