manen en staart mooier!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claylover

manen en staart mooier!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:53

beste bokkers,

Afbeelding

Afbeelding

dit is clay mijn kleine appaloosa, ze is een top pony alleen haar manen en staart vind ik niet zo heel mooi.
ze heeft een heel klein en kort staartje wat wel bij haar ras hoort maar ik hoop dat er op 1 of andere manier het toch een vollere en langere staart kan worden.
appaloosa's hebben natuurlijk dunne manen en een dunnen staart maar ik hoop dat het wel kan.

en haar manen zijn heel kort net een hanekam omdat ze alle kanten op springen. en als ze langer worden schuurt ze haar manen er gewoon weer af.
het liefst wil ik zo'n mooie fjordenboog ookal heeft ze geen aalstreep.
omdat ze hele dunne manen heeft weet ik niet of het eigenlijk kan heeft iemand tips???

groetjes merel

Angela

Re: manen en staart mooier!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:02

Waarom schuurt ze? Last van teveel suiker, van zomerexceem?

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:04

Ja waarom schuurt ze ? Misschien krijgt ze het verkeerde voer, waar ze niet goed tegen kan. Mijn pony gaat ook schuren als hij bepaald eten krijgt!

claylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:18

nee dat heeft ze niet, ik ben net overgestapt naar ander voer dat is wel zo maar ik doe het met kleine stapjes het voer veranderen. ze heeft inderdaad wel schilfers bij haar maantop vooral, ik denk zelf dat het een soort schimmel is maar ik weet het niet zeker, en ik kan haar nu ook niet behandelen omdat de pony ernaast het ook heeft. voor dat ik haar had was er precies het zelfde probleem met de manen. dus ik denk eigenlijk niet dat het daaraan ligt...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:20

Je kan altijd de DA erbij halen voor uitsluitsel. Je kan nog zulke mooie volle manen en staart willen, maar als ze zo erg schuurt, krijg je dat echt niet voor elkaar. En ik weet niet hoe oud ze is, maar ze zit echt niet mooi in de vacht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:24

Als een paard/pony zo aan het schuren is, dan is er altijd een reden voor. Soms is het suiker of eitwit in het voer, soms zomerexceem, maar ook schimmel, mijt, wormen. Veel redenen, nu zoeken naar de oorzaak. Meestal is dat redelijk te behandelen, of is dmv een goede deken te zorgen dat het paard er minder last van heeft. Zonder de oorzaak aan te pakken ga je nooit een mooiere bos manen of staart krijgen. En daarnaast: als je paard last van jeuk heeft, zou dat al reden genoeg moeten zijn om het aan te willen pakken.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:36

Appaloosa's hebben sowieso dunne manen en een dunne staart dat is erfelijk bepaald. Om het schuren te stoppen moet je eerst de oorzaak vinden. Misschien eczeem of een te rijke voeding. Als je dikkere manen wil zorg dan dat je de manen altijd knipt en nooit trekt. Borstel ze niet te vaak, haal ze met je handen uit de klit en gebruik niet te veel antiklit spray daar kunnen de manen van breken. Dit geldt ook voor de staart een keer in de 2 weken uitborstelen houd ik altijd aan. De staart niet te lang laten worden en recht afknippen vanonder laat de staart ook voller lijken.

Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:55