Regenwater van asbestdak opvangen schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Regenwater van asbestdak opvangen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 08:53

Ik heb eindelijk een eigen stuk voor mijn paarden. Helemaal happy.
Alles is er, incl. weiland. *\o/*

Echter loop ik tegen de volgende zorg aan.

Water is er niet. Sloot water is geen optie want de kassen om de wei heen lozen hun water erin en dat is geregeld wittig van de bestrijdingsmiddelen (denk ik). Dat ga ik dus echt niet geven!
Water meenemen van huis doe ik nu, maar dat is eigenlijk behoorlijk lastig.
Daarbij ga ik 2 plekjes verhuren en voor 4 paarden water meenemen is echt niet te doen.

Nu heb ik de regenpijp van de buren aangesloten op mijn waterbak. Echter is dit dak van asbest en ik weet niet of dit wel oke is om te drinken. Het water wat van dit dak afkomt is niet helder, maar een klein beetje bruinig.
Het dak is al oud, maar wel in goede staat.

Nu is mijn vraag, komen er asbest stofjes mee van dit dak?
Is het veilig mijn paarden dit water te laten drinken?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:56

Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 29-04-13 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:59

Pfoe, ik zou het risico niet willen lopen denk ik, zeker niet aangezien het kennelijk niet helder is.
Kan je niet een watermonster laten testen op de aanwezigheid van asbestvezels? Dan weet je zeker dat er geen astbest in zit zolang je dit ook periodiek herhaalt (en als er wel astbest in zit is het dak van de buren niet goed meer ;) Dat is voor hun ook handig/ belangerlijk om te weten zodat ze er wat aan kunnen doen. )

sjouk_L

In principe is asbest alleen gevaarlijk als het afgebroken wordt en dan stof geeft. Dit stof is dan ook enkel gevaarlijk voor de longen bij inademen. Water breekt asbest als het goed niet af, en al zou het dat doen, dan nog stoft het niet. Dus zou het gewoon moeten kunnen. Anders zou het ook gewoon zo gevaarlijk zijn voor mensen en dat is het niet.
Wel zou je eten kunnen kijken waar dat bruin vandaan komt, dat lijkt mij eerder een soort alg of mos van het dak. Simpele viezigheid zou je denken.

xanax

Maskers enz dient voor als je de platen zou breken (dan komt het stof vrij),

Dak even afspuiten met hogedrukreiniger als het water bruin is, daarna moet dat wel ok zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:03

Mijn paarden krijgen al jaar en dag water van een asbest-dak :)

Water is echter wel helder en ruikt niet slecht of dergelijke.
Paarden blinken nog steeds als spiegeltjes!

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:11

asbest is vooral gevaarlijk in de vorm van stof, in water geeft het geen problemen. Een groot deel van de waterleidingen zijn zelfs van asbestcement gemaakt.
Het is beter om het dak niet met een hogedrukspuit te bewerken omdat je dan asbestvezels los kan spuiten. Ingeademde asbestvezels zijn gekend als bron van longkanker.

Ook hoef je niet echt schrik te hebben van het wit in het slootwater, dit is waarschijnlijk gewoon kalk dat gebruikt wordt om de kassen tegen te veel zonlicht te beschermen. Tuinders passen heus wel op om op het oppervlaktewater bestrijdingsmiddelen te lozen, de boetes zijn hoog en zeker wit afvalwater geeft een mooi spoor naar de bron van het kwaad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:42

mocht het opvangen niet lukken, is een grondwaterput geen optie?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:59

Asbestvezels in water en voedsel leveren geen gevaar op voor de gezondheid. Asbest is alleen gevaarlijk als vrijgekomen asbestvezeltjes, bijvoorbeeld door slopen, opdwarrelen in de lucht die u inademt. Ingeademde vezels nestelen zich in de longen en na verloop van tijd kan dat de oorzaak zijn van verschillende ziekten waaronder kanker.

Bron: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=212226

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 13:45

Bedankt voor de reacties!

