op de wei of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

op de wei of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 18:58

Hoi!

Ik zit een beetje met een dilemma. Mijn pony heeft sinds begin januari een peesblessure, maar dit weten wij (door omstandigheden) pas sinds 26 februari zeker.
Nu heeft hij eerst 7 weken boxrust gehad en nu mogen we 2x per dag 10 minuten aan de hand stappen en over een week 2x per dag 20 minuten
stappen.
Nu hadden we al op de kliniek overlegt voor het weide seizoen, ze wilde het liever niet maar aangezien ponylief het dak al kapot gemaakt heeft vond
ze het misschien toch handiger om hem wel op de wei te zetten. Nu gaan ze zaterdag bij ons op stal de wei op. We hebben er in eerste instantie
voor gekozen hem in een kleine groep te gooien (totaal 3 pony's). Natuurlijk zou een kleine wei beter zijn, maar het blijft een paard.
Gister heeft hij voor het eerst alleen los op de wei gestaan, hartstikke braaf gelukkig. Vandaag hebben we een andere pony waarbij hij in de wei komt
erbij gezet, maar ze zijn dus gaan rennen. Voor mijn gevoel duurde het natuurlijk onwijs lang omdat ze niet te stoppen waren.

Ik begin nu toch te twijfelen of ik hem wel in een groep op de wei wil, het liefst heb ik natuurlijk dat hij zo snel mogelijk herstelt.
Op stal is niet echt een optie aangezien hij helemaal in paniek raakt zodra hij alleen is. Misschien dat iets rustgevends (op stal of op de wei) nog
een oplossing is..

Wat zouden jullie doen?
wel of niet op de wei
kleine wei of in een kleine groep

Ibbel

Re: op de wei of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:00

Ik geloof niet in stalrust, maar zo aan het begin van het seizoen is de onrust van geleidelijk aan op de wei natuurlijk ook niet handig. Als je een kleine wei kunt regelen en een stabiele groep (1 of 2 maatjes die ook de wei eigenlijk nooit uitgaan) zou dat ideaal zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:03

Ik geloof ook niet in stalrust, sterker nog, ik heb er absolute afkeer van. Mijn paard liep 5 jaar geleden een flinke peesblessure op (liep nog net niet op 3 benen) en die heeft een jaar op het land gestaan en is er super sterk en gezond weer vanaf gekomen.
Lekker de natuur zijn gang laten gaan!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:05

Ik heb inderdaad vaker gehoord dat op de wei een peesblessure ook goed kan herstellen :j
Maar daar werkt rennen natuurlijk niet echt aan mee.
Ik twijfel zo erg, het liefst heb ik hem op de wei met 1 of 2 andere pony's omdat ik alleen staan
ook niet alles vind. Maar aan de andere kant zet ik hem het liefst op een mini stukje wei alleen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:09

Die van mij was de dominante, al jaren, in een stabiele groep. Toen ze een blessure kreeg, was heel snel duidelijk dat ze lager in rangorde geplaatst was. Ze moest zo nu en dan ook wel ff een klein sprintje trekken om voor een ander weg te komen. Een jaar verder was ze weer sterk en weer de baas van de groep.
Kortom, het regelt zich allemaal wel. De natuur kan veel meer dan wij mensen willen geloven ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:24

ik heb nog altijd spijt van de 2x 3 maanden boxrust. gelukkig weet ze dat allang niet meer en staat ze al jaren dag en nacht buiten. de peesblessure speelt al 11 jaar zo nu en dan op.
ik kijk naar hoe ze loopt, hoe dik haar been is (kan ook helemaal slank zijn) en dan niet teveel belasten.
het is een rotblessure!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:06

Zou zeker kiezen voor een kleiner stukje alleen naast de anderen of met een rustig ander paard waar die het goed mee kan vinden. Dan heb je de minste kans op renpartijen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:26

Toen mijn merrie haar eerste peesblessure had, heeft ze in eerste instantie ook boxrust gekregen, en dat was niet bepaald een succes te noemen. Na een paar weken en een andere da, kreeg ik advies haar 24/7 een half jaar op de wei te gooien, evt eerst sederen of me even om te draaien en haar uit te laten kuren. Ze is daar bijzonder goed van hersteld, en nooit meer last van die pees gehad.

Boxrust voor mij dus nooit meer! Dus idd een klein stukje waar hij lekker kan staan, en als ie eenmaal gewend is met een heel erg rustig ander paard erbij mocht je het idee hebben dat dat fijn is.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 11:11

Gister heeft hij op een gedeeld stukje wei gegaan met een ander geblesseerd paard.
weer rennen en bokken, ik heb mij er maar bij neer gelegt dat dit de beste oplossing
is.en het hopelijk de nieuwigheid is.

