Paddock paradise: niet voor iedereen weggelegd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Paddock paradise: niet voor iedereen weggelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 18:44

Ik heb enige tijd geleden voor de eerste keer iets gelezen over paddock paradise, en toen leek me dat een fantastische manier om je paard te huisvesten. De theorie klinkt zo goed: optimaal benutten van je weides, grazen beperken en toch voldoende beweging geven, zoveel mogelijk de natuurlijke leefomgeving benaderen,...

Ik heb toen mijn rijpaard op een pensionstalling gezet waar ze weidegang in paddock paradise aanboden. Op hetzelfde moment heb ik mijn weitje thuis voor mijn pony's omgetoverd tot een paddock paradise.
We zijn nu iets meer dan een jaar later, dus vond ik het tijd voor een evaluatie. We zijn ook bezig met de inrichting van een nieuwe weide en ik moet beslissen wat ik met mijn weide wil gaan doen. Voorlopig heb ik beslist om het niet te doen, ook al zijn de mogelijkheden er wel.

Er zijn een aantal problemen die me zijn opgevallen aan paddock paradise, en ik wou graag eens weten of er mensen zijn die deze problemen ook ondervinden.

Ten eerste is er de kwaliteit van de bodem. De ondergrond in de paden is vanaf het moment dat er een beetje regen valt, echt rampzalig. De paarden staan tot hun knieën in de modder. Daarbij is er echt geen grassprietje meer te bekennen, dus moet er constant hooi worden voorzien. Gezien de slechte kwaliteit van de bodem en het voederen van hooi op één bepaalde plaats, wordt het grootste deel van de paden toch nooit gebruikt en staan de paarden altijd op hetzelfde kleine stukje.
Ook de weides zijn in slechte staat aangezien de hele kudde altijd tegelijk op de weide gelaten wordt en er weer af gejaagd. Op de weide van mijn 2 pony's staat er helemaal geen grassprietje meer, terwijl er even verder 2 paarden op een stukje van dezelfde afmetingen wel nog een groene weide hebben (geen paddock paradise)

Ten tweede merk ik op dat de paarden geen energie hebben. Er is geen gras meer dus de paarden kunnen nooit grazen. Ze worden gedwongen om veel rond te lopen (de afstand tussen de hooiruiven en de waterbakken), ook als de bodem echt heel slecht ligt. Ze zijn dus al moe voor je wil beginnen rijden. Mijn paard staat sinds een tijdje terug op een gewone wei en ik heb echt een heel ander paard, zelfs zonder krachtvoer is hij energiek en bereid om elke dag te werken (hij kreeg in de paddock paradise wel krachtvoer maar er zat echt geen fut in)

Daarom vraag ik me af, is 'natuurlijke huisvesting' wel zo goed als de theorie beweert? Want uiteindelijk houden we ze nooit volledig zoals in de natuur, er zijn een aantal dingen die toch echt wel verschillen. Zo hebben we bijvoorbeeld geen beschikking over enorme hoeveelheden grond, wat in de natuur wel het geval is. En een andere belangrijke factor is dat we rijden met onze paarden. In de natuur loopt een paard een hele dag rond maar hoeft hij daarna niet nog eens te werken voor zijn ruiter.

Wat denken jullie van paddock paradise? Merken jullie ook deze problemen of zijn jullie hier juist wel blij mee?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:51

Interessant, ik heb tot nu toe alleen nog maar hele positieve verhalen gehoord over zo'n paddock paradise maar ik kan me goed voorstellen dat de problemen ontstaan die jij opsomt.

Vorig jaar zomer stond paardje van mijn dochter 24 uur per dag in de wei in een groep, geen paddock paradise maar dat was inderdaad niet bevordelijk voor de training, snel te weinig energie. Heb me daarom wel vaker afgevraagd of het voor paarden die echt moeten presteren ideaal zou zijn.
Ook vraag ik me af hoe je het doet met aparte voerbehoeftes?

Ik heb zelf geen paddockparadise maar wel een stuk wei die eigenlijk een paddock geworden is omdat ze daar opstaan wanneer ze niet mogen of kunnen grazen, dus de hele winter. Ze staan voornamelijk bij het voer of in de schuilstal en soms trekken ze een sprintje of spelen ze, tenminste de wat jongere.

