Naar de wei brengen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suusje1996

Naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 08:17

Jaja vandaag is het zover! Dan morgen de paardjes weer voor het eerst het land op! Nu is het probleem dat mijn pony mij altijd omver trek zodra hij weet dat hij het land op mag. Vorig jaar is hij daardoor ook mis gegaan en rende mijn pony gewoon de weg op.Gelukkig stopte de auto en is er verder niks gebeurd maar de schrik zat er wel goed in!

Nu is mijn vraag weten jullie misschien hoe ik hem het beste mee kan nemen? Hengste ketting heeft geen zin die had ik vorig jaar ook om toen die mij omver trok.

Alvast bedankt groetjes suzanne

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:20

Het touw `los` door het halster heen, dus niet vastklikken. Bij het lopen heb je dan de 2 uiteinden van het touw in je hand, met loslaten hou je het deel met de knip eraan vast, het andere deel los en klaar.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:23

Eerst gaan rijden zodat ze al beweging heeft gehad en dan een zweepje mee zodat je haar kan corrigeren als ze voor je uit begint te lopen. Zorg ervoor dat ze met haar hoofd ter hoogte van je schouder blijft lopen.
Als er meerdere paarden de wei op gaan, haar als eerst op de wei zetten zodat ze niet aar haar vriendjes wilt/kan rennen.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:24

Is er niet iemand die je hierbij kan helpen? Juist niet zomaar los laten anders loop je elke keer tegen het zelfde probleem aan. Even laten wachten voordat het touw en halster afgaat en rustig laten staan daarom handig als er iemand is die je hierbij kan helpen als het alleen niet lukt.

suusje1996

Re: Naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 08:28

Dankjewel allemaal!

Hij begint dus al een heel stuk voor het weiland. Dus het touw dan zo er los doorheen doen lijkt mij dan lastig. Idd volgende x met zijn 2e meestal doe ik dat al dat iemand het hek voor mij opendoet zodat hij dan niet meer de weg op kan rennen. Zweepje hem ik ook al geprobeerd maar dan zet hij gelijk zijn hals erop als ik hem een klein corrigerend tikje geef op zijn borst.
Ook gaan wij nu met een aantal paarden tegelijk. Is idd ook een goed idee om hem dan als eerste te laten

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:40

Zorg voor een rond draaiend touw voor hem. Je kunt daarvoor de uiteinde van je halstertouw gebruiken als het lang genoeg is. Als hij te hard loopt, loopt hij daar in. Hij zal schrikken en weer naar achteren gaan. Als hij toch nog te veel bezig is met de wei, geef hem een schreeuw of vraag op en andere manier zijn aandacht. Vraag hem bijvoorbeeld zijwaarts te gaan. Hij moet zijn aandachbij jou houden! Doe dat vanaf het begin anders ben je te laat.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:51

Je kan ook een hoofdstel over het halster heen doen, met een bit heb je nou eenmaal meer te vertellen.
Op de stal waar ik heb gewerkt stond een ruin die ik dus echt alleen zijn box uit kon halen met een hoofdstel en longeerlijn anders trok hij mij het erf over.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:53

Misschien je hoofdstel omdoen? Heb je zoiezo al veel meer controle over hem en inderdaad even een zweepje mee om hem te corrigeren

TessaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:57

Goed streng aorden voor die pony! Mijn ppny doet et ook. Onderweg een paar keer stil laten staan als die sneller gaat lopen. En indsrdaad een zweepje mee, je hoeft hem natuurlijk niet in elkaar te meppen, maar daar mag je bes een tik mee geven als die niet luisterd. Succes

XmyloewX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:01

Doe je grondwerk met hem? Heeft hij respect voor jouw eigen ruimte?
Ik heb zelf ook zo'n veelste enthousiaste alles omverlopend paard, geweldig leuk natuurlijk :-)
Ik heb haar aan haar halster met leadrope. Als ze langs mij wilt geef ik ons stop teken, reageert ze niet zwaai ik met het touw en moet zij achterwaarts. Dit zit er bij haar zo goed in door het grondwerk en loswerken dat ze nu netjes achter me blijft, zelfs als ze het land weer op mag.

