stroom aanleggen bij weide kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

stroom aanleggen bij weide kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 20:53

Ik kan het zo snel niet vinden, maar wie heeft er stroom laten aanleggen bij het weiland en waar zou je zoiets moeten aanvragen?

Het zijn ongeveer een 80 tot 100 meter tot aan de openbare weg ( ja, helaas best ver)
Er ligt een huis naast dit pad, maar deze mensen willen waarschijnlijk niet meewerken aan een metertje plaatsen en stroom doorberekenen aan mij, dus ben ik eraan het denken om het zelf te laten aanleggen. Nu weet ik dat dit een duur grapje is, maar elke keer sproeien met benzine pomp, met risico op diefstal, een stroomapparaat op batterij en alleen verlichting op accu is ook duur en vooral lastig.
Het zandpad naar de wei toe is openbaar, er ligt een huis naast, achter het huis ligt mijn weiland, aan het eind van het pad is een akker en aan de andere kant is ook akker.

Ik weet niet of je zelf voor kabel mag zorgen, mijn man werkt in een kabelfabriek dus dat zou handig zijn als dat wel mocht, Tevens is hij electro monteur dus dingen op de wei aansluiten is ook geen probleem.

Wie heeft dit laten doen, hoeveel meter lag het van de weg af en waar moet ik allemaal rekening mee houden.

Bernoe

Re: stroom aanleggen bij weide kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:06

Op openbaar gebied mag je niet zomaar nutsvoorzieningen aanleggen. Hiervoor moet je vergunningen hebben van de gemeente etc. Over het algemeen gebeurd de aanleg hiervan door nutsbedrijven die vervolgens ook eigenaar zijn en het beheer in handen hebben. Ik weet niet of je dat als particulier ook kan, ben bang van niet, mar weet t niet zeker.
Wellicht kan je ergens een verzoek doen tot stroomaansluiting maar hier weet ik weinig van. Ik zou zeggen, bel eens met de gemeente of je stroomleverancier, ze kunnen ht vast voor jenagaan!
Succes

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:13

Accu op zonnepanelen kost ook wat maar gratis energie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:16

heb ik dan wel genoeg stroom om een waterpomp te laten lopen, en als die niet in gebruik is een goed stroomapparaat voor de draad?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:27

wij hebben inderdaad een stroomapparaat met een batterij in aan onze weides waar geen stroom is en dat werkt super
helaas kan je daar geen waterpomp op aansluiten ..
ik heb wel aan de buren gevraagd of ik water en stroom mocht gebruiken van hun ..en dat mocht :j , betaal eigenlijk heel weinig ervoor maar ze zijn dolblij met het gezelschap vd paarden in de zomer en dat ze ook eens een praatje kunnen maken :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:29

Dat heb ik nu ook, op batterij, maar ze lopen steeds langzaam leeg en de tik wordt steeds minder krachtig dan.
maar ik wil een apparaat op stroom, en hierboven werd zonnepanelen genoemd, levert dit we; voldoende stroom om een flinke waterpomp op aan te sluiten, dat betwijfel ik namelijk

de buren die ik heb wonen bewust afgelegen en hebben geen zin in gezelschap, we zeggen elkaar vriendelijk gedag ed hallo, maar dan houdt het ook op. Hun hebben ook paarden, maar contact is er niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:59

Dit kun je aanvragen bij de energie-leverancier daar in de regio, maar ik ben bang dat zoiets als snel (tien) duizenden euro's kost want dat moet natuurlijk allemaal officieel gaan, je mag niet even zelf een kabeltje aan de hoofdstroomleiding aankoppelen :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 13:40

ja, helaas kan dat niet zomaar, er hangen ook hoogspanningskabels, helaas kan ik daar ook niks van aftappen, zou wel genoeg stroom zijn zodat ze niet aan de draad kwamen dan }> }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:42

Hihi, heb je best kans dat ze dan de hint begrijpen ja :P

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:46

Ik ben er in 2003 mee bezig geweest, stroom en water aansluiting kosten toen 16.000 dus ik vang nog steeds regenwater op en heb nu accu stroom apparaten.
Aggregaat voor nood, stroom en verlichting.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:03

Wij hebben 3½ jaar geleden door het nutsbedrijf stroom naar ons land laten aanleggen, over ca. 80 meter vanaf de hoofdkabel in de straat. Tot 25 meter was een standaardprijs, voor de extra meters gold een meerprijs per meter. Verder moest de kabel onder een sloot door gezinkerd worden en moest er net binnen de perceelsgrens een buitenkast geplaatst worden. Wij hebben een aansluiting aangevraagd van 3x25A, om in de toekomst ook een krachtstroomgroep te kunnen aanleggen. Daarvoor heeft het nutsbedrijf een kabel van 4x15mm² gelegd tot in de buitenkast. Je kunt je eventueel ook via de kabel door het nutsbedrijf laten aarden, dan hoef je zelf geen aardpen te (laten) slaan. Moet er wel een kabel met een vijfde ader gelegd worden, zal dus ook iets duurder zijn.

Vanaf de buitenkast door naar de stal hebben wij zelf 4x10mm² gelegd naar de plek in de zadelkamer waar de groepenkast moest komen te hangen.

Alles bij elkaar (kosten nutsbedrijf, eigen kabel en groepenkast) waren wij toen iets van € 5.000,- kwijt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 14:05

Dat is eigenlijk ook wat ik dacht dat het zou kosten, zo rond de 4000/5000 euro
Moest je door een weg die niet van jou was, zoals ik nu heb met die zandweg. heb je dit bij de gemeente aangevraagd? Of hoe is dat geregeld geworden?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:08

Je dient de aanvraag voor aansluiting in bij het energiebedrijf en die verzorgen dan de vergunningsaanvraag bij de gemeente om in/langs de weg graafwerkzaamheden te mogen laten verrichten voor het aanleggen van de kabel, daar heb jij dan dus verder geen zorgen aan.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 28-04-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:12

Wat het wel compliceert is dat je tegenwoordig te maken hebt met de spitsing tussen netbeheerder en stroomleverancier. Behalve de aansluiting aan te vragen bij de netbeheerder moet je ook een leveringscontract met een stroomleverancier afsluiten. Pas als dat allebei voor elkaar is gaat de netbeheerder over tot het aanvragen van de vergunning en als die verleend is tot het daadwerkelijk uitvoeren van de werkzaamheden om de aansluiting te realiseren.

E.e.a. is te regelen via www.aansluitingen.nl

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:56

Dat valt reuze mee zeg, top.
Zal het per gemeente verschillen?

Bij mij hoeven ze nergens langs want de electra loopt in onze schapenwei zo voor de stal langs dus heel simpel maar begreep dat niets uitmaakten in prijs.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:43

kevje06 schreef:
Dat valt reuze mee zeg, top.
Zal het per gemeente verschillen?

Bij mij hoeven ze nergens langs want de electra loopt in onze schapenwei zo voor de stal langs dus heel simpel maar begreep dat niets uitmaakten in prijs.

Misschien wel een poging waard om weer eens te informeren? Het is toch alweer 10 jaar geleden dat je die prijs te horen hebt gekregen (meestal worden de dingen alleen maar duurder, maarja, je weet het maar nooit).
Weet je nog wat de aanleg van stroom toen gekost zou hebben? Aangezien jij 16000 euro noemt voor stroom èn wateraansluiting.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:19

ja, flink verschil zo, aangezien ik grondwater heb is water aanleggen overbodig dus dat zal ook al kosten drukken