Hoe paard laten wennen aan een spuitbus/spray?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

catzkillz

Hoe paard laten wennen aan een spuitbus/spray?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 14:54

Paardlief is als de dood voor een spuitbus :( Heb zo'n spray om z'n manen en staart te ontwarren en een beetje te laten blinken maar als ik ermee spuit (hoeft zelfs nog niet op hem te zijn) denkt hij al dat hij vermoord gaat worden.
Een kanjer van een ruin, maar oh wee als hij die spuitbus nog maar ziet staan.
Dus bij deze de vraag,..

Hoe leer je je paard wennen aan zoiets? Had al geprobeerd van eerst naar beneden te spuiten, dus nog niet tegen hem, maar dat hij gewoon het geluid al eens hoorde, en hem dan aan de bus te laten snuffelen, maar het mag niet baten. Hij zou halster, touw en datgene waar hij aan vasthangt kapot trekken om maar weg van die bus te komen..

theedoos

Re: Hoe paard laten wennen aan een spuitbus/spray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:58

ik maak altijd een sissend geluidje en richt mijn rug naar mijn paard toe, zodat ze de spuitbus niet zien. Eventueel zou je het ook in je handen kunnen spuiten en het daarna met je hand inbrengen. Of op de borstel spuiten en het er direct inkammen. Mijn paard is er zo ook gewend aan geraakt. Zette ze overigens nooit vast op zo een moment, dan was er meer paniek dan wanneer ze los stonden.
Hoop dat je er iets aan hebt :)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 15:00

Deed je het dan in de stal of in de paddock ofzo? Want ik denk dat als ik hem niet vasthang dat hij de benen neemt op dat moment :)
In mijn handen spuiten of op de borstel is inderdaad wel een goeie tip, zo kan ik het ook eens proberen.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:00

ik smeer het er eerst met me hand erop, en dan ga ik heel voorzichtig en zacht spuiten, als hij/zij niet reageert ga ik ietsje harder spuiten en zo door.
bij mij is het gelukt, nu vind me verzorgpony het alleen stom en vies ruiken. (naar knoflook haha)

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:02

gewoon heel veel spuiten, desnoods met een fles water en je niet te veel aantrekken van zijn schrikgedrag. Het is tenslotte niet eng en dat moet je hem laten weten. Pas stoppen wanneer hij rustig is.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:03

Bij hem in de buurt houden, rustig ernaar laten kijken.
Zodra hij ontspant de knop een beetje indrukken zodat er een zacht sissend geluidje uit komt en lucht.
Wanneer hij daardoor schrikt zacht doorspuiten.
Zo opbouwen en steeds wat harder spuiten.
Uiteindelijk naar het lichaam bewegen en als hij dan ontspant gewoon voorzichtig inspuiten :)
Dat hielp bij mij wel :j
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 29-04-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:03

Een spuitbus met water vullen en daarmee spuiten zolang totdat hij er niks meer op geeft. Zo oefenen en dan op een gegeven moment zijn ze er aan gewend.
Paard nooit vast zetten!

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:06

catzkillz schreef:
Deed je het dan in de stal of in de paddock ofzo? Want ik denk dat als ik hem niet vasthang dat hij de benen neemt op dat moment :)
In mijn handen spuiten of op de borstel is inderdaad wel een goeie tip, zo kan ik het ook eens proberen.

Ik heb dan het halstertouw wel vast, maar knoop ze gewoon niet vast. Dat deed ik gewoon op de poetsplaats. Of waar je het ook doet :)
Richt in ieder geval niet gelijk die spuitbus op je paard, maar leer het spelenderwijs aan dat de spuitbus helemaal niet eng is.
Als je geen sissend (of spuitend, tja hoe leg je dat uit :P ) geluid wil maken dan kan je ook gewoon heel druk tegen je paardje gaan praten hoe knap en braaf hij wel niet is, het gaat erom dat ze niet alleen dat 'enge' geluid horen. Mijn fjordje kikt erg op complimentjes, en vind het dan ook helemaal geweldig als je braaaaaaaaaf bijna roept, en vind zichzelf dan ook helemaal geweldig op zo een moment.
Beloon, en oefen geregeld. :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:09

