Verse mest over de weide als bodemverbeteraar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Verse mest over de weide als bodemverbeteraar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:49

Onze weide zit op erg arme zandgrond, en dat is goed te zien aan de groei van het gras momenteel. Het groeit traag met nog veel gele plekken.

Nu stond ik vanmorgen met een man van de CZAV agro services te praten en deze gaf mij het advies om de paardenmest in het najaar over de weide uit te rijden om zo wat meer grondleven en voeding te gaan creeeren.

Echter hebben wij geen mogelijkheid om een mestbult te creeeren en te laten composteren. We wonen aan de rand van het dorp met aangrenzend buren, en die willen we dus niet in de stank en vliegen laten zitten van de zomer. De mest gaat bij ons dus op een aanhanger, welke wekelijks word geleegt een man met een hofje word opgehaald.

Maar ik ben dus vergeten om te vragen aan dei CZAV man of verse mest (dus van een week oud) ook effectief is om over de weide uit te rijden?

We hebben helaas niet de mogelijkheid om de grond te laten injecteren, omdat er geen machines in de weide achter het huis kunnen komen. We zijn dus gebonden aan kunstmest, koemestkorrel of paardenmest.

Waar het mij om gaat is dat er dus meer grondleven in de grond komt. Voor de groei van het gras gebruiken we kunstmest.

Een wormbesmetting hoef ik me ook geen zorgen om te maken. Alleen mijn 2 paarden lopen op het land en deze zijn met de worm ei telling altijd <50. Daarnaast zal de mest van van het najaar over de wei gaan en gaan er vervolgens tot februari schaapjes op.

Flint05

Re: Verse mest over de weide als bodemverbeteraar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:52

Wij rijden altijd de mest van onze paarden in de winter op de wei. Het beste is om de mest te laten composteren. Maar verse mest gaat ook en dan in het voorjaar wat kunstmest!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:35

Paardenmest zit heel weinig in, is mijn ervaring. Mijn gras groeit alleen met injecteren (en kunstmest, maar daar maak je inderdaad op termijn al je bodemleven dood mee). Op zich kun je de verse mest best iedere week slepen ipv afvoeren; als je je paarden tenminste goed ontwormd hebt. Anders ben je alleen maar wormbesmetting aan het verspreiden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:42

In paardenmest zit veel organische stof, dus op zich goed voor het bodemleven. Alleen kan het inderdaad zo zijn dat de NPK-waarden laag zijn. Dit moet je dan inderdaad bijmesten met andere (kunst)mest. Maar er moet ook koolstof in de grond en dat kan heel goed van de paardenmest komen. Anders wordt de bodemkwaliteit steeds minder.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:47

Tussen verse mest en mest van een week oud zit heel weinig verschil. De verse mest die je uitrijdt zet weinig zoden aan de dijk wat bereft bodem verbeteren (effectieve mest die je terug vind na een jaar is heel erg weinig), maar alle beetjes helpen en ik ben een groot voorstander van mest/compost te gebruiken om je bodem te verbeteren. Het voordeel van compost is dat zaden die in je mest zitten na goed composteren niet uitkomen en dat is handig tenzij je ook de biodiversiteit/verspreiding van je onkruid wil verbeteren.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 15:12

Dus als ik het goed begrijp is de verse mest niet schadelijk in de zin van dat de bodem dichtslaat, verzuurt of het gras niet meer groeit?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:15

Voor een deel gaat er bij ons verse mest op; gras groeit lekker door :j. Echt een bodemverbeteraar? Nee.
(Mesthoop wordt uitgereden dus daar zit ook recentere poep tussen natuurlijk. Grootste deel is natuurlijk ouder)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:46

Kaspar schreef:
Dus als ik het goed begrijp is de verse mest niet schadelijk in de zin van dat de bodem dichtslaat, verzuurt of het gras niet meer groeit?