Ik moet zeggen dat ik het nu nog niet echt weet. De meningen verschillen nogal.
Er wordt geroepen dat het in drinkwater geen kwaad kan, maar in de link naar een ander topic hierover zijn er weer onderzoeken genoemd dat het wel degelijk kwaad kan...

Ik denk dat ik toch maar een andere oplossing ga zoeken dan regenwater opvangen van dit dak. Ik zou het mezelf niet vergeven als toch over een aantal jaar blijkt dat het wel degelijk schadelijk is.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 13:47

Lynn_Nikita schreef:
mocht het opvangen niet lukken, is een grondwaterput geen optie?

Dat is een optie, maar officieel moet je er vergunning voor aanvragen volgens mij.

Gezien ik nog steeds niet overtuigd ben dat het regenwater van een asbest dak niet schadelijk is, ga ik hier eens naar informeren.

Shirley

Re: Regenwater van asbestdak opvangen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:19

Even los daarvan ( zelf zou ik het ook overigens ook niet drinken, dus ook niet aan m'n dieren geven ;) ) hoe ga je het doen wanneer het niet regent ?

Meestal drinken de paarden dan ook juist meer, dus een dubbelgroot probleem.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:52

asbestplaten worden idd alleen schadelijk wanneer er een stuk uit is gesloopt oid. en er delen vrij komen. ik zou het mijn paarden ook niet geven...
kun je geen pomp slaan? voor 4 paarden geen overbodige luxe...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:40

xanax schreef:
Dak even afspuiten met hogedrukreiniger als het water bruin is, daarna moet dat wel ok zijn.

Dat is per wet verboden, en voor een goede reden; door de (hoge) druk kunnen er wel asbestvezels vrijkomen. Niet doen dus.

Water opvangen van platen met asbest die in goede staat zijn is geen probleem. De vezels zijn alleen gevaarlijk bij inademing.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:44

En anders en zo'n grote tank neer zetten en die eens in de zoveel tijd vullen met de tuinslang van de buren?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:46

Papagroom heeft mooi spul om biologisch het dak schoon te krijgen. Dat mes snijdt aan twee kanten. Je buren een mooi schoon dak, je paarden schoon water.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:49

Amiigo schreef:
En anders en zo'n grote tank neer zetten en die eens in de zoveel tijd vullen met de tuinslang van de buren?

Of zo'n 1000 liter tank op een aanhangwagentje en dan gewoon af en toe heen en weer rijden naar huis.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:00

Misschien laten onderzoeken wat er in het water zit van de sloot? Want als daar allemaal rotzooi in zit kun je ook geen grondwater gebruiken en lijkt het me ook dat dit in het gras komt..

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:03

nee, is niet schadelijk, heb het 14 jaar gedaan.
asbest komt alleen vrij als de platen breken of je ze gaat versnijden.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:07

xanax schreef:
Maskers enz dient voor als je de platen zou breken (dan komt het stof vrij),

Zou het idd ook zo oplossen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:17

Niet met een hogedrukreiniger een asbestdak op gaan! Mag niet en je zal niet de eerste zijn die zo door een gare plaat zakt en in het ziekenhuis beland met ernstige verwondingen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:21

... en ingeademde asbestdeeltjes ...

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:32

Shirley schreef:
... en ingeademde asbestdeeltjes ...

Als je 10 meter naar beneden klapt heb je best kans dat je dood bent. Dan ga je niet meer dood aan asbestkanker. :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:40

Probeerde ik nog een beetje positief te denken ...-O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:42

Als je zo vreselijk twijfelt bel je toch even een bedrijf dat met asbest werkt?
Die kunnen het je zo vertellen en weten het echt zeker.

Asbest in normale staat, zonder zagen, slopen of doen geeft overigens geen enkel probleem.
Ik zou de hogedrukreiniger er alleen inderdaad niet op zetten, das dan weer niet handig.

Wij hebben een pui met asbest, was teveel om af te voeren zonder pro's dus mijn ouders hebben de hele pui maar verplaatst. :+
Dus niet het asbest blootgelegd, hele pui een paar meter naar voren. Problem solved. :Y)