Gewoon eerst dat geluid "tsssjj'' maken tijdens het poetsen.
Als hij dat niet eng (meer) vindt, maak je dat sisgeluid met een spuitbus in je handen.
Als hij dat niet eng (meer) vindt, dan ga je spuiten en blijf je zelf alsnog dat geluid maken.
Werkte prima bij mij :j
Laatst bijgewerkt door Monchou op 29-04-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:09

CinTwiZo schreef:
gewoon heel veel spuiten, desnoods met een fles water en je niet te veel aantrekken van zijn schrikgedrag. Het is tenslotte niet eng en dat moet je hem laten weten. Pas stoppen wanneer hij rustig is.

yups zo doen wij dat ook. gewoon spuiten en laten merken dat het niet eng is. als je telkens stopt op zijn reactie denkt hij juist dat het eng is.
en vooral niet teveel geruststellen maar negeren. maak je alleen maar zenuwachteriger (als dat een woord is )van

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 15:10

Goed, dan weet ik wat me te doen staat :)

Vegas is echt een aansteller van jewelste, we hadden gisteren een fotoshoot en op een gegeven moment moeten we portretfoto's nemen, weet meneer niets leuker om dan nét voor de foto te gaan rollen.. resultaat paard vuil en z'n hoofdstel vuil. Begin ik hem te borstelen om hem toch terug iets witter te krijgen, wil ik ook even het hoofdstel een beetje proper maken, schrikt hij daar toch ook weer van zeker.. Beest weegt een halve ton maar "oh wee als dat borsteltje aan mijn hoofd komt!" Hij is helemaal niet hoofdschuw ofzo, dus weet niet waarom hij zich weer zo moest aanstellen :p Om maar niet te beginnen over hoe veel schrik hij wel niet van een duif heeft -__-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:12

Waar het eigenlijk om gaat is dat je niet moet stoppen met spuiten voordat hij rustig doet.
Dus gewoon een spuitbus met water en niet vastzetten maar rondjes om jou heen laten lopen en als hij blijft staan stop je met spuiten.
Dat iets wat je echt heel snel kan leren als je het maar goed doet, nooit stoppen als ie paniekerig is.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:12

daarom.... niet zoveel op zijn gedrag letten maar gewoon doen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:19

Wat ikzelf toepas heb ik gelezen op de site van paardnatuurlijk.nl, waar deze quote ook letterlijk vandaan komt:

Citaat:
Vliegenspray

Bij dit kunstje draait het voornamelijk om timing.
Om te oefenen gaat kun je het beste een oude flacon gebruiken en die vullen met water. Hiermee verspil je geen dure vliegenspray en het bespaart je wroeging als je eens wat langer door moet gaan met sprayen...
Ga bij voorkeur met je rug naar de wand staan en hou je paard op twee meter afstand van het halster vast. Begin met sprayen van het paard af. Als je paard probeert weg te rennen ga je gewoon door met sprayen... Indien nodig loop je mee aan het touw, maar hou dezelfde afstand. Er komt een moment dat je paard even stil staat, en dat is het moment waarop je onmiddellijk stopt met sprayen. Herhaal dit een paar keer, tot je paard door heeft dat stilstaan het sprayen doet stoppen. Ga dan iedere keer iets langer door, bouw het langzaam op. Gaat je paard toch weer rennen dan stop je natuurlijk zowiezo niet. In een weer wat later stadium stop je pas als het paard het hoofd omlaag beweegt. Als dit allemaal goed gaat begin je pas met de spuit op het paard te richten, de kans is groot dat hij stil blijft staan, en uiteraard beloon je dit weer door gelijk te stoppen. Na een aantal van dit soort sessies heeft je paard geleerd dat ontspanning effectiever is dan ontsnapping, en dat het eigenlijk allemaal nog niet zo erg is. Door het juist toepassen van de correcte timing is ieder paard voor ieder eng object te desensibiliseren.

Die van mij vond het eerst ook eng maar nu totaal niet meer! :) Succes!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 15:31

Bedankt iedereen!

hartjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:16

door te gaan fluiten en er dan in te spuiten