Wetenschappelijk artikelen over vachtverzorging?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Wetenschappelijk artikelen over vachtverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:59

We weten allemaal de volgorde van het gebruik van borstels, hoe je hoeven uit moet krabben, en dat je een paard dat 24/7 buiten staat niet te veel moet poetsen.

Maar zijn dat soort dingen eigenlijk ooit onderzocht? Ik kan er nergens wetenschappelijke artikelen over vinden. Als ik zoek op equine coat care of dermatology krijg ik alleen artikelen over kleurgenetica en huidziekten, maar niks over gewone dagelijkse verzorging.

Wie kan mij helpen aan zulke artikelen? Of heeft iemand misschien een tip welke zoektermen ik kan gebruiken?

Gini

Re: Wetenschappelijk artikelen over vachtverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:24

Is dat niet meer logisch nadenken. Met de roskam zie je dat je al het vuil uit de vacht borstelt, maar het blijft wel liggen, dus dan moet je het nog wegvegen met de harde borstel. Zo ook bij de andere dingen. Die volgorde van borstels gebruiken is trouwens geen wetenschap. Zat mensen op bokt die enkel even met de harde borstel erover gaan.

Ik snap ook eigenlijk niet precies wat je bedoelt: je wilt wetenschappelijke artikelen over het borstelen van een paard of....?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:48

Ik denk dat er weinig onderzoek naar is gedaan omdat het erg moeilijk te financieren is. Er is geen bedrijf die je er een zak geld voor zal geven zoals dat voor medicatieonderzoek wel gaat. En geld vanuit overheden etc (wat dan een uitweg zou kunnen zijn) is tegenwoordig erg minimaal geworden..

Ik vind het trouwens wel interessant onderwerp, bijv hoevenkrabben is dat nu wel zo nuttig?? Ik vraag het me namelijk ernstig af omdat ik me heel goed kan voorstellen dat een hoef vol met zand/modder een nette dempende en beschermende werking heeft en het helemaal niet perse zo goed is om die steeds maar leeg te halen. Vooral voordat het dier op stal gaat waarna het vol komt te zitten met mest (dat lijkt me namelijk veel slechter). Uitgezonderd scherpe voorwerpen natuurlijk zoals steentjes.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:59

Gini schreef:
Is dat niet meer logisch nadenken. Met de roskam zie je dat je al het vuil uit de vacht borstelt, maar het blijft wel liggen, dus dan moet je het nog wegvegen met de harde borstel. Zo ook bij de andere dingen. Die volgorde van borstels gebruiken is trouwens geen wetenschap. Zat mensen op bokt die enkel even met de harde borstel erover gaan.

Ik snap ook eigenlijk niet precies wat je bedoelt: je wilt wetenschappelijke artikelen over het borstelen van een paard of....?

Ja, bijvoorbeeld over dat een paard een beschermend laagje op zijn huid heeft, dat eraf gaat als je hem wast met shampoo. Dat moet toch ooit wel eens onderzocht zijn, want dat zie je niet met het blote oog. Er zijn ook shampoos die claimen het laagje niet aan te tasten. Dat moet dan toch ook getest zijn?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:48

troi schreef:
Ik denk dat er weinig onderzoek naar is gedaan omdat het erg moeilijk te financieren is. Er is geen bedrijf die je er een zak geld voor zal geven zoals dat voor medicatieonderzoek wel gaat. En geld vanuit overheden etc (wat dan een uitweg zou kunnen zijn) is tegenwoordig erg minimaal geworden..

Ik vind het trouwens wel interessant onderwerp, bijv hoevenkrabben is dat nu wel zo nuttig?? Ik vraag het me namelijk ernstig af omdat ik me heel goed kan voorstellen dat een hoef vol met zand/modder een nette dempende en beschermende werking heeft en het helemaal niet perse zo goed is om die steeds maar leeg te halen. Vooral voordat het dier op stal gaat waarna het vol komt te zitten met mest (dat lijkt me namelijk veel slechter). Uitgezonderd scherpe voorwerpen natuurlijk zoals steentjes.

Ik ben jaren geleden gestopt met hoeven uitkrabben, doe het echt nooit. Heb nooit problemen met de hoeven :n

OT: Ik zou niet weten of daar ooit onderzoek naar is gedaan. Is meer trial and error over de jaren heen geweest denk ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:50

LindyH schreef:
Gini schreef:

Ja, bijvoorbeeld over dat een paard een beschermend laagje op zijn huid heeft, dat eraf gaat als je hem wast met shampoo. Dat moet toch ooit wel eens onderzocht zijn, want dat zie je niet met het blote oog. Er zijn ook shampoos die claimen het laagje niet aan te tasten. Dat moet dan toch ook getest zijn?

Ik vermoed dat zulke claims gebaseerd zijn op labstudies waarbij die shampoo minder vet afbrak in een reageerbuisje tov andere shampoos..