Als je een beetje bang bent en je paard niet duidelijk kunt vertellen dat hij echt niet voor jou langs mag zou ik even iemand anders vragen. Ik doe de eerste dag het land op ook vaak paarden van mensen die het spannend vinden. Zo zou ik het zo aanpakken.
Succes!

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:13

Ik zou zeker geen hoofdstel aan doen.
Als hij zich dan losrukt en op het touw/de teugels gaat staan ben je verder van huis.
De eerste keer de wei op is altijd spannend.
Zorg in ieder geval dat er iemand op tijd het hek open doet.
Misschien kun je met touwen of kruiwagens iets afzetten zodat hij niet de weg op kan.
En de eerste keer zou ik ook niet steeds het paard stil zetten als hij te hard loopt.
Meestal worden ze daar drukker van.
Gewoon lekker doorstappen, corrigeren als hij te opgefokt word.
Dan kun je morgen als de nieuwigheid er af is met opvoeden beginnen.
Succes.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:46

Wat je ook kan proberen, maar als hij sterk wordt geen zin heeft, is zodra hij ook maar een beetje sneller gaat dan jij wilt, omdraaien en terug lopen naar zijn stal. Even een paar minuutjes met rust laten en als hij weer rustig is nog een keer proberen. En dit herhalen tot hij uiteindelijk braaf en in jouw tempo met je mee stapt.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:51

Neem een emmertje lekkers mee. Leid hem daar mee af. Je kan ook nu alvast beginnen met oefenen. En inderdaad een hoofdstel.

Lopen er ook andere paarden mee?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-04-13 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:40

En hoe is jet gegaan en hoe heb je het gedaan (ik bedoel heb je nog hulpmiddelen gebruikt)?

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:13

Je kunt inderdaad het beste het touw door het halster heen doen!
Ook onderweg een paar keer stilstaan is goed. In de wei probeer je hem vast te houden en rondjes te draaien en stukjes te laten lopen, zodat hij weet dat hij pas mag als jij het zegt. Probeer ook niet zo'n houding aan te nemen van: oke, nu ben je los. Ga dan maar. Als je paard los is, geef hem dan iets lekkers. Als hij zich lostrekt, kun je hem het beste helemaal opnieuw de wei in te laten lopen ipv er haastig inzetten. Elke keer streng zijn is belangrijk. Pony van een kennis had dit ook en na lang streng zijn en stil te laten staan, rondjes draaien loopt hij er al veel beter in.

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 01:38

Dankjewel allemaal voor jullie reactie!

Zelf heb ik hem niet meegenomen. Was er veelste zenuwachtig voor en dat voelt hij natuurlijk gelijk. Degene die hem meenam had hem met de hengsten ketting en een gewoon touw eraan. Longeerlijn had ik ook aan het halster vast geklikt en die had ik zelf losjes vast voor als hij ging rennen dat we hem samen om konden trekken(niet helemaal om natuurlijk maar als hij zijn hals erop zet wilt hij al gaan en dan gewoon een rondje draaien) gelukkig is dit helemaal niet nodig geweest. Hij was zo braaf. We zijn het stukje weiland ingelopen en we hebben eerst een paar rondjes toen we hem nog vast hadden met hem erdoorheen gewandeld en daarna pas los gemaakt. Jammer genoeg kan hij niet zo vaak de wei op ivm zijn cushing maar we gaan het zeker vaker proberen als de grasjes niet meer zo vers zijn

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:36

je zou ook een hoofdstel kunnen omdoen, dan heb je meer controle.
ik vind dat idee van dat ronddraaiend touw ook wel goed! :D