Inentingen etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Inentingen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 21:43

Hallo ik had een vraagje want ik kan misschien een pony kopen maar wat moet je allemaal doen per maand en jaar enzo kwa inentingen en dat soort dingen en welke dingen moeten echt Mvg

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:44

Iedere 3 maanden een wormenkuur, 2 keer per jaar enten (tetanus, influenza), hoefsmid iedere 6 à 8 weken.

Edit: Twee keer per jaar tandarts en een zadelpasser/maker. Erbij nog 2 keer per jaar een Osteopaat en Masseur is ook fijn voor het paard :)

Edit 2: Wormenkuren zijn tussen de €10 en €20 per keer, enten is vaak €25 en de hoefsmid ook (zonder ijzers), de tandarts €50 bij een controle en een zadelmaker €70 voor het controleren, zadel opvullen kost ongeveer €200. Osteopaat is vaak €120 bij het eerste consult, €70/80 bij ieder volgend consult.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 28-04-13 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Myraxhorsey

Re: Inentingen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 21:46

Oke en hoe duur is dat allemaal ongeveer

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:48

Was het al erbij 't tiepen, dat geld voor zuid-limburg, het kan best dat het in jou buurt meer of minder kost.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 21:50

wat bedoelt u

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:51

Op sommige stallen moet je ook enten tegen rhino ivm fokmerries. Ook het WestNijl Virus is in opkomst.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 21:51

Oja ik was ook wat vergeten te zeggen ik wil een Shetlander kopen en dat is meestal minder geld toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:57

Daarbij, zou je een echt ervaren paardenhouder kennen (een die bijna overal verstand van heeft, niet alleen van paardrijden!), kan die best je zadel nakijken of deze goed ligt en opgevuld moet worden, scheelt een €140 per jaar :)

Schetlander is even duur bij enten etc.

De prijzen die in mijn eerste post staan (bij wat allemaal gedaan moet worden) gelden voor mijn omgeving, in zuid-holland zijn de prijzen bijvoorbeeld hoger zo ver ik weet.
Sommige provincies zijn goedkoper, sommige duurder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:58

Aanschaf wel, voerkosten meestal ook aanzienlijk maar dit soort dingen niet. Ja, je kunt langer met een wormenkuur doen maar ik vind het zelf niet zo fris om een gebruikte wormenkuur 3 maanden te laten liggen. Ik betaalde voor mijn Welsh A destijds hetzelfde voor het kappen als voor de grote paarden (25 Euro kappen) maar ik weet niet of ijzers goedkoper zijn voor de kleintjes.

Zadelmaker betaal ik 50 Euro voor controle en 100 voor controle plus vullen maar mijn veeartskosten voor het enten liggen weer wat hoger.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 28-04-13 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:59

Myraxhorsey schreef:
Oja ik was ook wat vergeten te zeggen ik wil een Shetlander kopen en dat is meestal minder geld toch?

Ook je shetlander moet gewoon geënt en bekapt worden, en ook gewoon zijn wormenkuur. Dus nee, daar ben je even veel geld aan kwijt als aan een groot paard.
Ik betaal voor de smid 25 euro vierkant bekappen, wormkuur ongeveer 15 euro per kuur, enten (alleen influenza) 25 euro.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:10

Oke maar is een zadelmaker,tandarts en een osteopaat wel nodig bij een shetlander

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:11

Zadelmaker en tandarts wel.
Osteopaat alleen als er problemen zijn.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:13

Oke maar het klinkt misschien raar maar waar is een zadelmaker voor nodig?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:15

Om een goed passend zadel voor je pony te vinden. Maar heel eerlijk, ik zou je eerst meer verdiepen voor je überhaupt ook maar gaat denken over de aanschaf. Ook een shetlander is een paard, en heeft net zoveel verzorging en medische hulp nodig als een ander paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:15

Ik had verwacht dat je een rijpaard zou kopen, zonder zadel is ook geen zadelmaker nodig uiteraard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:16