Ga eens meelezen want ik ben benieuwd naar de ervaringen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:53

De bedoeling van een pp is dat de paarden uitgenodigd worden meer te lopen, dat het voer verspreid wordt gegeven, dat voer en water bijv verder bij elkaar weg te vinden zijn.
Dat de bodem er niet tegen kan veel belopen te worden, dat er te weinig gras is, dat de paarden geen energie meer hebben is geen tekortkoming van het pp idee, maar van de houders van het pp.
Naar mijn mening moet je zorgen dat de paden beloopbaar blijven (zand of bestraten) en dat de paarden qua voer niets te kort komen. Daarbij moet je als eigenaar/stalhouder ook het welzijn van de paarden in de kudde in het oog houden, en zorgen dat de laagsten in rang genoeg te eten krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat een paard in een pp futloos wordt omdat het teveel moet lopen. Dan is er denk ik iets anders aan de hand. Dat rijden wat de gemiddelde recreatieruiter doet, stelt niet heel veel voor vergeleken met de afstanden die een wild paard aflegt.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:53

Ik hou mijn paarden in een semi paddock paradise, het hooi moet je op verschillende plekken leggen zodat ze ook beweging krijgen. De 2 paardjes van mij hebben zo altijd de mogelijkheid tot eten zonder ruzie....
De grond heb ik goed gemaakt door voor de stal een betonnen uitloop te laten plaatsen van 4 bij 4 en daaromheen echt goed bouwzand laten storten en op een ander gedeelte houtsnippers. Het grote weiland was dicht tot gisteren; als ze daarheen willen moeten ze eerst een pad van 3 meter breed en 60 meter lang afleggen;wat ze graag doen!:P In de winter en herfst hebben ze dus een kleinere paddock paradise (gemiddelde grootte zo'n 20 meter bij 30 meter en in de lente en zomer hebben ze 2 hectare tt hun beschikking.
Mijn paardjes houden van beweging, lekker rollen en rennen en ben sssupper blij dat ze niet op stal in een box moeten..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:57

TS wat jij nu aangeeft heeft gewoon te maken met hoe je bodem is, hoe groot je je PP maakt en het hoeveelheid paarden. De laatste 2 zaken moeten in verhouding zijn.

Als de kwaliteit van de bodem gewoon slecht is zou je meer moeten inzaaien en meer van weilanden moeten wisselen, zodat er deels weilanden op rust kunnen.

Hooi voeren op een bepaalde plaats is ook niet zoals het in een PP bedoeld is, voeren op meerdere plekken is dan verstandiger.

Samengevat hoe het bij jou van toepassing is:
- Een Paddock Paradise moet in verhouding met het aantal paarden groot genoeg zijn
- Er moeten verschillende weides op rust kunnen
- Er moeten meerdere voederplaatsen komen
- De paarden moeten zelf en in eigen 'gekozen' groepjes van het PP gebruik kunnen maken, dus niet met z'n allen erop en met z'n allen eraf.

Zoals jij het in je OP beschrijft klinkt het niet als een PP, omdat er in principe niet volledig in de basisbehoeften van het dier wordt voorzien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:03

Pony's op kleine PP, geen krachtvoer, vrijwel onbeperkt foliehooi en energie voor 10. Slowfeeders (weet ik eigenlijk niet PP maar in Nederlands klimaat een must) staan op verharding tegen de drek. Gras is wegens gras gerelateerde seme pony toch flink beperkt (er is dus altijd te grazen, want ik beperk de uren ipv het oppervlak). Paden worden inderdaad modderig, maar nooit echt diep (onderlaag is keihard aangestampt en die krijgen ze niet zomaar stuk).

Ik heb controle over hoeveel ze eten, ze lopen op verschillende ondergronden en ze kunnen elkaar ontlopen. Oudste wordt er alleen maar beter van en jonkies kunnen lekker spelen.

timokyana

Re: Paddock paradise: niet voor iedereen weggelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:14

Hier 1 groep volgens paddock Paradise principe,en twee dames semi.
Geen gebrek aan energie en de bagger heb ik voor een groot deel opgelost door flinke stukken te bestraten. ze kunnen zo altijd droog staan/liggen als ze willen. Ik voer uit slowfeeders. Hier is het zeker wel een succes! In de zomer beperkte weidegang zodat de weides ook in orde blijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:14

Het zal voor mijn weiland niet te doen zijn; verkeerde grondsoort en dan houd ik geen gras meer over of ik moet heel veel geld erin stoppen om alles af te graven en zand te storten met drainage, maar ja... Dan heb je alsnog geen gras.
Dus het is zeker niet voor iedereen weggelegd.

