Mijn IJslander scheren of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charmaine90

Mijn IJslander scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:28

Hallo,

Al een paar dagen ben ik aan het twijfelen of het tijd is om mijn lieftallige IJslander te scheren.
Ze is 21 jaar oud en komt al paar jaar moeilijk door haar vacht.
Nou heb ik haar vorig jaar ook geschoren, wel pas in juni, maar toen was ze nog niet van mij en van een eigenaresse die nog vindt dat IJslanders eigenlijk niet geschoren moeten worden.

Om er maar weer op terug te komen ben ik er zeker van dat ik haar ga scheren.
Maar ze staat nu aan huis van de vorige eigenaresse en dat ligt in het bos, dus veel beschutting.
Zou het dan beter zijn om nog even te wachten?
Dit omdat de andere jonge paarden ook nog niet door hun vacht zijn.

Ik hoop graag wat te horen want ik weet het echt niet.
Omdat het al wat frisser in het bos is dan op haar vorige weide.

Alvast bedankt!

Marsu

Re: Mijn IJslander scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:31

Ik zou niet nu gaan scheren, hier zijn de ijslanders ook nog lang niet uit de vacht en als je nu scheert, dan scheer je ook een deel van de zomervacht mee.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:32

Ik zou haar scheren, oudere paarden komen vaak heeel lastig door hun vacht, waar door ze zich alleen maar ellendiger van voelen. Lees 21 graden met een dikke vacht.
Eventueel een kantoenendekentje op doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:37

Het ligt er een beetje aan hoe ze gehuisvest is. Als ze veel/altijd buiten staat, zou ik nu nog heel even wachten tot het weer wat stabieler is en constanter rond de 20 graden. Als je wel nu al wilt scheren, dan zou je kunnen overwegen om alleen het onderste gedeelte van haar hals en buik te scheren, zodat ze wel haar warmte kwijt kan, maar het niet te koud krijgt bij wisselend weer.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:41

Ja ze staat 24 uur per dag buiten met schuilstal.
Ze staan voornamelijk in het bos, hoewel mijn boef meestal aan het eten is als ik er aankom, haha.

Maar omdat de jonge paarden er ook nog niet doorheen zijn wacht ik denk ik nog wel even.

Gelukkig geeft ze helemaal niks om het scheerapparaat, vorig jaar was de eerste keer en ze reageerde er niet op.

Maar ik denk dat ik inderdaad wacht tot een beetje een constante temperatuur van 20 graden.
Of tot de andere echt verhaard zijn.

Bedankt voor de reacties tot nu toe

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:42

Wat is haar activiteit door de week? Heeft ze er last van qua warmte?
Je zegt dat ze moeilijk door de vacht komt betekend dit dat het lang duurt en dat ze verder gewoon mooi op gewicht blijft of bedoel je dan dat het lang duurt waarbij ze ook magerder wordt en verder fysiek minder?

Is ze al wel aan het verharen?

Ik zou het even aankijken. Scheren raad ik altijd af als het paard zelf echt al in de verharing zit om het natuurlijke ritme zo min mogelijk te verstoren. Mocht het nou wel zo zijn dat ze er ook heel erg mager door word of heel futteloos dan raad ik het toch wel aan, omdat ze het toch heel veel energie kost en zeker op een wat oudere leeftijd help je ze dan toch een handje. Uiteraard moet er daarna wel even een dekentje overheen.

Dat iemand vind dat ijslanders niet geschoren moeten worden daar zou ik me niet te druk over maken want iedereen heeft toch altijd zijn eigen mening over scheren. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:47

Zijn er nog andere dingen die aan haar opvallen behalve haar vacht? Een aantal jaren moeilijk achter elkaar verharen in combinatie met haar ras + leeftijd zouden een teken kunnen zijn van cushings. En dan heeft ze gewoon hulp nodig met het verharen en dan zou scheren zeker een goede optie zijn om haar van de warmte en de dikke vacht af te helpen.

Je zou nog een aantal dingen voor je zelf kunnen nagaan...
Hoe is ze er verder aan toe? Zweet ze veel, hoe drinkt en plast ze. Hoe is haar bespiering? Heeft ze mooie schone ogen en neus en is ze fit? Is ze wel eens hoefbevangen geweest?
Cushings komt vaker voor bij originele sobere paardenrassen gemiddeld zo vanaf 15 jaar, maar er zijn ook hele jonge paarden met cushings. Het komt het meest voor bij merries en bij paarden die een aantal jaren of veel jaren wat te zwaar zijn geweest (maar dat hoeft niet persé).

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:53

Cushing denk ik ook al heel lang aan.

Maar ik heb al een paar keer gehoord dat zo'n bloedtest vaak niet te vertrouwen is en je dan echt bijvoorbeeld naar Utrecht moet en dat ze dan regelmatig geprikt moet worden (doe zelf een opleiding als paraveterinair, dus dierenartsassistente).

Wel doe ik vrijwel alle mogelijk dingen, zoals uitkijken met voeren en scheren en haar gewoon goed in de gaten houden.

