paddock/bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christelx

paddock/bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 17:00

hooii,

ik vroeg mij eens af hoe duur het is om een bak en een paddock aan te leggen.

Wij hebben namelijk een stuk gras van 20x 40 en een stuk er aan vast van 15 x 20 mij leek het dan handig om een bak aan te leggen op het stuk van de 20 x 40 een paddock op het stuk van 15 x 20. Het grondsoort is klei. een goede bak die tegen wat water kan.. en een paddock. hoeveel kost dat?
Mijn vraag is dan wel of dat genoeg ruimte is voor 2 paarden een pony en een shetlander.. (op de paddock)
En dan had ik nog een vraag kan een paard op betonnen platen lopen of is dat te glad?

alvast bedankt :)
xxchristel

tamary

Re: paddock/bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:00

Hier is grote paddock 15x15, maar die is onderdeel van pp. Daar lopen 2 D-pony's en een welsh a op, maar enkel de paddock zou veel te klein zijn. 15x20 voor pony + shet zou eventueel nog kunnen, maar niet met ook nog 2 paarden er bij.

Kosten hangen geheel af van wat er aangevoerd moet worden (zand is duur, mede omdat je er heel veel van nodig hebt). Op kleigrond heb je drainage nodig (waar kan dat water naar toe?) en het is heel goed mogelijk dat je bak/paddock het beste bovenop je huidige grond kan leggen (meer zekerheid dat het droog blijft), maar dan zit je ook aan iets als spoorbielzen vast om het op te sluiten (planken buigen door) + langere palen voor de afrastering en wegen/antiworteldoek (echt sterke, niet die van de gamma + grondankers). Ik heb hier alles zelf gedaan, langere palen (wil ik nl vervangen door nog langere tzt) en spoorbielzen moeten nog). Alleen het zand is door grondverzetbedrijf geleverd en op de plek geschoven. Kosten rond de 1500 euries (gelukkig lieve ouders). Qua comfort voor de pony's heeft het zich al aardig terugverdient, maar goedkoop is het niet.

Formule voor zand = m2/3 , want 30cm zand heb je zo nodig (ivm graven/kuilen door ruig spelen, stoppen, etc.) + 10% voor lucht die er door storten in zit/zat. 1m3 was hier 12 euro.

20x40 bak = 800m2/3 = 267 m3 (afgerond)
15x20 paddock = 300/3 = 100 m3
spoorbielzen zijn 2,6m en kosten 15-20 per stuk afhankelijk van de aantallen en zonder bezorgkosten.

Over gladheid van de betonplaten zijn de ervaringen verschillend, laagje zand er op maakt veel verschil.