(Heb nu rondom de stal bestraat voor alleen de winter en klein stukje weiland opgeofferd dat ze mogen vernielen. De rest is gewoon wei)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:16

Mijn ervaring met Paddock Paradise is dat het meer Paddock Hell is, maar dat is sterk afhankelijk van de bodemsoort en het aantal paarden wat er op het gebied loopt.

Het principe vind ik geweldig, nog altijd, maar van de werking in Nederland (met de natte bodems en de vaak kleine oppervlaktes waarop alles maar moet passen) ben ik niet overtuigd.

Ook hier ervaring met paarden tot de knieën in de modder, kapotgelopen blubber paden en lastig om alles bij te houden. In zomerse tijden echter wel weer heerlijk!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:17

Wat mij betreft zijn er bij een goed aangelegd paddock paradise geen problemen die je met een meer traditionele weide-indeling niet ook zou hebben onder vergelijkbare omstandigheden :)

Om dat even m.b.v. je post uit te leggen:

GeekGirl schreef:
Ten eerste is er de kwaliteit van de bodem. De ondergrond in de paden is vanaf het moment dat er een beetje regen valt, echt rampzalig. De paarden staan tot hun knieën in de modder.

Dit komt wat mij betreft niet doordat het een PP is, maar gewoon doordat het weiland is :P
Met een gewone wei of paddock zou je dit toch ook gewoon hebben :P

Citaat:
Daarbij is er echt geen grassprietje meer te bekennen, dus moet er constant hooi worden voorzien.

Zelfde verhaal :) Als je geen pad rondom de wei had gehad maar ze op het hele stuk hadden gelopen, dan had er toch niet ineens meer gras op hetzelfde perceel gestaan? :P Wanneer je je paarden op 1 grote wei zet dan vreten ze alles kaal, immers.

Verdeel je je wei in verschillende stukken, of dat nu bvb. 4 stukken vierkante wei zijn of 3 stukken wei met daaromheen een pad, dan kun je tenminste nog afwisselen en stukken wei sparen zodat ze langer met het gras doen :)

Het extra voordeel van een pad t.o.v. een vierkant stukje wei is dan nog dat ze daarop veel meer rond kunnen lopen :j

Citaat:
Gezien de slechte kwaliteit van de bodem en het voederen van hooi op één bepaalde plaats, wordt het grootste deel van de paden toch nooit gebruikt en staan de paarden altijd op hetzelfde kleine stukje.

Dat is toch ook iets dat je gewoon zelf doet :? Voer je in een normale wei op 1 plaats dan wordt het ook een kliederboel :P
Je moet zelf natuurlijk wel de inrichting zo maken dat ze gestimuleerd worden om veel te lopen :j Zoals het meest voor de hand liggende plaatsen van je water en ruwvoer zo ver mogelijk uit elkaar zodat ze heen en weer moeten lopen.

Citaat:
Ook de weides zijn in slechte staat aangezien de hele kudde altijd tegelijk op de weide gelaten wordt en er weer af gejaagd.

Dit is wederom iets dat je zelf doet? En bij een normale wei toch niet anders is? :) Is toch niet de schuld van een PP op zich :P

Citaat:
Op de weide van mijn 2 pony's staat er helemaal geen grassprietje meer, terwijl er even verder 2 paarden op een stukje van dezelfde afmetingen wel nog een groene weide hebben (geen paddock paradise)

Dat kan natuurlijk ook komen doordat de wei van de paarden toch minder intensief begraasd wordt of dat er daar bvb. betere bemesting is gestrooid ofzo? Nogmaals: bij het verplaatsen van je hekjes gaat het gras niet ineens meer of minder groeien normaal gesproken :)

Citaat:
Ten tweede merk ik op dat de paarden geen energie hebben. Er is geen gras meer dus de paarden kunnen nooit grazen. Ze worden gedwongen om veel rond te lopen (de afstand tussen de hooiruiven en de waterbakken), ook als de bodem echt heel slecht ligt. Ze zijn dus al moe voor je wil beginnen rijden. Mijn paard staat sinds een tijdje terug op een gewone wei en ik heb echt een heel ander paard, zelfs zonder krachtvoer is hij energiek en bereid om elke dag te werken (hij kreeg in de paddock paradise wel krachtvoer maar er zat echt geen fut in)

Dit lijkt me gewoon een voerprobleem, dat ook weer niks per-sé met een PP te maken hoeft te hebben.