Ze drinkt niet veel, plast niet veel en zweet bijna niet.

Ik hoop dus dat ik het voor haar tot nu toe comfortabeler heb gemaakt.

Wel is ze er een stuk beter aan toe dan 2 jaar geleden.
Dus denk dat het allemaal wel helpt wat ik doe.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:56

O sorry ik heb een aantal vragen nog niet beantwoord.

Ze heeft een tijdje niet zoveel gedaan omdat ik geen tijd had.
De bespiering is dus nog niet heel veel, maar komt zeker op gang.

Ze is verder goed op gewicht en toont fit en is fit.

Ook is ze gelukkig nog nooit hoefbevangen geweest.
Maar ik weet dat dat een verschijnsel kan zijn bij cushing dus moet zeggen dat ik er ook wel heel erg op let.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:57

Qua voeding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:21

Goed dat je zowiezo op haar voeding let. Er is tegenwoordig een test de ACTH test daarmee testen ze op ACTH in het bloed, als de ACTH hoger is dan je zou verwachten - daar zijn randwaardes voor waarbinnen of buiten je moet vallen - dan is er een grote relatie met cushings. ACTH is namelijk de trigger die ervoor zorgt dat het stresshormoon cortisol - waar cushings paarden te veel van producteren wordt aangemaakt. Dus is er van het een te veel (ACTH), dan is er waarschijnlijk ook van het ander te veel (cortisol = cushings). Hierdoor raakt de hormoonhuishouding van het paard helemaal van slag, waardoor de vacht, het interen op de spieren maar ook dingen als suikerziekteachtige verschijnselen kunnen optreden.

De test is niet 100 % betrouwbaar maar geeft wel een goede indicatie. Er zijn paarden die ondanks dat ze wel cushings hebben negatief scoren op een test, dat blijkt voor te komen. Daarnaast kan je paard in een soort van voorfase zitten van cushings waarbij het dus ook nog niet uit het bloed blijkt. Deze beide situaties kun je in je achterhoofd houden, stel dat de test negatief zou zijn, maar er wel steeds meer symptomen bij komen. Dan kan het toch aan te raden zijn om haar te gaan behandelen, ofwel met een supplement Provarium Breeding - Groene Os of wel met pergolide/Prascend = medicijn tegen cushings.
Ik moet zeggen dat met name de verharing e.d. heeeel goed op gang kan komen door het geven van Provarium Breeding, dat bevat een natuurlijk kruid dat veel gegeven wordt aan merries/hengsten met hormonale problemen. En aangezien cushings ook een hormonaal probleem is, kan het ook veel verlichting/ondersteuning geven bij (beginnende)gevallen van cushings

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:30

Er is inderdaad een betrouwbare test tegenwoordig. Die is volgens mij pas afgelopen zomer in gebruik genomen dus nog vrij nieuw. Je paard hoeft hiervoor ook maar 1x geprikt te worden.

Wat scheren betreft, nu nog niet aan beginnen. Qua warmte zou je wel een baan in de hals eruit kunnen scheren. Zo geef je het paard de kans om de warmte kwijt te raken, maar gooi je niet direct haar hele winter naar zomer systeem op de kop.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:55

Bedankt voor de tips.

Ik zal even onderzoek doen naar acth.
Ik ga vanaf volgende week stage lopen bij een veterinair paardencentrum dus kan ik daar ook even navragen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:12

ik zou gewoon nog even wachten tot de rest echt door de vacht heen komt/is.
als ze dan echt nog zwaar in de vacht zit kun je alsnog kiezen om te scheren, eventueel gedeeltelijk, vaak geeft dat ook al genoeg lucht zeg maar .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:28

charmaine90 schreef:
Bedankt voor de tips.

Ik zal even onderzoek doen naar acth.
Ik ga vanaf volgende week stage lopen bij een veterinair paardencentrum dus kan ik daar ook even navragen.

Dat lijkt me inderdaad een goede optie om het even voor te leggen.
En je zou inderdaad delen kunnen scheren om haar wat lucht te geven. Wij deden het vaak ook in stappen.

MickeyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:48

Ik zou de ijslander nog niet nu gaan scheren omdat het weer nog erg schommelt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:54

het weer of de zomervacht zou ik niet als reden gebruiken om niet te scheren.

alle andere oorzaken die het paard mogelijk heeft waardoor ze neit verhaard ben je al mee bezig.

als je wilt scheren maakt het echt niet uit of je dat vandaag of volgende week doet. zomervacht zou je misschien/eventueel meescheren, maar dat hersteld zich erg snel. zorg er voor dat je een regendeken en wat onderdekens hebt. dan kun je ervoor zorgen dat je paard het niet koud krijgt.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:25

Als ik het zo lees zou ik nu niet gaan scheren. Is ze wel gewoon bezig met de rui nu?
En anders zou ik denk ik een deel van de hals doen, dat ze wat beter de warmte kwijt kan, dan hoef je ook niet met dekens te slepen.