Paardenmest werkt wel degelijk zuur. Zowel vers als oud trouwens. Dus kalk strooien zal zeker ook nodig zijn. Sowieso is dat verstandig op zandgrond, die is meestal al vrij zuur van zichzelf.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:09

ja verzuren kan inderdaad. Ik weet ergens dat er een regel bestaat tussen bekalken en bemesten en dat je dit zeker niet tegelijk moet doen, maar dat is iets met een klepel en een klok.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:11

Ik zou eerst eens een bodemonderzoek laten doen, dan weet je waar de grond behoefte aan heeft.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:19

interessant, ik was ook van plan om op het einde van het seizoen de mest over het land te gooien als bodemverbeteraar. Heeft iemand van jullie ervaring met het afdekken van een composthoop, gaat de compostering dan sneller?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:12

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:42

Nee niet afdekken, het verhoogd de temperatuur wel, maar ook die moet niet te hoog worden.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:05

Heb je altijd de hele weide in gebruik?
Ik gooi namelijk de verse mest uit elkaar op het stuk waar ze niet lopen. Die weide rust meestal 4 weken en dan is het er mooi ingetrokken voordat ze er weer op gaan. Wel gooi ik in het najaar altijd kalk. In Febr verspreidt ik de mesthoop over de weide (dit is wat uit de stallen komt met stalstrooisel) en heeft dan bijna een jaar gelegen. In mrt laat ik dan koeien mest injecteren (10 kuub per hectare) en dan gooi ik in april een klein beetje paarden kunstmest voor met name de magnesium (200 kilo per hectare) In sept gooi ik dan nog een keer een beetje kunstmest. Ik heb heel veel dravik in mijn weide en dat is heel gevoelig voor kroontjes roest met stikstof voor kom ik dat dan.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:29

Ja de hele wei is ingebruik. Ik heb hem in 3en gedeelt en elke dag gaan ze op een ander stuk.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:30

Zou compost van gft afval ook goed zijn voor de weide?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:09

Compost van GFT is ook goed voor de weide. Je hebt alleen kans als er veel onkruid zaden in zitten dat die gaan groeien.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 10:08

Het is compost van meer dan een jaar oud. Mooi los spul.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:15

Kaspar schreef:
Ja de hele wei is ingebruik. Ik heb hem in 3en gedeelt en elke dag gaan ze op een ander stuk.

Ik heb ook 3 stukjes, maar wissel om de week zodat het weer 2 wkn kan groeien

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:37

Kaspar schreef:
Zou compost van gft afval ook goed zijn voor de weide?

Ligt er aan waar het van gemaakt is. Compost kan vol zitten met zware metalen van bestrijdingsmiddelen op bv. fruitschillen. Op arme grond spoelt dit zo door naar de ondergrond, dus of dat verstandig is?

Verse paardenmest kan wel, maar het duurt wel even voordat het in de bodem getrokken is. Bovendien kan onverteerde mest juist stikstof uit de bodem halen voor het verteringsproces. Verse drollen op je land verteren langzamer dan al voorverteerde mest en als je paarden muesli eten dan komen de onverteerde granen ook op je land terecht en die kunnen dan gaan kiemen. Je kunt ook de stalmest afvoeren en de drollen in de wei regelmatig slepen. Er zijn kleine paardensleepjes te koop die je achter een paard/auto/quad kunt hangen. Handig als er geen trekker kan komen.

Als je direct meer humus in de grond wilt, kun je beter potgrond uitrijden en dat laten inregenen. Sowieso lukt je dit niet in 1 jaar, verhogen van het organisch stof gehalte is een proces wat jaren duurt. Maar dan heb je ook wat.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:39

yvonne1303 schreef:
interessant, ik was ook van plan om op het einde van het seizoen de mest over het land te gooien als bodemverbeteraar. Heeft iemand van jullie ervaring met het afdekken van een composthoop, gaat de compostering dan sneller?

Het rottingsproces gaat sneller.....Een composthoop moet luchten en regelmatig omgeschept worden, ik zou m dus niet afdekken, wordt vanzelf wel warm..

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 19:11

Vandaag heb ik een klein deel van de weide gestront met verse mest. Morgen word er veel regen verwacht dus maar eens kijken wat het gaat doen.