Hoe giftig zijn (alle?) naaldbomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Hoe giftig zijn (alle?) naaldbomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:32

Hoi iedereen,

Ik heb altijd gedacht dat alle naaldbomen giftig zijn voor paarden.
Vandaag tijdens het uitstappen neemt mijn paard ineens een grote hap van een conifeer <<)
Ik sprong direct van haar rug en stak mijn hand in haar mond (wat een beetje lastig ging met hoofdstel nog om)
en heb nog een stuk conifeer uit haar mond kunnen trekken, maar de rest was al opgekauwd /3
Door dit voorval is bij mij de vraag gerezen zijn alle naaldbomen schadelijk?
alleen in grote hoeveelheden of ook al 1 hap?
en wat zijn de klachten/symptomen bij een dergelijke naaldbomen vergiftiging?

Mijn paard nam een hap van een Leylandii
Ik heb niets aan haar gemerkt verder

Balou_k

Re: Hoe giftig zijn (alle?) naaldbomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:50

Van een hapje gaan ze niet dood vallen.. Wij hebben confiren naast de bak, een hele rij voor de wind.. Soms nemen de paarden als ze er in los staan ook wel eens een hapje.
Hoe giftig ze zijn kan ik je niet vertellen helaas.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:01

Volgens mij zijn niet alle naaldbomen even giftig. Als je de survival programmas op Discovery moet geloven kun je van dennen of sparrennaalden thee trekken en van de weefsel net onder de bast van de boom zou je gewoon kunnen eten.
Taxus is wel extreem giftig. (zowel de naalden als de bast als de bessen)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:14

die van mij nemen ook regelmatig een hapje van de conifeer of in het bos per ongeluk een hapje van een of andere naaldboom ze zijn er nog steeds niet dood bij neer gevallen. dus niet alles zal giftig zijn.
ik heb is gehoord dat paarden zelf weten wat giftig is en daar zullen ze van afblijven, paarden die in nl in het 'wild' lopen eten ook vanalles wat ze tegen komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 14:05

Ja Nikkie722 dat dacht ik ook altijd eigenlijk
maar ik heb haar ook nog nooit eerder van een naaldboom zien eten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:24

Giftige planten schijnen heel erg bitter te zijn en die zullen ze niet zomaar opeten. Coniferen en naaldbomen bevatten wel een stofje wat licht giftig is, maar alleen in heel grote hoeveelheden. Kerstbomen worden na kerst vaak aan paarden en dierentuindieren gevoerd als bezigheidstherapie :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:51

8nnemiek schreef:
Giftige planten schijnen heel erg bitter te zijn en die zullen ze niet zomaar opeten.

Dat geldt niet voor taxus, dat vinden ze heerlijk maar van een paar gram kunnen ze al dood gaan

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 15:03

8nnemiek schreef:
Giftige planten schijnen heel erg bitter te zijn en die zullen ze niet zomaar opeten. Coniferen en naaldbomen bevatten wel een stofje wat licht giftig is, maar alleen in heel grote hoeveelheden. Kerstbomen worden na kerst vaak aan paarden en dierentuindieren gevoerd als bezigheidstherapie :)

Oh echt? Dat heb ik nog nooit gehoord :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:14

Ik weet wel dat bij een takses (volgens mij is t een takses) ook een naald boom, na 500 gram gaan ze eraan dood. De bessen ervan, daarvan weer het zaadje, is t giftigst voor een paard. Mijn paard heeft afgelopen maand ook een takses flink toegetakeld maar ze leeft gelukkig nog! De bessen zijn t giftigst.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:48

Buiten staan twee dennebomen in hun paddock, 1 wordt als schuurboom gebruikt en de de andere als schuilboom. Ze zullen er vast wel eens iets van hebben gegeten maar in al die jaren nog niks gebeurd en/of ziek geweest. Nou heb ik de takken wel tot een hoogte afgezaagd dat ze er zelf bijna niet bij kunnen maar er vallen natuurlijk altijd naalden van de boom op de grond.