Eerst om een passend zadel te zoeken, daarna moet je het plm. elke 6 maanden laten controleren en evt. terug opvullen. De vulling drukt nl. vanzelf in elkaar en ook je paardje zal breder of smaller worden door spieren, verschil in eten of door ziekte.
Tenzij je natuurlijk niet op je Shet gaat rijden en ermee gaat mennen of vrijheidsdressuren of zoiets.
Als je geen zadel hebt, hoef je uiteraard geen zadelmaker ;)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:17

Oke maar die shetlander zadels zijn toch heel anders die niet opgevuld hoeft te worden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:18

Dat ligt eraan. Ik had een klein wolgevuld boomzadel erop, een pannekoekzadeltje hoeft niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:19

Voor een shet ben je wel goedkoper uit met ontwormen. Die heeft aan een halve spuit genoeg.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:19

oke dank u wel

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:20

Anne_GTI schreef:
Voor een shet ben je wel goedkoper uit met ontwormen. Die heeft aan een halve spuit genoeg.

Toch moet je de hele spuit betalen :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:22

xSlvna schreef:
Anne_GTI schreef:

Toch moet je de hele spuit betalen :+

Duh, en na drie maanden druk je die andere helft er toch in....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:24

xSlvna schreef:
Iedere 3 maanden een wormenkuur, 2 keer per jaar enten (tetanus, influenza), hoefsmid iedere 6 à 8 weken.

Edit: Twee keer per jaar tandarts en een zadelpasser/maker. Erbij nog 2 keer per jaar een Osteopaat en Masseur is ook fijn voor het paard :)

Edit 2: Wormenkuren zijn tussen de €10 en €20 per keer, enten is vaak €25 en de hoefsmid ook (zonder ijzers), de tandarts €50 bij een controle en een zadelmaker €70 voor het controleren, zadel opvullen kost ongeveer €200. Osteopaat is vaak €120 bij het eerste consult, €70/80 bij ieder volgend consult.

jemig zeg... dat is wel érg overdreven!
Je hoeft maar 1 keer per jaar te enten. Hoefsmid inderdaad wel regelmatig, of je moet het zelf bijhouden, maar dat moet je niet zomaar onervaren gaan doen. Twee keer per jaar tandarts vind ik ook echt heel erg veel van het goede idem dito voor zadelpasser/maker en 2 keer per jaar een osteopaat/masseur, wat een onzin, sorry hoor :+

Ik heb mijn pony een jaar of 9 niet naar de tandarts gelaten, toen maar een keer gedaan, hij had eigenlijk vrij weinig haken. Nu ook weer 4 jaar niet, heb de DA eens laten kijken en hij zei ach, kan wel een beetje bijvijlen, maar verder niks bijzonders hoor :+ Inenten doe ik gewoon jaarlijks. Osteopaat heb ik laten komen voor mijn ándere paard toen er iets mis was (helaas niet te genezen, in laten slapen) maar verder nooit. Zadelmaker/passer ook nog nooit gekomen, ga vanaf nu ook met een barefoot rijden dus dan heb je al dat 'drama' niet en het past zich gewoon aan aan je paard.

Ontwormen zou ik zo vaak niet doen, doe dan een mest en/of bloedonderzoek.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:27

Lekker :+ Hier word alles zo weggegooid, anders kunnen we de restjes gaan verzamelen, als alle pony's de kuur gehad hebben blijft genoeg over voor 2 volle spuiten, maar bewaren dan? :')

Citaat:
Je hoeft maar 1 keer per jaar te enten. Hoefsmid inderdaad wel regelmatig, of je moet het zelf bijhouden, maar dat moet je niet zomaar onervaren gaan doen. Twee keer per jaar tandarts vind ik ook echt heel erg veel van het goede idem dito voor zadelpasser/maker en 2 keer per jaar een osteopaat/masseur, wat een onzin, sorry hoor :+

Doe ik zelf ook niet (laat hem regelmatig controleren door kenners wat betreft zadel en tanden en zie zelf ook of het zadel niet goed ligt of het paard vreemd eet).

Entingen krijgt mijne door zijn leeftijd helemaal niet, osteopaat en masseur komen wel regelmatig langs, vind ik persoonlijk heel belangrijk (vastzitten in hals en rug...)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:31