Na anderhalf uur was hij er alleen helemaal.klaar mee en is hij gaan hinikken tot ik hem
kwam halen. En als ik dan even om het hoekje keek wat hij deed ging.hij bokken en rennen & me
echt.zo aankijken van mag niet he?!, stoute pony! op stal gezet met een plukjes hooi, was het goed

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:17

Als je niet voor boxrust wilt gaan {wat ik me goed voor kan stellen}, dan zou ik hem 24 uur per etmaal buiten houden in een stabiele groep {of met 1 maatje die ook dag en nacht buiten staat}. Wat je niet moet doen is 's ochtends eruit en 's avonds weer naar binnen, want dan loop je de kans dat ie toch elke dag weer gaat rennen etc. Probeer een maatje te vinden {bijv. een ouwe knar die niks meer hoeft te doen} en zet die twee samen, dag en nacht!}. Sterkte er mee.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 11:21

Dag en nacht bij ons is jammer genoeg niet mogelijk.
normaal.gesproken is hij niet het paard dat gaat rennen.
moet.over een week terug naar de kliniek, als ze zegt dat
hij niet verbetert is.wil ik er wel over na gaan denken dat hij
24/7 de wei op gaat.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:25

Om eerlijk te zijn zou ik dan een andere plek voor hem opzoeken {desnoods tijdelijk}. Dat naar binnen en buiten doen {of andere paarden die uit de wei en in de wei gedaan worden omdat die wel bereden gaan worden} zorgt telkens voor onrust en dat geeft weer aanleiding tot hollen etc. Ik denk dat weidegang op deze manier niet bij gaan dragen aan de genezing van de blessure.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:28

Ik heb net hetzelfde gehad.
Augustus 2012 geblesseerd geraakt.(beetje gecompiceerd, een schieffel die hij al had, opnieuw aangetikt en door de klap een irritatie aan zijn pees) Na 3 maanden stappen mocht ik gaan opbouwen. 2,5 maand later, zou ik mijn laatste controle hebben, daar bleek hij een terugval te hebben. Na overleg heb ik hem naar een rusthuis gebracht. (2 weken na de controle) De dierenarts had toen gezegt dat het wrss nog 2 controles zou zijn voor ik hem weer kon gaan opbouwen. Toen hij 4 weken buiten stond, de eerste controle gehad. Hij was toen al weer helemaal goed zowel klinisch als op de scan.
Hij had dan wel een plek waar hij 's nachts binnen staat en overdag in een paddock van 6 bij 10. Niet groot en doordat het een soort heuvel achtig iets is, kan hij ook niet echt snelheid maken om te rennen. Maar het heeft hem super veel goed gedaan. Ik ga hem over 6 weken weer terug naar stal halen en beginnen met opbouwen. Dan heeft hij nog 3 maanden extra de tijd gehad om aan te sterken. Dus zal toch wel voldoende zijn.

Toran zou met een maatje komen te staan, maar doordat dat vechten werd, staat hij nu alleen. Doordat het zeg maar een soort grote paddock is, waar ze doormiddel van schrikdraadjes afscheidingen hebben gemaakt, heeft hij zijn eigen stukje maar staat toch een soort van in de kudde. Beetje onduidelijk hopelijk begrijp je het wel.....

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 11:48

Als hij niet verbetert is wil.ik er over na gaan.denken om hem 24/7 op
de wei te zetten, maar is lastig.omdat hij al 2x hoefbevangen.is geweest.
Eigenlijk zijn alle paarden bij ons.op de wei wel rustig met in de wei zetten
en eruit halen

MickeyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:17

Ik zou hem niet bij andere paarden zetten, of op een kleiner stuk. Binnen staan heeft indd geen zin heb ik het idee

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:21

Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad, ze moest ook een aantal weken stalrust, maar dit hebben wij ook niet gedaan. Ze stond ietsje minder buiten en wat minder lang, maar gewoon lekker naar buiten, anders wordt ze helemaal gek!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 17:22

vandaag stond hij gewoon rustig :)
Laat hem er niet té lang opstaan, voordat hij zich gaat
vervelen en andere dingen gaat doen. En hij heeft er gewoon vrede
mee als hij later wel alleen op stal staat.

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:45

Als het nu echt niet zou gaan op de wei zou ik (als ik jou was) in de stal er naast (als het mogelijk is) een schaap / geitje naast zetten.
Als dat niet gaat heb ik een vraagje: staat er nog een mank paard op stal?
Anders kan je die er naast zetten als dat kan?

groetjes van mij!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:36

Ik heb in het verleden ook een paard met een peesblessure gehad, het paard was toen ca vier jaar oud. Hij was heel onrustig op stal en daarom besloten hem op het land te doen, dat kon niet bij de toenmalige stalling dus bij een boer op het land tussen de kalfjes. Heeft zich volledig hersteld. Hij is inmiddels 25 jaar en er wordt nog mee gesprongen.