Voer voor shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Voer voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:15

Hallo,

Hoeveel kost voer voor een shetlander en als een shetlander op een wei staat moet hij dan eigenlijk ook hooi hebben zo ja wat kost dat dan?

Mvg

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:19

Shetlander hebben eigenlijk vrij weinig nodig. Zeker als ze in deze tijd op wei staan. Het gras wordt nu langzamerhand steeds zoeter als je gaat bijvoeren is de kans op hoefbevangenheid vele malen groter.
Mijn shetlander worden nooit bijgevoerd. Ja in de winter krijgen ze een boel wortels appels en brood extra. Ze staan dan op stal en krijgen 3x per dag hooi en niet echt veel ofzo. Maar verder krijgen ze gras, vaak zelfs ook nog midden op de dag niks en dan op de bak. Gezien overdag op sommige dagen het gras voor hun gewoon weg gevaarlijk is (gaat hier wel om 2 zeer gevoellige shetlander waarvan 1 'chronisch' bevangen )
Als het echt een heel klein landje is die eigenlijk kaal is, zou eventueel wat hooi wel aan te raden zijn. Maar dan heb ikh et over modder kale grond. Echt een shetlander hoeft bijna niks te hebben. Hoe meer ze krijgen hoe makkelijker ze ziek worden.

Myraxhorsey

Re: Voer voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:22

Oke maar wat moet ik nou precies hebben dan alleen hooi? en hoe duur is dat dan ongeveer

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:24

Gytrash legt het al goed uit.
Shetlanders hebben weinig nodig en hebben snel kans op hoefbevangenheid en geloof me,dan ben je veel verder van huis.

Een handje basisbrok en een plakje hooi kunnen de meeste shetters het al op doen. En dan is het handje brok eigenlijk al te veel (voor de shetters die niks of weinig doen)

Pakje hooi is gemiddeld een euro of 5-8 ligt er een beetje aan waar je het haalt.
Er zijn nog veel soorten hooi en kwaliteit en ook bemest en onbemest.
Lees je eerst goed in voordat je een shetlander aanschaft.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:30

Hmhm zeker ik ben het met Dav eens. Shetlanders zijn nou eenmaal gevoellig voor die dingen. Zeker als ze weinig werken. En geloof me je wil ze nooit bevangen hebben... het is een dure grap, niet leuk voor de pony. En verschrikkelijk lang herstel punt. En heb je pech zoals mijn manneke cupido had krijg je ook nog eens met een infectie te maken... Ik heb 500 euro in 7 dagen uitgegeven aan mijn ventje. Arme dier had zoveel pijn dat ik hem bijna heb moeten laten in slapen.
en waarom? omdat iemand die dacht dat ze verstand had van shetlander verzorging. Mijn shetlander (toen ik op vakantie was) op de volle wei gegooit heeft voor een hele week. Ik kwam thuis en trof een verschrikkelijk bevangen ventje aan. Dit was 2011 en nu kamp ik nog met kosten. Hij kreeg een infectie vorig jaar die hem bijna het leven koste. Zijn hoeven zijn waarschijnlijk permanent misvormt. Maar gelukkig maakt meneer het nu goed en is hij pijn vrij.
Dus alsjeblieft pas op met wat jij je shetlander voert! Alleen gras leven ze prima op en zelfs dat moet je met mate doen! zeker het jonge lente gras van nu. Een late lente betekend vaak zelfs nog slecht nieuws ook als het zo meteen opeens lekker weer wordt. Denk dat veel shetjes dit jaar sneuvelen aan hoefbevangenheid. Echt dat gras... verschrikkelijk.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:32

Oke dat ga ik ook doen maar waar kun je dan hooi halen eigenlijk bij boeren ofzo?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:34

Het is verschillend,
Mijn shetlander is 6 jaar,
staat met 6 anderen paarden op een wei van 4,5 hectare,
en hij is niet hoefbevangen,
dik is hijook niet want hij wordt gereden door een vriendin van mij en anders longeer ik met hem, of ga wandelen, vd en nh of fietsen!,
En nog veel meer het is verschillend per shet!

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:35

Overal eigenlijk wel. Wij halen het inderdaad altijd bij een boer. Overigens voeren wij in de winter kuil. Dat zijn lekkere makkelijke grote ronde (soms ook rechthoekige) pakken.
Hooi hier kost per strook dus een ongeveer 7 plakkig stuk 3 euro per strook. Als je het bij een winkel haalt zit je al gauw op 10 euro.
Maar als jij je shetlander op grasland hebt staan raad ik je af om hooi bij te geven. Tenzij je ze maar deels op gras zet bijvoorbeeld alleen aan het einde van de dag ofzo iets. Hooi en gras samen wordt heel gauw teveel van het goeie.
Laatst bijgewerkt door Gytrash24 op 28-04-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:37

Oke dus dan hoef ik eigenlijk niks te kopen kwa voer

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:39

Voor shetlander niet echt nee. De meeste mensen die bijvoeren hebben paarden die veel werken. Zoals sportpaarden. Of paarden die wat ouder zijn en wat extra's nodig hebben.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:45

Oke maar ook geen biks ofzo

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:50

In de zomer geen brok en geen hooi. Nergens voor nodig, shets groeien van lucht. In de winter gewoon goed hooi halen (op mp staan vaak ook goede adresjes) en verder niks. Shetjes zijn heel sobere ponyrassen die snel hoefbevangen raken van extraatjes dus hoe leuk het extra voeren ook is:niet doen!

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:58

Ok en in de winter zeker 1x per dag hooi geven

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:01

Ik zou het over de dag verdelen in kleine porties maar als je 1x op de dag voer gelijk genoeg geven. En dan nog niet teveel. Dit verschilt overigens bij elke pony.

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:50

mijne krijgt gewoon mueslie en als ik de volgende dag wat met dr wil gaan doen krijgt ze er biks bij.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 20:11

Ik heb nog een vraagje want ik wil op een stalling staan maar daar is eigenlijk ombeperkt hooi en de paarden eten gewoon van elkaar dus mag dat en ze staan wel in een paddock dus.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:16

's winters hebben ze de hele dag onbeperkt hooi nodig!
Verders kun je af en toe een handje (kruiden) muesli geven voor het lekkere. Een worteltje of appeltje gaat er ook altijd wel in :P

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 20:45

Shetlanders ook?

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:56

Even een vraagje: Wil je, je shetlander heel de dag op de wei zetten of gewoon af en toe?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 21:00

Uhhm ze staat alleen swinters snachts in de paddock

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:02

misschien ook even de zoekfunctie gebruiken? Waarschijnlijk kan je ook heel veel informatie halen uit andere topics :)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:02

dan zou ik wel klein plakje hooi geven. Of eventueel muslie of een worteltje enz...

Jannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:12

Als er genoeg gras in de wei is, geef ik mijn shetlander geen hooi. Ik moet er dan juist om denken dat hij niet teveel gras krijgt, want daar kan hij ook ziek van worden. 's winters is er geen gras en geef ik hem hooi. Ik koop hooi voor drie euro per pakje (dat is erg goedkoop vind ik). Soms krijgt hij ook nog wat brokjes :)