11 jarige merrie knaagt ineens aan staart ander paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urchinlover

11 jarige merrie knaagt ineens aan staart ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:29

Hoi iedereen! Ik zit met een giga dilemma!
Mijn 11 jarige merrie staat overdag altijd met een 3 jarige ruin buiten. (Wat normaal altijd goed gaat)
Maar hoorde ik vandaag van de eigenaar van de ruim dat mijn paard aan de staart van haar paard heeft lopen bijten. Het schijnt echt heel erg kaal te zijn!

Dit heeft ze in de bijna 8 jaar dat ik haar heb nog NOOIT gedaan!
Ik voel me nu echt zo rot want het is echt een heel leuk paardje en ze zijn er heel erg trots op.
Ik heb zojuist meteen een goede anti-bijt spray besteld maar het kwaad is natuurlijk al geschied.

Ik ben vandaag alleen even langs stal geweest om te mesten en toen stonden ze buiten dus ik heb niks gezien van die staart. (Ook niet gechecked of mijn paard ook een kale staart heeft.) Ik heb namelijk morgen een belangrijke toets dus vandaar.

Ze stonden gisteren wel zachtjes met de lipjes bij elkaar aan de staart te kriebelen maar het zag er niet zorgzaam uit. Zowel ik als de eigenaar van het andere paard stond erbij.
Daarbij was het nog nooit eerder voor gekomen want ze staan al bijna een jaar samen buiten en op de wei.

Ik vraag me dus af: waarom vertoond mijn merrie ineens dit gedrag? Ze verharen wel allebei behoorlijk. Misschien ligt het daar aan? Ik snap er echt niks van! >.< ik vind het ook zo naar voor ze! Daarbij heeft ze kennelijk vandaag dus de staart helemaal kaal gevreten.

Ze staan de halve dag in een vrij groot landje met zijn 2 los en er wordt 3/4 keer per week met mijn merrie gereden. Daarbij krijgen ze voldoende kuil en voer.

cashlee

Re: 11 jarige merrie knaagt ineens aan staart ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:32

Is er echt aan de staart geknaagd? Kan de ruin niet geschuurd hebben? Anders inderdaad antibijt, denk ik..

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:33

cashlee schreef:
Is er echt aan de staart geknaagd? Kan de ruin niet geschuurd hebben? Anders inderdaad antibijt, denk ik..

De eigenaar zegt dat het van het knagen is dus ik geloof haar. Vooral omdat ze gisteren ook stonden de kriebelen daar. Maar ik snap gewoon niet waar ze het ineens vandaan heeft. =(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:37

Ik roep maar wat maar misschien zou het op een eventueel te kort kunnen duiden. Al hoewel ze hoop ik het haar niet op eet want dat is echt slecht.

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:40

Daar zat ik ook aan te denken maar ze krijgt haver (klein beetje tussen de middag) , biks en muesli op een dag (3 voerbeurten) en ze heeft ook een mineraalsteen. Daarbij hebben ongeveer de gehele dag beschikking over kuil/ hooi.