Wat mij betreft zijn er bij een goed aangelegd paddock paradise geen problemen die je met een meer traditionele weide-indeling niet ook zou hebben onder vergelijkbare omstandigheden 
Om dat even m.b.v. je post uit te leggen:
GeekGirl schreef:Ten eerste is er de kwaliteit van de bodem. De ondergrond in de paden is vanaf het moment dat er een beetje regen valt, echt rampzalig. De paarden staan tot hun knieën in de modder.
Dit komt wat mij betreft niet doordat het een PP is, maar gewoon doordat het weiland is 
Met een gewone wei of paddock zou je dit toch ook gewoon hebben 
Citaat:
Daarbij is er echt geen grassprietje meer te bekennen, dus moet er constant hooi worden voorzien.
Zelfde verhaal
Als je geen pad rondom de wei had gehad maar ze op het hele stuk hadden gelopen, dan had er toch niet ineens meer gras op hetzelfde perceel gestaan?
Wanneer je je paarden op 1 grote wei zet dan vreten ze alles kaal, immers.
Verdeel je je wei in verschillende stukken, of dat nu bvb. 4 stukken vierkante wei zijn of 3 stukken wei met daaromheen een pad, dan kun je tenminste nog afwisselen en stukken wei sparen zodat ze langer met het gras doen
Het extra voordeel van een pad t.o.v. een vierkant stukje wei is dan nog dat ze daarop veel meer rond kunnen lopen 
Citaat:
Gezien de slechte kwaliteit van de bodem en het voederen van hooi op één bepaalde plaats, wordt het grootste deel van de paden toch nooit gebruikt en staan de paarden altijd op hetzelfde kleine stukje.
Dat is toch ook iets dat je gewoon zelf doet
Voer je in een normale wei op 1 plaats dan wordt het ook een kliederboel 
Je moet zelf natuurlijk wel de inrichting zo maken dat ze gestimuleerd worden om veel te lopen
Zoals het meest voor de hand liggende plaatsen van je water en ruwvoer zo ver mogelijk uit elkaar zodat ze heen en weer moeten lopen.
Citaat:
Ook de weides zijn in slechte staat aangezien de hele kudde altijd tegelijk op de weide gelaten wordt en er weer af gejaagd.
Dit is wederom iets dat je zelf doet? En bij een normale wei toch niet anders is?
Is toch niet de schuld van een PP op zich 
Citaat:
Op de weide van mijn 2 pony's staat er helemaal geen grassprietje meer, terwijl er even verder 2 paarden op een stukje van dezelfde afmetingen wel nog een groene weide hebben (geen paddock paradise)
Dat kan natuurlijk ook komen doordat de wei van de paarden toch minder intensief begraasd wordt of dat er daar bvb. betere bemesting is gestrooid ofzo? Nogmaals: bij het verplaatsen van je hekjes gaat het gras niet ineens meer of minder groeien normaal gesproken 
Citaat:
Ten tweede merk ik op dat de paarden geen energie hebben. Er is geen gras meer dus de paarden kunnen nooit grazen. Ze worden gedwongen om veel rond te lopen (de afstand tussen de hooiruiven en de waterbakken), ook als de bodem echt heel slecht ligt. Ze zijn dus al moe voor je wil beginnen rijden. Mijn paard staat sinds een tijdje terug op een gewone wei en ik heb echt een heel ander paard, zelfs zonder krachtvoer is hij energiek en bereid om elke dag te werken (hij kreeg in de paddock paradise wel krachtvoer maar er zat echt geen fut in)
Dit lijkt me gewoon een voerprobleem, dat ook weer niks per-sé met een PP te maken hoeft te hebben.
Je hebt daar blijkbaar gewoon slecht gras gehad, en nu heb je beter gras? Of in zijn algemeenheid beter voer 
Kortom: Ik zie echt niks in je hele verhaal dat nou per-sé komt door het anders plaatsen van een paar palen en een lintje.
Dat heeft gewoon met weide- en voerbeleid te maken, dat kun je zowel in een PP als op een simpele wei, als in een paddock op allerlei verschillende manieren regelen.
Heb je de ideale omstandigheden in zowel wei, als paddock als PP dan is voor mij een PP gewoonweg altijd nog iets fijner omdat je daarmee voor jezelf en de paarden wat meer mogelijkheden hebt dan bij een vierkante wei of paddock, maar je kunt het pad ook zien als 1 van de weides als je het "normaal" aan wilt pakken dus je kunt gewoonweg alle kanten er mee op