Je hebt daar blijkbaar gewoon slecht gras gehad, en nu heb je beter gras? Of in zijn algemeenheid beter voer :)

Kortom: Ik zie echt niks in je hele verhaal dat nou per-sé komt door het anders plaatsen van een paar palen en een lintje.

Dat heeft gewoon met weide- en voerbeleid te maken, dat kun je zowel in een PP als op een simpele wei, als in een paddock op allerlei verschillende manieren regelen.

Heb je de ideale omstandigheden in zowel wei, als paddock als PP dan is voor mij een PP gewoonweg altijd nog iets fijner omdat je daarmee voor jezelf en de paarden wat meer mogelijkheden hebt dan bij een vierkante wei of paddock, maar je kunt het pad ook zien als 1 van de weides als je het "normaal" aan wilt pakken dus je kunt gewoonweg alle kanten er mee op :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:08

De kwetsbare bodrm is herkenbaar. De gebruik van een smal pad is intensiever voor dat smalle strookje dan wanneer je een ruime wei hebt. Daar verdeelt het belopen zich beter over het hele oppervlak.

Bij natte en zachte bodem zijn meestal aanpassingen nodig. Ik ben al een paar jaar beetje bij beetje bezig mijn graspaden aan te passen naar zandpaden. Want nu kan ik de paden in de winter niet gebruiken voor zelf rondlopen, tenzij het flink gevroren heeft. Ik heb dan ook een leefpaddock gemaakt die wel het hele jaar bruikbaar is en ik hoop deze zomer een rondlopend zandpad af te krijgen. Moet nog een verbinding maken van zo'n 90 meter waar geen zand in de ondergrond zat.

Een groter probleem bij mij is dat de paden uitnodigen tot rennen en plotseling stoppen en keren en ik een paard heb met een peesblessure. In de wei is ze veel rustiger en doet geen gekke acties en doet ook geen rengalop, wat ze wel doen op het lange pad van zo'n 350meter. Zeker als ze achter is gebleven of 1 van de anderen gek doet. Ijzers trapte ze geregeld af, nu molt ze nog af en toe een stel springschoenen...

Daarbij heb je eerder ruzie of botsingen op smalle paden dan op een ruime wei, vooral met ruziemakende en agressieve paarden in een grotere groep kunnen daardoor paarden in het nauw komen.

De rest van de problemen hebben meer met management te maken... Daar kun je wel wat aan doen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 06:53

pmarena schreef:
Dit komt wat mij betreft niet doordat het een PP is, maar gewoon doordat het weiland is :P
Met een gewone wei of paddock zou je dit toch ook gewoon hebben :P

Nee, dat is het hem juist. Net naast de paddock ligt nog een weitje, met exact dezelfde ondergrond, daar staan de hele winter 5 paarden op een veel kleiner stukje en daar groeit er nu wel nog gras. Ik heb hier en daar rondgekeken en de gewone weides liggen nergens zo slecht als de pp, ook al gaat het om hele kleine stukjes waar de paarden dag en nacht op staan.

Verder werd er onbeperkt hooi gegeven en kreeg elk paard krachtvoer volgens zijn behoeften. Mijn paard was niet de laagste in rangorde dus hij kreeg voldoende kans om mee te eten. En toch merk ik dat hij veel energieker is nu hij weer gewoon op de weide staat en niet meer in paddock paradise.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:30

Ik heb ook de mogelijkheden te doen wat ik wil, dus ook gelezen over PP.
Mijn keuze is het niet.
Mijn paarden staan de hele winter op een stuk land. Er staat altijd wat gras, niet erg veel, maar genoeg dat ze altijd willen blijven peuteren aan elk sprietje dat per ongeluk gegroeid is :)
Daarmee lopen ze continue rond, dan zie ik ze vooraan staan, dan zie ik ze achteraan staan.
Omdat ze er niet voldoende aan te eten hebben krijgen ze hooi bij, dat eten ze even op, stilstaand, om daarna toch weer te zoeken naar een sprietje wat ze eerder niet ontdekt hadden :+

De hele wei wordt benut, de hele dag wordt er gelopen.
Het betelend wel dat je op je landje niet teveel paarden moet zetten in natte tijden, anders lopen ze het hele land kapot.
En ik denk dat het daar te vaak mis gaat, teveel paarden op te weinig land. Geen rekening houden met grondsoort.