Discussie over peesbeschermers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kYliieJ

Discussie over peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:21

Gisteren ben ik voor de eerste keer met mijn nieuwe paard naar de clubles gegaan.
Had maandag ook op het terrein gereden en ze liep alsof ze het al 10 jaar deed daar.
Onder de les zei een mede clubgenoot ik zou peesbeschermers omdoen als ik jou was, en als je lang van je paard plezier wilt hebben.
Ik zei ik ben geen fan van peesbeschermers, dat wordt zo warm, en op wedstrijd mogen ze ook niet om. Mijn idee is altijd peesbeschermers om dat de benen/pezen hier niet sterker van worden omdat ze extra steun hebben en ze dus niet geheel op de kracht van haar eigen benen loopt.
Mocht ze op wedstrijd een keer wegschieten is voor mijn gevoel de kans op blessures groter omdat ze dan niet de steun aan de benen heeft die ze normaal heeft van de peesbeschermers.
Wanneer ik zou gaan springen of bosrit doe ik ze wel om voor takken en balken.

Mede clubgenoot deed haar paarden ook beschermers om op de wei.

Ik heb zoiets van dan kan ik me paard beter in een harnas zetten, in een stal van 1 bij 1 met zachte wanden want stel je voor dat ze zich bezeerd.

Ben benieuwd naar jullie mening?

Caira

Re: Discussie over peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:22

Mensen zijn gek, daarom heb ik zoveel paarden, die verzinnen dat soort rare fratsen niet...

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:22

Waarom zou je nu wel poesjes omdoen als je dat nooit gedaan hebt?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:23

Zelf ben ik wel een voorstander van het gebruik van peesbeschermers tijdens de training, maar dat is bij mij gewoon uit voorzorg.
Op de wei of in de paddock niet (tenzij ze voor het eerst erop gaan, dan wel) paarden zijn geen suikerbeesten en kunnen dus wel wat hebben.
Ander verhaal wordt het als het paard het zichtbaar nodig heeft (dus blessures verwondingen etc)

CM_

Re: Discussie over peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:25

Ik train nooit tot zelden met peesjes, en alle paarden hebben hierdoor mooie sterke benen.
Alleen springen en stevige bosritten gaan ze om.

Dus lekker houden zo ;)

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:28

Ik heb ze alleen bij springen om, puur voor bescherming

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:28

Mijn vorige pony had nooit beschermers om. Ze had ze gewoon niet nodig, nooit last gehad van blessures oid. Wel kreeg ze artrose op haar 16e helaas..
Mijn huidige paard wil nog wel eens gek doen met de beentjes ( :+ ) en hij strijkt als een gek met de achterbenen. Hij heeft dus wel strijklappen om en ook beenbeschermers (geen peesjes, de Pagony dressage boots) om de voorbenen. Ik zoek wel naar de juiste beschermers, bandages doen bijvoorbeeld meer kwaad dan goed in mijn ogen en die zal ik dan ook nooit omdoen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:30

Ik rijd er eigenlijk nooit mee maar zoals de meesten hier zeggen idd met springen of bosrit wel voor invloeden van buitenaf.

Ze gaf nog een argument: die van mij die zweeft vrij aardig met der benen, en omdat ze zo actief liep was het verstandig om ze om te doen.

Fijn dat er mensen hier mij mening ook hebben, dacht al dat ik een domme muts was haha

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:31

Zou alleen beenbeschermers gebruiken als je paard ook daadwerkelijk veel aantikt of strijkt of je inderdaad iets risico vols gaat doen zoals springen. Vanwege de warmte en omdat ik het idee heb dat ze er soms juist meer van gaan stikken en strijken omdat het toch geen pijn doet en het dus niet uitmaakt.

Maar peesbeschermers zitten te los en op de verkeerde plek om echt veel steun te bieden dus ik zou me geen zorgen maken om teveel steun aan de benen. Hij zit namelijk alleen om het pijpbeen en niet om het gewricht. Dat is net als het intapen van het stuk tussen je elleboog en je pols, dat doet niet zoveel. Als je ergens steun aan wilt moet je het gewricht intapen en ook nog vrij strak meestal.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:34

Ik heb geen eigen paard, maar eigenares van mijn verzorgpaarden doet het nooit om. We rijden meestal in het bos. Ik vind het totaal niet nodig en ben blij dat zij er ook zo over denkt :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:36

Dat peesbeschermermers de benen ondersteunen is een fabel, ze beschermen alleen tegen dingen van buitenaf. Je maakt de pezen dus niet zwakker door ze te gebruiken.

Ik gebruik ze alleen met springen en buitenritten, maar als hij zou strijken of zichzelf aan zou tikken zou ik ze wel gebruiken. Voorkomen is beter dan genezen.