Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het volgende:
Ik heb sinds kort een rijbak aan huis, Om de 2 meter drainage en een laag van +/- 20 cm M3C zand erin. Sinds een aantal dagen zijn wij bezig met sproeien omdat hij erg snel droog is, maar nu komt het probleem. De drainage loopt te goed door (op zich natuurlijk goed) maar ik wil de bak graag wat natter houden.
Nu heb ik op internet het volgende gevonden namelijk een afsluitkap om aan het uiteinde van de drainagebuis te bevestigen zodat het water niet direct weg stroomt. (ik sproei nu voor jan met de korte achternaam)
Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die dit ook hebben gedaan en wat hun bevindingen en ervaringen daarmee zijn.
Jibbel
Geplaatst: 23-04-13 09:21
Het ligt eraan hoe je drainage buizen zijn afgewerkt. Lopen de buizen los naar een afvoerpunt, of zit er een overgang naar 1 PVC buis met afvoer op een put oid? Je moet je voorstellen dat de dainage buizen vollopen en er druk op de kap komt te staan, en dan kan het water langs de kap gaan lekken of evt. bij de overgang naar de pvc-buis (in de grond) weglopen.
Er liggen 11 drainagebuizen in van 40 meter lang met Pvc-eindbuis met flens . Die komen allemaal afzondelijk uit op een greppel. Greppel heeft weer een afvoerbuis naar de sloot. Het is ook niet de bedoeling de bak zeiknat te houden. Maar vooral in deze droge periode wordt de bak zo snel daardoor.
speurneusc
Geplaatst: 23-04-13 10:34
kappen opzetten als dat lukt met een overloopgat erin, krijg je net zo'n werking als je overstort in je bad
dat hadden wij vroeger ook in de wei
fransje23
Geplaatst: 23-04-13 16:25
Op het uiteinde, bij de greppel dus, er een pvc-bocht als eindstul op zetten. Bocht natuurlijk niet naar beneden maar iets omhoog waardoor er wat water in de drainagebuizen blijft maar er geen overdruk kan ontstaan.
Melis0202
Geplaatst: 19-08-14 21:53
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik heb precies de zelfde bak maar ervaar het zelfde probleem. Mijn bak is ook erg zwaar.
nitouche
Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-14 22:06
Melis0202 schreef:
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik heb precies de zelfde bak maar ervaar het zelfde probleem. Mijn bak is ook erg zwaar.
Ik heb de buizen afgesloten. De onderlaag blijft redelijk vochtig. Bovenlaag droogt snel op. Sproeien moet ik in de zomerdag natuurlijk blijven doen. Ik denk dat deze constructie niet helpt tegen en zware bak. Je kunt daarvoor beter iets mengen met je bestaande bodem. Bijvoorbeeld geopat.